Äitiysloman sijaisuus - kuinka pitkä soppari?
Te, jotka olette sijaistaneet äitiyslomalaista, niin kuinka pitkän sopparin olette kirjoittaneet? Kuinka kauan sitten loppujen lopuksi sijaistitte? Itse kirjoitin nyt n. 10,5 kk pituisen sopparin. Mietin vaan, että onko ne usein tuon pituisia ja jos seuraa jatkoa, niin pitääkö tämän vakituisen ilmoittaa poissaolostaan tyyliin "olen poissa kuukauden kerrallaan" vai kuinka pitkällä aikavälillä sitä jatkoa yleensä katsotaan?
Itsehän en ole vielä varma, että haluanko edes jatkaa sijaistamista enää tämän 10,5 kk jälkeen. Jos määräaikainen soppari vaan päättyy silloin, niin eihän minulla ole enää velvollisuutta sijaistaa enempää?
Kommentit (3)
Se voi olla pahimmillaan juurikin tuota kuukausi kerrallaan -ketjuttamista. Ja voit kieltäytyä jatkosta, koska määräaikaisuus tarkoittaa määräaikaisuutta, tosin työkkäri voi katsoa sinun kieltäytyneen töistä ja pistävät karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla pahimmillaan juurikin tuota kuukausi kerrallaan -ketjuttamista. Ja voit kieltäytyä jatkosta, koska määräaikaisuus tarkoittaa määräaikaisuutta, tosin työkkäri voi katsoa sinun kieltäytyneen töistä ja pistävät karenssin.
Mistäs se työkkäri tietää onko kieltäytynyt töistä. Jos olen ollut kesätöissä ja ne ovat loppuneet ja olen joutunut työkkäriin, niin ei kukaan ole kysellyt olenko kieltäytynyt jatkosta.
Hoitovapaahan haetaan vanhenpainvapaan jälkeen max. kahdessa osassa. Usein haetaan kunnes lapsi on esim. 1v tai 2v tai seuraavaan elokuuhun/vuodenvaihteeseen saakka. Ja sitten sitä voi kerran jatkaa jos niin päättää. 10,5kk on aluksi ihan normaali äitiys- ja vanhempainvapaan sijaisuus. Itse olin lopulta niin kauan sijaisena, että ko. lapsi täytti 3v. Muistaakseni vakityöntekijä haki vapaata vähän ennen kotihoidontuen alkamista suoraan tuonne 3v asti.