Minkä ikäisenä lapset kesätöihin?
Minkä ikäisenä teidän lapset ovat menneet kesätöihin? Onko kyse ollut lyhyestä työstä vai koko kesästä? Olisiko halunnut töihin aiemmin/myöhemmin?
Kommentit (29)
Minkä ikäisen patistaisit hakemaan kesätöitä?
Mansikka- ja perunamaat : ei oteta suomalaisia, jotka lopettavat työt heti kun selkää kivistää
Mansikoiden ja jäätelön myynti: hygieniapassi vaaditaan
Kaupat ja kioskit: no ehkä suhteilla
Seurankunnalle, esim. ruohon leikkuu: ruohonleikkuu on K18
Varastot: ?
Ohjaaksi lasten leireille: saako palkkaa, meidän ollut palkatta
Meidän teini oli 15-vuotiaana ekaa kertaa kesätöissä, sellainen 2 viikon "tutustu ja tienaa"-jakso. Ei kai alaikäinen usein mitään pidempää pätkää saakaan, ellei sitten ole suhteita palkkaavaan yritykseen (kesätyösetelitkin ovat vain kahdeksi viikoksi). Ja alaikäinen ei taida saada koko lomaansa lain puolesta edes työskennellä.
Olen päälle parikymppinen ja tosi tyytyväinen siitä kun vanhemmat laittoivat töihin 14 vuotiaana, vaikka silloin se ärsytti. Olen ollut siivoajana, keräämässä käpyjä (siemeniä varten), suurtalouskeittiön apulaisena ja sairaalassa laitosapulaisena. Opin noissa monen mielestä ”paska duuneissa” paljon ja olen myöhemmin saanut yhtä lukuunottamatta kaikki työpaikat joita olen hakenut, koska minulla on ollut näyttää kasa työtodistuksia kun kavereilla ei ole ollut mitään. Tietysti niiden työtodistusten pitää sitten olla hyviä.
Itse menin aikoinaan kesätöihin 13 -vuotiaana. Olin kuukauden siivoamassa rappukäytäviä. Ihan ok homma ja jäi vielä lomaakin pidettäväksi. Vanhempani kustansivat kyllä ruuat ja perusvaatteet, mutta omalla rahalla sain ostettua muotivaatetta, mitä vanhemmat eivät suostuneet hankkimaan.
Nykyään ei taida noin nuoret mennä töihin, mutta tuttavapiirissä useimmat 15 -vuotiaat ovat menneet kesätöihin ainakin vähäksi aikaa.
Peruskoulun jälkeen voi mennä.
Minä olin lukion aikana puhelinmyyjänä, feissarina, mansikanmyyjänä ja siivoamassa. Käytännössä muualle ei alaikäisenä pääse.
Meillä 15 vuotiasta kysyttiin jo viime kesäksi töihin kun oli tet-jaksolla eräässä firmassa. Tuolloin ei ehtinyt kun oli meidän vanhempien oman yrityksen töissä. Tänä kesänä menee sinne toiseen paikkaan joksikin viikoksi, täyttää siis nyt 16v.
Itse ole ollut joka kesä töissä 13v lähtien.
Vierailija kirjoitti:
18 vuotias lukiolainen ei ole saanut kesätöitä. Asutaan keskisuuressa kaupungissa.
Onko hakenut aktiivisesti jo monta vuotta? Huono tuuri, jos edes arvotuissa paikoissa ei olw onnistanut.
Jos on kiinnostusta, niin eiköhän noita pikkuhommia, kuten lehdenjako, löydy jo 13-vuotiaille, tai allekin.
Vaikka olen itsekin sitä mieltä, että niska limassa ehtii raataa sitten aikuisena ihan kyllästymiseen asti ja yläasteikäisen on täysin ok vain nauttia kesästä, niin kokemuksesta voin sanoa, että ennen täysi-ikää kannattaa kyllä edes se parin viikon tutustu ja tienaa suorittaa ja mielellään jotain muutakin siihen lisäksi. Minun ainakin oli todella vaikeaa saada työtä mistään, kun 18-vuotiaana liitin työhakemukseen tyhjän cv:n. Kun varmasti 80%:lla muista ikäisistäni hakijoista oli edes sitä isostoimintaa, mansikanpoimintaa, tai lehdenjakoa, niin miksi kukaan olisi minua palkannut?