Kun olet valinnut koiran, niin valitsetko koiran ulkonäön vai luonteen mukaan?
Kommentit (22)
Mä otttasin ainakin kultaisen noutajan koska olen niin kiltti ihminen.
Tarpeen mukaan.
Mitä minä voin tarjota koiralle ja vasta sitten mitä koira antaa minulle.
Rescuekoira.
Molempien pitää olla kohdillaan, aivan kuten kaikissa muissakin asioissa.
Tykkään vinttikoirista ja irlanninsettereistä. Et jompi kumpi. Käytös ja ulkonäkö viehättää.
Ulkonäön, että se sopii sisustukseen.
Saako sanoa hevosen valinneena?
Luonne ratkaisi, vaikkei hevosen luonnetta sekunnissa voi tietää.
Ja niin pitäisi koirankin kohdalla olla.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään vinttikoirista ja irlanninsettereistä. Et jompi kumpi. Käytös ja ulkonäkö viehättää.
En tunne irlanninsettereitä, mutta vinttareissa on todella erilaisia luonteita. Selvitä kunnolla, jos vinttikoiraan päädyt.
Irlannisetterit on älykkäitä ja vauhdikkaita. Vaatii paljon pysyä perässä. Ihanteellinen metsästysretkille.
Molempien. Ensin poisluin rodut, joille minulla ei ole tarjota tarpeeksi (oletukset tarpeista ja luonteesta eli vietit, liikuntamäärät, turkiksenhoito, omapäisyys, harrastustarpeet jne) ja lopuista syynäsin itseäni ulkonäöllisesti eniten miellyttävän.
Luonne, tarkoitus ja hypoallergeenisuus.
Helppohoitoisuuden perusteella: lyhyt siisti karva, alle polven korkuinen kompakti koko ja sitten se veikeä luonne.
Ensimmäinen kriteeri terveys, sitten luonne, lopulta ulkonäkö.
Itsellä on ollut isoa koiraa ja pientä koiraa ja siltä väliltä. Rotukuvaukset ovat olleet aika kaukana toisistaan mutta kaikista on tullut rapsutuksia kerjääviä sylikoiria. Leonbergin kanssa tämä oli jo huomattava ongelma.
Jokainen koira on yksilö. Rotu antaa vain suuntaviivoja.
Toinen pentu voi olla rohkea ja extrovertti, toinen intropertti.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Helppohoitoisuuden perusteella: lyhyt siisti karva, alle polven korkuinen kompakti koko ja sitten se veikeä luonne.
Mikä rotu?
Vanhempien ja suvun perusluonteen pohjalta valitsen pentueen, ja aika paljon merkitsee myös se, että kasvattaja on täyspäinen. Pennuista en ikinä valitse pentueen päällepäsmäriä, enkä yksinäisyyteen vetäytyjää. Vanhempien ja sukutaulun yksilöiden terveys ja pitkäikäisyys on tärkeää myös, mutta se selvitellään jo ennen pentujen syntymää.
Näin on kotona ollut jo vuosikymmeniä koiria, joiden kanssa on ollut miellyttävä elää jokapäiväistä elämää, ja harrastettu on sitten kunkin lahjojen ja halujen mukaan
Musta ekstrovertti ja intopertti on synonyymeja.
Luonteen, seurakoira kaupunkiin.