Miksi vegaanisia luonnonkansoja ei ole olemassa?
Kommentit (30)
Miksi pitäisi? Olen itsekin vegaani, mutta minua ei haittaisi siirtyä käyttämään eläinkunnan tuotteita, jos ne olis tuotettu eettisesti.
Ihminen on sekasyöjä. Syö sitä mitä luonnosta saa kun ei ole ruokakauppaa lähellä. Ja kun on oikeasti nälkä niin kai sitä syö vaikka mitä. Jos ei pysty niin kuolee.
Luonnonkansa vaatisi tarkennusta. Mutta yleensä alkuperäiskansat elävät keräilytaloudessa. Siihen kuuluu metsästys ja kalastus. Erittäin ekologisesti tuotettua ruokaa.
T. Vegetaristi
Riittääkö 2000 vuotta veganismia?
https://sinchi-foundation.com/news/claims-of-aryan-ancestry-challenging…
Ihmisen esi-isät alkoivat syödä lihaa noin 2,5 -2 miljoonaa vuotta sitten, eli tuota ennen ollut mutta evoluution myötä kuolleet sukupuuttoon. Nykyihminen on taas kehittynyt Afrikasta jotka olivat sekäsyöjiä. Toisinpäin ehkä helpompaa, eli esimerkiksi eskimot eivät sattuneesta syystä ole syöneet mitään muuta kuin lihaa.
Luonnonkansathan ei myöskään tehotuota eläimiä? Jos mietitään ilmasto/luonnonkatoargumenttia veganismiin, ongelma on tehotuotanto, ei lihan syöminen itsessään. (Eettiset, eläinten oikeus elämään -syyt ovat aivak eri keskustelu.) Eivät luonnonkansat syö possua päivässä viikon saantisuositusta. En ymmärrä aloittajan pointtia, tai vaihtoehtoisesti aloittaja ei ole ymmärtänyt, mikä nykymuotoisessa lihantuotannossa ja -kulutuksessa on ongelma.
Eli jos ottaisin 100 kanaa panttivangiksi ja vapauttaisin, jos söisit yhden kanan, niin söisitkö sen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Olen itsekin vegaani, mutta minua ei haittaisi siirtyä käyttämään eläinkunnan tuotteita, jos ne olis tuotettu eettisesti.
Onko riistaeläinten metsästys eettinen tapa hankkia lihaa syötäväksi verrattuna kotieläinten kasvatukseen?
Vierailija kirjoitti:
Viljelevät, eivät ole luonnonkansa
Minkä takia se ottaa näille valkosille lihaa syöville heteromiehille niin saata*an koville, että joku on erilainen kuin itse on? onko itsetunnon kanssa "pikkasen" ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ottaisin 100 kanaa panttivangiksi ja vapauttaisin, jos söisit yhden kanan, niin söisitkö sen?
Aika johdatteleva kysymyksenasettelu 😂
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä ihan luonnonkansaksi kategorioisi, mutta tottahan tuo. Maailmasta löytyy ihmispopulaatioita jotka ovat valinneet kulttuurisista tai talousmaantieteellisistä syistä jomman kumman ravitsemuksellisen ääripään. Intian jainalaiset ovat uskonnollisista/kulttuurisista syistä valinneet elämäntavakseen veganismin; Intian leveysasteilla, missä aurinkoa riittää ympäri vuoden,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko riistaeläinten metsästys eettinen tapa hankkia lihaa syötäväksi verrattuna kotieläinten kasvatukseen?
Yleensä on. Eläin elää normaalia elämää, kunnes kuolee. Tehotuotannossa se on vain tuote.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia se ottaa näille valkosille lihaa syöville heteromiehille niin saata*an koville, että joku on erilainen kuin itse on? onko itsetunnon kanssa "pikkasen" ongelmia?
Mikä tässä ketjussa on ottanut koville ? Ihan mielenkiintoinen kysymys aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Viljelevät maata ja pitävät karjaa. Eivät ole luonnonkansa eivätkä vegaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Jos söisin yhden kanan, olen aika varma että söisin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotieläimiä kasvatetaan niin monin tavoin. "Vapaana" ja lajilleen sopivasti kasvatettu eläin on eettisempi valinta kuin häkissä tai karsinassa liikkumattomana kärsivä eläin.
Riistaa pitäisin silti vielä paljon eettisempänä. Tärkeintä olisi että se eläin olisi ollut onnellinen, vaikka se naiivilta kuulostaakin. Toki on myös totta, että aika lailla kaikki sekasyöjät syövät nykyään aivan liikaa lihaa.
Luonnon armoilla eläminen on vähän vaikeampaa kuin ruoan hakeminen lähimarketista. Metsässä asuessa syödään yleensä kaikkea mahdollista.
Kaupunkivegaanina voisin tunnustaa, että jos haaksirikkoituisin autiolle saarelle eikä siellä voisi syödä vegaanisesti, söihin eläimiä selviytyäkseni. Pahassa tapauksessa saattaisin syödä ihmisiäkin (lentokone Andeilla). Nyt minulla on kuitenkin varaa valita ruokani, joten en halua syödä eläimiä tai ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkansa vaatisi tarkennusta. Mutta yleensä alkuperäiskansat elävät keräilytaloudessa. Siihen kuuluu metsästys ja kalastus. Erittäin ekologisesti tuotettua ruokaa.
T. Vegetaristi
Jalkanarussa paniikissa pyristelevä kani onkin hyvin eettistä? Ansassa singahdellessaan on vielä katkaissut jalkansa ja iho hiertynyt verelle silmukan kohdalta. Tällaista se luonnonkansojen elämän on. Tai sitten eläintä on ammuttu myrkkynuolella ja se jatkaa vielä monta tuntia ennen kuin myrkky lannistaa sen?
Jännityksellä jään odottamaan vastauksia.