Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä lukemaani. Miten kannattaa valita jatko-opinnot?

Vierailija
04.03.2020 |

Siis tavallinen teksti, josta ei opetella mitään, kuten uutinen. Ne menee ymmärrykseen vaikka olisivat pitkiäkin. Mutta esimerkiksi joku lukion biologian oppikirja. Yhdessä sivussa menee ikuisuus. Ja pitää keskittyä, ettei lue lauseita nopeasti ymmärtämättä niitä vaan huolellisesti toistaa yhden lauseen niin monta kertaa että sen sisällön ja yhteyden edellisiin lauseisiin on ymmärtänyt. Ja niitä toistoja, niitä todellakin tarvitaan paljon! Mistä tällainen nyt on tullut. Vai onko tämä sittenkin aina ollut olemassa. Kannattaako yrittää mitään yliopisto-opintoja. Kun ei pysty näkemään toisten pään sisään, että miten se keskivertoihmisellä menee. Ei tietysti olet tarkoituskaan selvitä täysin ilman vaivannäköä, mutta ei se voi olla tällaista rämpimistäkään. Jos rämpimällä pääsisikin alkuvaiheessa eteenpäin, niin tyssääkö matka jossain kohtaa kokonaan? Ja onko mitään mahdollisuutta pärjätä akateemista osaamista vaativissa työpaikoissa? Kyse ei ole siitä, etteikö lukemani teksti kiinnostaisi, opin siltikin hyvin hyvin hitaasti. Ja tuo lukion biologia oli vain esimerkkinä, se ei ole se mikä minua kiinnostaa. Ehkä olen enemmän sitten käytännön ihminen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sressaa turhaan kirjoitti:

Ei haittaa mitään. Kirjat ja lukeminen ei ole tätä päivää muutenkaan, ja mitä jonkun asian ymmärtäminen edes tarkoittaa? Yksi sanoo yhtä ja toinen toista, niin kuin tässä ilmastopolitiikassa tai ihan missä asiassa vaan. Mielipiteet ja omat näkemykset on tärkeimpiä. Kai sinulla on joku mielipide??

Miten some sujuu, jaksatko katsoa televisioa tai youtubea? Jos on tubettaja niin varmasti saa opintoviikkoja jos tekee asiallisia tai sellaisia videoita joilla on paljon katsoja. Twitter, Face, whatsappi ja mitä kaikkia näitä nyt on. Itse en ole lukenut yhtään mitään tai no jotain lehtiä joskus ja sarjiksia ja hyvin pärjännyt. Ajatelkaa nyt, käännellä paperi sivua 2020 luvulla, no HEI!

Turhat huolet pois siis ja opiskelemaan vaan!

Kai tämä oli ironiaa. Vain viestintäalan opinnoissa opintopistettä voi saada YouTube videoita tekemällä. Ja vaikka jaksaa katsella TV:stä viihdettä, ei se tarkoita, että jaksaa panostaa opiskeluun.

Vierailija
22/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tuo vain lukemista vai meneekö myös esim. opettajan puhuma opetus ohi?

Ei mene, kunhan muistan keskittyä. Jos asia menee kovin mutkikkaaksi, voi olla että tipahdan kärryiltä enkä edes jaksa kuunnella mitä se siellä puhuu. Mutta sitten myöhemmin, vaikka opettajan tai kenen tahansa kanssa keskustellen pääsen takaisin asiaan kiinni. Yksin kirjaa lukiessa tuntuu, että ei suju sitten ollenkaan.

Kai olet tutustunut oppimistyyleihin? Lukeminen ei välttämättä ole sinulle se otollisin tyyli. Minä olen visuaalinen oppija ja juuri tuollainen kirjasta lukeminen ei mene päähän. Kuvat sun muut kyllä muistan samantien. Tunneilla piirtelin vihkoon niin pelkän piirretyn kuvan näkeminen auttoi muistamaan mitä opettaja oli silloin puhunut, oli se kuva vaikka kissa tai dino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kovasti oppimishäiriöltä. Itsellä oli ihan sama juttu, en tajunnut lukemaani. Nuorena jäi koulutukset kesken, kun en kerta kaikkiaan oppinut kuten muut. Kuvittelin, että mulla on joku harvinainen aivosairaus. Sain vasta yli 30 vuotiaana tietää, että kärsin ADD:stä. Etsin asiasta kaiken mahdollisen tiedon. Selvisi, että olen kyllä kykenevä oppimaan, mutten lukemalla kuten kaikki muut. Mä joudun tekemään oppimisen eteen paljon enemmän kuin suurin osa. Jos pitää lukea oppikirja, teen aiheesta referaatin ja siitä taas uuden referaatin. Työstän tekstiä, kunnes ymmärrän mitä siinä sanotaan. Lisäksi luen tekstiä ja nauhotan sen tai nauhoittaa luennon ja kuuntelen nauhoituksia sitten ajatuksen kanssa. Nauhoituksiin teen kysymyksiä itselleni. Ihan hiton työlästä, mutta jää tieto päähän. Pelkkä perinteinen pänttääminen sopii monille, mutta itselle ihan yhtä tyhjän kanssa.

Testeihin on lähes mahdotonta päästä ja moni kärsimään koko elämänsä oppimisvaikeuksista tietämättään. Moni kuvittelee olevansa tyhmä, laiska ja saamaton, vaikka onkin todellisuudessa "vain" neurologisesti erilainen. Toivottavasti löydät oman tapasi oppia. Älä luovu opiskeluhaaveista, äläkä luovuta jos ne opinnot takkuaa. Etsi tukea ja apua. Amk:ssa ainakin on tukitoimia, mutta ymmärtääkseni vain niille, jolta löytyy joku diagnoosi oppimishäiriöstä, lukihäiriöstä tms.

Vierailija
24/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön sankarit

Vierailija
25/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pori

Vierailija
27/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä sressaa turhaan kirjoitti:

Ei haittaa mitään. Kirjat ja lukeminen ei ole tätä päivää muutenkaan, ja mitä jonkun asian ymmärtäminen edes tarkoittaa? Yksi sanoo yhtä ja toinen toista, niin kuin tässä ilmastopolitiikassa tai ihan missä asiassa vaan. Mielipiteet ja omat näkemykset on tärkeimpiä. Kai sinulla on joku mielipide??

Miten some sujuu, jaksatko katsoa televisioa tai youtubea? Jos on tubettaja niin varmasti saa opintoviikkoja jos tekee asiallisia tai sellaisia videoita joilla on paljon katsoja. Twitter, Face, whatsappi ja mitä kaikkia näitä nyt on. Itse en ole lukenut yhtään mitään tai no jotain lehtiä joskus ja sarjiksia ja hyvin pärjännyt. Ajatelkaa nyt, käännellä paperi sivua 2020 luvulla, no HEI!

Turhat huolet pois siis ja opiskelemaan vaan!

Kai tämä oli ironiaa. Vain viestintäalan opinnoissa opintopistettä voi saada YouTube videoita tekemällä. Ja vaikka jaksaa katsella TV:stä viihdettä, ei se tarkoita, että jaksaa panostaa opiskeluun.

Mitä oikein yrität sanoa? Tarkoitatko että ap:n ei kannata edes yrittää hakea yliopistoon koska hän ei ahlua lukea kirjoja? Se on väärin, aina kannattaa yrittää. 

Vierailija
28/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö paljon älypuhelinta? Laita vähäksi aikaa sen käyttö minimiin, lopeta sometus yms. ja katso, paraneeko keskittymiskyky.

Vierailija
29/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono työmuisti, niin esim. historian muistaminen on vaikeaa, kun asioita ei voi tehdä tavallaan pääsääntöä.

Minun on pakko tehdä muistiinpanoja, että muistettavaa on vähemmän ja vielä lukea heti muistiinpano, että en ole vain mekaanisesti kopioinut jotain. Niin se kuitenkin on lähes kaikilla, että pitää tehdä muistiinpanoja ja tehdä itselleen kysymyksiä eli työstää tekstiä kukin omalla tavallaan.

Vierailija
30/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huono työmuisti, niin esim. historian muistaminen on vaikeaa, kun asioita ei voi tehdä tavallaan pääsääntöä.

Minun on pakko tehdä muistiinpanoja, että muistettavaa on vähemmän ja vielä lukea heti muistiinpano, että en ole vain mekaanisesti kopioinut jotain. Niin se kuitenkin on lähes kaikilla, että pitää tehdä muistiinpanoja ja tehdä itselleen kysymyksiä eli työstää tekstiä kukin omalla tavallaan.

Kirjoitatko käsin vai koneella? Käsin kirjoittaessa jää vahvempi muistijälki, koska siinä silmän ja käden yhteistyö vaatii vahvempaa keskittymistä ja kirjaimien piirustaminen vie myös hiukan kauemmin aikaa kuin koneella naputtelu. Jos oppimisvaikeuksia, niin kaikki temput kannattaa ottaa käyttöön :)

Vierailija
31/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin huono muisti että kun luen jotain lausetta, olen unohtanut jo alkupään kun luen lopun. Aikana ennen googlea en olisi mitenkään päin pärjännyt, mutta nykymaailmassa kyllä. Olen tietojenkäsittelytieteen maisterti ja työkseni ohjelmoin.

Minkähänlaisessa ohjelmoinnissa ei tarvitse muistaa mitään`muita kohtia koodissa?

Vierailija
32/36 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaaminen on last season

Vierailija
33/36 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki AP:n kohdalla voi olla kyse diagnosoimattomasta vaikeudesta jonkin kognitiivisen prosessin osalta. 

Samalla täytyy muistaa mielenkiinnon osuus oppimisessa. Olen itse opiskellut kaksi tutkintoa. Matematiikka kiinnostaa ja kiinnosti todella paljon myös silloin kun opiskelin sitä, joten uusia käsitteitä ja harjoitustehtäviä tuli automaattisesti mietittyä paljon myös silloin kun puuhasin ihan jotain muuta. Opinnot sujuivatkin todella hyvin ja kivuttomasti. Sosiologiaa opiskellessani sama oli kiinnostavien asioiden kohdalla, mutta homma muuttui toisenlaiseksi heti kun edessä oli asia johon ei todellista mielenkiintoa ollut. Silloin meni tankkaamiseksi ja väkisin yrittämiseksi, eikä muisti/ymmärrys todellakaan pelannut samalla tavalla kuin kiinnostavien asioiden kohdalla. 

Vierailija
34/36 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin kiinnostava aihe. Ihmisiltä odotetaan kaikilta samaa oppimistyyliä. Kaikki eivät opi passiivisesti lukemalla, vaikka keskittymiskyky olisi erinomainen muissa yhteyksissä. Voi olla vaikka superaivot, kyse on siitä miten ne saa aktivoitua, jos oma oppimistyyli poikkeaa tavanomaisesta.

Vierailija
35/36 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opiskeltavien asioiden määrä on niin suuri, että se on lahjakkaillekin työlästä, saati, että jos aikaa palaa joka ikisen asian oppimiseen tupla-aika. Valmistuminenkin varmasti venyyy.

Toki voit koittaa, pääsetkö sisään. Pääsykoe on useilla aloilla se helpoin tentti. Ja jos pääset, koita pysytkö siinä tahdissa mitä kela vaatii opintotuen saaamiseen.

Vierailija
36/36 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin kiinnostava aihe. Ihmisiltä odotetaan kaikilta samaa oppimistyyliä. Kaikki eivät opi passiivisesti lukemalla, vaikka keskittymiskyky olisi erinomainen muissa yhteyksissä. Voi olla vaikka superaivot, kyse on siitä miten ne saa aktivoitua, jos oma oppimistyyli poikkeaa tavanomaisesta.

Sitten on vielä niin, että halu ymmärtää asiat syvällisesti ja kunnolla voi olla hidaste silloin kun tuijotetaan vain opintopisteitä, vaikka pidemmän päälle se kannattaakin. Opiskelumateriaali ja oppikirjat on myös usein laadittu siten, että ne soveltuvat parhaiten sellaiselle, joka ei kyseenalaista lukemaansa vaan tyytyy opettelemaan ulkoa.

Varsinkin monet lehtijutut on tehty niin huonosti ettei niitä kannata yrittääkään ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme