Täällä ketään, jolla EI ole kotivaraa?
Ei sitä köyhänä opiskelijana niin vain hankita. Tämän vuoden opintolaina kin käytännössä jo käytetty, joten pitää nyt elää ihan minimimäärällä.
Kommentit (45)
No minä olen käynyt kaupassa noin kuukauden välein, joten kyllä kaikki varat mitä on kaappiin välillä saanut on myös menneet.
Minä olen niin köyhä, että ihan kaikki ruoka tulee syödyksi ennen rahan saamista eli kauppaan menoa. Kotivarana on jauhoja, perunoita ja puuroaineksia. Tässä yhden hengen taloudessa ei synny lainkaan ruokahävikkiä.
Sama tilanne, ei ole kauheasti varaa. Ostan vasta jos on varmaa, että kaupunki joutuu karanteeniin. Sitten voi laskea miten pitkäksi aikaa ruoan on riitettävä ja sijoittaa siihen riittävä summa.
Minun pitäisi pärjätä loppukuu noin 200 eurolla, joten en rupea ostamaan säilykkeitä 50 eurolla ellei ole täysin pakko.
Ei ole vaikka olemme hyvätuloisia. Meillä on pieni keittiö johon ei kovin suurta varastoa mahdu. Käyn kaupassa noin joka toinen päivä, en jaksa suunnitella ruokalistaa sitä pidemmälle.
Ei ole ja olen 47-vuotias sinkkunainen. Seuraavalla kauppareissulla ajattelin tosin ostaa enemmän ruokaa kaappeihin, ihan siitä syystä että en pidä kaupassa käymisestä.
Meillä ei ole. Rahat menevät ihan siihen joka päiväiseen ruokaan, ei jää kyllä yhtään ylimääräistä kotivaraa varten. Ei silti, ei olisi edes tilaa viiden henkilön kotivaraa varten.
eiks oo vähän väliä näitä miten syöttää yh-itseni ja kolme lasta (neljällä eri isällä) 2 eurolla 2 viikkoa tjsp?
Semmoista ihan tajutonta luuseriuutta, ja sitten käy kattomassa kontulaa ja tajuaa että noita on ihan oikeasti olemassa ja ne ihan oikeasti elää noin joka päivä. Kelatkaa sitä!
En pidä mitään erikoista kotivaraa. Pakkasessa on jotain mutta aion elää elämääni normaalisti. Ei täällä kaikkia kauppoja suljeta. Eikä ole mitään syytäkään-
Vierailija kirjoitti:
eiks oo vähän väliä näitä miten syöttää yh-itseni ja kolme lasta (neljällä eri isällä) 2 eurolla 2 viikkoa tjsp?
Semmoista ihan tajutonta luuseriuutta, ja sitten käy kattomassa kontulaa ja tajuaa että noita on ihan oikeasti olemassa ja ne ihan oikeasti elää noin joka päivä. Kelatkaa sitä!
Niin, Suomessa on paljon köyhiä ihmisiä ja jotkut heistä osaavat jopa elää varojensa mukaisesti. Pitäisikö ottaa 5 luottokorttia ja kuluttaa kaikki tappiin, että saisi hienompia ruokia kaappiin?
Voi että. On harmi. Itsellä kun on yli tarpeen. En ole edes itse ostanut. Ei siis niin, että rahaa olisi paljoakaan enempää. Mutta tuo anoppi! Hän haalii kaikista avustuksista sun muista ruokaa ja säilykkeitä ja tuo meille. Noita sikanauta-purkkeja olis vaikka muille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne, ei ole kauheasti varaa. Ostan vasta jos on varmaa, että kaupunki joutuu karanteeniin. Sitten voi laskea miten pitkäksi aikaa ruoan on riitettävä ja sijoittaa siihen riittävä summa.
Minun pitäisi pärjätä loppukuu noin 200 eurolla, joten en rupea ostamaan säilykkeitä 50 eurolla ellei ole täysin pakko.
Miksi pitäisi ostaa säilykkeitä?
Osta sitä ruokaa, mitä muutenkin syöt. Ei tule yhtään kalliimaksi pitää sitä 3 päivän reserviä aina kotona kuin ostaa se joka päivä kaupasta.
Ei ole eikä tule. Toki meillä pari hyllyä missä kuiva elintarvikkeita mutta niitä käytetään ruuan valmistukseen.
Rahasta ei ole kyse.
En näe mitään syytä että pitäisi olla.
Aina joku kauppaan pääsee tai sitten tilataan kotiin.
Kotivaran on tarkoituskin olla sellaista ruokaa mitä käytetään ruoan valmistukseen, eli sitä normaalia ruokaa mitä syöt kuitenkin. Sitä pidetään vain niin paljon, ettei se lopu kesken jos kaupat on pari päivää kiinni.
Ostettiin 3 puuropakettia, 6 purkkia hernekeittoa, italian(!)pataa, meksikonpataa, soijarouhetta, dolmiokastiketta, riisiä ja spagettia. Kotivaran tulee olla helposti valmistettavaa. Koronan vuoksi sähköt eivät varmaan katkea, mutta nuo voi tehdä myös trangialla. Tarvis varmaan grilliin sellasen sivupolttimen kattilaa varten, niin herkuteltas myös ilman sähköä.
Meillä ei ole ihan noin tiukkaa, mutta tarkkana saa olla rahankäytön kanssa. Kotivara on kerätty pidemmän ajan kuluessa ostamalla tarjouksista, ja sen jälkeen vaan ylläpitotasolla. Meillä se on suurimmaksi osaksi halpaa kamaa, kuten linssejä, papuja, makaronia, tomaattimurskaa, kaurahiutaleita, jauhoja jne. Tylsähän se olisi jos pidempään joutuisi pelkästään noilla elämään, mutta kunhan nyt olisi edes jotain ruokaa. Kotivara on kerätty ihan normaalien sairastumisten varalta, ei tämän koronan innoittamana. Mitään maitojauheita tms ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voi että. On harmi. Itsellä kun on yli tarpeen. En ole edes itse ostanut. Ei siis niin, että rahaa olisi paljoakaan enempää. Mutta tuo anoppi! Hän haalii kaikista avustuksista sun muista ruokaa ja säilykkeitä ja tuo meille. Noita sikanauta-purkkeja olis vaikka muille jakaa.
Muillehan ne olisikin jaettu, ellei anoppisi olisi niitä itselleen haalinut.
Vierailija kirjoitti:
Kotivaran on tarkoituskin olla sellaista ruokaa mitä käytetään ruoan valmistukseen, eli sitä normaalia ruokaa mitä syöt kuitenkin. Sitä pidetään vain niin paljon, ettei se lopu kesken jos kaupat on pari päivää kiinni.
Olin tulossa sanomaan, että ei ole suurta kotivaraa, mutta toki pariksi päiväksi aina jotain löytyy. Mutta ei välttämättä kahdeksi viikoksi, jos siksi ajaksi karanteeniin joutuu. Pakastin on pieni ja tällä hetkellä suurimmaksi osaksi täynnä marjoja. WC-paperi loppuu varmaan ekana.
Minulla on kotivara juuri senkin takia, kun pitää elää minimivaroilla.
Kun halpakin makaroni on tarjouksessa, niin sitä ostetaan hieman enemmän. Kun linssit ovat tarjouksessa, niin niitä ostetaan hieman enemmän. Tarjouksesta ostetaan myös iso perunasäkki. Nytkin on saanut perunaa 30 senttiä kilolta, kun on ostanut 10 kilon säkin.
Ruokana onkin monesti keitettyä perunaa ja linssimuhennosta.
Joo ei ole. Hyvä jos saan rahat riittämään ruokaan ylipäätään.