Nordnet Superrahasto Suomi
Kannattaako tänne alkaa laittamaan rahoja vielä näin 35-vuotiaana? On ilmeisesti täysin kuluton. Jonkunlaista pesämunaa kiinnostaisi saada eläkeikää varten, tarkoitus ei kuitenkaan ole laittaa edes kolminumeroisia summia kuukausittain.
Itse olen täysin aloittelija näissä jutuissa ja mielelläni kuulisin viisampien vinkkejä :)
Kommentit (31)
Onko väliä kumpaan näistä siirrän rahaa verkkopankista (AOT vaiko OST), josta sitten tehdään ilmeiseti ostotoimeksianto tuohon rahastoon?
Miksei Nordnetillä voi olla puhelinasiakaspalvelua, ei tarvisi muita vaivata näillä :)
No nyt löytyi, eli arvo-osuustili tässä tapauksessa. Ehkä tämä tästä, mukavaa perjantaita kaikille :)
Tähän on mielipiteitä yhtä paljon kuin napojakin, mutta oman näkemykseni mukaan kuukausittainen sijoittaminen kannattaa aina. Pitkällä aikavälillä kurssit joka tapauksessa nousevat. Kiinteällä summalla saat laskun pohjalta enemmän osuuksia kuin huipulta, eli tavallaan tulet automaattisesti ostamaan enemmän "alennuksesta" ja vähemmän kun hinnat ovat korkealla. Tämä laskee ostamiesi osuuksien keskihintaa.
Jos viikonloppuna ostaa/myy, niin mihin kurssiin toimeksianto tapahtuu? Maanantaille?
Kannattaa laittaa ja nyt kurssit alhaalla niin hyvä aika aloittaa vaikka 50€/kk 👍 Tuohan on indeksirahasto jossa tapahtuu korkoa korolle ilmiö jota itse Albert Einstein piti maailman 8 ihmeenä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos viikonloppuna ostaa/myy, niin mihin kurssiin toimeksianto tapahtuu? Maanantaille?
Maanantaina kun pörssi aukeaa. Jos rahastoa myy niin siinä menee 3 arkipäivää ennenkuin rahat ilmestyy salkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole AP:sta mitään taustatietoja esim. sijoitusaika, riskinottohalua tai summaa. Suomi on kuitenkin aika pieni markkina-alue. Ehkä kannattaa miettiä hieman ainakina maantieteellistä hajautusta ja ottaa siihen rinnalle joku toinen indeksirahasto tai muu matalakuluinen rahasto. Kannattaa huomioida että Nordnetin Norjan ja Tanskan indeksirahastojen verokohtelussa on hieman epäedukas sijoittajalle.
Lopetin Nordentin indeksirahastoon sijoittamisen viime kesänä, koska tarvitsin laajempaa hajautusta ja vähemmän riskiä salkkuuni. Olen nyt alkanut taas ns. kuukausisäästämään mm. kyseiseen rahastoon 15€/kk ajatuksella että katsotaan miten käy. Asiantuntijoiden mukaan kurssit ei ole vielä pohjalukemissa, mutta pitkällä aikavälillä tuo hajautus on tärkeämpää kuin ajoitus.
Indeksirahasto automaattisesti ostaa 15 vaihdetuinta osaketta eli hajauttaa paremmin kuin sinä itse. Indeksirahastossa myös osingot saa verottomasti mutta ne menee automaattisesti siihen rahastoon. Indeksirahasto on hyvä kuukausisäästämiseen ja ihmiselle joka ei halua itse miettiä 👍
Kursseja kannattaa seurata päivittäin. Yksi rahasto on jo ollut plussalla pari päivää, joten sijoitin siihen pienen summan. Seuraavia sitten, kun näyttää pientä nousua. Kenties joidenkin mielestä liian varovaista olla sijoittamatta aivan pohjalla, mutta itse valitsen mieluummin ylämäen alun kuin mahdollisuuden jyrkempään alamäkeen. Pienehköillä pitkäaikaisilla rahastosijoituksilla ero ei ole kovin merkittävä.
Jos on nordnet tunnukset ja tili niin siirto käy nordnetin kautta reaaliajassa heti.