Vauvan painoarvio tv 37+0 jo 4kg! Kuinka paljon kasvua on vielä odotettavissa?
Tänään kontrolliultrassa rv 37+0 vauvan painoarvio oli jo tasan 4kg. Tulossa on suunniteltu sektio, joka on sovittuna rv 38+6, joten lääkärin mukaan painoarviolla ei ole mitään merkitystä. Vauva on kasvanut koko ajan tasaisesti yläkäyrällä. Edellinen kontrolli oli tasan kaksi viikkoa sitten, silloin arvio oli 3,1kg. Onko siis odotettavaa, että vauva keräisi painoa vielä tuon 900g ennen leikkausta? Viisikiloinen vauva tuntuu valtavalta.
Kommentit (27)
Mitä jos vaikka kysyisit siltä lääkäriltä tms?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaikka kysyisit siltä lääkäriltä tms?
Lääkäriaika oli viimeinen ennen synnytystä. Enkä tosiaan miettinyt vastaanotolla sen enempää, kun lääkärin mukaan koko asia on merkityksetön. Vasta kotona aloin miettiä asiaa haavan kestämisen kannalta.
Ap
Painoarvio ei ole välttämättä oikea. Joskus voi heittää paljonkin tuo arvio. Lapsellani oli painoarvio 3900g ja painoi 3380g.
Itsellä arvio oli tuossa vaiheessa n 3,8 kg. Vauva syntyi 9 päivää lasketusta ja alakautta. Toinen oli myös jo alkumetreillä iso.
Ja olin siis hoikka synnyttäjä, koska joku tulee tätäkin kommentoimaan.
Kolmatta ei tullut, kun sain itkemällä kerjätä käynnistystä eikä siltikään meinattu antaa. Olin niin kipeä ja väsynyt.
Suomessa äidit kidutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä arvio oli tuossa vaiheessa n 3,8 kg. Vauva syntyi 9 päivää Uulasketusta ja alakautta. Toinen oli myös jo alkumetreillä iso.
Ja olin siis hoikka synnyttäjä, koska joku tulee tätäkin kommentoimaan.
Kolmatta ei tullut, kun sain itkemällä kerjätä käynnistystä eikä siltikään meinattu antaa. Olin niin kipeä ja väsynyt.
Suomessa äidit kidutetaan.
Painoi siis 4270 ja päänympärys 39,5. Ponnistusvaihe kesti niin kauan.
Tuntuuko sinusta ap vauva isolta? Sinä olet paras arvioimaan.
Arvio voi mennä pieleen. Synnytyspäivän aamulla Painoarvio oli oman lapseni kohdalla 4,7kgmutta olikin vain 4,2 kun syntyi eli aika reipas heitto, ei siis kannata huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vauva tuntuu isolta, mutta ei mielestäni ihan yhtä suurelta kuin edellinen (syntyi 41+3 ja oli 4,2kg 55cm).
Painoarvioita on tehty nyt ultrassa muutamia, ja ne kaikki menevät samaa käyrää, vaikka ultraaja on ollut aina eri. Siksi pidän arviota aika luotettavana. Aiempien lasten kohdalla arvio heitti vain sadalla grammalla molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva tuntuu isolta, mutta ei mielestäni ihan yhtä suurelta kuin edellinen (syntyi 41+3 ja oli 4,2kg 55cm).
Painoarvioita on tehty nyt ultrassa muutamia, ja ne kaikki menevät samaa käyrää, vaikka ultraaja on ollut aina eri. Siksi pidän arviota aika luotettavana. Aiempien lasten kohdalla arvio heitti vain sadalla grammalla molemmilla.
Tämä siis Ap.
Kiitos kaikille vastauksista, luen mielelläni lisää!
Tämä nyt ei ehkä varsinaisesti lohduta, mutta kannustaisin kuuntelemaan omia tuntemuksia vauvan koon suhteen. Itselläni oli siis tilanne, että kolmas raskaus meni yliaikaiskontrolliin. Vauva tuntui mahassa tosi isolta ja painoi jo kipeästi kylkiluihin. Painoarvio oli käynnistystä edeltävänä päivänä 4,2kg +-500g, vauva oli reippaasti yli viisikiloinen. Kaksi aiemmpaakin olivat lähempänä neljää kiloa, mutta eivät tuntuneet mitenkään suurilta mahassa, päinvastoin kuin kolmas.
Mulla meni kahdessa raskaudessa vatsa yli ylimmän käyrän. Ekasta arvioitiin yli 4kg, mutta painoi n. 3100g.
Tokassa lähettivät ihan mittauksiin ja ultrasivat vauvan, normikokoinen ja sitten vasta uskoivat, että ruumiinrakenteeni on vain sellainen, että kasvutilaa on vain ulospäin. Olen siis "lyhyehkö" selkämitalta.
Kahdessa viikossa vauvalle (=sikiölle) ei voi tulla painoa +900 g eli jompi kumpi viimeisistä painoarvioista on väärä. Raskausdiabetestähän sinulla ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa viikossa vauvalle (=sikiölle) ei voi tulla painoa +900 g eli jompi kumpi viimeisistä painoarvioista on väärä. Raskausdiabetestähän sinulla ei ole?
Radi on todettu, mutta olen sen kanssa pysynyt selvästi tavoitearvoissa. Tiedä sitä sitten, kun mielestäni vatsa kyllä vastasi viikkoa isompaa kuin päänympärys, jos ehdin vilkaista oikein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Neuvolastakin voi kysellä
Neuvolan terkkari on kyllä oikein mukava, mutta niin kokematon että hänestä ei näissä jutuissa oikein ole apua. Voin tietysti kysellä häneltä huomenna, kun soitan ja varaan aikaa.
Ap
Oletko ap kovin ylipainoinen, olisiko vauva ns sokerivauva?
Ei nuo arviot aina pidä paikkaansa
Onpas hauska lukea näitä synnyttämättömänä naisena D: En edes tiennyt, että yli nelikiloiset vauvat ovat noin yleisiä. Mun mielestä jo se 3,5 kiloa on järkyttävän iso.
Sieltähän on tulossa oikeen kunnon perseenrepijä ulos :D
Lääkärin mukaan vauva on sopusuhtainen, ei siis vaikuta sokerilla lihoneelta. Pituutta on kuulemma näillä viikoilla vaikea arvioida ultralla.
Tiedoksi myös, että harvemmin sektiolla syntyvät vauvat repivät kenenkään perhettä.
Ap
Pelkään siis lähinnä sitä, että kohtu ei kestä niin isoa vauvaa niin pitkään. Takana on jo kaksi kiireellistä sektiota.
Ap