Miksi ihmiset eivät enää osaa käyttää verbejä?
En voi käsittää tätä uutta tyyliä kirjoittaa suomea. Iltalehdessä nyt hyviä esimerkkejä: "Meillä tarvittava lainsäädäntö olemassa, menemme päivä kerrallaan eikä päätöksiä tehdä kevyin perustein." Missä sana "on"? Sama juttu tässä lauseessa "Arvio, että 35 % suomalaisista voi sairastua, mutta emme tiedä millä volyymilla tauti Suomeen tulee." Ja sama verbittömyys jatkuu: "Kaikista maista, joissa tautitilanne epidemia, ohjeistus Suomeen palaamisesta voimassa."
MIKSI EDES TOIMITTAJAT EIVÄT OSAA ENÄÄ KÄYTTÄÄ VERBEJÄ?
Kommentit (52)
Kahdeksankuusineljä kirjoitti:
Kaikki ei edes tiedä mikä on verbi
Peruskoulun läpäisseen tulisi tietää
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat ottaneet onkeensa Mikael Jugnerin "käytetään sanoja perusmuodossa"-kielivitsistä?
Peruskoulu läpäissyt tulla tietää mikä olla verbi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pk-seudun murre nykyään.
Eiks se ooo turun murre.
Ei.
Hienostelua ja otsikkotekstin tavoittelua. Aika moni luulee kuulostavansa ytimekkäämmältä ja asiallisemmalta, kun olla-verbi jää pois. Minun silmäni kuitenkin näkevät ensimmäisenä puutteet eivätkä sisältöä. Harvoin luen enkä koskaan kommentoi niitä kirjoituksia, joissa virke päättyy sanaan "koska", "eri" tai "perus".
Olen törmännyt toimittajien jutuissa myös järjyttävään tapaan kirjoittaa "sitten auto lähti meneen.." eikö kukaan oikolue näitä?
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitan muistiinpanotyyppiset jutut aina noin.
En tiedä miksi.
Ei sillä ole mitään merkitystä mitä sä itselles kirjoittelet.
Mäe niinku tajuu mitä sä niinku paasaat.
neva höörder kirjoitti:
Mikä on verbi?
Mietin ihan samaa että mitä ihmettä on verbit? Smurffit mä tiedän mutta verbeistä en ole kuullutkaan. Tai ehkä kyseessä on virpi? Hänet mä kyllä tiedän, toki kaikki jätkä tietää virpin.
Vierailija kirjoitti:
neva höörder kirjoitti:
Mikä on verbi?
Mietin ihan samaa että mitä ihmettä on verbit? Smurffit mä tiedän mutta verbeistä en ole kuullutkaan. Tai ehkä kyseessä on virpi? Hänet mä kyllä tiedän, toki kaikki jätkä tietää virpin.
Nii ja mikä o tuo addiktiiviki? Nä o jotai paranormaaleit juttui.
Se kopulaverbihän on sinänsä tarpeeton, että merkitystä ei voi tulkita väärin, vaikka se jätettäisiin sanomatta. Esimerkiksi venäjän kielessähän kopulaverbi onkin jäänyt pois. Tämä voi olla edessä suomen kielessäkin. Lyhentyminen ja yksinkertaistuminen on ihan luonnollista kielten kehitystä.
Sitä en osaa sanoa, onko ilmiö viime aikoina jotenkin yleistynyt, ja jos on niin miksi.
Kieli onneksi kehittyy. Äänillä mäh ja nääh pärjää iltaan asti. Sitten voikin muijalle sanoa ihan sama koska ei se ehdota kuitenkaan sitä mikä kiinostaisi. Pelkkä mjaa, en mä tiedä sopii kaikkiin kysymyksiin.
"Miksi ihmiset eivät enää osta käytettyjä verbejä?"
t. lukihäirikkö
Ilmiö on yleistynyt erityisesti netin puolella. On niin hirveä kiire päivittää uutisia, että tekstit ikään kuin jäävät puolitiehen.
Painetuissa lehdissä ilmiö ei ole vielä niin yleinen, onneksi.
Lisäksi kyse taitaa olla jonkinasteisesta muoti-ilmiöstä, ja sitä muotia - aivan kuin mitä tahansa rumaa muotia -seurataan kritiikittömästi, koska näin halutaan osoittaa oma trendikkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se ooo turun murre.
No pk-seudulla ainakin käytetään perusmuoto vaikka ei saisi.
Tyyliin:
"Me JOUDUTTIIN
VALITA kaksi...""Kuinka hiton vaikeaa se pystyy olemaan käsittää"
Kamalaa!
Tätä näkee erityisesti pk-seudulla nuorten käytössä... Ja leviää nuorison keskuudessa, kun somessa ja tv-ohjelmissa erityisesti nuoriso puhuu näin. En ole paljoa tekemisissä oman ikäisten/nuorten kanssa, kun en jaksa kuunnella tuollaista.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks se ooo turun murre.
No pk-seudulla ainakin käytetään perusmuoto vaikka ei saisi.
Tyyliin:
"Me JOUDUTTIIN
VALITA kaksi...""Kuinka hiton vaikeaa se pystyy olemaan käsittää"
Kamalaa!
Tätä näkee erityisesti pk-seudulla nuorten käytössä... Ja leviää nuorison keskuudessa, kun somessa ja tv-ohjelmissa erityisesti nuoriso puhuu näin. En ole paljoa tekemisissä oman ikäisten/nuorten kanssa, kun en jaksa kuunnella tuollaista.
N25
Olen täysin samaa mieltä. Erityisen huolestunut olen kuitenkin siitä, että myös toimittajat kirjoittavat näin. Edes yleisimmät kielioppisäännöt eivät ole heidän haluussaan, vaikka pitäisi olla kirjoittamisen ammattilainen.
Suomen kieli rikas. Normaali tapa tiedottaa. Ehkä hiukan runollisempi tyyli, kuin mihin maalla totuttu. Me kirjailijat käytämme usein tuon tyylistä puheenpartta. Lycka till sinnekin. Harminsa kullakin. Olisipa tylsää tunkea olla-verbiä joka koloon :D Suosittelen PMS-kalenterin lataamista vaikkapa kännykkään.
Iltapäivälehti uutisoi, että Satu erosi Antin kanssa. Älytöntä! Oikeasti Satu erosi Antista, tai Antti Sadusta. Naimisiin he kyllä menivät aikoinaan toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö on yleistynyt erityisesti netin puolella. On niin hirveä kiire päivittää uutisia, että tekstit ikään kuin jäävät puolitiehen.
Painetuissa lehdissä ilmiö ei ole vielä niin yleinen, onneksi.
Lisäksi kyse taitaa olla jonkinasteisesta muoti-ilmiöstä, ja sitä muotia - aivan kuin mitä tahansa rumaa muotia -seurataan kritiikittömästi, koska näin halutaan osoittaa oma trendikkyys.
Laitetaan ymmärrettävään muotoon:
Ilmiö yleistynyt netin puolella. Kiire päivittää uutisia, tekstit puolitiehen.
Painetuissa lehdissä ilmiö ei yleinen, onneksi.
Lisäksi kyse jonkinasteisesta muoti-ilmiöstä, ja sitä muotia - aivan kuin mitä tahansa rumaa muotia -seurataan kritiikittömästi, koska oma trendikkyys.
t.toimittaja (joka kirjain täytyy myös laskea)
Vierailija kirjoitti:
Suomen kieli rikas. Normaali tapa tiedottaa. Ehkä hiukan runollisempi tyyli, kuin mihin maalla totuttu. Me kirjailijat käytämme usein tuon tyylistä puheenpartta. Lycka till sinnekin. Harminsa kullakin. Olisipa tylsää tunkea olla-verbiä joka koloon :D Suosittelen PMS-kalenterin lataamista vaikkapa kännykkään.
Tuo ei missään tapauksessa ole normaali tapa tiedottaa, erityisesti runollisuus on tällaisesta 848kaukana.
Ihmiset ovat ottaneet onkeensa Mikael Jugnerin "käytetään sanoja perusmuodossa"-kielivitsistä?