Mielestäsi huonoin tekosyy/selitys läskeille, ylipainolle jne.
Minun mielestäni nämä äidit, jotka selittelevät lihavuuttaan lapsilla, on niitä lapsia sitten yksi tai viisi. " kun jäi tätä painoa" , " lasten myötä sitä vaan kertyy"
Kommentit (12)
lihavuus on geeneissä. Osaltaan se voi olla totta, mutta paljon johtuu myös opituista ruokatavoista. Yleensä vaan on kyse huonosta itsekontrollista herkkujen suhteen t. eräs, jolla synnytyksestä aikaa 4 kk ja 20 kilosta jäljellä 6.
ennen söin kolme suklaalevyä viikossa t. 3
ja kotiäidillä on aikaa puputtaa koko päivä herkkuja.
Terveiden ihmisten perusaineenvaihdunnassa ei ole juurikaan eroa, ja luutkin painavat aikuisilla ihmisillä suunnilleen yhtä paljon.
Mä laihduin todella nopsaan kun jäin kotiäidiksi, kun ei todellakaan ollu aikaa puputtaa mitää ylimäärästä, ja saa nykyään olla liikkeessä kokoajan. Töissä ollessa lihoin, kun siellä oli rauha syödä kaikkia herkkuja eikä liikuntaa saannu oiken mitenkään. nyt sitten viiden muksun perässä juostessa on paino pudonnu vuodessa yli 15 kiloa ilman mitään laihuttamisia:) Ja vihdoin ja viimein voin sanoa että kotiäitiydestä on jotain hyötyäkin.
Minä taas en tunne yhtään ylipainosta (itseni mukaanlukien), joka selittelisi ylipainoaan jollain maagisilla syillä. Syyt löytyy ihan kotikutoisesti liiasta ruuasta ja vähästä liikunnasta. Mulla kyllä liikunta jäi lasten myötä, muttei sitä nyt voi lastenkaan syyksi laskea. Samoin kotona oleminen vie helpommin jääkaapille ja lasten kanssa kotona ollaan paljon! Mutta oma valinta... Ja kenenkään ylipainoisen en ole kuullut selittävän mitään muuta painonsa syyksi kuin just nuo liikunta ja ruoka.
Ihmisen paino on loppujen lopuksi aika epäoleellinen asia, oli sitten iso tai pieni, joo ylipaino on terveydellisesti huono juttu, muttei kenenkään tarvitse painoaan anteeksi pyydellä. Toisen painon arvosteleminen on typerää ja lapsellista (oli painoa sitten liian paljon tai vähän), kenenkään ei pitäisi sortua arvostelemaan toista ihmistä vain ulkoisten seikkojen vuoksi, saati asettamaan itseään korkeampaan asemaan sillä että painaa mahdollisesti vähemmän kuin joku toinen. Selityksiä voi toki olla monenmoisia, mut miksi kenenkään tarvitsisi selitellä tätä asiaa mitenkään...
Eikä kuulemma ollut mitään sairauttakaan jne. Ei se vaan ole mahdollista, että lihoo niin isoksi möykyksi syömällä normaalisti. JA muutenkin sairasta, ettei siihen puutu jo paljon aiemmin.
Itse myöbnnän ihan avoimesti, että kilot on herkkujen syömisellä kerätty, ja ne myös lähtee ihan omin voimin, eikä millään ihmedieeteillä tai varsinkaan lääkkeillä.
Olen itse erittäin ylipainoisen ihmisen läheinen ja kun tiedän miten mukava ja ihana ihminen hän on, oikein sattuu huomata toisten arvioivia ja inhoavia katseita. Kiitos sinulle illan piristyksestä!
" Ei ole aikaa laihduttaa!"