Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä niitä etätöitä oikein on?

Vierailija
10.03.2020 |

Taas oli verkossa juttua jostain etätyöntekijäperheestä. Ja aika usein mainostetaan etätöitä pitkin mediaa ja sitä suositellaan monelle. Minulle ei vaan ole vieläkään selvinnyt, mistä niitä etätöitä saa.
Usein ehdotellaan koodaria, mutta työllistyäkseen pitäisi olla jo lahjakkuutta ja harrastuneisuutta ja jos olen oikein ymmärtänyt, aika hyvä loogis-matemaattinen päättelykyky.
Tai sitten tarjotaan kirjanpitoa, mutta siinäkin on omat ongelmansa.

Mitä kaikkea nuo mystiset etätyön tekijät siis oikein tekevät ja miten noihin etätöihin pääsisi muutkin kuin koodarit ja kirjanpitäjät?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat, käännöstyöt, web-sivut, jne. kaikki, mitä voi tehdä kotonaan tietokoneella.

Vierailija
2/32 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan pystyis tekemään kotona etätöitä. Tai sit pitäs mennä johonkin saunanlauteille, et sais olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella istuen työtä tekevät.

Vierailija
4/32 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella ja puhelimella tehtävää työtä.

Tai kokoamista, osat tuodaan kotiisi, kokoat ja ne haetaan takaisin. Usko tai älä, olen tehnyt tällaista.

Vierailija
5/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
6/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyöt alalla kuin alalla ovat sellaisia, että ne käytännössä tehdään muutenkin puhtaasti tietokoneen välityksellä. Asiakaskontaktit hoidetaan sähköpostilla tai kokoussovelluksilla, työt tehdään koneella ja tehty tulos toimitetaan sähköpostilla tai salattujen järjestelmien välityksellä. Loppujen lopuksi ihan sama, oletko sen koneesi kanssa toimistolla, kotona, kesämökillä, kahvilassa, hotellissa vai tunturin laella, jos vain netti tarvittaessa toimii jotain kautta.

Vierailija
7/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen elektroniikkaa.  Tällähetkellä Ruotsiin.

Kaveri hoitaa erään keskisuuren firman sopimuksia.

Kummaltakin onnistuu työt etänä. Ollaan oltu esim laskettelemassa Andorassa ja tehty duunit illalla.

Vierailija
8/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on edelleen vanhakantainen ajattelu siitä, että työt sujuvat vain työpaikalla. Jos johto ei ole sitä mieltä, tiimistä aina löytyy joku Riitta-Liisa, joka on 40 vuotta tehnyt työt just näin, ja muutkaan eivät saa tehdä eri tavalla. Jos pitää enemmän kuin yhden etäpäivän viikossa, aletaan kannella esimiehelle, että kukaan ei tee mitään, etäpäivät pitää kieltää.

Tosiasiassa myös töissä voi istua kiireisen näköisenä tekemättä yhtään mitään hyödyllistä. Kaikilla meillä on hetkiä, kun työnteko ei nappaa.

Vierailija
9/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla. Teen kaikki työni tietokoneella.

Vierailija
10/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistän itseni luovalla työllä, ollut kotona jo vuosia joten ei tuo mitään ihmeellistä mun arkeeni tämä.

Vierailija
11/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistän itseni luovalla työllä, ollut kotona jo vuosia joten ei tuo mitään ihmeellistä mun arkeeni tämä.

Tarkennus: työskentelen siis kotoa käsin.

Vierailija
12/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon leikkauskoordinaattori, teen etänä tosi usein ja tykkään. Kaikki tehdään koneella ja puhelimitse.

Vierailija
13/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri Röntgenlääkäri. Tekee kaikki työt etänä

Vierailija
14/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös asiakaspalvelutyötä voi tehdä etänä kotona. Edellytyksen se, että verkkoyhteys toimii, on käytössä vpn, jonka kautta saa suojatun yhteyden työpaikan tietojärjestelmiin, ei tarvitse nykiä työkaveria hihasta vaan voi kontaktoida tarvittaessa chatilla, kokoustaa voi skypessä tms sovelluksella. Lisäksi ei työsuoritukseen tarvitse fyysistä paperipostia vaan asiakaskontaktit tulevat netistä, puhelimesta tai skanattuina, lisäksi työt tulevat jollain työohjausjärjestelmällä asiakaspalvelijoille, kotona on rauhallinen tila työskentelyyn, jotta asiakastiedot ei leviä. Jos asiakkaille pitää lähettää paperipostia, pitäisi tulosteiden ohjatua myös turvallisesti jonnekin, josta ne voi postittaa. Ei siis vaadita mitään ihme osaamista, mutta työnantajalta teknisiä järjestelyjä.

Vierailija
15/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja painaa kotona nappia tietokoneesta niin luuttu lähtee siivoomaan rappuja.

Vierailija
16/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntityö, jossa pääasiassa kontaktoidaan puhelimessa tai verkkoneuvottelussa. Ei koske vaan puhelinmyyjiä, ihan ”oikeita” asioita myydään myös näin.

Itse voisin olla n. 90 % työajasta etätöissä, mutta ei täällä ole rauhaa tehdä töitä ja tulisin mökkihöperöksi.

Vierailija
17/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isännöitsijä, teen nyt ainakin ensi viikon etänä. Asiakkaat tavoittaa minut sähköpostitse ja puhelimella.

Vierailija
18/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isännöitsijä, teen nyt ainakin ensi viikon etänä. Asiakkaat tavoittaa minut sähköpostitse ja puhelimella.

Isännöitsijän tehtävää ei voi työksi kutsua.

Vierailija
19/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin tehdä aika lailla kaiken etänä. Suosin kyllä palavereja face to face, mutta tarvittaessa ne onnistuvat muutenkin.

Olen kehityspäällikkö.

Vierailija
20/32 |
12.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heh heh... mitenkäs vaikka poliisi, siivooja, palomies, lääkäri, sairaanhoitaja, keittäjä, postinjakaja, kokki, tarjoilija, kahvilatyöntekijä, putkimies, kaupankassa, vastaanottovirkailija, varastomies, automekaanikko, matkalipuntarkastaja, bussikuski, kampaaja, kosmetologi, hieroja, jakeluautonkuljettaja, farmaseutti, bioanalyytikko, huoltamotyöntekijä, tehdastyöläinen, lastentarhanopettaja... muutamia mainitakseni. Hienosti hoituu hommat etänä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme