Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JÄRKYTYS: Työnantaja sopi työterveyshuollon kanssa, että kuumepotilas ohjataan kevyempiin töihin.

En jaksa!!!
08.03.2020 |

Sain ohjeistuksen ottaa särkylääkettä kuumeen poistamiseksi ja työnantajalle menee tieto, että teen huomenna kevyempää työtä. Tää on joku yleistyvä kokeilu, vähentää sairaspäiviä vaikka hidastaakin toipumista. Työntekijän vastuuta korostetaan.

Mikä teillä on käytäntö kuumeen kanssa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden sairastumisella ei tässä uudessa mallissa ole väliä, koska heidänkään sairastuminen ei aiheuta poissaoloja.

Siis pelkkää hyvää tuo uusi aktiivisempi malli. Kuumehan on vain särkylääkekysymys, ei mikään varsinainen sairaus.

Vierailija
22/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin kuumeessa, sanoisin etten voi syödä lääkkeitä, tärisisin viltin alla ja pärskisin ihmisiä päin :)

Menisin myös töihin pärskimään. En voi syödä mahahaavan vuoksi Buranaa ja Panadol ei minuun tehoa, joten ei kuumekaan laskisi kuin odottamalla :)

Pakko työkavereille kostaa se, että pomo on idiootti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päiväkodissa. Olen ollut yli kuukauden eri asteisisa kuumetiloissa, kovimmillaan yli 39, päivä päivän perään 37.5-37.8. Töistähän tämä tauti on, mikä sitten onkin, mutta olen aivan varma, ettei vanhemmat halua minua tartuttamaan töihin.

Vierailija
24/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuumeessa ei ole työkykyinen, jos kyseessä ei ole tuollainen aivan marginaalinen nousu tyyliin 37,2 vaan kunnollisempi kuume. Mitään fyysisempää ei tietenkään pysty tekemään ja se olisi vaarallistakin, mutta myös ajatustyössä on se ongelma, että kuumeisena ajatus ei kulje normaalisti ja siksi järkevää tulosta ei välttämättä oikein synny. Joten ei ole kykenevä tekemään myöskään korvaavaa työtä. Korvaava työ ja kevennykset sopivat lähinnä siihen, jos ihmisen normaali työtehtävä on fyysisesti rasittavaa ja on vaikka joku vamma tms. Niin joku jalkavaivainen voidaan sairasloman sijaan laittaa vähäksi aikaa soveltuviin paperihommiin. Tai sopia työporukan kesken että yhden ei tarvi tehdä jotain raskaampia nostoja jonkin aikaa. Korvaava työ sopii kovin huonosti flunssaisille, poislukien se jos puhetyöläinen menettää äänensä.

Vierailija
25/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt kun on tuota koronaa liikkeellä ? Ei kai työnantaja voi edellyttää töihin tuloa jos on kuumeinen ihminen, vähän järkeä asioihin. Olohan sen ratkaisee ja tuo lause lääkärintodistuksessa " korvaavat työt eivät tule kyseeseen sairauden aikana jne... " se on ihan arkipäivää. Näin ne taudit leviävät esim. Kiinassakin, käsihygieniaa ei hoideta, asutaan viemäreissä ja pienissä ahtaissa kämpissä jne. Ja töitä tehdään sairaana.  

Vierailija
26/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mahtavat olla nämä mystiset kevyemmät työt. Meillä ainakin saavat muut painaa hiki hatussa, jos jotkut eivät kykene täysillä tekemään.

Kuumeessa ei tosiaan saa työskennellä ainakaan raskaissa töissä. Siinä äkkiä sydänlihastulehdusta ja muuta vakavaa jälkitautia pukkaa.

Vierailija
27/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin kuumeessa, sanoisin etten voi syödä lääkkeitä, tärisisin viltin alla ja pärskisin ihmisiä päin :)

Menisin myös töihin pärskimään. En voi syödä mahahaavan vuoksi Buranaa ja Panadol ei minuun tehoa, joten ei kuumekaan laskisi kuin odottamalla :)

Kyllä. Valittakoot pomolle.

Vierailija
28/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet päässyt sunnuntaina työterveyteen hakemaan huomiseksi saikkulappua?

Vierailija
29/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kokeilu tehdään juuri sen takia, kun jotkut ovat pienellä aikavälillä usein sairaslomalla, vaikka voisivat tehdä jotain kevyttä työtä.

Vierailija
30/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla luki sairauslomatodistuksessa "sairauden luonteen vuoksi korvaavat työt eivät ole mahdollisia".

Tavallista asiantuntijatyötä toimistossa.

Tuo on nykyään vakiotekstinä useimmissa sairauslomatodistuksissa.

No ei ole.

Vierailija
31/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä toimistotyöläiset tekevät silloin kun tekevät ”kevyempää työtä”? Vai oletetaanko että sairaana hoidetaan hommat kuten terveenä?

Vierailija
32/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä. Mä oon tosi kipeä jos kuumetta on yli 38, se palelu on jo niin järkkyä etten voi olla olematta peittopinon alla.

Astman takia kaikki pienetkin flunssat menee keuhkoihin, pahimmillaan yhdestä flunssasta voi mennä toipuessa 4 kuukautta. Harvoin siihen menee koska osaan hoitaa ja levätä kun tauti on tulossa. Näitä minulla noin 3-4 vuoden välein.

Minulta ei työnteko onnistuisi kyllä tuossa taudissa.

Toinen mielenkiintoinen juttu tässä on myös muut tulehdukset. Minulla on reuma eikä ollenkaan tavatonta että pientä lämpöä (37,5-38.0) voi olla kuukausia putkeen. Olen noina aikoina melkein täysin sankypotilas, jokainen nivel ja lihas on niin kipeä. Lääkityksiä on kokeiltu monia eikä sopivaa ole löytynyt.

Vierailija
33/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoilua koko juttu.

Mutta aihe on totta,  työntekijä voidaan siirtää sairautensa aikana kevyempään työhön.

Työnantaja voi myös kyseenalaistaa läääkärintodistuksen sairaslomasta ja vaatia työntekijää käymään toisella lääkärillä.

Vierailija
34/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän idioottipomokin ala miettiä, oliko sairaan käskemisessä töihin mitään järkeä, kun puolet porukasta sitten sairastuu.

Vierailija
35/35 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä varhaiskasvatuksen opettajana, meille tuli n. 1,5 vuotta sitten ohjeistus, että sairaana ei välttämättä jäädä kotiin. Sairaana voi voinnin mukaan työterveyden / esimiehen luvalla tulla töihin tekemään kevyempiä töitä. Töitä voitaisiin kuulemma sovittaa voinnin mukaan. Käytännössä se tarkoittaisi varhaiskasvatuksen opettajalla paperitöiden tekemistä. Toimistotöitä, kuten vasujen kirjoittamista, sähköpostien purkua, puheluita erityisopettajille, puhe- ja toimintaterapeuteille, neuvolaan. Suunnittelua...

Jäin opintovapaalle noin puoli vuotta sitten. Vuoden aikana en ehtinyt nähdä kertaakaan, että joku työntekijä olisi komennettu sairaana sovelletusti töihin. En ole ihan varma, mikä olisi sellaisen päivän hyöty. Jos työntekijä olisi kokonaisen päivän toimistotöissä, ryhmään tarvittaisiin joka tapauksessa sijainen. Varhaiskasvatuksen opettajana normaaliin ryhmätyöhön sairaana ei pysty. Se on niin fyysistä ja jatkuvaa aktiivisuutta ja läsnäoloa vaativaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan