Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies teki minusta taloudellisesti riippuvaisen

Vierailija
09.03.2020 |

Olen kolmekymppinen, työtön maisterisnainen. Elän yhdessä töissäkäyvän ja ihan hyvää palkkaa nostavan miehen kanssa seitsemättä vuotta.

Opintojeni aikana mies ei halunnut minun käyvän töissä viikonloppuisin tai edes kesäisin, vaan oli halukas elättämään minua. Tulkitsin tämän rakkaudeksi, mutta nyt kärsittyäni lorvimisen seurauksista huomaan, että kyse onkin jostain muusta. Voi olla että stressitasoni ovat korkealla koska minua ei kutsuta edes haastatteluun, mutta joka tapauksessa miehen tyytyväisyys tilanteeseen ajaa minut lopputulokseen, että oikea syy on miehen kontrolloinnissa.

Kun opintojeni aikana haikailin kaupan kassalle tienaamaan edes kannan leivästä pöydässämme, mies kielsi. Todella kielsi sanomalla että meille ei sellaisessa tilanteessa jäisi yhtään yhteistä aikaa, kun olisin viikot koulussa ja viikonloput työpaikalla. Kesätyö ei tullut kysymykseen, koska pääsisimme matkoille rajoitetusti, ja taas: koska yhteistä aikaa ei jäisi tarpeeksi.

Pehmitti nämä kieltonsa aina sanomalla että ”hyvin me pärjätään vaikket kävisi töissä”, ja niinhän me toki pärjäsimmekin. Olenko kuitenkaan ollut onnellinen ja itsenäinen? No en.

Nyt kun haaveilemalla haaveilen työpaikasta, mies myhäilee partaansa. On ilmeisen mielissään. Minä taas kärsin ja olen katkera - toki itselleni siinä missä miehellenikin. Mies iloitsee siitä että sai minut riippuvaiseksi itsestään, ja tämä järjestely saa minut suunniltani.

En edelleenkään voi edes keskustelun tasolla ehdottaa itselleni työpaikkaa, jossa työvuorot saattaisivat sattua viikonlopulle. Kesällä en voi käydä töissä. Ja tämä tässä vaiheessa ihan ajatusleikkinä, koska töitähän en varmastikaan enää saisi vaikka haluaisin, en tiedä, en ole kysynyt.

Ja koska olen nyt riippuvainen, en voi lähteä. Olen jumissa. Epäitsenäinen, typerä tyttö.

Miten lähteä avaamaan tällaista umpisolmua jonka olen itse kiristänyt? Laitanko vain työhakemuksia ruokakauppoihin senkin uhalla, että mies pettyisi ja/tai suuttuisi silmittömästi? En oikein osaa lähteä kävelemäänkään, koska en pärjäisi omillani, ja sitä paitsi koen olevani miehelle ”velkaa”, koska hän on maksanut kaiken syömästäni ruoasta farkkuihin jaloissani.

Ps. Fyysisen väkivallan uhkaa ei ole.

Pps. Kiitos kun luit loppuun.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesten syytä kaikki aina ja ikuisesti

Vierailija
42/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmiset vastailee näin ilmiselvään provoon. Jää vaan ap piiaksi miehen kyökkiin. Voit vielä kahlita itsesi kettingillä kiinni pöydänjalkaan ettei vaan miehelle tule paha mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ihmiset vastailee näin ilmiselvään provoon. Jää vaan ap piiaksi miehen kyökkiin. Voit vielä kahlita itsesi kettingillä kiinni pöydänjalkaan ettei vaan miehelle tule paha mieli.

Olin itsekin nuorempana tuollainen, lisäksi mies oli työnarkomaani joten meillä ei oikeasti olisi ollut yhteistä aikaa. Typerä dynamiikka toki, täysin epätasapainossa.

Vierailija
44/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellista väkivaltaa

Olen samaa mieltä. Ap käyttää miestä hyväkseen loisimalla tämän lompakolla. Taloudellista väkivaltaa siis.

Vierailija
45/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kielsi, mies ei anna lupaa, miehelle ei sovi.... Itse olet tuohon suostunut. Ei toiselta lupaa tarvitse tuollaisiin kysyä.

Vierailija
46/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Kukaan kouluttautunut nuori nainen ei jäisi tuollaiseksi kotiapulaiseksi. Opiskelu ja työ ovat ykkönen, perhe kakkonen. Minuutta ei ole olemassakaan, jos ei saa olla itsenäinen, tienata elantonsa ja tehdä tärkeää työtä yhteiskunnassa. 

Vierailija
47/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuttomaksi rakastettu. Siitä on vain pikkuhiljaa pyristeltävä itsenäisemmäksi. Viisas mies ymmärtää kyllä.

Vierailija
48/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta. Olisin kiitollinen tuollaisesta miehestä.

Vierailija
49/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä provo upposi hyvin. Mitä joku saa näistä tarinoinneista...?

Vierailija
50/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!!!

Vierailija
51/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin reippaaseen työnhakuun, tarvittaessa työkokeilun tai muiden TE-palvelujen avittamana. Kaikki henkilökohtaiset verkostot käyttöön. Aluksi haettavien paikkojen fokus kannattaa pitää melko suppeana, jotta pystyt sanallistamaan ydiosaamistasi napakasti, tutustumaan kunnolla yrityksiin joihin haet, ja tekemään hyviä hakemuksia. Pystyisitkö hankkimaan mentorin tai muuta sparrausta hakuun?

Mieheltä et tietenkään lupaa kysele. Et ole myöskään kiitollisuudenvelassa elatuksesta, jos oli nimenomaan miehen toive, että olit aiemmin kotona.

Nyt laitat asiat muuttumaan, pallo ja vastuu on sinulla.

Vierailija
52/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit olla manipuloijan kanssa?

Periaatteessa olet itse suostunut tilanteeseen, mutta vaikuttaa siltä että olet kiltti ja kokematon, joten uskoit noihin hölinöihin ja alistuit. Kuitenkin, jos jatkat miehen kanssa, tuskin tulet oppimaankaan sitä oman vastuun ottamista, ainakaan yhtä hyvin kuin ilman riippaa joka yrittää estää itsenäistymisyrityksesi.

Kahden aikuisen suhteen kuuluisi olla tasapainoinen ja tasa-arvoinen. Nyt kuulostaa kuin olisit huollettava.

Vierailija
53/56 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin opettajaksi, jos sinulla on sellaiseen mahdollisuus.

Vierailija
54/56 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos * on jo housussa niin nämä neuvot ei auta.

Vierailija
55/56 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan varma että miehen versio tilanteesta on täysin erilainen. Siksei voi neuvoja antaa kun ei kuule kuin toisen kannan.

Vierailija
56/56 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla mitään kiitollisuudenvelkaa ole. Mies on itse haluamalla halunnut maksaa ja hänen ehdottamalla mallillahan sitä on menty. Te molemmat maksatte=kärsitte siitä eri tavoin oman osuutenne.

Sitä en tiedä, miten takamatkalta lähdetään hankkimaan taloudellista itsenäisyyttä, koska olen itse täysin päinvastainen omien traumojeni vuoksi, kukaan mies ei ole koskaan elättänyt minua, edes isäni. 

Olen toista mieltä. Aloittaja on kiitollisuudenvelassa vaikka mies halusikin maksaa. Kyllä esim. vierailulle tullessa tuodaan tuliaiset ihan omasta halusta, mutta ei se tarkoita että vastavierailulle voi mennä tyhjin käsin. Kyllä tuosta toki voi halutessaan venkoilla irti sanomalla "sinä itse halusit" mutta ei se mielestäni asiaa muuksi muuta. Lokkeilu on lokkeilua, vaikka toinen sen sallisikin.

Miten kontrollointiyrityksistä ja valmistumisen jälkeisen työnhaun vaikeuttamisesta pitäisi mielestäsi osoittaa kiitollisuutta? Omia tarpeitaanhan mies tässä palveli, maksoi ap:n seuraneidiksi itselleen.

Elättämisestä aloittaja on velkaa. Voihan sitä noin nimittää, niin pääsee kiemurtelemaan maksuista. Ihan näppärää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän