Oireilua hampaiden juurihoidon jälkeen kellään
Tehtiin juurihoito ennen joulua yhteen ylähampaaseen. Siitä lähtien ollut poskessa paineen tunnetta, kihelmöintiä, nenä vuotanut ym. Olen käynyt näyttämässä ja hammaslääkärin mukaan kaikki ok. Poskiontelotulehdustakaan tämä ei ole, on tutkittu. Oireilu alkoi juurihoidosta. Kellään kokemusta tai tietoa mistä voisi olla kyse ja mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Käy uudelleen hammaslääkärissä ja varaa aika toiselle lääkärille, sinne ikeneen on voinut jäädä joku ylimääräinen hampaan pala..
hui kamalaa, miten se mahdollinen palanen saadaan sieltä pois? miten ylipäätään hampaan paloja voi joutua ikeneen, tapahtuuko sellaista useinkin ja pitääkö koko juurihoito uusia sitten? oli niin kamalaa että saavat mieluummin ottaa koko hampaan pois vaikka se hammas ei kyllä ole ollut kipeä
ap
Oireilu on aika tavallista juurihoidon jälkeen, mutta sinun tapauksessasi olisi ehkä tarvittu myös antibiootteja. Tulehdus ei poistu hetkessä. Soita vielä hammaslääkärille ja kysy. Onko siitä otettu röntgenkuva?
Vierailija kirjoitti:
Oireilu on aika tavallista juurihoidon jälkeen, mutta sinun tapauksessasi olisi ehkä tarvittu myös antibiootteja. Tulehdus ei poistu hetkessä. Soita vielä hammaslääkärille ja kysy. Onko siitä otettu röntgenkuva?
Käsittääkseni otettiin mutta enhän minä tiedä mitä siinä näkynyt. Mitähän antibiootteja tuommoiseen käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni otettiin mutta enhän minä tiedä mitä siinä näkynyt. Mitähän antibiootteja tuommoiseen käytetään?
Kyllä se hammaslääkäri tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hammaslääkäri tietää.
Tietääkö? Sehän vain sanoi että kaikki ok. Silti mulla mainittuja oireita, joista siis itse olen huolissani. En ole hoitoalalla joten yhtään en tiedä kuuluvatko asiaan ja miten pitkään näitä kestää. En voi myöskään itse määrätä itselleni antibiootteja jos lääkäri ei ole pitänyt niitä aiheellisina.
Kumma lääkäri, jos ei mitenkään selittänyt mitä kuvissa näkyy ja millainen tilanne on. Vaihda hammaslääkäriä.
On ihan tavallista että juurihoidettu hammas oireilee hoidon jälkeen, sillä tulehduksen poistuminen ei tapahdu hetkessä.
Oma lääkärini näytti kuvat minulle ja selitti kaiken tarkasti. Sanoi myös, että jos paineen tunne ja särky jatkuvat yli viikon hoidon jälkeen, pitää ottaa yhteyttä. Totesi, että joissain tapauksissa määrätään antibiootteja tulehduksen hillitsemiseksi, mutta itse en niitä tarvinnut.
Jos oli huono hammaslääkäri, ehkä hän ei edes tehnyt hoitoa kunnolla. Minä kävin yksityisellä spesialistilla ja hoito oli todella erilaista verrattuna kunnallisella puolella aiemmin saamaani hoitoon.
Hammaslääkäri tehnyt virheen, eikä suostu myöntämään sitä ettei joudu itse tilille. Vaihda hammaslääkäriä.
kunnallisella kävin eikä täällä ole mahdollista vaihtaa hammaslääkäriä, ei ole valinnanvaraa
Vierailija kirjoitti:
kunnallisella kävin eikä täällä ole mahdollista vaihtaa hammaslääkäriä, ei ole valinnanvaraa
No siinä tapauksessa ei auta kuin kärsiä. Itse olen niin tarkka suun terveydestä, että käytän vain yksityistä hammasklinikkaa, kun kunnallisella tehtiin niin huonoa jälkeä. Hoitamaton suu on järkyttävä terveysriski enkä viitsi leikkiä näillä asioilla.
Ei juurihoidossa mitään hampaanpaloja jää. Ei hammasta mitenkään lohkoteta, avataan vain kanavat poralla.
Mulle tehtiin kunnallisella juurihoito. Parin vuoden jälkeen yksityisessä röntgenissä selvisi, että yksi juurikanava oli jäänyt lääkäriltä kokonaan huomaamatta ja hoitamatta. Piti tehdä kokonaan uudestaan.
Eipä huvita mennä enää ikinä kunnalliseen.
Kulmahampaaseen tehtiin juurihoito niin huonosti, että vasta toisen hammaslääkärin kunnollisesti tekemä juurihoito vei säryt. Tosin hammas oli jonkin aikaa melko hellänä käsittelyjen jälkeen. Juurihoito ei ole mitään hellää hampaan sivelyä, vaan aika ronkkimista.
Vierailija kirjoitti:
Kulmahampaaseen tehtiin juurihoito niin huonosti, että vasta toisen hammaslääkärin kunnollisesti tekemä juurihoito vei säryt. Tosin hammas oli jonkin aikaa melko hellänä käsittelyjen jälkeen. Juurihoito ei ole mitään hellää hampaan sivelyä, vaan aika ronkkimista.
Minulla taas ei se kyseinen hammas ole yhtään kipeä eikä siinä hampaassa näy mitään. Oireilu siis poskiontelon kohdalla mutta ei ole poskiontelotulehdusta kuulemma. ap
kysyn vielä onko teillä kellään ollut vastaavia oireita tuon toimenpiteen jälkeen ja miten ootte selvinneet?
Itsellä myös kävi näin nuorena: 6-hammas ylhäältä vasemmalta juurihoidettiin (hammaskanava tukittiin ja siellä oleva hermonpää kuoletettiin. Pieni kipu sinne jäi pariksi vuodeksi (katkenneen hermon haamukivuksi kutsutaan), mutta siihen tottui ja tottumisen kautta se lieveni. Samanlainen haamukipu tunnetaan amputoiduilla: esim. aivot voivat tuntea kipua jalassa, vaikka jalka on poistettu, koska hermorata kulkee edelleen sinne katkaisukohtaan asti ja hermon sähköimpulssit siten ovat tallella. Tämä on kaikkien kirurgisten toimenpiteiden kohdalla mahdollista, jos hermorata katkaistaan ja niitä pieniä hermosäikeitä on tuhansia kilometrejä. Onneksi pahat säryt ovat kuitenkin,hyvin, hyvin harvinaisia ja katkaistu hermokin paranee, tosin hyvin hitaasti, voi viedä vuosia.
1. Juurihoito ja väliaikainen paikka. Puudutuksen loputtua tuskainen yö, antibiottikuuri, särkylääkkeitä.
Kipu helpotti viikossa.
2. Lopullinen paikka. 4 v päästä lohkesi ja kruunu.
3. Pari vuotta ja kuvauksessa todettiin tulehdus hampaan alla. Kuulemma epäonnistunut juurihoito.
Hampaan poisto. 3 viikkoa ympärivrk tuskaa huonoillä öillä - buranaa.
Kaikki 3 yksityisiä. Hampaaseen mennyt yli 2 t e ja paljon vaivaa ja tuskaa. Kaikki turhaan.
Nyt on aukko. Implantti maksaisi jotain 3 t e . Ei hirveesti houkuta alkaa pelaamaan.
Mun hammaslääkäri puhkaisi koko juuren juurihoidossa ja kudoksiin pääsi natriumhypokloriittia. Turvotus, tykytys ja kipu oli niin kovaa, että luulin kuolevani.
Hammaslääkärin mielestä kaikki oli ok.
Ei mennyt kuin 1,5vuotta ja 5 ab-kuuria, kortisonia, särkylääkkeitä ja pari suukirurgin tekemää operaatiota, että olin ok.
Jos askarruttaa, käy toisella hammaslääkärillä.
Eli onko tuo poskiontelontulehdus suljettu pois poskionteloiden rtg-kuvalla?
Käy uudelleen hammaslääkärissä ja varaa aika toiselle lääkärille, sinne ikeneen on voinut jäädä joku ylimääräinen hampaan pala..