Rekrytoijat, mitä ajattelette jos cv:ssä on mainittu kokemusasiantuntijakoulutus/kokemus?
Olen ollut pitkään pois työelämästä erään sairauden takia. Nyt kun olen kuntoutumassa, lähipiirini kannustaa minua kokemusasiantuntijaksi, että saisin jotain cv:hen näiltä poissaolovuosilta.
Mitä ajattelette ihmisestä, joka on kokemusasiantuntija? Onko se etu vai haitta työnhaussa?
Muutkin saa toki vastata kuin rekrytoijat mutta koska asia kiinnostaa minua vain ja ainoastaan tulevan työllistymisen kannalta.
Kommentit (29)
Keksimällä keksitty ”työura”, kun on toivuttu esim päihteistä tai mielenterveysongelmista.
Jos ette ota mielenterveysongelmaista (entistä tai nykyistä) työkykyistä töihin niin älkää sitten myöskään valittako tuista ja veroistanne.
Itse sairastaminen ei vielä tee kokemusasiantuntijaa vaan on pitänyt tehdä sitä työtä esim auttamalla muita, luennoida, kertoa sairaudesta, jne...
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ota mielenterveysongelmaista (entistä tai nykyistä) työkykyistä töihin niin älkää sitten myöskään valittako tuista ja veroistanne.
En todellakaan valita! Se on huomattavasti parempi vaihtoehto, että tälläinen henkilö on oikean tuen piirissä, kuin rasitteena työelmässä. Esim sairauspoissaolot tulee yhteiskunnalle kalliinmaksi.
Etu. Kokemusasiantuntijana joutuu esiintymään ja silloin on todennäköistä, että ko henkilölle ei tuota ongelmia olla esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan valita! Se on huomattavasti parempi vaihtoehto, että tälläinen henkilö on oikean tuen piirissä, kuin rasitteena työelmässä. Esim sairauspoissaolot tulee yhteiskunnalle kalliinmaksi.
Jaa, no enpä sitten haekaan töitä jahka valmistun yliopistolta. Enhän tahdo olla rasite työelämässä joten nostan seuraavat 40 vuotta sen 500-800/kk.
Vierailija kirjoitti:
Etu. Kokemusasiantuntijana joutuu esiintymään ja silloin on todennäköistä, että ko henkilölle ei tuota ongelmia olla esillä.
Niin, jos takana on muutakin kuin vain se koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastaminen ei vielä tee kokemusasiantuntijaa vaan on pitänyt tehdä sitä työtä esim auttamalla muita, luennoida, kertoa sairaudesta, jne...
Itse asiassa "tittelin" saa ihan sillä että käy 24 tunnin haistapaska-koulutuksen. Ainakin minun sairauteni osalta. Olen puolet tuosta koulutuksesta käynyt ja koska sisältö on todellakin aivan uskomattoman heppoista, tuli mieleeni kysyä että miten tuo OIKEASTI siitä cv:stä luetaan.
-ap-
Minusta tuo titteli on huono. Asiantuntijatyö on vaativaa ja tuo viestittää, että henkilöhistoriassa on jotain traumaattista ja usein niin vaativaa, että käsittely vie voimat. Erottaisin itse siviilielåmäni työurastani.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo titteli on huono. Asiantuntijatyö on vaativaa ja tuo viestittää, että henkilöhistoriassa on jotain traumaattista ja usein niin vaativaa, että käsittely vie voimat. Erottaisin itse siviilielåmäni työurastani.
Olen muuten samaa mieltä tuosta sanasta. Minusta asiantuntija puhuu asiaa. Oman kokemuksen jakaminen ei ole asiaa siinä mielessä. Pitäisi olla kokemuspuhuja tms.
Kun sanoin tästä koulutuksessa, minut huudettiin kumoon koska "kyllä minä olen oman elämäni paras asiantuntija". Huoh. Mietittää aika vahvasti, että vaikka cv:ni näyttääkin surkean tyhjältä nyt, sitä tuskin parantaa jos profiloidun tuollaiseen jengiin kuuluvaksi.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että kotiäitiyskin on etu, kun äidit joutuu organisoimaan niin paljon, mutta palkataanko niitä pienten lasten äitejä, jotka palaa työelämään?
Sitten pitäisi myös olla kokemusta siitä työstä eli olet aktiivisesti esiintynyt tilaisuuksissa, luennoinut oppilaitoksissa, ollut tukena uusille sairastuneille jne. Pelkkä koulutus ei kerro mitään.
Kokemusasiantuntija = entinen juoppo, narkkari, vaimonhakkaaja, taparikollinen, masentunut, itsemurhakandidaatti tai muu luuseri.
Omista kokemuksistaan ei kannata kertoa mitään, jos kokemukset ovat pelkkää sairaslomaa ja kuntoutusta. Kyllä sinun työhistoriassasi (verotustiedoissa, jotka ovat julkisia!) näkyy kaikki ajanjaksot, jolloin et ollut töissä ja saanut säännöllisiä palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten samaa mieltä tuosta sanasta. Minusta asiantuntija puhuu asiaa. Oman kokemuksen jakaminen ei ole asiaa siinä mielessä. Pitäisi olla kokemuspuhuja tms.
Kun sanoin tästä koulutuksessa, minut huudettiin kumoon koska "kyllä minä olen oman elämäni paras asiantuntija". Huoh. Mietittää aika vahvasti, että vaikka cv:ni näyttääkin surkean tyhjältä nyt, sitä tuskin parantaa jos profiloidun tuollaiseen jengiin kuuluvaksi.
-ap-
Sano nyt vielä, että koultusta pitää nämä oman elämän asiantuntijat?
Kokemusasiantuntija = elämänkoululainen
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntija = entinen juoppo, narkkari, vaimonhakkaaja, taparikollinen, masentunut, itsemurhakandidaatti tai muu luuseri.
Omista kokemuksistaan ei kannata kertoa mitään, jos kokemukset ovat pelkkää sairaslomaa ja kuntoutusta. Kyllä sinun työhistoriassasi (verotustiedoissa, jotka ovat julkisia!) näkyy kaikki ajanjaksot, jolloin et ollut töissä ja saanut säännöllisiä palkkatuloja.
Näkyy ne sieltä cv:stäkin.
Olen ollut työkkärin pupukursseilla ja nykyään oikeasti ohjeistetään lisäämällä siihen cv:hen ties mitä sälää. Itsellä oli ennen sairastumista se tilanne, että minun ei todellakaan tarvinnut listata muu kuin työkokemus ja koulutus, eli hain töitä substanssiosaamisella. Tietysti osaamiseni on nyt täysin vanhentunut, ja sairauden takia joudun vaihtamaan hommia. Mutta arvatkaa antaako työkkäri minun hommata uutta substanssiosaamista uudelleenkouluttautumalla?
-ap-
Pystyisitkö jotenkin kääntämään sen eduksesi?
Sairautesi ei enää vaikuta elämääsi tai työtehoosi, mutta olet avulias ja haluat auttaa toisia ihmisiä kehittymään ja nousemaan paremmiksi, jotta he pääsisivät helpommalla kuin sinä. Uskot tiedon jakamiseen jayhteisöllisyyden voimaan. Yhdessä olemme edemmän kuin yksilöinä. Siksi halusit kokemusasiantuntijaksi.
Toki valehtelu ei kannata. Se ei kanna pitkälle, jos oikeasti sitten panttaatkin tietoa.
Kokemusasiantuntijuus voi olla selvä etu, jos työskentelee esim. nuorisotyöntekijänä.
En tiedä, väsyttää.