Joka kahdeksas ei käytä turvavyötä takapenkillä
Kommentit (10)
Mun auto ei liikakahdakaan, jos ei kaikki vöissä!
Meillä se on se kymmenes, joka ei toistaiseksi käytä turvavöitä. Pitäisi sillekin jotkut valjaat tms. ostaa, jolla sen saisi vöihin kiinni. Ei olisi kiva ollenkaan, jos koira lentäisi ikkunan läpi pellolle, kun vähän rajummin joutuu jarruttamaan.
Täytyy myöntää että olen takapenkillä istuessani jättänyt useasti turvavyön laittamatta. Pikku veljeni harrasti nuorena sellaista että ajoi autoa oli siis kuskin paikalla eikä käyttänyt turvavyötä. Tais olla masentunut tai jotain kun sanoi että näinkin voi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että olen takapenkillä istuessani jättänyt useasti turvavyön laittamatta. Pikku veljeni harrasti nuorena sellaista että ajoi autoa oli siis kuskin paikalla eikä käyttänyt turvavyötä. Tais olla masentunut tai jotain kun sanoi että näinkin voi kuolla.
Samoin mullakin. Ei tuu laitettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin mullakin. Ei tuu laitettua
Miksi? Itsellä ihan refleksi laittaa vyö kiinni istuin missä tahansa, en edes ajattele asiaa.
Jos ette välitä itsestänne, niin välittäkää edes siitä edessä istuvasta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/takapenkilla-turv…
"Törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuva takapenkkiläinen tulee edessä matkustavan päälle. Vyötön matkustaja ei siis riskeeraa pelkästään itseään, vaan asettaa vaaraan myös turvavyötä käyttävän etumatkustajan.”
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvavyo#5c6a01c7
"Turvavyöttömän takamatkustajan henkilövahinkoriski voi olla taajamanopeudella tapahtuvassa törmäyksessä kolminkertainen turvavyötä käyttävän vammariskiin verrattuna. Ilman turvavyötä takapenkillä matkustava voi aiheuttaa viisinkertaisen kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle."
Käytän aina turvavöitä, enkä itse kuskina aja senttiäkään, jos jonkun vyöt ovat auki - jos matkan aikana vöitä täytyy jostain syystä avata, niin ensin ajetaan sivuun pysähdyksiin!
Etupenkkiläisille on todella, todella vaarallista, jos joku "irtolainen" syöksyy niskaan äkkijarrutus- tai onnettomuustilanteessa, eikä siihen vammauttavaav syöksyyn tarvina kovinkaan suurta auton nopeutta.
Ahdistaa, jos pitää olla autossa ilman turvavyötä.
Ei ole kauaakaan aikaa, kun ei ollut mikään pakko käyttää, eikä autoissa useinkaan edes ollut vöitä takana!
Hyvin pärjättiin silloinkin, ja sen jälkeen autot ja liikenne ovat vain muuttuneet turvallisemmiksi.
Turvavyö aina käytössä kun sellainen on.