Monien kouluaineiden olemassaoloa vähän vaikea ymmärtää jälkikäteen
Olin aina hyvä oppilas sekä peruskoulussa että lukiossa.
Jälkikäteen en ymmärrä kyllä kuitenkaan monien oppiaineiden opettamista. Esim. maantieto, biologia, kemia, fysiikka.... En vastusta mitenkään noita sinänsä ja varmaan ihan kiinnostavia mutta ei mulle jäänyt noista mitään käteen. Tietysti heille jotka suoraan suuntautuvat johonkin lääkikseen ym. voi olla hyötyä mutta tarvittaessa kaikki oppii kyllä. Ja huom! olen siis itse DI eli olen opiskellut esim. fysiikkaa paljon keskivertoa enemmän.
Kouluaineista mielestäni vain matematiikka, äidinkieli ja muut kielet ovat oikeasti tärkeitä. Nykysin myös ohjelmointi + IT-asiat voisivat olla hyödyllisiä.
Historia+yhteiskuntaoppi on hyvä kyllä ihan yleissivistyksen kannalta.
Lisäksi pitäisi opettaa enemmän hyvään fyysiseen ja henkiseen terveyteen sekä ihmissuhteisiin ja ylipäätänsä hyvään elämään liittyviä asioita. No ehkä uskonnon tai elämänkatsomustiedon asiat jotain tuollaisia asioita sisältääkin mutta niitä voisi olla enemmän. Ja ei-uskonnolliselta pohjalta mielellään.
Esim. geenien toiminnat voi olla sinänsä kiinnnostavia, mutta yhtään mitään hyötyä ei mulle ole ollut niiden opiskelusta. Ja heille jotka oikeasti sitten menevät jollekin tollaiselle alalle, ei noista koulun opetuksista ole mitään hyötyä.
Kommentit (48)
"Lisäksi pitäisi opettaa enemmän hyvään fyysiseen ja henkiseen terveyteen sekä ihmissuhteisiin ja ylipäätänsä hyvään elämään liittyviä asioita"
Jos vain koulu osaisi opettaa hyvää elämää. Kokemukseni koulusta ja kaikki se mitä olen siitä lukenut, sanoo että koulun olisi parempi keskittyä objektiivisen tiedon opettamiseen. Peruskoulun ET-tunnit olivat kuitenkin enimmäkseen hyviä, keskustelupainotteisia. Sikäli kun niistä mitään muistan.
EI! Mielestäni tulisi olla 2 tuntia uskontoa vko. Yksi tunti yleistä tietoa uskonnoista, ja toinen vakaumuksellista tietoa (juuri tätä nykyistä ussan opetusta)
Ateistien ja satanistien pakollinen uskonnonopetus välillä ihmetytti. Muillakin meni varmaan tunnit välillä pilalle muutaman vastaanhakkaajan takia.
Hyvien elämäntapa taitojen lisääminen kuten ihmissuhdetaidot tai terveystaidotc siinä mielestä täyttä paskaa, että kyllä nykypäivänäkin ne opitaan. Ihan tarpeesi koulussa ja elämässä. Kyseisiin asioihin vaikuttaa todella paljon elinympäristö ja muut ihmiset.
Sitä voi elää tarpeeksi terveellistä elämää vaikka ei noudsttaisi sitä ihanne terveellistä elämäntapaa.
Olen todistanut nimittäin tilanteita, missä naurettavan törkeästi on keskitytyy henkilöiden elämöntapoihin, persoonaan, tekemisiin ja ihmissuhteisiin kun olisi pitänyt keskittyä ja kunnolla siihen minkälaisten valheiden, sabotointien ja törkeiden rikosten kohteena ovat olleet. .
Surkeaa puhua asioista kun ne riippuisivst itsestään tai elintavoista kun ne eivät tiipu tai on paljon muutakin vakavampaa kun ne elintavat.
Jos asioita on järjestelty ulkoapäin nimenomadn törkein sabotoinnein ja jopa rikoksin tarkoituksena ehkä joidenkin muiden motiivien takia häiritä ja mustamaalata on raukkamaista yrityää esittää tuo jonain terveiden elämäntapojen opettamisena varsinkin kun ja jos tietää että kyse ei ole suinkaan siitä.
Tiedän tapauksen missä eräiden elämä olisi ollut paljon terveempää ilman törkeitä ulkopuilisten puuttumista ja elämään törkeää haittaa aiheuttamista, jopa terveydellistä haittaa. Monet ei tiedä niistä tai tietää väärin. Siksipä eivät tiedä, että eipä ole pelkkiä kivoja juttuja ollut tarkoitus tehdä. Tehdään asioita omilla ehdoilla ja törkeän rikoksin. Ei kaikki niin typeriä ole, että eivöt olisi tajunneet mikä on vilpitöntä huolta ja auttamista ja mikä ei ole sitä.
Työelämän vaikeudesta ja verotuksesta olisin itse tarvinnut aikoinaan opetusta. No, itse sitten opin nämä asiat vaikeamman/pidemmän kaavan kautta.
Ihan turhaa oli liikunta, uskonto, kuvis, kemia, fysiikka, RUOTSI! . Ei noilla mitään tee.
Kemia, uskonto ja ruotsi on mistä minulle on ollut vähiten hyötyä. Muista kouluaineista on ollut kyllä hyötyä.
Samaa oon itsekin harmitellut. Em. taitojen puuttuminen aiheuttaa enemmän ongelmia kuin huono yleissivistys