Koetteko että elintasonne olisi mitenkään oleellisesti parantunut 80-luvulta?
Tai jopa 70-luvulta?
Olin itse 70-luvulla lapsi.
En muista että mitään oleellista olisi koskaan puuttunut.
Toki emme olleet mikään köyhä perhe, emme myöskään varakkaimpia.
Nykyään on kaikkia laitteita kaikki paikat täynnä mutta en koskaan silloin tuntenut kokevani mitään puutetta mistään.
Kommentit (34)
Lapsuuden kotikadulla kaikilla oli vain yksi auto 80-luvulla. Nyt samaisella kadulla on jouduttu laajentamaan kotipihojen autoparkkeja, jotta niihin mahtuisi 2-3 autoa omakotitaloa kohden.
Ehdottomasti. Ruoka oli yksipuolista ja vaatteita vähän kuten monella muullakin ja nekin halvinta ja moneen kertaan paikattua. Ei reissattu kuin enon mökille.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Ruoka oli yksipuolista ja vaatteita vähän kuten monella muullakin ja nekin halvinta ja moneen kertaan paikattua. Ei reissattu kuin enon mökille.
Se mökkikään tuskin oli mikään nautintojen paratiisi. Sen ajan mökit kun olivat ihan oikeasti työleirejä joiksi tämän päivän mökkejä väitetään.
Verrataanko nyt 80-luvun alkuun vai loppuun? Niillä on vissi ero. Muistathan, kasarin lopun nousukausi?
Mutta yhtä kaikki. On parantunut, todellakin. Syntymäkodissa oli kantovesi ja ulkovessa.
Elektroniikkaa lukuunottamatta aika samaa tasoa. En edelleenkään ravaa etelässä ja syön pääasiassa samoja ruokia kuin 80 luvulla. Minulla on tunne että olen ehkä jopa köyhtynyt koska hinnat ovat nousseet niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai elintaso on noussut. Ei silloin ollut kuin pari vaatekertaa. Mistään merkkituotteista ei edes tiedetty. Ruoka oli yksinkertaista eikä ulkona syöty melkein ikinä. Matkoja tehtiin korkeintaan kotimaassa. Nämä pätivät melkein kaikkiin. Olisi ollut tapaus, jos joku olisi ottanut koulusta omaa lomaa Thaimaan matkaan.
Juu, mutta voihan niitä vaatekertoja olla vaikka 1000 ja matkoja 10 vuodessa, mutta mikä on sitten pointti loppujen lopuksi? Siitä kai oli kyse.
Elintaso tarkoittaa nimenomaan materiaa. Sitä mitataan mm. BKT:lla. Se on noussut, mikä näkyy juuri kulutuksen lisääntymisenä.
Elämänlaatu on sitten toinen kysymys mutta sitähän aloitus ei koskenut.
Kyllä tämä ihmisten lukutaito on sitten hämmentävällä tasolla.
On ilman muuta.
Nimen omaan yleisellä tasolla ihmisten elämänlaatu on todella paljon parantunut 1970-80 -lukujen tasosta, erityisesti maaseudulla.
Tietenkään kaikki eivät ole kokeneet näitä asioita, mutta erityisesti vielä syrjäisellä maaseudulla, mutta toki myös kaupunkien lähistöllä, oli monissa kotitalouksissa puutteita ihan perusasioista. Sähkö oli käytännössä jo kaikilla, mutta vesi ei omalla kotikylälläni tullut 1970-luvun alussa vielä läheskään jokaiseen kotiin. Ei meilläkään; uusi asuinrakennus valmistui vasta 1973, sitä ennen oltiin kantoveden ja ulkohuusin varassa. Emmekä todellakaan olleet ainoita.
Vasta käytännössä 1980-luku toi melko lailla yhtäläiset mukavuudet ja paremmat elinolosuhteet joka asuntoon. Huonoimmat asumukset hylättiin, ja uusia, hyviä vuokra-asuntoja valmistui tuon vuosikymmenen kuluessa todella moneen kirkonkylään vanhuksille. Lisäksi monella kansaneläkkeellä elävällä vanhuksella oli vielä 1970-luvulla ihan oikeasti niukat olot, etenkin, jos asui yksin. Ruoka oli vielä tuohon aikaan suhteettoman kallista: se halpeni kunnolla vasta EU:hun liittymisen myötä.
Ehdottomasti paljon huonompi tilanne. Minun isä ja äiti hankkivat talon velaksi. Katsopa vaan nyt on talo, autot ja kesämökit, joista itse vaan unelmoin. Olen aina ollut säästäväinen tyyppi. Aiemmin inflaatio söi lainat ja korot meni verotuksen. Kas kummaa tulikin vauraita ihmisiä normaali duunareista. Ei ole mahdollista nykyään.
Lääketiede on edistynyt todella paljon: moniin syöpiin, aivoinfarktiin, sydän- ja verisuonitautiin, diabetekseen jne on kehitetty uusia hoitomuotoja, jotka on parantaneet elintasoa valtavasti. Tasa-arvo on aivan eri tolalla kuin 80-luvulla, joten naisten ja monien vähemmistöjen elintaso on parantunut. Ja mikä parasta, elämänlaatu on samalla parantunut.
Ruoan suhteen on kyllä kaikki muuttunut. Mun lapsuudenkodissa 80-luvulla ruoka oli tosi yksinkertaista, perunaa, perunaa, perunaa ja jotain kastiketta, tai makaronia ja jauhelihaa, pari kurkkusiivua lautasen reunalla. Nykyään saa paljon monipuolisemmin kasviksia, hedelmiä, tuoreitä yrttejä, kaikkea ihanaa ja vaihtelevaa! Ruoka on ilo ja nautinto. Muistan vielä kun maistoin ensimmäisen kerran tuoretta basilikaa, ooooh! :) Ruokien suhteen en todellakaan kaipaa takaisin 80-luvulle.
Olen syntynyt -67 ja muistan hyvin 70-luvun loppupuolen. Kyllä silloin elämä oli jotenkin parempaa ja laadukkaampaa. Nyt kaikki on sellaista halpaa höttöä, niin vaatteet, sisustukset, autot, lentokoneet, ruoka ym ym.
Olen oppinut sittemmin lukemaan ja tienaan itse oman elantoni.