Akateemiset, joilla ei ole käytännön taitoja
Elämä on kuitenkin käytäntöä. Kovin ohut se maisterinpaperi on jos ei osaa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ”akateemisilta puuttuu käytännön taidor” on kateellista amisten agendaa, jollain pitää yrittää alentaa paremmin koulutettuja.
Minä akateeminen nainen olen rakentanut kaksi omakotitaloa. Siis itse, en teetättänyt. Siinä sulle käytännöntaitoa kerrakseen.
Ihan varmasti olet...
Miten määrittelet käytännön työt? Omalla alallani käytännön työt tarkoittavat muun muassa kirjoittamista ja laskemista, ja akateeminen koulutus on valmistanut hyvin näihin. Olen myös ihan ns. normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet käytännön työt? Omalla alallani käytännön työt tarkoittavat muun muassa kirjoittamista ja laskemista, ja akateeminen koulutus on valmistanut hyvin näihin. Olen myös ihan ns. normaali ihminen.
Lol, varmaan omassa kuplassasi oletkin ihan ”normaali”.
Taas tätä ihme jankkausta maisterien ihmeellisyydestä. Maisterintutkinto ei itsessään sano ihmisestä muuta, kuin että on ollut tarpeeksi pitkäjänteinen opiskelemaan yliopistotutkinnon. Kyllä suurin osa ihan yhtä käytännöllinen, kuin muutkin. Ja elämänhallinnan kanssa taitaa maistereilla olla muita vähemmän ongelmia.
t. Tuplamaisteri, joka osaa tehdä villasukan kantapään, hyvää ruokaa ja kasata Ikean huonekaluja
en tunne ketään akateemista, joka olisi ihan urpo ns. käytännön töissä. pelkkä stereotypia.
Niin, no. Emmä nyt tiedä pärjäiskö vaikka tutkimusta ja opetusta tekevä brändäyskurssini opettaja jossain mainostoimistossa.
Mutta entä sitten? Hän on akateemikko ja opettaja, keskittyköön siihen, mitä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko ja avausviesti ei aukea. Ilmeisesti aapee ei omaa ainakaan käytännöllisiä sanallisia taitoja.
Itsehän olen sekä akateeminen että aika käytännöllistaitoinen. Tekemättä on jäänyt lähinnä sellaista rakennus-/asennustöitä, joissa vaaditaan muodollinen pätevyys, paitsi omaan käyttöön salaa.
Huomasin että aloituksesta jäi pois ensimmäinen sana, eli NE akateemiset, jotka ei osaa käytännön asioita.
Noin yleisellä tasolla Kansalaistaidot pitäisi palauttaa oppiaineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä ihme jankkausta maisterien ihmeellisyydestä. Maisterintutkinto ei itsessään sano ihmisestä muuta, kuin että on ollut tarpeeksi pitkäjänteinen opiskelemaan yliopistotutkinnon. Kyllä suurin osa ihan yhtä käytännöllinen, kuin muutkin. Ja elämänhallinnan kanssa taitaa maistereilla olla muita vähemmän ongelmia.
t. Tuplamaisteri, joka osaa tehdä villasukan kantapään, hyvää ruokaa ja kasata Ikean huonekaluja
No emmä nyt usko, että tässä viitattiin tuollasiin käytännön taitoihin (sukat ja huonekalut)? Vaan enemmänkin työelämään liittyviin?
Onneks ittellä on! Kirjoitan kandia. Koneella istumisen lisäksi minä
- ompelen
- neulon
- toki virkkaan myös
- kirjon
- teen nahkatöitä
- väsään myös kenkiä
- kokeilin savitöitä (ne vie koko loppuelämän, pelottava laji)
- osaan tehdä lyijylasi-ikkunoita ja tiffany-lamppuja
- haluaisin tehdä puutöitä
- ja miksen metallitöitäkin, haaveilen hitsaamisen opettelusta
- ihan siis mitä vaan mitä saa omilla käsillä muokata
Ainoa mikä rajoittaa on se, että täytyy tehdä tarpeeseen. Nyt taidan ottaa keskeneräisen nahkalaukun käsittelyyn :)
Ainiin:
- opettelin myös kutomaan kangasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko ja avausviesti ei aukea. Ilmeisesti aapee ei omaa ainakaan käytännöllisiä sanallisia taitoja.
Itsehän olen sekä akateeminen että aika käytännöllistaitoinen. Tekemättä on jäänyt lähinnä sellaista rakennus-/asennustöitä, joissa vaaditaan muodollinen pätevyys, paitsi omaan käyttöön salaa.
Huomasin että aloituksesta jäi pois ensimmäinen sana, eli NE akateemiset, jotka ei osaa käytännön asioita.
Noin yleisellä tasolla Kansalaistaidot pitäisi palauttaa oppiaineeksi.
Mitä ovat kansalaistaidot ja kuka ne määrittää?
En esimerkiksi osaa tehdä ruskeaa kastiketta, laittaa matoa koukkuun, kutoa sukkia, hiihtää, laittaa tapetteja, rempata tai ajaa autoa.
En ole ikinä käyttänyt poraa tai maalannut seiniä, aitoja tai muuta.
Olenko uusavuton akateeminen kaupunkilainen vaikka en tarvitse ylläolevia taitoja? 😂
Minä tiedän parikin erikoislääkäriä, jotka ovat hyvin älykkäitä ja työssään arvostettuja. Kuitenkin he ovat välillä käytännön asioissa aika onnettomia... toinen ei osaa laittaa mitään ruokaa (on itse kertonut) ja syö siksi joka päivä vain eineksiä ja hän eksyy usein tutussakin paikassa, esim. menee hissillä töissä vahingossa väärään kerrokseen tai väärään neuvotteluhuoneeseen. Toinen on perheellinen mutta mielestäni lasten kanssa aika taitamaton, esim. puhuu taaperoilleen kuin aikuisille, pukee lapsille usein vaatteita ja kenkiä väärinpäin, kerran oli myös unohtanut laittaa aamulla vaipan ja naureskellen siitä kertoi kun oli pissassa vaatteet. Kun lapsella on ummetusta niin ei osaa sitä hoitaa (täysin ruokavaliosta johtuvaa heillä, pastaa, pullaa ja vanukasta syövät lähes pelkästään). Molemmat ovat todella kivoja ihmisiä ja arvostan heitä kyllä mutta välillä huvittaa se miten paljon he ovat muiden ihmisten avun/kannattelun varassa vaikka ovatkin älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No emmä nyt usko, että tässä viitattiin tuollasiin käytännön taitoihin (sukat ja huonekalut)? Vaan enemmänkin työelämään liittyviin?
No mitäs nämä käytännön työelämätaidot ovat, muuta kuin ihan tavallisia taitoja ympäristöön sulautumisessa ja sen kanssa tasapainoisesti toimimisessa? Ei kaikki akateemikot ole pää puskassa eleleviä kömpelöitä vatipäitä.
Vierailija kirjoitti:
- ompelen
- neulon
- toki virkkaan myös
- kirjon
- teen nahkatöitä
- väsään myös kenkiä
- ihan siis mitä vaan mitä saa omilla käsillä muokataAinoa mikä rajoittaa on se, että täytyy tehdä tarpeeseen. Nyt taidan ottaa keskeneräisen nahkalaukun käsittelyyn :)
Ainiin:
- opettelin myös kutomaan kangasta!
No emmä nyt usko, että tässä tarkotettiin akateemisten vaan istuvan illat tekemässä tutkimusta ja lukemassa kirjoja.
Eiköhän pointti ole se, että yliopistosta tulevat markkinoinnin maisterit eivät esim. handlaa kuvanmuokkausta, taitto-ohjelmia, julkaisualustoja, pitchsausta tai some-mainonnan työkalua, koska niitä ei yliopistossa opeteta. AMK:ssa taas opetetaan, joten heihin verrattuna eivät osaa käytännön asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yleisellä tasolla Kansalaistaidot pitäisi palauttaa oppiaineeksi.Mitä ovat kansalaistaidot ja kuka ne määrittää?
En esimerkiksi osaa tehdä ruskeaa kastiketta, laittaa matoa koukkuun, kutoa sukkia, hiihtää, laittaa tapetteja, rempata tai ajaa autoa.
Olenko uusavuton akateeminen kaupunkilainen vaikka en tarvitse ylläolevia taitoja? 😂
No vähän joo, sillä itsekin kaupunkilaisena osaan nuo kaikki :D Ja kyllä sinäkin osaisit jos kokeilisit :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nämä käytännön työelämätaidot ovat, muuta kuin ihan tavallisia taitoja ympäristöön sulautumisessa ja sen kanssa tasapainoisesti toimimisessa? Ei kaikki akateemikot ole pää puskassa eleleviä kömpelöitä vatipäitä.
Olen maisteriopiskelija ja minulla ei todellakaan ole aikaa omalla ajalla opetella oman alan käytännön työkaluja ja muuta. Kursseilla paino teoriassa ja tutkimuksessa, välillä yrityksille joissain pääaineessa projekteja, mutta ei niissäkään käytäntöön asti mennä, kuhan ehdotellaan.
Onneksi on saman alan käytännönläheinen tutkinto jo olemassa ja työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin yleisellä tasolla Kansalaistaidot pitäisi palauttaa oppiaineeksi.Mitä ovat kansalaistaidot ja kuka ne määrittää?
No vähän joo, sillä itsekin kaupunkilaisena osaan nuo kaikki :D Ja kyllä sinäkin osaisit jos kokeilisit :)
Toki varmaan osaisin, mutta ruskea kastike on pahaa ja en halua olla talvella ulkona (hiihto). 😋
Ei vaan tunnu olennaiselta nämä kaikenmaailman käsihommat.
Nykyinen yhteiskuntamme täällä kehittyneissä maissa on tehokas, koska se perustuu työnjakoon ja erikoistumiseen. Kukaan ei osaa kaikkea tarpeellista, kuten saattoi olla vielä sata(?) vuotta sitten maalla, yksinkertaisissa oloissa.
Se tehokkuus ja meidän korkea elintasomme perustuvat pitkälti myös tieteeseen. Sekä sitten siihen että käsillä, tai koneilla, tekevät ovat myös erikoistuneet kukin omaan taitoonsa.
Minulle ei siis aukea, miksi tuosta tehokkuudesta pitäisi luopua, esimerkiksi niin että akateemiset pakotettaisiin opettelemaan käytännön asioita tai käsityöläiset teoriaa enemmän kuin yleissivistykseen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ompelen
- neulon
- toki virkkaan myös
- kirjon
- teen nahkatöitä
- väsään myös kenkiä
- ihan siis mitä vaan mitä saa omilla käsillä muokataAinoa mikä rajoittaa on se, että täytyy tehdä tarpeeseen. Nyt taidan ottaa keskeneräisen nahkalaukun käsittelyyn :)
Ainiin:
- opettelin myös kutomaan kangasta!No emmä nyt usko, että tässä tarkotettiin akateemisten vaan istuvan illat tekemässä tutkimusta ja lukemassa kirjoja.
Eiköhän pointti ole se, että yliopistosta tulevat markkinoinnin maisterit eivät esim. handlaa kuvanmuokkausta, taitto-ohjelmia, julkaisualustoja, pitchsausta tai some-mainonnan työkalua, koska niitä ei yliopistossa opeteta. AMK:ssa taas opetetaan, joten heihin verrattuna eivät osaa käytännön asioita.
Haha, joo meni vähän ohi, pitkä päivä takana.
Tiedän kyllä itsekin mitä on kun ei omaa niitä käytännön taitoja mitä amk:t, mutta minusta tuleekin tutkija eikä suorittavan työn tekijä. Olen sellainen ollut jo, kiitos mulle riitti.
Esimerkiksi jos haluaisin jatkaa valmistumisen jälkeen alaani yritysmaailmassa, taistelisin työpaikoista ihan ammattikoulutasoisten tekijöiden kanssa. Juu ei kiitos. Jatkan mieluummin tutkimustasolla, jolloin voin vaikuttaa alani kehitykseen ja jokin päivä minun menetelmäni on teollisuudessa käytössä.
Olen tosiaan itsekin ammattikoulusta valmistunut aikanaan. Siellä tuskailin teorian puuttumista. Amk:hon en hakeutunut, kaverit kertoivat ihan tarpeeksi siitä millaista siellä oli. Muuten olen tyytyväinen yliopistoon mutta käytännön taitojen opetus vähenee ja se harmittaa.
Minulla on rahaa ostaa käytännön palveluita. Ei minun tarvitse olla putkimies tai remontoija itse.
Mitä taitoja ap vaatii? Riittäisiköhän seuraava lista: ruuanlaitto, siivous sekä koti- että hotellisiivous, virkkaus, neulominen, mattojen kutominen, omien vaatteiden ompeleminen, kasvimaan hoito, ruohonleikkaus, huonekalujen kasaaminen, taulujen ripustaminen seinälle ja lamppujen kattoon, monenlaiset pienet korjaushommat. Ai niin, en tarvitse huoltomiestä edes lamppua vaihtamaan! Ja kuitenkin olen vain vieraiden kielten ja kirjallisuustieteen maisterin planttu, jolla tosin sattuu olemaan pari muutakin teoreettista tutkintoa.
Ja ap, kerropa, mitä käytännön taitoja sinulla on? Entä teoreettisia?