Taas kerran oli ikivanha sijoitusviisaus oikeassa
Siinä vaiheessa kun naistenlehdet ja maatalon muoritkin alkavat neuvoa sijoittamaan, on päinvastoin aika myydä ja romahdus lähellä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas. Tämä korona menee aikanaan ohi, ja silloin alkaa hillitön talouskasvun aika. Kun talous on ollut jonkin aikaa padottuna, niin se ryöpsähtää yli äyräiden!
Totta. Aion sijoittaa toukokuussa osakkeisiin. Ei maailma tähän lopu, vaikka synkältä näyttää.
Kuulin hyvän sijoitusvinkin: sijoita hyvään rantatonttiin hyvällä sijainnilla. Niiden arvo ei kuulemma laske ja heittelehdi. Yksi varmimpia sijoituksia.
Mistäs löytää rantatontin tähän hätään? Luultavasti jonkun perikunnan kautta, kun korona on tehnyt tuhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin hyvän sijoitusvinkin: sijoita hyvään rantatonttiin hyvällä sijainnilla. Niiden arvo ei kuulemma laske ja heittelehdi. Yksi varmimpia sijoituksia.
Mistäs löytää rantatontin tähän hätään? Luultavasti jonkun perikunnan kautta, kun korona on tehnyt tuhojaan.
Se olisi Porvoo-Hanko akselia sitten. Kirkkonummi olisi kivenheiton päässä Helsingistä.
Yksikään yhtiö ei ole tänään plussalla. En muista että olisi ihan hetkeen tällaista tilannetta ollut. Neste ja Fortum yli -7% laskussa tänään.
Vierailija kirjoitti:
Rantatonttia ostaessa kannattaa ottaa huomioon maaston muuttuminen: maa nousee ja merenpinta myös. Suomen asteilla taitaa maan kohoaminen olla vielä nopeampaa, kuin merenpinnan nousu. Sadan vuoden päästä maisema voi olla ihan erilainen, kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin, niiden hinta on jo nyt laskenut n. 40%.
Sijoittaminen on hyvä keino vaurastua lisää, mutta itseäni on jo alkanut hieman arvelluttamaan tapa jolla somessa on luotu kuvaa siitä kuinka helppoa ja varmaa se on. Toivottavasti suht tuoreet sijoittajat ovat liikkeellä niillä varoilla joita eivät tarvitse mahdollisesti ihan lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytää rantatontin tähän hätään? Luultavasti jonkun perikunnan kautta, kun korona on tehnyt tuhojaan.Rantatonttia ostaessa kannattaa ottaa huomioon maaston muuttuminen: maa nousee ja merenpinta myös. Suomen asteilla taitaa maan kohoaminen olla vielä nopeampaa, kuin merenpinnan nousu. Sadan vuoden päästä maisema voi olla ihan erilainen, kuin nyt.
Kuka haluaa rantatontin yhä saastaisemman ja kohta ympärivuoden sinileväisen Itämeren rannalta? Minä en.
Hyvähän se on että kurssit välillä laskee. Yleensä kannatta ostaa halvalla ja myydä kalliimmalla. Itsellä on rahastoja, joita en aiokaan ottaa käyttöön pariinkymmeneen vuoteen.
Ostin juuri suurella summalla paljon laskenutta venäjärahastoa. Osa rahasta tuli kassasta, mutta jouduin myymän myös muita sijoituksiani(olivat tappiolla, joten hyvin pystyin myymään välittämttä veroseuraamuksista). Tällähetkellä salkustani 25 % on nyt sijoitettu Venäjään, mikä laskenut koronan myötä runsaasti(öljypainotteinen, joten ei tykkää jos lentäminen ja teollisuus sakkaa). Koronan jälkeen odotan suurta nousua +50 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesäästötilikin tuli käyttöön juuri oikeaan aikaan. Ehdittiin hetki nauttia hyvistä nousuista ja nyt ollaankin jo reippaasti pakkasella. Näin sitä rahaa siirretään työläisiltä rikkaille.
No, suursijoittajathan ei noihin koske lainkaan. Tarkoitus lähinnä että pikkupennosten säästäjät voivat laittaa osingot kiertoon uusiin osakkeisiin verotta.
Minusta on os-tilin myötä tulossa kovaa vauhtia suursijoittaja. Nyt pystyy menemään momentumin mukaan ja vetää nopeita pikavoittoja milloin mistäkin, kun ei joka välissä iske verottaja kiinni kotiutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aion jatkaa automaattisia ostoja rahastoihin. Nostan sitten joskus 20 vuoden päästä.
Aina näitä sijoitusketjuja lukiessani tulee mieleen kuinka varmoja ihmiset ovat siitä, että voivat hallita myös sitä kunka pitkään elävät.
Vaikka rahojaan ja sijoituksiaan, ehkä muita ihmisiäkin, voi hallita niin koskaan ei voi tietää koska elinpäivät loppuvat.
"Nostan tai katson sitten sitten 10, 20 tai 40 vuoden päästä".
Itse ainakin elän tai ainakin yritän elää niin, että nautin tästä päivästä. En ole kaikkivoipa jotta voisin itse päättää milloin on itselle sopivaa kuolla tai kuolen vasta sitten kun saan sen parhaimman hyödyn asiasta x tai xx.
Aika kylmää ja kaikkivoipaa ajattelua.
Eiköhän sijoittajat nimenomaan ajattele että elämää ei voi hallita. Sen vuoksi on hyvä kerätä ainakin vähän omaisuutta. Kuka tietää miten eläkkeitä tai terveydenhuoltoa on olemassa parinkymmenen vuoden päästä. Jonkinlainen pesämuna voi olla hyvinkin tarpeen. Ja jos ei itse käytä niin jälkipolvi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytää rantatontin tähän hätään? Luultavasti jonkun perikunnan kautta, kun korona on tehnyt tuhojaan.Niin, niiden hinta on jo nyt laskenut n. 40%.
En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aion jatkaa automaattisia ostoja rahastoihin. Nostan sitten joskus 20 vuoden päästä.
Aina näitä sijoitusketjuja lukiessani tulee mieleen kuinka varmoja ihmiset ovat siitä, että voivat hallita myös sitä kunka pitkään elävät.
Vaikka rahojaan ja sijoituksiaan, ehkä muita ihmisiäkin, voi hallita niin koskaan ei voi tietää koska elinpäivät loppuvat.
Itse ainakin elän tai ainakin yritän elää niin, että nautin tästä päivästä. En ole kaikkivoipa jotta voisin itse päättää milloin on itselle sopivaa kuolla tai kuolen vasta sitten kun saan sen parhaimman hyödyn asiasta x tai xx.
Aika kylmää ja kaikkivoipaa ajattelua.Eiköhän sijoittajat nimenomaan ajattele että elämää ei voi hallita. Sen vuoksi on hyvä kerätä ainakin vähän omaisuutta. Kuka tietää miten eläkkeitä tai terveydenhuoltoa on olemassa parinkymmenen vuoden päästä. Jonkinlainen pesämuna voi olla hyvinkin tarpeen. Ja jos ei itse käytä niin jälkipolvi sitten.
Ymmärrän kyllä tämän ja tottakai viisasta on varautua ja säästää jonkunverran.
Mutta usein vain tuntuu, että näillä sijoitusintoilijoilla unohtuu se muu elämä ja ja ajatukset pyörii vain siinä kuinka ja miten nyt sijoittaisin, koskaan ei ole hyvä aika nostaa niitä varoja, vaan laitetaan taas uusiin sijoituksiin. Rahasta ja sijoituksista on tullut kaikista tärkeimpista ja rakkaimmat. Ja niiden pyörittämisestä.
Ja kun on onnistunut hallitsemaan sijoituksia niin uskoo hallitsevansa myös muita elämänaloja.
Tuo juuri, että laskee siihen, että nyt ei "vielä" kannata, mutta "sitten kun". Koskahan itseasiassa raaskivat?
Tietysti sitku ovat vanhoja ja sairaita.
Tai vainaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin vaikeaa ole, on aika ostaa ja aika myydä. Nyt on ostamisen aika ja kun seuraavan kerran hinnat tapissa niin on aika taas myydä ja sijoittaa edulliseen kultaan.
Sä varmaan myit juuri ennen laskua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmää ja kaikkivoipaa ajattelua.Tämä. Oikeastaan sanoisin että pelokas ja arka ihminen ajattelee noin, ei "itsevarma".
Ei yksikään ihminen tiedä mitä myllerryksiä tapahtuu maailmassa neljän, saatika 40 vuoden päästä. Tai edes huomisen iltapäiväliikenteessä.
Huvittavaa kuvitella automaattisesti että itse on silloin elossa koska laskennallinen eliniänodote niin väittää.
Sehän on vedonlyöntiä, voi saada paljon enemmän, tai sitten ei mitään. Voisi ajatella, että pelokas tuhlaa kaiken nyt, että tulee varmasti käytettyä.
On outoa, että nämä hetkessä eläjät sitten kadehtivat esimerkiksi toisen tuotoilla, eli "ilmaisella rahalla" ostettua velatonta asuntoa. "Miksi tuo saa ja minä en", jatkumoa ei nähdä. Vain 15 vuoden erolla ja samoilla lähtömahdollisuuksilla toisen perhe-elämä on iisiimpää, kun toisella menee edelleen ainakin kolmasosa perheen tuloista asumisen lyhennyksiin ja toinen asuu lähes ilmaiseksi. Sitten ihmetellään, miten teillä on varaa lomailla jne. Niin. Kuolleena ei varmaan lomailtaisi, mutta ehkä lapset sitten ostaisivat asunnon nopeammin jälkeen jääneillä rahoilla, jolloin heillä taas olisi arki tulevaisuudessa väljempää ja "kituuttamisen" kierre vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs löytää rantatontin tähän hätään? Luultavasti jonkun perikunnan kautta, kun korona on tehnyt tuhojaan.Niin, niiden hinta on jo nyt laskenut n. 40%.
En usko.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6…
On ne markkinat HEIKKOA TEKOA! Eiköhän tässä parin kuukauden jälkeen porskuteta taas kuin ennen, kunhan on jäljet korjattu. En voi ymmärtää.
Minulla oli vain vuodenvaihteen jälkeen olo, että jotain ikävää tulee sattumaan globaalilla tasolla, mutta en tiennyt mitä. No nyt tiedän.
Järkevien summinen sijoittaminen ei estä nauttimista tästä päivästä. Ennemmin huolettaisi jos ainoastaan kuluttaminen toisi nautintoa.
Sijoittajana hyötyaspekti on se, että olo on turvattu sen aikaa minkä elää, mutta jos varat jää käyttämättä menehtymisen vuoksi, ei se enää silloin haittaa mitään. Jos taas elää pidempään, on todennäköisesti huolettomampaa se elämä. Mielummin elän stressaamatta sen ajan mitä minulla on, oli se sitten kuinka pitkä tai lyhyt aika tahansa.