Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Ja muut työnantajan määräämät tehtävät”

Vierailija
08.03.2020 |

Voiko esimieheni vaatia tekemään tehtäviä, joihin minulla ei ole koulutusta eikä taitoja? Sopimuksessa lukee, että myös muut työnantajan määräämät tehtävät, mutta kun en osaa tehdä niitä. Voinko sitten vaatia esimiestäni auttamaan?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi määrätä ja voit pyytää apua.

Vierailija
2/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi vaatia mitään eikä se esimieskään vaadi. Hän määrää sinulle ne tehtävät, jotka katsoo järkeväksi määrätä. Jos et osaa, sanot sen heti. Kun usein kieltäydyt osaamattomuuden perusteella, niin voidaan harkita siirtoa halvempiin hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit. Vaadi perehdytysyä tai koulutusta. Tuo on tyypillinen vakiolause työsopimuksissa ja tehty siihen tarkoitukseen, että ”ei kuulu toimenkuvaan”- tyyppiset työntekijät eivät voisi vänkyttää jostain asiallisesta mutta heille epämieluisasta tehtävästä. Ei se tarkoita, että kaikkea pitäisi osata.

Vierailija
4/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kertoi joskus uudesta sihteeristään, joka oli pitänyt itseään liian hienona keittämään kahvia. Isä sitten näytti sitä työsopimuksen kohtaa "ja muut työnantajan määräämät tehtävät".

Vierailija
5/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen joutunut tekemään käännöstöitä keskinkertaisella kielitaidolla, eli kyllä vaan. Yleensä ihmiset vänkäävät jostain kahvinkeitosta tai kopioinnista, mutta meidän alalla sitä tekee yleisesti päällikötkin. 

Vierailija
6/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kertoi joskus uudesta sihteeristään, joka oli pitänyt itseään liian hienona keittämään kahvia. Isä sitten näytti sitä työsopimuksen kohtaa "ja muut työnantajan määräämät tehtävät".

Voi herranen aika miten kädetön mies. Isäsi taitaa olla vttumainen pomo.

Vierailija
7/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne, mutta ei ole mistään kahvinkeitosta kyse, eikä mistään mikä olisi helppoa edes opettaa, eikä esimies itsekään osaa. Luulen, että tiimissämme kukaan ei osaa, mutta kun on myyty asiakkaalle niin tilanne on vähän paha.

Vierailija
8/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen joutunut tekemään käännöstöitä keskinkertaisella kielitaidolla, eli kyllä vaan. Yleensä ihmiset vänkäävät jostain kahvinkeitosta tai kopioinnista, mutta meidän alalla sitä tekee yleisesti päällikötkin. 

Oletko CVssä maininnut, että osaat kyseistä kieltä? Jos kyllä, niin ihan odotettavaa tehdä myös sillä kielellä töitä. Jos taas et ole maininnut niin voit kieltäytyä osaamattomuuden takia.

Vierailija
9/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä tai esimies, joka varmaan osaa ja tekee kaiken sen, mitä se sihteeri ei osaa, ja siten varmistaa sen sihteerinkin työpaikan säilymisen. Onpa kauhea ihminen.

Vierailija
10/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne, mutta ei ole mistään kahvinkeitosta kyse, eikä mistään mikä olisi helppoa edes opettaa, eikä esimies itsekään osaa. Luulen, että tiimissämme kukaan ei osaa, mutta kun on myyty asiakkaalle niin tilanne on vähän paha.

Tuossa tilanteessa esimiehen pitää miettiä, miten hän hoitaa homman. Siitä työnjohtamisestahan heille maksetaan, ei se kuulu rivityöntekijöille.

Vierailija
11/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko CVssä maininnut, että osaat kyseistä kieltä? Jos kyllä, niin ihan odotettavaa tehdä myös sillä kielellä töitä. Jos taas et ole maininnut niin voit kieltäytyä osaamattomuuden takia.

Ei kukaan ole pätevä kääntämään vain sillä perusteella, että osaa jotain kieltä. Ei vaikka se olisi oma äidinkieli.

Vierailija
12/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä tai esimies, joka varmaan osaa ja tekee kaiken sen, mitä se sihteeri ei osaa, ja siten varmistaa sen sihteerinkin työpaikan säilymisen. Onpa kauhea ihminen.

Kahvitus yrityksen vieraille on ihan eri asia mitä kahvinkeitto kädettömälle esimiehelle. Kas kun sihteerin ei pidä mennä pyyhkimään esimiehen prsekin vessareissun jälkeen. Vaikka nimike on sihteeri, niin kyse ei kuitenkaan ole esimiehen henkilökohtaisesta palvelijasta. Se aika jäi taakse jo 1970-luvulla.

Vierailija
13/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea tapa reagoida tähän on keittää erittäin pahaa kahvia. Onnistuu esim. laittamalla 1/2 mittaa kahvia/kupillinen vettä.

Vierailija
14/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit. Vaadi perehdytysyä tai koulutusta. Tuo on tyypillinen vakiolause työsopimuksissa ja tehty siihen tarkoitukseen, että ”ei kuulu toimenkuvaan”- tyyppiset työntekijät eivät voisi vänkyttää jostain asiallisesta mutta heille epämieluisasta tehtävästä. Ei se tarkoita, että kaikkea pitäisi osata.

Tämä on tehty siksi, että saadaan ujutettua työntekijälle myös toisen työntekijän hommat jos tämä jää vaikka eläkkeelle. Palkkaa tietenkään nostamatta.

Vierailija
15/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Tietenkin firman pomo ennen palaveria keittää kahvit, kattaa pöydän, tekee voileivät ja kipaisee hakemassa tuoreet pullat. Siitähän sille pomolle maksetaan, että vastaa firman toiminnasta. Sihteerille maksetaan siitä, että hän tekee sihteeritöitä eli kirjoittaa puhtaaksi saneluja.

Vierailija
16/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Tietenkin firman pomo ennen palaveria keittää kahvit, kattaa pöydän, tekee voileivät ja kipaisee hakemassa tuoreet pullat. Siitähän sille pomolle maksetaan, että vastaa firman toiminnasta. Sihteerille maksetaan siitä, että hän tekee sihteeritöitä eli kirjoittaa puhtaaksi saneluja.

Sihteerin työsopimuksessa varmaan tuossa tapauksessa lukee työtehtävänä kokousjärjestelyt. Kahvin keittäminen pomon kahvihammasta kolottaessa ei ole työtehtävä.

Vierailija
17/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyydyttäväksi mainitsin. 

Vierailija
18/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa kahvinkeitto kuuluu sille, joka sitä ensimmäisenä haluaa. Jos kukaan ei keitä, sitten ei tule. 

Vierailija
19/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sihteerin työsopimuksessa varmaan tuossa tapauksessa lukee työtehtävänä kokousjärjestelyt. Kahvin keittäminen pomon kahvihammasta kolottaessa ei ole työtehtävä.

Kummalle luulet kokousjärjestelyjen kuuluvan, pomolle vai sihteerille? Ei ihme, että sihteerejä on enää todella harvoin, koska heitä ei enää tarvita. Pomo osaa itse keittää kahvit ja kirjoittaa muistiot. Sihteerejä on nykyisin paljon siistijöinä, siinä joutuu sitten pesemään ne kupit.

Vierailija
20/62 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummalle luulet kokousjärjestelyjen kuuluvan, pomolle vai sihteerille? Ei ihme, että sihteerejä on enää todella harvoin, koska heitä ei enää tarvita. Pomo osaa itse keittää kahvit ja kirjoittaa muistiot. Sihteerejä on nykyisin paljon siistijöinä, siinä joutuu sitten pesemään ne kupit.

Julkisella on edelleen sihteereitä pilvin pimein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä