Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, onko itsellä koronavirus vai ei???

Vierailija
12.03.2020 |

Asumme perheeni kanssa Ranskassa ja täällä ei testailla kuin sellaiset tapaukset, jotka ovat olleet kontaktissa sairastuneeseen. Muuten testeihin ei pääse. Tiedossahan kuitenkin on, että tauti on alkanut levitä hallitsemattomasti, joten ihan kuka vainhan voi olla potentiaalinen tartuttaja.

Miehelläni on ollut nyt viikon ajan epämääräisiä flunssaoireita: kovaa väsymystä ja vetämättömyyttä, kurkkukipua, nuhan ja yskän alkua. Ei kuitenkaan kuumetta (hänelle ei muutenkaan nouse kuume herkästi), joten hän on tunnollisesti käynyt töissä koko ajan ja on huomenna lähdössä vielä työmatkalle Itä-Eurooppaan! Eilen hän yritti soittaa ja tiedustella testauksen mahdollisuutta, mutta kuten alussa kerroin, sellaista ei ole. Työpaikka taas painostaa lähtemään työmatkalle. Mitä järkeä tässä on? Hän saattaa siis lähteä tartuttajaksi maahan, jossa on tilanne on vielä kohtuullinen, ja toisaalta saattaa jäädä sinne karanteeniin ties kuinka pitkäksi aikaa, tai hänen tautinsa (jos nyt on koronaa) saattaa kehittyä ulkomailla todella pahaksi ja hän saattaa joutua siellä yksin kielitaidottomana tehohoitoon.

Minullakin on selvästi jokin virus, vaikka olen myös ihan työkuntoinen. Muita oireita ei ole kuin selkeä tunne siitä, että keuhkojen alueella on pieni tulehduksen alku.

Pelkään myös sitä, että jos itse sairastun ja mies on toisella puolella Eurooppaa, niin kuka hoitaa lapsiamme? Jos minulla olisi koronavirus, ei kai kukaan halua ottaa riskiä ja tulla meille lastenhoitajaksi?

Jos siis jollakulla on vähän täsmällisempää tietoa noista oireista, niin ottaisin kiitollisena vastaan. Itse olen ymmärtänyt, että saattaa alkaa lievänä flunssana (itselläni ei ole edes sitä varsinaisesti), mutta pahentua sitten reilun viikon päästä niin, että ollaankin jo tehohoidossa - jos siellä on tilaa...

Ärsyttää ihan huolella, ettei niihin testeihin pääse.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat oireet täällä. Ei suomessakaan testeihin pääse. Lisänä hengitysvaikeutta välillä.

Vierailija
2/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat oireet täällä. Ei suomessakaan testeihin pääse. Lisänä hengitysvaikeutta välillä.

Sama täälläkin. Aamuyöstä vinkui hengitys, nyt on nenä tukossa. Naamaa kuumottaa, mutta ei kuumetta (mittasin). En ole ollut matkoilla tai kontaktissa riskimaissa käyneisiin ainakaan tietääkseni. Tosin käyn töissä toimitalossa jossa 1000 muutakin, joten kyllä siellä varmasti on monenlaisten pöpöjen kanssa tekemisiin joutunut, ehkä koronankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään oireita tai Suomen tilannetta vähättelemättä täällä Ranskassa ollaan jo aika paljon pahemmassa vaiheessa kuin Suomessa. Asumme vielä Pariisissa ja käytämme julkisia, niin vaikkei tuttua koronakontaktia olisikaan, niin tartunnan voi kuitenkin ihan oikeasti saada aika isollakin todennäköisyydellä. 

Suomessa pitäisi nyt pistää koko maata koskeva karanteeni pystyyn, niin viruksen todennäköisesti saisi vielä pysäytettyä. Täällä se on jo liian myöhäistä.

ap

Vierailija
4/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa Suomessa on useita satoja, ellei jo tuhansia Koronan kantajia. Koska maassamme ei testata kuin virusalueilta palanneita ja heidän perheitä tai läheisesti tekemisissä olleita, tauti saa levitä vapaasti.

Eikä testata jatkossakaan, sairaat pysyvät kodeissaan ja oireettomatkin perheenjäsenet käyvät normaalisti töissä ja liikkuvat ihmisten keskellä.

Kun huoli herää omasta voinnista, kaikkia ei testata, koska kriteerit eivät täyty. THL tietää, että kriittinen piste on jo ohitettu, nyt lahjoitetaan yhteiskunta viruksen käsiin.

Vain selkeästi altistuneet testataan ja hoidetaan. Osa ihmisistä jää kotiin, yleistila romahtaa ja heikoimmat kuolevat koteihinsa.

Vierailija
5/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nauti nyt siitä globaalista ja urbaanista elämästäsi siellä. Oma valintasi.

Vierailija
6/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä voi testata yksityisellä lääkärillä koronaa? Täällä koronatesti yksityisellä 195e.

Ja Suomessa edes flunssaisena ei saa mennä töihin. Sairaana ei hypellä tartuttamassa muita eli korona tai ei.

Vierailija
7/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää siitä, että testissä tulee positiivinen tulos. Ei näitä millään mutulla tiedäkään. Eläkää normaalisti ja lopettakaa turha panikointi.

Vierailija
8/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronassa ei ole nuhaa!

Vierailija
9/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä voi testata yksityisellä lääkärillä koronaa? Täällä koronatesti yksityisellä 195e.

Ja Suomessa edes flunssaisena ei saa mennä töihin. Sairaana ei hypellä tartuttamassa muita eli korona tai ei.

Täällä ei testiin pääse edes yksityisellä enää, vaan pitää soittaa päivystysnumeroon, josta tietojen mukaan saa testilähetteen tai sitten ei. 

Emme ole kumpikaan varsinaisesti flunssassa, koska edes kuumetta ei ole. Itselläni ainoastaan paineen tunnetta rinnassa. En edes yski ainakaan vielä, eli mitään näkyvää sairautta minulla ei ole, miehellä aika sama tilanne, paitsi on väsyneempi kuin minä ja lisäksi hänellä on kurkku kipeä. Niin lieviä oireita on, ettei niitä voi edes flunssaksi kutsua.

ap

Vierailija
10/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää siitä, että testissä tulee positiivinen tulos. Ei näitä millään mutulla tiedäkään. Eläkää normaalisti ja lopettakaa turha panikointi.

Aivan, ei varmaan tiedäkään. Me eletäänkin ihan normaalisti, mies käy töissäkin ja lähtee sinne työmatkallekin, kun pomo käskee. Ihan turhaan ne siellä WHO:lla varmaan panikoi.

Jep...

ap

Vierailija
11/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon että minun "flunssa" oli/on coronavirus. Vaikka olen jo terve muutamassa päivässä niin kestävyyteni on heikommassa hapessa kuin voimakkaampi oireilta kuin pinnalta päin oleva flunssa.

Tämä uutinen coronaviruksesta toi immuniteettiini voimakkaan suojan minulle koska uskon asenteen tuovan terveyttä elämään, sen takia nyt muutamamia päiviä ollut coronavirus on ollut vaaraton. Uskon että jos minä nyt selätin coronaviruksen oikeasti niin vastustuskykyni kasvaa tätä coronavirusta kohtaan. Maalaisjärjen tunteella minulla oli/on coronavirus.

Vierailija
12/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuha ei käsittääkseni ole normaali oire koronassa joten vaikuttaa kyllä joltain normaalilta flunssalta.

Vierailija
13/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo nuha on sikäli jännä, että ranskan kielessä ei ole sanaa "flunssa", vana usein se korvataan nuhaa vastaavalla termillä. Minä en ole havainnut, että miehelläni olisi nuhaa (en ole nähnyt hänen niistävän tai niiskuttavan kertaakaan), ja en ole ihan varma, että tarkoittiko hän flunssaa vai nuhaa kun kertoi olevansa "nuhainen".

ap

Vierailija
14/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/5

Vierailija
15/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Mikä tästä tekee provon? Kyselin koronaviruksen oireista. Vaikket ehkä usko, meitä ulkosuomalaisia on aika paljon ja eri puolilla maailmaa.

ap

Vierailija
16/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuha ei käsittääkseni ole normaali oire koronassa joten vaikuttaa kyllä joltain normaalilta flunssalta.

Mutta miksei jollakin voisi sattumalta olla nuha samaan aikaan?

Vierailija
17/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö julkisuudessa ole sanottu monta kertaa, että koronan ja normi flunssan ero on siinä, että korona aiheuttaa hengenahdistusta ja keuhkokuumetta (?). Näin mä olen lukenut.

Oli myös uutinen, että Terveystaloon voi mennä testiin, omalla rahalla.

Vierailija
18/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronassa ei ole nuhaa

Vierailija
19/19 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä ollut lastenhoitajaa sairastaessa. Siinä on norossa, leikkaushaavoissa ja ties missä hoidettu lapset ilman apuja joillakin pitäisi vissiin olla palveluskunta että selviävät normi elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä