Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

haluun vauvan..mut pco vaivaa!!

26.06.2006 |

heippa! vauvakuume on korkealla. oon 24v tytöntyllerö.Pco todettiin 10vuotta sitten ja hoitona oli e-pillerit. nyt lisääntyminen olis ajankohtaista, ja puoli vuotta sitten jätin pilsut pois. Mutta vaikeeta on laskea koska on kuukauden " hedelmälliset" päivät..kun menkat reistailee tosi pahasti. joskus ovuloi ja joskus taas ei.. toivon että joku kohtalontoveri kertoisi minulle kokemuksia:) Kiitos jo etukäteen:)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin puolitoistavuotta sitten pco, jolloin vauvantekoyritysta oli takana 11kk. Olin saanut yhden keskenmenon heti pillerit lopetettuani alkaneesta raskaudesta rv12, mutta sen jalkeen ei uutta raskautta ollut kuulunut. Kierto alkoi myos venya, keskenmenon jalkeen soin hetken teroluteja, jotka palauttivat kierron, mutta ei saannolliseksi.

PCO-loydoksen jalkeen soin nelja kuukautta clomeja, mutta seurantaultrassa ei kertaakaan havaittu muniksen kypsymista enka saanut tikutettua yhtaan ovulaatiota. Syksylla 2005 sain kutsun yliopistollisen sairaalan Metformiini-laakekokeiluun, ja samalla minulta loydettiin endometrioosia munasarjoista (2 3cm kokoista suklaakystaa) Kystat poistettiin laparoskopiassa.

Sain ilmeisesti oikeaa laaketta laakekokeessa, silla kiertoni muuttui taysin saannolliseksi heti jo ekan kahden kuun aikana. Paino putosi, ruokahalu vaheni, vatsan turvotus samoin. Laakari sanoi, etta spontaani raskaus on taysin mahdollinen, silla kun kierto on saannollinen, myos ovulaatio on saannollinen! Muuten vuotoa ei tule.

Paasimme kuitenkin jonojen ohi IVF-hoitoon endon uusiutumispelon takia, ja saimmekin (kiitos PCO:N) reilusti munasoluja ja alkioita talteen (10kpl) Eka siirto ei onnistunut, mutta heti seuraavasta kierrosta testasin luomuplussan. Testilaakkeet oli silloin viela kaytossa, nyt syon tukilaakkeena Metforem-depottabletteja.

En siis voi varmasti tietaa kumpi lopulta johti raskauden alkamiseen, metformiini vai IVF-hoidossa tapahtunut munasarjojen hormoonistimulaatio. Ehka molemmat.

Suosittelen kylla ottamaan selvaa metformiineista, ne ovat monia auttaneet ja tieteellinen tutkimuskin on ne osoittanut hyodyllisiksi PCO:potilaille. Pillereiden lopettamisen jalkeen on myos otollinen aika saada " superovulaatio" eli kannattaa panostaa siihen aikaan sangynpohjalla ;)

Onnea yritykseen!

t.Aliina

Vierailija
2/2 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös todettiin PCO viime syksynä rutiinitarkastuksen yhteydessä. Pillerit jätin pois viime helmikuussa, jonka jälkeen on tullut yhdet menkat.

Edellinen kierto kesti 92 päivää, tuolloin ovulaaton todettiin kuitenkin yllätyksekseni tapahtuneen. Tässä kierrossa sain Terolut-reseptin kun kp meni yli 4 kymmenen. Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt minkään sortin eloa munasarjoissa, ovulaatiota ei siis ilmeisesti ole tässä kierrossa odotettavissa...

Nyt siis popsin Teroluteja 3kk, sen jälkeen seurailen taas 3kk, jos kierto ei säännöllisty, on seuraavana vuorossa joko klomifeeni tai metformiini tai klomifeeni-metformiini-yhdistelmä.

Näin siis minulla... Hankaluuksia raskautumisessa siis on minullakin, aivan kuten gyne diagnoosia tehdessään ennusti, mutta olen kuitenkin vakaasti siinä uskossa, että seuraavan vuoden sisään olen raskaana.

Toivossa on hyvä elää, S.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi