Mitä positiivisia vaikutuksia raskauksilla ja synnytyksillä oli sinun kehoosi?
Niin usein näkee keskustelua siitä, mitä vaivoja tai ikäviä puolia synnytyksillä ja raskauksilla oli kehoon. Mulla on kaksi lasta, mutta itselläni koen olevani enemmän saamapuolella siinä, miten raskaudet ja synnytykset kehoon vaikuttivat. Pitemmittä puheitta ranskalaisin viivoin:
- Kielteinen kehonkuva katosi. Ennen lasten saamista ajattelin lähinnä vartaloni puutteita. Nyt pidän sitä enemmän kivan näköisenä.
- Opin lisää asioita siitä, miten ihmiskeho toimii.
- Emättimen tuntoherkkyys lisääntyi huomattavasti.
- Opin tuntemaan oman kehoni paremmin ja kuuntelemaan sitä.
Kommentit (89)
Lihoin raskauksien aikana liki 30 kg, juu ihan itseaiheutettua, söin kuin hevonen. Kaikki ylipaino lähti muutamassa kuukaudessa ihan vaan normaalisti eläen. Ainuttakaan raskausarpea ei ole. Maitoa tuli, mutta rinnat eivät venyneet, maito nousi rintoihin kun oli imetyksen aika, join lasillisen vettä, rinnat pamahtivat pinkeiksi, se oli jännä tunne, imetin kumpaakin reilun vuoden.
Tikit sulivat (väliliha) esikoisen jälkeen toooodella hitaasti, kuopuksen synnytyksessä repesi koko värkki, sisältä ja ulkoa (iso poika), tikkejä oli paljon, kaikki piti lääkärin poistaa, yksikään ei sulanut, ”ihana” kokemus.
Ja ne muutokset, rinnat jäivät hiukan suuremmiksi, eivät roiku, ovat kuulemma pelkkää rintakudosta, ei rasvaa, sanoo gynekologini, muutoin palauduin hoikaksi itsekseni ja tosiaan yhtään raskausarpea ei ole.
Olen nyt 65-vuotias.
Paras muutos on, että koko kehoni kuuluu onnelliselle äiti-ihmiselle, lapsukaiset nyt 40 ja 38 v, ja olen kolmen, kohta neljän, onnellinen mummi.
Tutuille terkut.
Niveleni ei ole koskaan voineet niin hyvin kuin raskaana ollessani. Istukkahormoni voiteli. Kehonkuvan ongelmat jäi tosinaan synnärille, ja opin rakastamaan vartaloani sellaisena kuin se on. Seksi nousi uudelle tasolle, en ole varma mitä siinä tapahtui, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä ennen synnytystä, ja synnytyksen jälkeen. Lapseni on jo 20v.
Täällä jo mainittu menkkakipujen loppuminen. Ei siis enää minkäänlaisia tuntemuksia missään ennen menkkoja eikä niiden aikana! Ennen lapsia joutui syömään monta päivää jo ennen menkkojen alkamista särkylääkettä.. ja silti oli kovat kivut.
En ole huomannut mitään positiivista. Ei nyt mitään negatiivistakaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään positiivista. Ei nyt mitään negatiivistakaan kyllä.
Eikun niin, tulihan mulle peräpukamia. Niistä selvittiin. Kuukautiset muuttui vähemmän runsaiksi.
En ymmärrä miksi tähänkin keskusteluun on pakko olla tulla jauhamaan siitä kuinka on pilalla, revennyt jne. Tässähän kysyttiin positiivisia muutoksia. Oikeasti tabu tällä palstalla on hyvin mennyt synnytys. Toiset naiset haukkuvat "kaikki ovat synnytyksen jälkeen piloilla ja venyneet" mutta kun eivät ole! Toisilla menee hyvin, vaikka sellaista varmasti harmittaa jos omalla kohdalla oli pelkkiä ongelmia.
Mutta asiaan. Olen 2 lapsen syntymän jälkeen hoikemmassa ja paremmassa kunnossa kuin koskaan elämässäni. Säästyin raskausarvilta, repeämiltä ym. Rinnat ovat toki pienemmät kuin ennen, mutta sekin omasta mielestä pelkkä positiivinen juttu, vaikka joskus muistelenkin aikaa jolloin olin aina isorintaisin nainen.. :D
Hiukset kasvoivat raskausaikana pidemmäksi ja paksuuntuivat, myös väri tummui hieman. Toki se "sulkasato" myöhemmin näytti hurjalta, kun hiuksia irtosi ja ne olivat aiempaa erottuvampia, jolloin tuntui tukkaa lähtevän paljon, mutta hiuslaatu tuntuu muuttuneen paksummaksi ja terveemmäksi.
Ei mitään. Vaikka sitähän ei kysytty. Raskaus laukaisi kilpirauhasen vajaatoiminnan. Rintoihin ja vatsaan jäi raskausarvet. Alapäähän episotomia-arpi.
Pehmeämpi ja naisellisempi keho. Isommat ja pehmeämmät rinnat, pyöreämpi lantionseutu. Herkemmät orgasmit, suuremmat seksihalut. Itsearvostus lisääntyi, mies arvostaa omien sanojensa mukaan entistä enemmän synnytysten jälkeen kun näki mitä kävin läpi ja mihin pystyin, sillä merkitystä myös meidän väliseen seksielämään. Lasten myötä tullut perusonnellisuus ja merkityksellisyyden tunne heijastuu yleiseen hyvinvointiin.
Sama kun aloittajalla ensimmäinen kohta: Kehonkuvani parani raskauden ja synnytyksen myötä, en enää mieti jokaista arpea ja "vikaa" itsessäni. Elämä jättää jäljet :) Synnytyksestä 7 vuotta.
Minulla jäi kohdunlaskeumaa ja arpikudostakin alapäähän (tunnottomia kohtia). Ulosteenpidätyskyky ei ole normaali. Nämä on sit niitä ei niin mukavia asioita. Olin lapsen syntyessä 20-vuotias, lapsikin normaali 3,5 kg.
tissit kasvoivat aa-> c. Eivätkä edes roiku. Yhteensä 7 vuotta imetystä.
Tuo on kyllä totta, että hyvin mennyt raskaus ja synnytys on tabu, saatikka helposti raskautuminen.
Mulla on ollut lähipiirissä hämmentävän paljon lapsettomuutta, ja ne, jotka lopulta ovat raskautuneet, ovat käyneet läpi vaikeat raskaudet ja synnytykset. Ja tätä jälkimmäistä on myös ollut paljon niillä luomusti raskautuneilla. Ja äärettömän pahoillani olen näistä.
Ei sillä, että mulla olisi ollut mikään tarve huudella omia hyviä kokemuksia, mutta kyllähän tässä on saanut varpaillaan elellä tämän asian suhteen, ettei kellekään vaan tule paha mieli. Viis siitä, että itse olen ajoittain surrut sitä, etten ole voinut avoimesti iloita raskauksistani ja lapsistani.
Mutta koska tässä kerrankin kysytään hyviä kokemuksia, niin mulla on kyllä tuo ihan sama oman kehonkuvan muuttuminen paremmaksi. Olin 13-vuotiaasta asti inhonnut kroppaani ja vasta raskauksien myötä silmäni ovat avautuneet, että mullahan on hyvä kroppa, on aina ollut. Ja onhan se ihmeellistä, että siitä valtavasta myllerryksestä kroppa on palautunut aina entiselleen.
Nyt olen jo 40-vuotias ja olen edelleen hoikka ja rinnat ei roiku yhtään, vaikka niillä on kolme lasta ruokittu. Mulla on nykyään omastakin mielestä kaunis lantio ja mies kehuu takapuolta jatkuvasti. ;) Ihoon ei tullut mitään jälkiä raskauksista ja alapääkin säilyi täysin ilman pysyviä vaurioita, vaikka pieniä tikkauksia pitikin tehdä. Hyviä asioita siis tapahtui enemmänkin korvien välissä kuin fyysisesti.
Mun vauriot on enemmänkin tuolla nukkumis puolella. Vuosien rikkonaiset unet teki sen, etten ole vieläkään palautunut sellaiseen hyvään uneen kuin ennen lapsia. Toki tuota uneen vaikuttaa stressiäkin on jatkuvasti ihan eri tavalla kuin ennen.
Huh. Nuoret naiset alkavat onneksi tajuta ettei lisääntyminen kannata. Hyvä todennäköisyys sillekin että mies jättää huonon kropan takia tai ainakin liitto väljähtyy. Miehet saa koko ajan katsella kaunista ja timmiä, ei siinä enää mikään synnyttänyt nainen jaksa kiinnostaa. Itkevät palstoilla kuinka nainen on löysä ja epäkiihottava.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Nuoret naiset alkavat onneksi tajuta ettei lisääntyminen kannata. Hyvä todennäköisyys sillekin että mies jättää huonon kropan takia tai ainakin liitto väljähtyy. Miehet saa koko ajan katsella kaunista ja timmiä, ei siinä enää mikään synnyttänyt nainen jaksa kiinnostaa. Itkevät palstoilla kuinka nainen on löysä ja epäkiihottava.
Tarkoitatko että nykynainen ei elä ilman miehen huomiota?
Olet siis pelkkä pi llu!
Säälin sinua!
Miehelläni ja minulla on kohta neljä lastenlasta, olemme onnellisempia kuin koskaan, vaikka omienkin syntymä oli onnellista. Nyt on aikaa, olemme eläkkeellä, rakastamme toisiamme, lapsiamme perheineen, lapsenlapset ovat ihaninta mitä tiedämme. Seksimme on edelleen hyvää, eikä meillä ole tarvetta pitää toisiamme pelkkänä pill una tai kull ina, tärkeämpää on kaikki muu, hyvä seksi tulee siinä kylkiäisenä.
En lukenut koko ketjua, mutta itselläni orgasmiherkkyys muuttui paremmaksi, synnytys jotenkin muutti tuntoaistia tms.
No mutta on toki rupsahdustakin ja paha erkauma, lisäksi tikattu alapää ei näytä ”miss pimpulalta” - nauratti kun joku ketjussa sanoi että näyttää lihansyöjäkasvilta :)
No enivei, mulle ulkonäkö ei ole tärkeää joten ehkä vaikutukset ovat plus miinus nolla.
No nyt oli kyllä kaikkien aikojen p*skin provo :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että nykynainen ei elä ilman miehen huomiota?
Olet siis pelkkä pi llu!
Säälin sinua!
Miehelläni ja minulla on kohta neljä lastenlasta, olemme onnellisempia kuin koskaan, vaikka omienkin syntymä oli onnellista. Nyt on aikaa, olemme eläkkeellä, rakastamme toisiamme, lapsiamme perheineen, lapsenlapset ovat ihaninta mitä tiedämme. Seksimme on edelleen hyvää, eikä meillä ole tarvetta pitää toisiamme pelkkänä pill una tai kull ina, tärkeämpää on kaikki muu, hyvä seksi tulee siinä kylkiäisenä.
Totta kai elää. Mutta kyllä se parisuhde on monelle on tärkeä lasten kasvattamisen ohessa, samoin se että puoliso pitää edelleen haluttavana. Ihan perustarpeita sanoisin. Ilman näitäkin voi tietysti elää ihan hyvin.
Eihän toista tietenkään pidä pelkkänä sukupuolielimenä, mutta kyllä seksi monelle tärkeää on. Tosin kautta aikain miehet ovat pitäneet rakastajia/irtosuhteita/käyneet maksullisissa, joten ei ole tarvetta ollut valittaa vaimosta.
Kiva kuulla, että monilla muullakin on vastaavia kokemuksia!
Ap
Rinnat kasvoi b-kupista d-kuppiin. Orgasmiherkkyys parani ja saan myös emätinorkkuja. Olen myös armollisempi omaa kroppaa kohtaan. Kyllä naisen keho on vaan ihmeellinen kun kasvattaa ja kantaa vauvan 9kk ja sitten vielä selviää synnytyksestäkin.
Raskauden aikana pystyt vatsalihakset siis venyvät ja niiden väliin tulee rako (joka toisilla jää pysyväksi), kun maha kasvaa. Tässä kuvia aiheesta: https://www.google.com/search?q=what+happens+to+abdominal+muscles+durin…
Okei, sä et pidä maidon nousemista, kehon valmistumista synnytykseen raskauden aikana tai mitään muitakaan raskauden aikaisia juttuja kehon muuttumisena. Mä pidän, koska mun mielestä ne ovat aika konkreettisia asioita (muutos tarkoittaa siis tässä sitä, että asia on nyt eri tavalla kuin aiemmin – esim. rinnat muuttuvat ja niihin nousee maito vs. aiemmpi tila, kun ne eivät olleet valmiit imetykseen, eikä niistä tullut maitoa).
Ap