Viisaudenhampaiden poisto (Ei kauhukertomuksia kiitos!)
Eli haluaisitteko kertoa miten teiltä on poistettu, ja kuinka monta viisaudenhammasta?
Miten toipuminen sujui?
Entäpä olisiko antaa hyviä vinkkejä ja hyväksi koettuja neuvoja toipumiseen?
Mitä kannattaa varata apteekista, kylmäpussia tms?
Jos täältä saisi vaikka moni muukin tsemppiä! :)
Itseltäni lähtee ihan pian muutama viisaudenhammas.
Kommentit (81)
Multa on poistettu kaikki viisurit aikoja sitten. Yläviisurit lähti todella helposti, krunts ja ulkona. Puudutusta vaan sopivasti niin ei tunnu missään. Alaviisurit oli osittain ikinen sisällä joten niitä piti vähän leikata. Lääkäri taisi myös porata vähän jotain koloa niihin että sai paremman otteen pihdeillä. Noiden hampaiden poistossa meni aikaa ehkä 25 minuuttia siitä kun astuin sisään siihen kun poistuin huoneesta. Nämä olivat myös kivuttomia toimenpiteitä hyvän puudutuksen vuoksi. Jossain toimenpiteessä oli jälkisärkyä viikon ajan ja jossain päivä tai pari. Buranalla selvittiin.
Yksi viisuri ylhäältä poistettu. Pelkäsin etukäteen, mutta lopulta helppo homma. Myöhemmin, kun oli jo parantunut, huomasin jotain kovaa ikenessä ja menin takas hammaslääkärille. Irrotetusta viisurista oli irronnut siru, joka oli lähtenyt uiskentelemaan ihon alla ja poistettiin sitten siinä.
Kärsin hemmetinmoisesta hammaslääkäri pelosta joten kun viisaudenhammas alkoi oireilla suositteli hammaslääkärini että hän poistaisi samalla kertaa kaikki 4.. 3meni todella nooeasti yhden kanssa sai tapella, en ollut kauhean kipeä jälkeen päin, tosin nestemäisellä ravinnolla mentiin joten varaa sosekeittoja, kiisseleitä, rahkaa ym. Sekä hyvää suun desinfiointi ainetta jälkihoitoon.. Olen tyytyväinen lääkärini ratkaisuun, ei tarvitse enää niiden takia murehtia..
Minulla on poistettu kaikki 4 kahdella kerralla, koska hampaat puhkesivat vain osittain. Puudutukset toimivat hyvin ja vaikka kuinka välillä repivät niin korkeintaan tuntui pientä painetta. Puudutuksen loppuessa oli pientä jomotusta, mutta kun sai tujut lääkkeet mukaan niin sekään ei vaivannut ensimmäistä iltaa pidemmälle.
Ehkä "pahin" oli kun olin jo nousemassa tuolista, kun hoitaja huomaa yhden juuren puuttuvan. Ei muuta kuin takaisin tuoliin, tikit auki ja juurta etsimään. Mutta kuten aiemmin sanoin puudutuksesta niin ei se tuntunut melkein miltään, vaikka muutaman minuutin sitä etsivät ennen kuin löysivät.
Viisaudenhammas poistettu yläoikealta. Aikaa meni puudutuksen vaikutuksen verran ja pari minuuttia itse irroituksessa. Helppo ja kivuton homma. Itselläni vuodon tyrehtymisessä meni aikaa, joten kannattaa olla syönyt hyvin ennen hammaslääkäriin menoa. Muuten voi tulla tahaton paasto, kun syödä sai kunhan vuoto oli lakannut. Suositeltiin kylmää ruokaa, joten söin jogurttia ja jäätelöä. Särkylääkettä otin muistaakseni kerran mutta kipu ei ollut mitenkään paha. Poski ei myöskään turvonnut ja pystyin menemään takaisin töihin ajan jälkeen.
Kaksi alaviisaudenhammasta poistettu, yksi ylhäältä.
Jokainen meni niin nopeasti, että olin vasta miettimässä, miltä puudutuspiikki tuntui, kun hammaslääkäri jo sanoi ”no niin!”
Jälkihoito desinfioivalla purskutuksella ja muutamalla särkylääkkeellä.
Voi siis mennä hyvinkin helposti. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Yksi viisuri ylhäältä poistettu. Pelkäsin etukäteen, mutta lopulta helppo homma. Myöhemmin, kun oli jo parantunut, huomasin jotain kovaa ikenessä ja menin takas hammaslääkärille. Irrotetusta viisurista oli irronnut siru, joka oli lähtenyt uiskentelemaan ihon alla ja poistettiin sitten siinä.
Itsekin pohdin tätä vaihtoehtoa jos olisi poistanutkin kaikki samalla kertaa. Mikäli poisto olisi traumaattinen, en tiedä saisiko minua enää ko. toimeenpiteeseen ja tavallaan ajattelen että tulisi kärsittyä kaikki samalla kertaa. :D
Ap
Hienosti meni. Puudutettiin ja vedettiin neljä viisuria - kahden viisurin erissä. Ei ollu juuri kipeä jälkikäteenkään. Osa kääntyneestä juuresta jäi ikeneen, mutta ei ole haitannut mitenkään. Miten juuri voisi haitatakaan, kun siellä ikenessähän se oli jo ennen poistoakin. Yli 20v sitten poistettu kaikki neljä...
Hyvin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pohdin tätä vaihtoehtoa jos olisi poistanutkin kaikki samalla kertaa. Mikäli poisto olisi traumaattinen, en tiedä saisiko minua enää ko. toimeenpiteeseen ja tavallaan ajattelen että tulisi kärsittyä kaikki samalla kertaa. :D
Ap
Ei niitä poisteta samalla kertaa. Hammaslääkäri sanoi että 2 maximissaan samalla kertaa, elin saman puolen ala+yläviisuri.
T. 48
Vierailija kirjoitti:
Yh minulle kävi sama mutta sain ronkittua sen sirun ihan itse. Oli kyllä inhottava tunne kun jotain terävää pistää esiin siitä pehmeästä löllöpaikasta.
Toisen yläviisurin poisto ns. repimällä oli nopea ja helppo juttu, eikä tuntunut missään.
Yksi alaviisuri piti leikata. Operaatio jännitti ja jännitystä lisäsi se, kun piti laittaa sairaalakaapu, sandaalit ja kasvojen päälle liina niin, että silmät olivat peitettynä.
Puudutuspiikki nipisti, mutta muuten operaatio ei sattunut yhtään. Äänet olivat inhottavia: porausta, vääntöä, niks ja naks!
Tuppo suussa kotiin, särkyä oli hyvin vähän. Suu ei auennut kunnolla hetkeen. Corsodylia kannattaa purskutella, niin pysyy poistokuoppa puhtaana ja hengitys raikkaana. Jossain kohtaa oli nimittäin raadon maku suussa, vaikka toipuminen oli ok, eikä ollut tulehdusta. Olen haistanut eläimen raadon ja suussa oli juuri sellainen maku. Corsodyl auttoi siihen, joten sille iso suositus.
Tikit olivat sulavat ja kun jossain kohtaa ne jäivät häiritsevästi repsottamaan, otin ne pätkät varovasti irti...mutta tosiaan vasta pitkän ajan päästä vasta, kun jäljellä oli enää pari tikinpätkää.
Aika pitkään saa varoa, ettei poistokuoppaan mene ruokaa. Riisiä sisältävät ruoat ovat pahimpia ja niitä kannattaa pitkään välttää. Alkupäivinä kannattaa syödä vain sileää jäätelöä, vanukasta, mehukeittoa, sileää keittoa ilman mitään krämmäleitä. Kannattaa myös pitää kylmää poskella välttääksesi mustelman.
Oma kokemus oli todella positiivinen kaiken kaikkiaan. Repiminen tosiaan on helpompi juttu kuin leikkaaminen, mutta itselläni myös leikkauskokemus oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei niitä poisteta samalla kertaa. Hammaslääkäri sanoi että 2 maximissaan samalla kertaa, elin saman puolen ala+yläviisuri.
T. 48
Kyllä poistetaan.
Nimim. Kaikki neljä poistettu yhdellä käynnillä alle tunnissa
Minä ihmettelin pitkään silloin tällöin suussani käväisevää mädän hajua, joka tuntui esimerkiksi silloin, kun painoin takahampaitani kielelläni. Jokaisen viisaudenhampaani alta löydettiin ikivanha paise.
Kaikki neljä viisuria poistettiin kerralla. Kolme lähti vetämällä, mutta yksi halkesi ja joutui urakan kohteeksi. Olin kaukaa viisaasti pyytänyt kunnollisen määrän rauhoittavia enkä tuntenut mitään enkä piitannut mistään. Kirurgi osasi myös harhauttaa minut, pahasti neulakammoisen ja hammaslääkäripelkoisen potilaan, niin, etten oikein edes huomannut sitä, että kämmenselkääni tuikattiin ja teipattiin neula. Sain operaation jälkeen herättämislääkettä, tulin kaverin kyydillä kotiin, nielaisin varmuuden vuoksi tuhdin Buranan ja nukahdin sohvalle.
En tuntenut kipua missään vaiheessa. Ei tullut turvotusta, ei verenvuotoa eikä mustelmia. Eikä traumoja.
Kaikki 4 poistettu. Yläloosterin omat lähti ihan hetkessä ilman ongelmia. Toinen viisuri alhaalta oli vähän isompi homma eli vähän jouduttiin avaamaan ja muutama sulava ommel päälle. Vuoteli vaan sen verran et jouduin varovasti syljeskellä niin lähti sitten se veripaikka tms irti sieltä kolosta minkä seurauksena sit jomotteli... Hammaslääkärissä ilmeisesti rapsuttelivat uuden siihen koloon niin johan helpotti. Sen jälkeen parani mukavasti. Pelkkä burana riitti kaikkiin hampaisiin, sitäkin tyyliin poistopäivän. Ei ylimääräsiä turvotteluja. Hl neuvoi varovasti "purskuttelemaan" corsodylia eli sellasta puhdistavaa litkua. Leukalukko oli viikon eli ei mitään rajusti pureskeltavaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T. 48
Kyllä poistetaan! Faktat kuntoon.
Tässä helpotusta kauhukertomusten joukkoon: multa poistettiin samalla käynnillä sekä ylä- että alaviisuri. Sain useamman puudutuspiikin, jonka jälkeen en enää tuntenut pienintäkään kipua tai muutakaan epämiellyttävää. Alaviisuri oli hankala ja osittain vielä leuan sisällä, joten se pilkottiin ensin osiin ja sitten leikattiin pois. Pidin silmät kiinni, etten näkisi suuhun meneviä tai sieltä tulevia instrumentteja. :D Mitään muuta en kuitenkaan tuntenut, kuin että jotain "tehtiin" hampaan kohdalla. Yläviisuri sen sijaan vaan rusautettiin irti, siitä kuului rutinaa mutta mitään ei tuntunut.
Kannattaa varata kylmäpussi, siitä oli suuresti apua alaleuan turvotukseen ja kipuiluun. Jääkaappiin myös kylmää nestemäistä syötävää, itsellä kului mehukeittoa ja jäätelöä. Kipukin oli siedettävää, otin kerran Panacodin ja loppuaika meni normisärkylääkkeillä. Leuka ei hetkeen auennut muutamaa senttiä enempää. Nukuin sohvalla pää kohotettuna, koska vuosi alussa sen verran kauan verta että olisin muuten kuolannut sängyn verellä.
Tästä huolimatta tosi "helppo" toimenpide, ja mielestäni paljon kivuttomampi kuin suuhygienistillä hampaiden putsaus!
Täällä toinen jolla poisto jossain vaiheessa edessä! Mulla on alaviisaudenhampaat ihan vinossa eikä mahdu puhkeamaan kunnolla. Kävin vasta hammasröntgenissä että sen verran lähempänä poistoa ollaan... Multa on aiemminkin poistettu hampaita mutta ihan vaan vetämällä. Pelkään nyt eniten sitä että jos nuo hampaat pitää jotenkin paloitella/leikata leukaluuta tms. Olen miettinyt että jos saisin rahoitettua poiston yksityisellä kun varmaan tekisivät siellä nukutuksessa.
Kaikki neljä otettiin kerralla. Yksi oli alkanut tulla esiin ja menin hammaslääkäriin, kuvattiin ja todettiin että kappas; kaikki vinoissa asennoissa joten joka tapauksessa olisi otettava pois jossain kohtaa. Joten keskusteltuani asiasta hammaslääkärin kanssa päätettiin minun tapauksessa laittaa eteenpäin pyyntö saada ottaa nukutuksessa sitten kaikki yhdellä kertaa pois. Jonkun kuukauden odottelua ja toisella lääkärillä käynti ja meni läpi. Itse operaatio meni hyvin, mukavat hoitajat ja muutenkin jäi kyllä positiivinen fiilis ja helpotus :) Ainoa mitä suosittelen on sitten nappaamaan niitä tapuja (buranaa ja panadolia tai vastaavaa) kyllä useamman viikon koska tajusin vasta jälkeenpäin kuinka se jomotus pisti pinnan turhaan kireälle kun se olisi kerran ollut estettävissä.
Kaikki viisurit poistettu. Kolme lähti todella helposti ja kokemus oli positiivinen, mutta viimeinen neljäs jouduttiin leikkamaan eikä ollut mitenkään helppo juttu. Kaikista vaikeinta oli siitä toipuminen, vaikka aikaisemmin oli otettu kaksi pois samalla kerralla ja toivuin siitä noin päivässä. Syytän osittain kyseistä hammaslääkäriasemaa. Olin todella kipeä ja kuumeilin poiston jälkeen. Antibioottia en saanut, en ennen enkä jälkeen leikkausta. Myös hyytymä irtosi vahingossa kolosta suuta huudellessa, mitä ei olisi saanut käydä. Kun soitin sinne irronneesta hyytymästä, jatkuneesta särystä ja turvotuksesta sekä kuumeesta kohtelu oli todella tympeää. Hammaslääkäri ei edes suostunut katsomaan poistokohtaa, vaan tokaisi puhelimessa, että on normaalia olla kipeä poiston jälkeen. Säryt poistokohdassa ja sen ympärillä jatkuivat yli vuoden operaation jälkeen. Jotain siinä meni todella pieleen.
Sanoisin, että tärkeintä on valita hyvä paikka ja hammaslääkäri tekemään poisto. Ja myös se että saat hyvät ohjeet ja paikan minne olla yhteydessä, jos tulee jotain särkyä tai turvotusta tms. Särkylääkkeitä on hyvä olla kotona valmiina ja ota antibiootti, jos sitä tarjotaan. Paljon nestemäistä ruokaa, mehuja, proteiinijuomia, kiisseleitä, keittoja jne. ja kylmätyyny jota voit pitää poskea vasten. Hyvin se menee, jos hammaslääkäri tietää mitä on tekemässä ja jos häntä yhtään kiinnostaa koko operaatio ja potilaan toipuminen.
Onpa näitä kokemuksia mukava lukea, kaikkien niiden hurjien ja kammottavien kokemuksien rinnalle. Toivottavasti joku muukin toimenpidettävä jännittävä eksyy tähän ketjuun! :)
Ap