En saa kerrottua, että haluan erota
Olen ollut parikymmentä vuotta yhdessä mieheni kanssa. Meillä on yksi alakouluikäinen lapsi.
Suhteessa on aina ollut ne tietyt ongelmat, mutta kuluneiden noin neljän, viiden vuoden aikana olemme kasvaneet vähitellen täysin erilleen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että meillä ei ole mitään puheyhteyttä lukuun ottamatta "käytkö kaupassa" ja "näitkö opettajan viestin" -tyyppisiä keskusteluja. Seksiä on ollut harvakseltaan, nyt kuluneen puolen vuoden aikana ei yhtään. Mitään läheisyyttä ei ole, nukumme eri puolilla sänkyä koskematta toisiimme. Meillä ei ole yhteisiä harrastuksia, yhteisiä ystäviä, eikä enää nykyään yhteisiä mielenkiinnon kohteitakaan.
Eroa on sivuttu. Suhteen tilasta on yritetty hatarasti puhua muutaman kerran. Mies ei puhu. Hän on todella, siis todella huono keskustelemaan mistään tunteisiin liittyvästä tai vähänkään vakavammasta asiasta. Olen herännyt siihen, että en edes ihmisenä hänestä enää juuri pidä. Jos nyt tapaisimme, emme varmasti yhteen päätyisi.
Näillä spekseillä ero on ihan ilmiselvä valinta. Mutta. Minä en kerta kaikkiaan saa otettua asiaa esiin ja sanottua, että haluan erota. Ajatus kaikista käytännön asioista: lapsen asumisjärjestelyistä, omaisuuden jakamisesta, muutto jne tuntuu aivan hirvittävän vaikealta ja raskaalta ajatukselta. Kuin seisoisi jättiläismäisen vuoren vieressä ja pelkkä ajatuskin kiipeämisestä uuvuttaa ja ahdistaa. En nuku öitä, kotiinmeno tuntuu kauhealta, toivon vain että se toinen olisi poissa mahdollisimman paljon... Pää sekoaa tässä löysässä hirressä!
Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Mistä te eronneet olette saaneet voimaa kaikkiin käytännön järjestelyihin? Mistä voisin saada apua? Mulla on elämässä ollut todella paljon raskaita tilanteita ja kokemuksia, mutta ikinä en olisi uskonut, että eroaminen on näin vaikeaa.
Kommentit (8)
Mä kannustaisin ennen käytännön järjestelyjen aloittamista juttelemaan. Vaikka miehesi on huono puhumaan, kerro, mitä mielessäsi pyörii ja anna miehelle aikaa sulatella. Sitten voitte yrittää keskustella asiasta. Jos miestä ei sittenkään kiinnosta, on sopivampi aika aloittaa järjestelyt vaikka yhdessä?
Ota ihan rauhassa. Jonain päivänä pystyt siihen. Voi käydä niinkin, että miehesi ottaa asian puheeksi.
Ehkä tarvitsisit hetken taukoakin noista ajatuksista.
Otat yhteyttä kuntasi lastenvalvojaan ja sanot miehelle, että tilanne on se, että täytyy mennä selvittämään lapseen liittyvät asiat, koska olet ajatellut tulevaisuuttanne erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä viesti.
Just näin. Hoidat lapsen pois kotoa ja laitat miehelle viestin, että haluan tänään puhua erosta, että voisitko olla kotona silloin ja silloin. Jos miestä ei näy aloitat ne järjestelyt. Asunnosta on aina hyvä aloittaa, muut asiat hoituu kyllä omalla painollaan.
Puhuminen on ilmeisesti vaikeaa sinullekin. Kirjoita viesti. Tuosta sitten asia alkaa etenemään. Asumiset ym niin anna miehen sanoa oma sanansa äläkä sanele lapsen asioita kuten olet itse päättänyt. Kysy miehen mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä viesti.
Tämä. Tällaisista asioista voi olla helpompi keskustella kirjoitettujen viestien kautta. Näin saa aikaa miettiä vastausta, eikä homma mene riitelyksi, kun toinen saa rauhassa kertoa omat näkemyksensä. En tiedä toimiiko se AP:n miehen kohdalla, mutta meillä toimi.
Naamatusten keskustelu meni helposti kinasteluksi.
Saat kyllä sanottua, kun aika on kypsä.