Uskovainen! Miten olet niin varma omasta uskostasi?
Miten olet varma siitä, että esim. Raamattu on Jumalan sana? Miten voit poissulkea vaikkapa Koraanin? 763
Kommentit (95)
viisasta(ko) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan, mutta rukoilen joka päivä, yritän lukea Raamattua säännöllisesti ja käydä mahdollisimman usein kirkossa. Nämä vahvistavat uskoani. En oikeastaan edes kaipaa tieteellisiä todisteita Jumalasta.
Tieteellisiä todisteita suuntaan tai toiseen ei edes ole. Tiede ei tällä hetkellä voi todistaa, ettei Jumalaa ole.
Olen itse agnostikko, mutta toivoisin Jumalan olevan olemassa. Se tuntuisi jotenkin lohdulliselta. Olen rukoillut ja lukenut Raamattua, mutta en vain usko, vaikka kuinka toivoisin ja haluaisin. Körttiläiset ilmeisesti pitävät uskoa lahjana, jota ei anneta kaikille. Pidän sitä ihan viisaana oppina.
ap
Jos Late Johanssonilta kysytään, Raamatun seuraaminen ratkaisisi maailmasta monta muutakin ongelmaa kuin päihderiippuvuuden. Esimerkiksi aidsin.
– Avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä. Ei se sen isompi juttu ole
”Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuole ma.” (Ilm. 21:8.)
ei ole ainoatakaan sellaista syntistä ihmistä, joka kääntyy Vapahtajan Herran puoleen parannuksessa ja uskossa ja joutuisi kadotukseen. Mutta syy siihen, että hän pelastuu, ei ole kääntyminen ja usko, vaan Jeesuksen suorittama uhri Golgatalla ja ylösnousemuksen voitto. Kääntyminen ja usko ovat ehto, mutta ei syy pelastukseen. Syy on kokonaan Jumalan käsittämättömän suuri rakkaus syntiin langenneita ihmisiä kohtaan. On vain yksi tie taivaaseen: Jeesus Kristus!
Uskoon turvautuvat ne joilla ei ole itseluottamusta. Tai sitten on aivopesty lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan, mutta rukoilen joka päivä, yritän lukea Raamattua säännöllisesti ja käydä mahdollisimman usein kirkossa. Nämä vahvistavat uskoani. En oikeastaan edes kaipaa tieteellisiä todisteita Jumalasta.
Tieteellisiä todisteita suuntaan tai toiseen ei edes ole. Tiede ei tällä hetkellä voi todistaa, ettei Jumalaa ole.
Olen itse agnostikko, mutta toivoisin Jumalan olevan olemassa. Se tuntuisi jotenkin lohdulliselta. Olen rukoillut ja lukenut Raamattua, mutta en vain usko, vaikka kuinka toivoisin ja haluaisin. Körttiläiset ilmeisesti pitävät uskoa lahjana, jota ei anneta kaikille. Pidän sitä ihan viisaana oppina.
ap
No itse asiassa voi, siten miten me määrittelemme todistamisen ja olemassaolon. Koska universaalin olemattomuuden todistaminen on looginen mahdottomuus, on olemattomuus aina kaiken nollahypoteesi, ja koska sitä ei ole kumottu voidaan täysin oikein sanoa että jumalia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Raamatun mukaan itsemurha ei määrää ihmisen pääsyä taivaaseen. Jos pelastumaton ihminen suorittaa itsemurhan, hän on ainoastaan nopeuttanut matkaansa helve ttiin. Kuitenkaan hän ei päädy helvettiin itsemurhan vuoksi, vaan koska hän hylkäsi pelastuksen Kristuksen kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Raamatun mukaan itsemurha ei määrää ihmisen pääsyä taivaaseen. Jos pelastumaton ihminen suorittaa itsemurhan, hän on ainoastaan nopeuttanut matkaansa helve ttiin. Kuitenkaan hän ei päädy helvettiin itsemurhan vuoksi, vaan koska hän hylkäsi pelastuksen Kristuksen kautta
Ei ole olemassa olosuhteita, jotka oikeuttaisivat jonkun, varsinkaan kristityn, päättämään itse päivänsä. Kristityt on kutsuttu elämään elämänsä Jumalalle – päätös kuoleman ajankohdasta kuuluu Jumalalle ja vain Jumalalle. Seuraava raamatunkohta 1. Kor. 3:15, vaikka siinä ei puhutakaan itsemurh asta, on luultavasti hyvä kuvaus siitä, mitä tapahtuu itsemu rhan tehneelle kristitylle: "Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.”
Vierailija kirjoitti:
Syy on kokonaan Jumalan käsittämättömän suuri rakkaus syntiin langenneita ihmisiä kohtaan.
Jos Jumala olisi rakastava ei hän olisi koko syntiä koskaan edes luonut. Saatikka että olisi rankaissut täysin syyttömiä ihmisiä siitä.
Ne ihmiset, jotka eivät kuule Jeesuksesta koko elämänsä aikana, kuulevat siitä taivaassa ja saavat silloin mahdollisuuden joko uskoa Jeesuksen sana tai olla uskomatta siihen. Joka ikiselle ihmiselle tulee tilaisuus kuulla evankeliumi. Raamatussa kerrotaan siitä, kun Jeesus meni taivaaseen, niin Hän saarnasi siellä oleville evankeliumia.
Tyypillistä helluntalaisen höpötystä. Entäpä jos on rikollinen, mutta uskoo jumalaan, niin pääsee taivaaseen? Ateisti, joka elää normaalisti, ei tee rikoksia itseään, eikä kanssaihmisiään kohtaan, ei pääse taivaaseen, koska ei usko jumalaan? Eikö tuo, jos mikä oo kaksinaismoralismia? Miksi murha ajan pitäisi päästä taivaaseen? Helvettiin se joutaa. Joillekkin jo maan päällä eläminen on yhtä hel vettiä, niin joutuisiko uudestaan he lvettiin? Ja jos maan päällä on kaikki hyvin, niin miksi pitäisi päästä taivaaseen? Mitä siellä taivaassa on tekemistä? Harpun soittoa, ja kuorolaulantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ole olemassa olosuhteita, jotka oikeuttaisivat jonkun, varsinkaan kristityn, päättämään itse päivänsä. Kristityt on kutsuttu elämään elämänsä Jumalalle – päätös kuoleman ajankohdasta kuuluu Jumalalle ja vain Jumalalle. Seuraava raamatunkohta 1. Kor. 3:15, vaikka siinä ei puhutakaan itsemurh asta, on luultavasti hyvä kuvaus siitä, mitä tapahtuu itsemu rhan tehneelle kristitylle: "Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.”
Miksi kaikkivaltias ja kaiken tietävä Jumala luo sitten sellaisia ihmisiä jotka päätyvät tappamaan itsensä? Asiahan ei voi kaikkivaltiaalle ja kaiken tietävälle entiteetille tulla minään yllätyksenä.
Sen jälkeen kun ymmärsin miten iso universumi on ja miten mitätön ja pieni ihmiskunta saati maapallo maailmankaikkeuteen verrattuna on, ymmärsin, että ajatus Jumalasta, joka keskittyisi meidän pieneen palloon ja lajiin noinkin hartaasti mitä Raamattu kertoo, on naurettava. Siihen loppui uskoni ja ikää oli ehkä 12.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä helluntalaisen höpötystä. Entäpä jos on rikollinen, mutta uskoo jumalaan, niin pääsee taivaaseen? Ateisti, joka elää normaalisti, ei tee rikoksia itseään, eikä kanssaihmisiään kohtaan, ei pääse taivaaseen, koska ei usko jumalaan? Eikö tuo, jos mikä oo kaksinaismoralismia? Miksi murha ajan pitäisi päästä taivaaseen? Helvettiin se joutaa. Joillekkin jo maan päällä eläminen on yhtä hel vettiä, niin joutuisiko uudestaan he lvettiin? Ja jos maan päällä on kaikki hyvin, niin miksi pitäisi päästä taivaaseen? Mitä siellä taivaassa on tekemistä? Harpun soittoa, ja kuorolaulantaa?
Taivaassa EI OLE LEMMIKKEJÄ
EI JUODA VIINAA
EI PANNA (muutta enkeleillä on munat)
Helluntailaisten opeista en tiedä, mutta Raamattu ei sano synnin harjoittajilla, ( tietoisesti syntiä tekevällä) olevan anteeksiantamusta. Sellainen murhaajan, joka kääntää kelkkansa on mahdollista saada syntinsä anteeksi. Edelleen, Raamatun mukaan taivaaseen valitut ihmiset, joita on määrätty määrä, työskentelevät siellä pappeina ja kuninkaina Jeesuksen kanssa. Heidän tehtävänsä on hallita maan päälle tulevassa Paratiisissa asuvia ihmisiä. Taivaassa ei tule olemaan muita ihmisiä.
Putin vain uskoo sellaisiin. Ja sellaisia hörhöjä on vielä paljon päättävissä asemissa. Miten voi olla mahdollista , että annamme sellaisten olla päättämässä yhteisistä tärkeistä asioista jotka uskoo sellaiseen hömppään kuin tavaaseen pääsy ja jumala kaikkivaltias jne, kauhistuttaa ajatus sellaisista minun ja meidän asioista päättävät.
Ehdottomasti meidän täytyisi liittoutua yhteen ja äänestää todellisiin asioihin uskovat oikeille paikoille.
Antaisimme uskovaisten mennä ihan minne huvittaa taivaaseen tai pilveen , miten vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koraanin voi poissulkea sillä että raamattu ennakoi sen perussanoman, ja tuomitsee sen. Onhan tuo vähän kehäpäätelmä, mutta avaan tätä hiukan.
Islamin keskeinen väite on, että Jumala on Yksi ja Hänellä ehdottomasti EI OLE poikaa.
Johannes kirjoitti (1. Johanneksen kirje) "Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole myöskään Isää. Se on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan."
Kristitylle homma on sillä selvä.
Islamissa Jeesus on profeetta. Ja itse tosiaan pidän Jeesuksesta. Haluaisin ehdottomasti uskoa häneen. Mun mummonikin, joka sanoi temppelinsä olevan metsässä ja hän uskoi ties mihin tonttuihin ja haltioihin, luki mulle osia Raamatusta.
Kaikella kunnioituksella sanon, että Raamattu on hyvin ristiriitainen kirja. Jos Jumala on olemassa ja Jeesus on tuolla hänen rinnallaan, niin voivatko he todella tuomita kaikki ne ihmiset, jotka eivät ikinä edes saaneet todisteita heidän olemassaolostaan?
Tavallaan kadehdin kristtyjä ja toivon, että voisin itsekin saada jonkun rauhan ja uskoa johonkin.
ap
Tuntemattomia ovat herran tiet.
Sinä olet ETUOIKEUTETTU.
Tiedät että jeesus kuoli sinun MUMMOSI syntien tähden.
Mummo parka o9n nyt tonttujen kanssa siellä pahassa paikasta.
Ei kai jeesus kuollut turhaan?
PELASTA ITSESI
Mummoni oli rakentamassa Suomea meille hänen jälkeensä tulleille. Hän uskoi Jeesukseen, mutta myös siihen, mitä hänen perheensä hänelle opetti. Kukaan ei silloin aikanaan edes opettanut häntä lukemaan, eikä hän sodan aikaan saanut tilaisuutta käydä koulua kunnolla ja koko sota runteli hänen koko elämänsä, perheensä ja sukunsa tavalla tai toisella.
Jos hän tuon takia joutuu Helvettiin, niin minä vaikka valitsen sen, että menen sinne hänen kanssaan, koska mikään Jumala, jota minä seuraisin, ei häntä sinne tuomitsisi. Minä en ole minkään arvoinen mummooni verrattuna.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koraanin voi poissulkea sillä että raamattu ennakoi sen perussanoman, ja tuomitsee sen. Onhan tuo vähän kehäpäätelmä, mutta avaan tätä hiukan.
Islamin keskeinen väite on, että Jumala on Yksi ja Hänellä ehdottomasti EI OLE poikaa.
Johannes kirjoitti (1. Johanneksen kirje) "Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole myöskään Isää. Se on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan."
Kristitylle homma on sillä selvä.
Islamissa Jeesus on profeetta. Ja itse tosiaan pidän Jeesuksesta. Haluaisin ehdottomasti uskoa häneen. Mun mummonikin, joka sanoi temppelinsä olevan metsässä ja hän uskoi ties mihin tonttuihin ja haltioihin, luki mulle osia Raamatusta.
Kaikella kunnioituksella sanon, että Raamattu on hyvin ristiriitainen kirja. Jos Jumala on olemassa ja Jeesus on tuolla hänen rinnallaan, niin voivatko he todella tuomita kaikki ne ihmiset, jotka eivät ikinä edes saaneet todisteita heidän olemassaolostaan?
Tavallaan kadehdin kristtyjä ja toivon, että voisin itsekin saada jonkun rauhan ja uskoa johonkin.
ap
Muistelen lukeneeni Raamatusta, että tuomio ei koske samalla tavalla ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet vastaan Jumalan ilmoitusta. Eli heidät tuomittaisiin tekojensa perusteella. Eli jos joku ei ole koskaan kuullutkaan Jumalasta tai Jeesuksesta heitä ei rankaista siitä.
Uskonnot ovat tehty niille, jotka eivät muuten pysty elämään kunnollista ja täyttä elämää. Uskonnot antavat eräänlaisia ohjeita ja turvaa kunnolliseen elämään, ja ne ovat alunperin luotu vain suurten ihmismäärien hallitsemiseen, koska pelko antaa hallitsijalle valtaa. Taivaaseen ei pääse kukaan, vaikka kuuluisi mihin tahansa lahkoon, mutta on helpompi kärsiä täällä, jos voi odottaa parempaa kuoleman jälkeen, ja se pitää köyhät kurissa.
Olen muslimi. Usko on vahva tunne, joka kasvoi pikkuhiljaa isommaksi tunteeksi, sitten pikkuhiljaa tasaantui ja välillä on vahvempi, välillä heikompi, mutta hetkeäkään ei ole ollut poissa "uskoon tulon" jälkeen.
Kiitollisuus tunteensa on todella vahva, sillä mikään ei ole merkittävämpää.
Tutkin aikoinani myös muut vaihtoehdot elämän tarkoitukselle ja Islam oli se, joka liikutti sydäntä aidosti. Tuntui myös perusteineen hyvin loogiselta vrt muut vaihtoehdot.
Tunne ja järki.
Surullista luettavaa Ei tuomitse mutta kuitenkin jakaa ihmiset kahtaan porukkaan, näinhän se uskonto on aina toiminut, pelolla hallinnut. Taivaaseen uskovien täytyy myös uskoa helvettiin, tuliseen pätsiin missä kaikki muiden uskontokuntien jäsenet ja uskonnottomat grillataan jotenkin.
Tämä toimi varmaan hyvin 1500-luvulla mutta tänä päivänä ainakin minun on mahdoton suhtautua vakavasti aikuisiin ihmisiin jotka uskovat näin.
Jos Late Johanssonilta kysytään, Raamatun seuraaminen ratkaisisi maailmasta monta muutakin ongelmaa kuin päihderiippuvuuden. Esimerkiksi aidsin.
– Avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä. Ei se sen isompi juttu ole