Kuinka moni ihminen "harrastaa" paperinkeräyslaatikoiden tutkimista?
Luin juuri älyttömän artikkelin Yleltä:
https://yle.fi/uutiset/3-11236705
Mun mielestä ei ole älytöntä että 80 kirjettä on päätynyt roskikseen, vaan älytöntä on että joku löysi ne kirjeet sieltä roskiksesta. Siis totanoinniin?? Jo on omituinen "harrastus" ihmisillä kun roskiksia penkovat.
Kun mä vien mun paperiroskat paperinkeräykseen niin onko suurikin riski että joku käy ne mun paperit sieltä penkomassa ja lukemassa? Pienentääkö riskiä se jos heitän paperit sellaiseen syvään Molok-roskikseen vai pengotaanko niitäkin?
Pitääkö mun hankkia paperisilppuri? Vai pitääkö mun lakata lajittelemasta paperia ja heittää paperit mahdollisimman ällöjen roskien mukana sekajätteeseen?
Tahtoisin olla ympäristöystävällinen lajittelija mutta kyllä tietoturva on tärkeämpää. Miten voi olla tietoturvallinen lajittelija/jätteidenhävittäjä?
Hemmetti kun muut ihmiset tekevät elämästä niin himskatin hankalaa.
Kommentit (35)
En kaivele, mutta jos näkyy kiinnostavia lehtiä nappaan ne mukaan. Yleensä luonto-, tiede- ja sisustusaiheisia.
Vierailija kirjoitti:
En kaivele, mutta jos näkyy kiinnostavia lehtiä nappaan ne mukaan. Yleensä luonto-, tiede- ja sisustusaiheisia.
Ja tärkeistä kirjeistä revin henkilötiedot ja hävitän muulla tavalla (kastelen ja laitan kompostiin, tai sekajätteeseen), tai jos on kokonaan tärkeä revin ja laitan pienissä erissä paloina, eli jotain tällä viikolla,jotain ensi viikolla jne.
Kierrätyspisteellä ollaan monesti dyykattu lehtiroskiksista Seiskoja. Ei kirjeitä tms. Ei enää nykyään, mutta ennen. Paikat olivat sellaisia, johon autolla mennään
Vierailija kirjoitti:
Kerran yllätin friikin jätekatoksella. Oli juuri meidän sekajätepussi käsittelyssä. Piti sanoa, että anna olla viimeinen kerta. En tiedä onko noudattanut.
Ei ole enää sinun, kun olet sen roskikseen heittänyt.
T. Juurikin Se Dyykkari(ko?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran yllätin friikin jätekatoksella. Oli juuri meidän sekajätepussi käsittelyssä. Piti sanoa, että anna olla viimeinen kerta. En tiedä onko noudattanut.
Tiedätkö että on perin omituista nähdä omat kuukautissiteensä roskiksen kanteen liimattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että on perin omituista nähdä omat kuukautissiteensä roskiksen kanteen liimattuna.
En tiedä, koska en käytä siteitä.
Taloyhtiössämme on silloin tällöin laitettu paperinkeräyslaatikkoon pahvia ja ruskeita paperikasseja (läpivärjättyjä = ei kelpaa valkoisen kierrätyspaperin valmistamiseen).
Niitä noukin pois ja vien jossain vaiheessa pahvinkeräyslaatikkoon, jollaista meillä ei ole.
Mun yks työtoveri on niin utelias, että hakee naapurin roskat keittiöön tutkittavaksi ja vielä ilkee kertoa siitä. Aina haluaa tietää paljonko niillä on velkaa, ja tuloja. Väittää että on ihan laillinen juttu.
Myönnän, olen joskus ottanut luettavaksi lehden/lehtiä taloyhtiön paperinkeräyslaatikosta. Silloinhan se on helpompaa, kun laatikko on täynnä, ei tarvitse kurotella ylettyäkseen.
Monestihan nuo lehdet käytännössä ovat vähemmän luettuja/siistimpiä kuin kirjaston lehdet.
Olen joskus etsinyt paperinkeräyksestä muiden pois heittämiä lehtiä.
Sitä että joku tonkisi pois heittämiäni papereita, pidän epätodennäköisenä mutta mahdollisena. En heitä mitään arkaluonteista paperinkeräykseen. Joko käytän silppuria tai leikkaan keräykseen menevästä paperista pois halutun osan, jonka revin pieniin osiin ja heitän roskiin.
Silppuroin tukipäätökset, koska "vainoharhaisesti kuvittelen", että muuten joku naapuri saattaisi lukea niitä ja halveksia, kuinka elelen hänen maksamillaan veroilla.
Piti lainata viestiä 21, jossa ihmeteltiin miten joku oli kehdannut heittää keräykseen työkyvyttömyyseläkepaperin.
32
No en tasan ikinä enää tongi roskiksista mitään. Kerran otin muuttoa varten pahvilaatikoita ja niiden mukana tuli torakoita, joista eroon pääseminen oli aivan oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
PS. Onko paperisilppureiden lisäksi olemassa jotain "paperipolttajia"? Tulellahan paperit tuhoutuisivat, mutta miten tehdä asia turvallisesti ja kätevästi kerrostaloasunnossa? En tahdo polttaa papereita metalliämpärissä kylpyhuoneessa.
AP
Onko parveketta? Tosin en tiedä onko sielläkään luvallista sytyttää tulta.
en ala vartavasten penkomaan. jos kuitenkin päällimmäisena on jokin kirje niin saatan vilkaista. alkuvuodesta näin kelalta tulleen kirjeen josta ilmeni että joku joku saa työkyvyttömööseläkettä. heitin takaisin säiliöön. luulisi tuollaisten lappujen sen verran hävettävän että silppuaisi kirjeen.