Viisaudenhampaiden poisto (Ei kauhukertomuksia kiitos!)
Eli haluaisitteko kertoa miten teiltä on poistettu, ja kuinka monta viisaudenhammasta?
Miten toipuminen sujui?
Entäpä olisiko antaa hyviä vinkkejä ja hyväksi koettuja neuvoja toipumiseen?
Mitä kannattaa varata apteekista, kylmäpussia tms?
Jos täältä saisi vaikka moni muukin tsemppiä! :)
Itseltäni lähtee ihan pian muutama viisaudenhammas.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki viisurit poistettu. Kolme lähti todella helposti ja kokemus oli positiivinen, mutta viimeinen neljäs jouduttiin leikkamaan eikä ollut mitenkään helppo juttu. Kaikista vaikeinta oli siitä toipuminen, vaikka aikaisemmin oli otettu kaksi pois samalla kerralla ja toivuin siitä noin päivässä. Syytän osittain kyseistä hammaslääkäriasemaa. Olin todella kipeä ja kuumeilin poiston jälkeen. Antibioottia en saanut, en ennen enkä jälkeen leikkausta. Myös hyytymä irtosi vahingossa kolosta suuta huudellessa, mitä ei olisi saanut käydä. Kun soitin sinne irronneesta hyytymästä, jatkuneesta särystä ja turvotuksesta sekä kuumeesta kohtelu oli todella tympeää. Hammaslääkäri ei edes suostunut katsomaan poistokohtaa, vaan tokaisi puhelimessa, että on normaalia olla kipeä poiston jälkeen. Säryt poistokohdassa ja sen ympärillä jatkuivat yli vuoden operaation jälkeen. Jotain siinä meni todella pieleen.
Sanoisin, että tärkeintä on valita hyvä paikka ja hammaslääkäri tekemään poisto. Ja myös se että saat hyvät ohjeet ja paikan minne olla yhteydessä, jos tulee jotain särkyä tai turvotusta tms. Särkylääkkeitä on hyvä olla kotona valmiina ja ota antibiootti, jos sitä tarjotaan. Paljon nestemäistä ruokaa, mehuja, proteiinijuomia, kiisseleitä, keittoja jne. ja kylmätyyny jota voit pitää poskea vasten. Hyvin se menee, jos hammaslääkäri tietää mitä on tekemässä ja jos häntä yhtään kiinnostaa koko operaatio ja potilaan toipuminen.
Ja siis ei ollut tarkoitus postata kauhukertomusta, vaan ilmaista että yleensä nämä menevät hyvin eikä ongelmia tule. 3/4 kerrasta koko homma oli helppo, kivuton ja toipuminen nopea. Samoin on ollut monella muulla tutulla.
Kaikki neljä poistettu. Alahampaat erikseen kunnallisella, kamalinta itse toimenpiteessä oli ääni kun korvan alla operoitiin, mutta kipua en tuntenut. En tiedä menikö kaikki ihan ohjekirjan mukaan, sillä verta tuli pitkään ja ainakin viikon räin epämääräistä verilimaa - silti missään vaiheessa ei varsinaisesti sattunut.
Yläviisurit poistettiin intissä lähinnä varmuuden vuoksi (kun ilmaiseksi sai), kummallakin kerralla olin huoneessa maks 10min. Tuhti annos buranaa ja matka jatkuu.
Kaikk' neljä napsastiin heti niiden puhjettua.
En muista mitään erikoista.
-Narsk- ja tuppo suuhun ja ulos.
Ei tikkejä, ei jälkikipua.
Minulta poistettiin sairaalan leikkauksessa kaikki, alaviisurit vaikeita (40min/hammas) ja samalla ottivat yläpuolelta (helpot, ehkä 10s/hammas).
Kuulin kovasti ennakkopelotteluja ja voin sanoa että itelle viisurien poistot elämäni helpoimmat hammasjutut!
Huom! Ottavat SYYSTÄKIN vain toiselta puolelta kerrallaan, poski turposi pahasti, luokkaa golf-pallo. Eka päivinä en saanut edes ruokalusikkaa suuhun kun ei suu auennut. Ja särkylääkettä en normaalisti syö lainkaan, nyt meni kuin karkkia syöden.
Silti helppo leikkaus minulle.
Minulta poistettiin kaksi viisaudenhammasta 7 vuotta sitten ihan perinteisesti pihdeillä käsin vetämällä. Ensimmäinen lähti ihan helposti. Ehdin jo ajatella "miksi viisaudenhampaiden poistoista aina kerrotaan kauhujuttuja. Tämä on ihan helppoa ja nopeaa." Paha moka... Toinen hammas ei niin vain irronnutkaan... Hammaslääkäri kiskoi ja pyöritteli hammasta ja ihmetteli ääneen mikä siinä on, kun se ei irtoa ja minua alkoi vähän jo ahdistamaan. Sitten se penteleen hammas onneksi irtosi. Hampaiden kohdat paranivat helposti ja hyvin, en edes muista sen tarkemmin sitä aikaa.
Onko tosiaan totta että toisilla toipuminen on ollut noinkin nopeaa, jopa leikkauksen jälkeen? :o
Kuinka nopeasti verenvuoto yleensä tyrehtyy?
Alaviisuri oikealla puolella kunnallisen ham.lääkärin mukaan vaikea poisto koska iso hermo ihan lähellä.
Lähete hus:n erikoisyksikköön ( vai mikälie nimeltään) Ruskeasannassa.
Ystävällinen, hieman vanhempi hammaslääkäri leikkasi viisaudenhampaan sellaisella vauhdilla etten edes tajunnut operaation olevan jo ohi. Yks sujaus vaan.
Sain vahvat kipulääkkeet reseptillä mutta en joutunut ottamaan yhtäkään.
Ei minkäänlaista kipua, tosin turvotus oli melkoista. Näytin toispuoleiselta majavalta viikon.
Täälläkin hieman jännitetään kun oikean alaviisauden hampaan juuret lähellä hermoja. Mutta ainenkaan lääkäri ei ole todennut että tarve olisi kirurgille lähettää.
Mulla iskettiin puudutusaine hermoon ja tuli hermovaurio. Kymmenen vuotta on nyt ollut 1/4 osa naamasta tunnottomana.
Juu kokemusta on. Poistatin noin 8 vuotta sitten kaikki neljä varmuudeksi. Yksikään ei edes oireillut mutta olin aloittamassa intensiiviset opinnot, joihin en halunnut riskiä sairauslomasta kesken kaiken.
Ensin poistettiin yksi, kesti ehkä 5-10 min. Kun luulin, että vasta aloittavat, olikin jo lopetettu. Samalla kaavalla loput kolme. Super helppoa. Olisin toivonut useampaa poistoa samalla kertaa mutta kertoivat, että sitten on hankala ehkä puhua yms. heti operaation jälkeen.
Tunnin päästä poistosta kulautin jo kahvit. Varaa jäätelöä ja särkylääkettä sekä Netflix. Mene hyvälle hammaslääkärille. Sitten ei syytä huoleen :)
Otettiin kaikki pois kahdella kerralla. Molemmilla kerroilla otettiin samalta puolelta sekä ylhäältä että alhaalta. Puudutukseen meni eniten aikaa mutta poisto oli alle minuutissa ohi. Toisen puolen paranemisessa meni kauemmin mutta sen puolen visurit olikin vaivannut enemmän. Toinen puoli tuntu jo viikossa siltä ettei olisi mitään edes tehty. Noudatin jälkihoito-ohjeita orjallisesti.
Pahinta oli puudutuksesta tuleva olo. Päässä pyörii, huippaa, oksettaa jne. mutta tiesin tuon jo etukäteen, koska sama tapahtuu joka kerta, kun puudutetaan.
Multa poistettiin neljä kerralla, pari ekaa meni ok mutta kolmas oli yllättäen kääntyny silleen että saadakseen sen ulos ne joutuin pilkkomaan sen siellä suussa. No siinä sitten kesti sen verran kun ruusuporalla vetelivät sitä paloiksi, että puudutusaine alkoi loppumaan. Äännähdin siinä jotain suu täynnä verta jane latas morfiinia suoraan ikeneen. Tilanne oli jo niin kaoottinen että verta lens lattiallekin ja yks hoitaja liukastu siihen lyöden päänsä silleen et sinne tuli ensihoitajat viemään sen ambulanssilla sairaalaan. Parin päivän päästä piti mennä uudestaan kun ne unohti yhen sideharsotaitteen sinne kiinni tikattuun koloon
En lukenut ketjua kun ei muiden hampaat kiinnosta.
Mutta kaikki omat eli 4 kpl viisaudenhampaita on poistettu. Kaksi leikattu ja kaksi kiskaistu.
Jokainen on ollut ns hankala operaatio hammaslääkärinkin mielestä (juureni ovat kiemuraiset).
Eli minä voisin muuttaa kokemukseni kauhukertomukseksi. Silti, on sitä paljon pahempaakin. Ei nuo ollut kivoja toimenpiteitä, mutta ei niin kamalia kuin moni kertoo olevan. Tärkeintä on olla poiston jälkeen rauhassa se päivä eikä saa yhtään sörkkiä kielellä sitä koloa.
Niin ehkä se on myös hieman asennekysymyskin. Ainenkin omalla kohdalla viisaudenhampaat ovat kipuilleet niin paljon, ettei ole olemassa muuta vaihtoehtoa minulle, kuin niiden poisto.
Ja se mitä se tuo mukanaan on varmasti pienempi paha kuin nämä jäätävät säryt ja kivut ja kolotukset jatkuvasti.
Mulla on poistettu kaikki neljä eri kerroilla. Mukaan mahtuu helppoja ja ei niin helppoja poistoja. Yhteistä kuitenkin kaikilla, että paranivat nopeasti ja mitään jälkioireita ei ollut. Kipuna ei jomotusta kummempaa ja ainut mikä minua häiritsi, oli hampaiden pesu pari päivää poiston jälkeen - tuntui vähän hankaltalta.
Mulla on poistettu myös kielestä patti. Siinä ei tuntunut poisto miltään (järeä puudutus), mutta arka oli niin pirun pitkään. Poistaisin millon vaan mielummin hampaan uudestaan :)
Vierailija kirjoitti:
Multa poistettiin neljä kerralla, pari ekaa meni ok mutta kolmas oli yllättäen kääntyny silleen että saadakseen sen ulos ne joutuin pilkkomaan sen siellä suussa. No siinä sitten kesti sen verran kun ruusuporalla vetelivät sitä paloiksi, että puudutusaine alkoi loppumaan. Äännähdin siinä jotain suu täynnä verta jane latas morfiinia suoraan ikeneen. Tilanne oli jo niin kaoottinen että verta lens lattiallekin ja yks hoitaja liukastu siihen lyöden päänsä silleen et sinne tuli ensihoitajat viemään sen ambulanssilla sairaalaan. Parin päivän päästä piti mennä uudestaan kun ne unohti yhen sideharsotaitteen sinne kiinni tikattuun koloon
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan totta että toisilla toipuminen on ollut noinkin nopeaa, jopa leikkauksen jälkeen? :o
Kuinka nopeasti verenvuoto yleensä tyrehtyy?
Mulla tosiaan parani tosi helposti, jopa leikkausten jälkeen. En tiedä miksi. Syljen koostumuksessa on kuulemma ihmisillä tosi paljon eroja, osalla on sellaista, joka auttaa parantamaan haavoja erityisen hyvin. Kai mulla on sitten sellaista, mitään muutakaan selitystä en keksi, kun kuitenkin neljään eri otteeseen noita irrotettiin, niin ei nyt ihan sattumaltakaan kuulosta.
-se Nightwishiä luukuttanut
Sen jälkeen kesti varmaan puoli vuotta, ennen kuin pystyin pureskelemaan ruokaa sillä puolella josta hammas oli poistettu. Ei se mikään ongelma ollut, syöminen onnistui hyvin silläkin tavalla.
Kaikki 4 viisaudenhammasta poistettiin n. 10 vuotta sitten, kahdessa erässä. Ei ongelmia, etenkin ylähampaat lähtivät todella helposti ja nopeasti. Itselläni ainoa ongelma oli se, ettei toisen alaviisurin ”reikä” meinannut hyytyä lainkaan, ja operaatiota seuraavana aamuna tyynyliina olikin verestä märkä.
Säikähdin, ja menin lekurille uudelleen. Lääkärikin ihmetteli, miksi hyytymää ei muodostu, vaan verta vuotaa koko ajan. Pohdimme, vaikuttivatko syömäni kalaöljykapselit veren hyytymiseen. No, vihdoin veri hyytyi, ja ien paranikin sitten nopeasti. Kipuja eikä turvotusta ollut kyllä lainkaan, en tarvinnut edes mitään särkylääkkeitä.
Mutta varmuuden vuoksi kannattaa ehkä jättää kalaöljyt ennen operaatiota väliin. Ellei sitten suuhun laiteta tikkejä (itselleni niitä ei laitettu, kun hampaita ei kuitenkaan leikattu pois).
Todennäköisesti ap:n operaatio menee hyvin, yleensähän noita tulee jännitettyä ja stressattua aivan turhaan. Tsemppiä!