Mikseivät suomalaiset hoidata hampaitaan, valkaise ja oijo?
Miten selitätte tämän? Hampaat ovat yksi tärkeimmät hoitaa koska muuten bakteerit voivat levitä suusta sydämeen. Keltainen hammasrivistö on ruma pahanhajuisesta hengityksestä puhumattakaan.
Kommentit (77)
-Minun hampaani oiottiin, kun olin lapsi. Joskus siinä 19-vuotiaana suussani ollut metallilanka, jonka oli tarkoitus pitää hampaat paikallaan, irtosi ja hammaslääkärin mielestä sitä ei kannattanut laittaa enää takaisin.
No, ei mennyt kauaa kun hampaat olivat ihan yhtä vinossa kuin ennen oikomishoitoakin. Enää en jaksa aloittaa alusta, kun ei ole kovin halpaa lystiä, enkä enää kolmikymppisenä haluaisi ainakaan mitään näkyviä rautoja.
Kahvi kellastaa hampaita. Se varmaan monella syynä, mutta ei kai ny valkaisu tosiaan mitään hoitamista ole. Mieluummin terveet hampaat kuin vain pinnasta hyvännäköiset.
Sitä paitsi yleensä kellertävä hammasluu on vahvempaa kuin viti valkoinen, joka lohkeilee helposti.
Kun hampaita oiotaan ja valkaistaan järkeä käyttämättä, voi käydä näin.
Hampaiden oikaiseminen on aika haastavaa. Lopputulokseen vaikuttaa niin monet asiat. Ei riitä, että hampaat menee suoraan, niiden pitäis olla myös hyvässä purennassa toisiinsa nähden, ettei tule ongelmia. Sit kun ne on oikaistu niin loppuelämä täytyy käyttää retentiolaitetta ettei ne palaa heti vinoon. Joissain tapauksissa pitää kirurgisesti leikata koko alaleuka tai yläleuka, jos niillä on huono sijainti/väärä koko toisiinsa nähden.
Oikomiseen tarvitaan pätevä oikojahammaslääkäri ym ammattilaisia. Oikominen pitäis tehdä lapsuudessa/teini-iässä, kun leuat vielä kasvaa. Ja julkinen tekee lähinnä vain, jos on paha purentavirhe.
Ei niitä aikuisten hampaita tosta noin vaan oiota. Pitää löytää yksityinen oikojahl, joka oikeasti osaa asiansa. Ei niitä tavalliset yksityiset hl:rit suostu edes tehdä.
Hyi! Istuin tänään aamubussissa ja vastapäätä istahti mieshenkilö joka EI ollut pessyt aamulla hampaitaan! Henki haisi mädäntyneelle ihan metrien päähän. Meinasin oksentaa siitä hajusta.
Hoitakaa ihmiset hammashygienianne kuntoon!
Ei ole normaalia, että hengitys haisee.
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen juttu, mikseivät suomalaiset osaa kirjoittaa oikein sanaa "oio"?
Älä minua syytä, äidinkieleni on englanti.
Koska pidän keltaisista hampaista.
Kun itse voit halutessa nuo kikkailut teetättää itsellesi niin miksi näet vaivaa muiden asioista? Kokonaisen kansakunnan?
Vierailija kirjoitti:
-Minun hampaani oiottiin, kun olin lapsi. Joskus siinä 19-vuotiaana suussani ollut metallilanka, jonka oli tarkoitus pitää hampaat paikallaan, irtosi ja hammaslääkärin mielestä sitä ei kannattanut laittaa enää takaisin.
No, ei mennyt kauaa kun hampaat olivat ihan yhtä vinossa kuin ennen oikomishoitoakin. Enää en jaksa aloittaa alusta, kun ei ole kovin halpaa lystiä, enkä enää kolmikymppisenä haluaisi ainakaan mitään näkyviä rautoja.
Onhan nakymattomat keksitty jo ajat sitten. Invisible aligners.
https://www.consumersadvocate.org/invisible-braces/a/bestoupid=1212
Vierailija kirjoitti:
Koska pidän keltaisista hampaista.
Vinkkinä sanon että kannattaa oikeasti katsoa miltä näyttää ja mikä on terveydentila kun seuraavan kerran haet töitä. Meille ei palkata ketään keltahampaista huonolla hygienialla varustettua ihmistä.
Triggeröidyin niin pahasti etten lukenut kommentteja, joku varmasti jo kommentoinut samat asiat:
-Keltaisuus =/=huonot hampaat. Keltainen hammasluu on itse asiassa vahvempaa.
-Hampaiden hoitaminen maksaa aivan vittuna rahaa. Aikuisen oikomishoito pyörii tuhansissa, tuhansissa, euroissa ja on todella hidasta. Tulos ei ole ilman loppuiän rerentiovaihetta pysyvä, eli tilanne palaa ennalleen ilman loppuiän oikomishoitoa
-Oikomishoitoon on tarkat seulat jo muksuina, eli sinne ei oteta ihan pikkusyistä. Myös monet oik. hoidon toimenpiteet tehdään kojeilla, joiden käytöstä nuori/vanhemmat on itse vastuussa (yöllä suussa pidettävät jne.) No, eihän ne pidä. Joten ristiin menee hampaat
T. suuhygienisti
Minulla on parhaillaan käynnissä kiinteä oikomishoito. Vaikka olenkin tulokseen tyytyväinen ja kaikki on mennyt loistavasti, en IKINÄ alentuisi kommentoimaan kenenkään hampaita "menisit oikojalle hoidattamaan hampaasi, taukki" (siis tyyliin menisit parturiin). Ei tämä niin pikku juttu ole, jokaisen oma päätös lähteekö tähän leikkiin.
Jos on esim. kärsinyt vähänkään vakavammasta hampaiden vihlonnasta, on hyvin paljon tyytyväisempi ehkä hieman keltaisempiin, mutta vihlomattomiin kuin vitivalkoisiin ja vihloviin hampaisiin.
Toki ilmiselvän ruskeankeltaiset ja hoitamattomat, hammakiven peittämät ja eroosion kalvamat hampaat erikseen, mutta luonnostaan kellertävähkö puhdas hammasluu ei ole sairaus eikä vika.
Siitä olen samaa mieltä, että huomattavan vinot hampaat, purentavirheet ym. pitäisi ehdottomasti ottaa vakavasti ja korjata jo kasvuiässä.
Vierailija kirjoitti:
Oikoisin, ellei se maksaisi n. 20 000 euroa. Ei ole varaa.
Tsiisus, sisältyykö sulla leukaluun siirtoleikkaus tuohon, vai miksi noin kallis? Ei normaalisti maksa puoliakaan tuosta. Jestas luullaanko minua noin rikkaaksi että 20 donaa on laittaa suuhun... T. Raudatsuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus, sisältyykö sulla leukaluun siirtoleikkaus tuohon, vai miksi noin kallis? Ei normaalisti maksa puoliakaan tuosta. Jestas luullaanko minua noin rikkaaksi että 20 donaa on laittaa suuhun... T. Raudatsuussa
Esimerkiksi progenia vaatii leikkaushoidon. t. aiempi shg
Vuonna 1976 kun olin 7 v mun hampaat tutkittiin perukoulussa ja huomattiin että ne alkaa kasvaa vinoon. Mutta asialle ei tehty mitään koska kai sitä pidettiin pinnallisena! Olen vähän katkera vieläkin. Itse en sitten koskaan ottanut asiakseni oikoa. Nyt en enää jaksa kun oon jo 50 v.
Raha. Ihan hyvätuloisena on kallista hoidattaa hampaitaan, saati jos on pienipalkkainen tai elää tukien varassa. Kela korvaukset eivät vastaa tätä päivää, vaan ovat jostakin 90-luvulta.
Viime viikolla kävin hammaslääkärissä ja lasku hammaskiven poistoineen 256€.
Ja julkiselle pääsevät vain lapset ja alle 25v.
Jo pelkkä suuhygeniesti maksaa satasen.
Vierailija kirjoitti:
Hyi! Istuin tänään aamubussissa ja vastapäätä istahti mieshenkilö joka EI ollut pessyt aamulla hampaitaan! Henki haisi mädäntyneelle ihan metrien päähän. Meinasin oksentaa siitä hajusta.
Hoitakaa ihmiset hammashygienianne kuntoon!
Ei ole normaalia, että hengitys haisee.
Tuoksu ei välttämättä kerro hampaiden ja suun kunnosta vaan ruokavaliosta ja ruuan sulatuksesta. Venäläisillä on usein oma tuoksunsa, joka tulee runsaasta valkosipulin syömisestä.