Opiskelen viimeistä vuotta sairaanhoitajaksi, mutta pohdin alanvaihtoa. Kannattaako?
Yhteishaku olisi tulossa ja mietin esim. Liiketalouden alaa. Kannattaako? En usko, että menisin hoitoalan töihin valmistuttuani, joten siksi pohdin kannattaako edes valmistua.
Kommentit (27)
Sairaanhoitajan tutkinnolla voi tehdä hyvin monenlaista työtä. Ei se aina ole painajaismainen vuodeosasto.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan tutkinnolla voi tehdä hyvin monenlaista työtä. Ei se aina ole painajaismainen vuodeosasto.
Okei sori miks mä ees kirjoitin tän. Tottakai te opiskelijoina tiedätte. 🤦♀️ Pointtina oli tuoda vähän perspektiiviä. Voi löytyä joku kivakin homma siltä alalta.
Lopeta, jos et halua sitä ammattia itsellesi. Et kyllä työttömänä voi ikinä sh koulutuksella olla. Se ei ole mikään helppo työ. Vasta useiden vuosien sh:n työkokemus tuo sellaisen ammattitaidon ja varmuuden, että työstä voi jopa joskus nauttia. Todella stressaava ja vastuullinen työ, jossa motivaatio pitää olla kohdillaan, muuten ei selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä muitakin toimia alalla. Esim. labra. Sitäkin kautta voi tutustua sairaaloissa vähän eri osastojen toimintaan, jos vaikka joku innostaisi.
Itse ainakin ihan potilaana sairaalassa sain ahaa elämyksen ja hain sinne töihin.Ei sairaanhoitajan koulutuksella tee labrassa yhtään mitään.
Tekeepä! Olen nähnyt, et labraan haetaan töihin myös sairaanhoitajia usein.
No ehkä, mutta heidät pitää kouluttaa sitten työpaikassaan, jotta voivat tehdä esim. näytteenottoa tai ekg:n ottamista. Analyysihommiin sairaanhoitajista ei ole.
Koulutus kannattaa ilman muuta käydä loppuun asti, vaikka sitten muihin työtehtäviin päätyisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt koulun loppuun ja sitten opiskelet jotain muuta. Tutkinto ei todellakaan sido sinua olemaan alan töissä vaan ihan vapaasti voit vaihtaa alaa.
Sairaanhoitajan tutkinto on siitä poikkeuksellinen, että lain mukaan hoitajat voidaan todellakin poikkeusoloissa pakottaa töihin. Lisäksi on turha haaveilla jäävänsä ansiosidonnaiselle päivärahalle, vaan työkkäri voi pakottaa saikkarin töihin, vaikket olisi k.o. alan töitä tehnyt vuosikausiin.
Vaarallista tuollainen. Kuka siitä ottaa vastuun jos töihin pakotetaan joku joka ei ole tehnyt alan töitä vuosiin eikä osaa enää mitään? Tai esim. Tehnyt koko uransa psykalla ja ei somaattisen puolen asioista hajuakaan. Erittäin vaarallista.
Käsittääkseni ei voida pakottaa töihin, jos ei ole minkäänlaista työsuhdetta alan hommissa.
Toivottavasti olet oikeassa! Olen itse kuitenkin käsittänyt, että poikkeusoloissa (sota tmv.) kaikki työelän ulkopuolellakin olevat voidaan pakottaa hoitotöihin, jos on joskus erehtynyt koulun käymään. Työtehtävät tietysti määräytyvät kokemuksen mukaan. Koronaepidemiaa tuskin lasketaan sellaiseksi poikkeusoloksi. Toisaalta tämän päivän Keskisuomalaisessa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Juha Kinnunen sanoi: "Jos ajatellaan vakavinta tilannetta, voimme kutsua työelämän ulkopuolella olevia terveydenhuollon ammattilaisia töihin."
Itse vaihdoin, kun ymmärsin että hoitoala ei TODELLAKAAN ole juttu mitä tulen ikinä päivääkään työkseni tekemään. En nähnyt mitään arvoa sillä että olisin käynyt koulun loppuun. Keskityin sen sijaan lukemaan yliopiston pääsykokeisiin. Ja kyllä kannatti, pääsin sisään, valmistuin tietojenkäsittelytieteen maisteriksi ja olen tehnyt kevyttä, hyvin palkattua päivätyötä it-alalla siitä asti. Mitään tekoa sillä sairaanhoitajan tutkinnolla ei olisi jos olisin sen hankkinutkin.