Millaisilla arvoilla todettiin 2-t. diabetes, millainen hoito?
Labratulokset tuli ja paastosokeri 7,5 :( Lääkäriaika on vasta ensi viikolla. Millaiset veriarvot teillä on ollut ja miten on alettu hoitaa? Lääkkeet varmaan tulee, loppuiäksikö?
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen ehdottomasti elintapahoitoa siis JOS olet siihen motivoitunut! Käypähoidon mukainen ohjehan on aloittaa metformiini heti diagnoosin jälkeen, mutta terveelliset elintavat ovat lääkitystä tehokkaampi keino hoitaa tyypin 2 diabetesta. Toki sukurasite ja perinnöllisyys vaikuttavat, mutta usein DM2 hoituisi kyllä liikunnalla, terveellisellä ruoalla ja maltillisella painonpudotuksella. Meillä pli ebdokrinologin koulutus vastikään, ja hän sanoi, että jos henkilö alkaisi sauvakävelemään 30min päivässä ja syömään 500g kasviksia niin todennäköisesti DM2 paranisi.
T terveyskeskuslääkäri
Älä nyt uniisi usko. DM2 ei rehuilla ja kävelyllä parane, kyllä siihen tarvitaan ihan muuta ruokavalion muutosta.
Mikä voisi olla parempi muutos ruokavalioon kuin syödä runsaasti kasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, suosittelen ehdottomasti elintapahoitoa siis JOS olet siihen motivoitunut! Käypähoidon mukainen ohjehan on aloittaa metformiini heti diagnoosin jälkeen, mutta terveelliset elintavat ovat lääkitystä tehokkaampi keino hoitaa tyypin 2 diabetesta. Toki sukurasite ja perinnöllisyys vaikuttavat, mutta usein DM2 hoituisi kyllä liikunnalla, terveellisellä ruoalla ja maltillisella painonpudotuksella. Meillä pli ebdokrinologin koulutus vastikään, ja hän sanoi, että jos henkilö alkaisi sauvakävelemään 30min päivässä ja syömään 500g kasviksia niin todennäköisesti DM2 paranisi.
T terveyskeskuslääkäri
Älä nyt uniisi usko. DM2 ei rehuilla ja kävelyllä parane, kyllä siihen tarvitaan ihan muuta ruokavalion muutosta.
Kerro minkälaista!
Juu,kerro ihmeessä! Mulla on vielä vaikea valinta tehtävänä sen suhteen, uskonko Keski-Suomen keskussairaalan ansioitunutta endokrinologia vai av-palstan mammaa
:D
T. Ekan viestin kirjoittanut tkl
Sä voit uskoa ihan mihin haluat. Diabetesta et kylläkään rehuilla pysty hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T terveyskeskuslääkäri
No vaikka ravinteikkaan ruuan (joka ei nosta verensokeria nopeasti) syöminen ja sokerin välttäminen. Ei kasviksissa vikaa ole, mutta ei ne ravinnon pääosassa voi olla. Jo ihan energiaköyhyyden vuoksi.
Minun 2-tyypin diabetes todettiin verikokeella, ja sain metformin lääkkeen, ja lääkityksen aloittamisen jälkeen diabetes on pysynyt minulla esiasteella. Ruokavalioon ei ole tarvinnut tehdä muutoksia, ainoastaan ruokarytmiä on pitänyt muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T terveyskeskuslääkäri
No vaikka ravinteikkaan ruuan (joka ei nosta verensokeria nopeasti) syöminen ja sokerin välttäminen. Ei kasviksissa vikaa ole, mutta ei ne ravinnon pääosassa voi olla. Jo ihan energiaköyhyyden vuoksi.
Taidat olla rasvauskovaisia. No ei sitten mitään, antaa olla.
Ystävälleni on lääkäri sanonut että saa syödä mitä vaan ja lääkkeillä hoidetaan. Näin on jatkunut jo vuosia. Lääkkeitä otettu kokoajan lisää käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Minun 2-tyypin diabetes todettiin verikokeella, ja sain metformin lääkkeen, ja lääkityksen aloittamisen jälkeen diabetes on pysynyt minulla esiasteella. Ruokavalioon ei ole tarvinnut tehdä muutoksia, ainoastaan ruokarytmiä on pitänyt muuttaa.
Pärjäisit ilman lääkkeitä, jos muuttaisit ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälleni on lääkäri sanonut että saa syödä mitä vaan ja lääkkeillä hoidetaan. Näin on jatkunut jo vuosia. Lääkkeitä otettu kokoajan lisää käyttöön.
Näinhän ne lääkärit sanoo. Järkeä siinä ei ole.
2 tyypin diabetesta on usein mahdollista hoitaa ilman lääkkeitä vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla.
Mulla oli sokeri 11.7. Yrittivät tuputtaa lääkitystä mutta ilmoitin etten niihin suostu. Panin ruokavalion täysin uusiksi ja aloitin uudestaan treenaamaan ja kas vain sokerit putosi normaaliksi puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mun tuntema juuri diagnosoitu on kuullut saman asian ja lisää sokeria jopa kahviin. Kaikki on kuulemma ok, kun vaan muistaa ottaa lääkkeet ja lopulta se tulee johtamaan siihen, että tablettimuotoinen lääke vaihtuu injektiomuotoiseen ja annokset vaan kasvaa...
Lekurit tietää että suurin osa ei muuta mitään elämässä,niin helpompi nakata pillerit kouraan
Vierailija kirjoitti:
Lekurit tietää että suurin osa ei muuta mitään elämässä,niin helpompi nakata pillerit kouraan
Näinkin kyllä. Tosin jossain vaiheessa 2tyypin diabetesta hoidettiin paljon vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Sitten tuli monet uudet lääkkeet ja uusi lause olikin, että mitä vaan voi syödä, kunhan ottaa lääkkeet. Se on johtanut tilanteeseen, jossa moni diabeetikko syö entiseen malliin ja lääkettä täytyy ottaa aina vaan isompia määriä. Siinä kuviossa lääketeollisuus on ainoa voittaja, joka on lopulta ihan samanlaista bisnestä, kuin mikä tahansa muukin bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en tule koskaan pärjäämään ilman lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on sun oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sä haluat uskoa, koska on mukavampi jatkaa entiseen tapaan ja kuitata asia lääkkeillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sä haluat uskoa, koska on mukavampi jatkaa entiseen tapaan ja kuitata asia lääkkeillä :)
Voin kyllä kertoa mistä ruokavalioni koostuu, ja sillä ruokavaliolla ja lääkityksellä diabetekseni on pysynyt esiasteella 15 vuotta. Tällä ruokavaliolla myös voin todella hyvin; nukun hyvin, jaksan liikkua, mieli pysyy virkeänä, ja sanoisinko, että elämä hymyilee!
Kotoa löytyy aina seuraavia ruokatarvikkeita,
ensin kasvikset: parsakaali, kukkakaali, porkkana, varsiselleri, pinaatti, lehtikaali, salaatti, paprika, tomaatti, kesäkurpitsa, avokado, sipuli, valkosipuli, peruna, joskus munakoiso, chilipippuri, juuriselleri, lanttu, kaali ja hapankaali ajoittain.
Hedelmät: omena, banaani, ananas, mango, sitruuna, ja muita kausihedelmiä (esim. persikka, viinirypäle, josta vain mustat)
Marjat: mustikka, joka päivä, mansikka, vadelma, karhunvatukka, karpalo.
Viljat: täysjyväruisleipä juureen itse leivottuna, näkkileipä, kaurahiutale, ohrajauho, vehnäjauho (leivontaan), täysjyvämanna, riisi, pasta.
Liha: punainen liha pari kertaa vuodessa, paitsi vähärasvainen naudan jauheliha useammin, broileri, kala, kananmunat
Maitotuotteet: vähärasvainen juusto (ei aina), kevytmaito, vähärasvainen maustamaton jugurtti, joskus piimä
Rasvat: voi, oliiviöljy
Tuoreet yrtit: rosmariini, minttu, korianteri, basilika
Makeutus: sokeri satunnaiseen leivontaan, siirappi
Herkut: muutama irtokarkki tai pieni pala suklaata, harvoin ja aina syönnin jälkeen
Lisäksi kuivamausteet, soijakastike, kasvisliemi
Kaikki em. LUOMUNA jos mahdollista.
Tähänkö se keskustelu nyt lopahti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viralliselta puolelta ja diabetesliitolta saat ohjeet, joita sun on noudatettava ilman kritiikkiä. Ihan hyvät ohjeet, mutta eivät toimi 2tyypin diabetekseen.
Jos haluat sairauttasi hoitaa, sun on oltava aktiivinen ja hankkia tietoa ja muistaa, että hoito on sinun itsesi vastuulla.
Joo, ihan tyhmiä ja testaamattomia ohjeitahan ne tietenkin asiantuntijaliitossa ja lääkäreiden taholta antavat? Ihan tyhmiä neuvoja kuten opastusta ruokavalioon, mittaamiseen, hiilareiden laskemiseen ja tarvittaessa lääkitykseen? Joo ei just DM kakkoseen ainakaan tehoa, oli vahingossa sattunut Menieren taudin ohjeet jakoon. Ihan sattumaa vaan että potilaiden tila on parempi.
t. Sarkastinen ja kaiken maailman salaliittotonttuja inhoava diabetesosastolla työskennellyt sh
Ihan turhaan yrität vinoilla. 2tyypin diabeetikkoa ei auta diabetesliiton ohjeet.
Mikseivät muka auta? Ei nyt ainakaan rasvan syönti auta.
Mitä sitä elintapoja muuttamaan jos pillerilläkin voi hoitaa.
T, voimaantunut.