Olenko ainoa, joka kannattaa parisuhteessa perinteisiä sukupuolirooleja?
Mielestäni miehen kuuluu tehdä ns. miesten työt ja naisen puolestaan hoitaa ns. naisten työt. En siis ajattele että miehen pitäisi esimerkiksi imuroida, pyyhkiä pölyjä tai pyykätä, koska nuo ovat mielestäni naiselle luontevampia töitä. Vastaavasti olen itse surkea kaikissa teknisissä jutuissa kuten lampun vaihtaminen, elektroniikka ja polkupyörän huoltaminen joten haluan miehen, jolta sujuu tuollaiset jutut ja että meillä olisi siis parisuhteessa suht selkeä roolijako erilaisille töille.
Tietenkään en ajattele että kaikilla tulisi olla samanlainen perinteinen parisuhde vaan jokainen saa noudattaa juuri sellaista mallia kuin itselle luontevammilta tuntuu. Tuntuu silti hassulta kun niin monet naiset valittavat siitä etteivät miehet osallistu riittävästi kotitöihin, kun itse nimenomaan haluan olla se osapuoli joka siivoaa ja koen itseni naisellisemmaksi, kun saan toteuttaa sukupuolelleni ominaisia töitä ja vastaavasti miehen miehekkäämmäksi, kun mies toteuttaa omalle sukupuolelleen luontaisia töitä.
Olenko nykyaikana ainoa, jonka mielestä tasa-arvo parisuhteessa ei tarkoita että miehen ja naisen pitäisi olla samanlaisia vaan että kumpikin toimii omalle sukupuolelleen ominaisella tavalla? (Ja juu, aina on poikkeuksia eli puhun yleistäen siitä millaisia naiset ja miehet keskimäärin ovat.)
Kommentit (34)
Älä pelkää ap, saat olla mitä haluat ja onnellinenkin. Saat luvan. Ole hyvä. (nyt voit luopua tästä aiheesta ja jatkaa elämääsi)
Perstuntumalla sanoisin, että et ole ainoa. Aika moni heteroparisuhde tuntuu rullaavan kuvaamallasi työnjaolla.
Mun puolesta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee, mutta olen aika allerginen väitteelle, että eri kotityöt olisivat jotenkin luontaisia jommalle kummalle sukupuolelle. Jos jollekin näin on niin ok, mutta ei voi väittää että asia olisi sukupuolesta riippuvainen.
TAAS tämä sama avaus.
Et ole ainoa, maailmassa ihan varmasti on sinun tavallasi ajattelevia naisia ja miehiä. Itse en edelleenkään kuulu heihin. Minulle sopii oikein hyvin, että mieheni hoitaa suurimman osan siivouksesta (ml. imuroinnin) ja pyykinpesusta. Minä teen mielelläni mm. ruoan. Minä hoidan älylaitteet, hän hoitaa autot, moottoripyörät/skootterit ja polkupyörät.
Mitään noista töistä kun ei tehdä sukupuolielimilllä.
Kyllä. Kyllä sinä olet ainoa. Siksi sinä joudut tekemään tämän saman avauksen viikko viikon jälkeen.
Annas kun arvaan. Äänestät persuja.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto ja imurointi on mun mielestä sellaisia kotitöitä, joista voi suoriutua tasan yhtä hyvin nainen tai mies. En näe tässä mitään eroa.
Heittäisin villin veikkauksen, että useimmissa heteroparisuhteissa nainen pesee joko aina tai pääsääntöisesti pyykit sekä hoitaa muutakin pyykkihuoltoa, eli lajittelee, ripustaa kuivumaan ja viikkaa. Naiset ovat luultavasti pyykinkäsittelyssä keskimäärin miestä parempia.
Luulen, että useimmissa heterosuhteissa mies taas hoitaa aina tai pääsääntöisesti korjaamiseen ja tekniikkaan liittyvät asiat, kuten ruohonleikkurin kunnostamisen tai helpot autonkorjaustyöt. Huonekaluja kokoavat sekä miehet että naiset, ainakin omien empiiristen tutkimusteni mukaan.
Tätä saa rauhassa alapeukuttaa tai huutaa, että kyllä minä meillä aina jne. En yrittänytkään väittää, että aina olisi näin, mutta todennäköisesti useimmiten. Jotkut hommat ovat luontevampia toiselle kuin toiselle. Osa on myös lapsuudenkodissa tai aiemmissa parisuhteissa opittuja toimintamalleja.
Perinteiset sukupuoliroolit on ihan jees, kun ne ovat kummallekin parisuhteen osapuolelle sopivat. Sitä en ymmärrä, että niitä pitää demonisoida ja karttaa kuin ruttoa vain siksi, että se on kuulemma nykyaikaa.
Alapeukutin tuon yhden lauseen takia. Pyykinkäsittelyä ei tehdä sukupuolielimillä. Tietysti, jos pariutuu miehen kanssa, joka ei ole osannut siihen saakka pestä omia vaatteitaan tai kodin tekstiilejä, niin sitä voi kuvitella, ettei hän hallitse vaatehuoltoa. Itse en olisi pariutunut sellaisen miehen kanssa. Ja koska hänellä on enemmän aikaa, hän hoitaa meillä pyykit.
Ap, usko nyt jo, saat olla millainen olet! Ei sinun tarvitse vertailla itseäsi muihin ja tuntea huonommuutta. Olet varmasti ihan hyvä tuollaisena kuin olet.
Vierailija kirjoitti:
Perstuntumalla sanoisin, että et ole ainoa. Aika moni heteroparisuhde tuntuu rullaavan kuvaamallasi työnjaolla.
Mun puolesta kukin tehköön kuten parhaaksi näkee, mutta olen aika allerginen väitteelle, että eri kotityöt olisivat jotenkin luontaisia jommalle kummalle sukupuolelle. Jos jollekin näin on niin ok, mutta ei voi väittää että asia olisi sukupuolesta riippuvainen.
Miten niin olet allerginen? Juurihan ilmoitit että asia on sinulle ihan OK.
Minulle ei ole. Ei ole OK omassa parisuhteessani eikä kenenkään muun parisuhteessa. Ja kyllä, se kuuluu minulle. Ja kaikille naisille, joihin nuo luutuneet käsitykset vaikuttavat sukupolvi toisensa jälkeen eikä mikään koskaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, usko nyt jo, saat olla millainen olet! Ei sinun tarvitse vertailla itseäsi muihin ja tuntea huonommuutta. Olet varmasti ihan hyvä tuollaisena kuin olet.
No ei todellakaan ole.
Me toimitaan persoonallemme, ei sukupuolille, luontaisilla tavoilla. Siksi meillä on kirjat värijärjestyksessä (mies), seiniä maalataan (mä), pyörä huolletaan (mies), auton renkaat vaihdetaan (mies), tiskataan (mies), imuroidaan (mä), pestään pyykit (molemmat), vaihdetaan lamput (molemmat -- miten tää ees toimii jotenkin sukupuolettuneesti, muija istuu pimeessä kunnes ukko vaihtaa :D ? ) jne jne.
Sukupuolineutraali tarkoittaa sitä, että mitään ei ole PAKKO tehdä koska on mies tai nainen. Mun miehen ei tarvii vaihtaa renkaita. Se kyllä haluaa. Mun ei tarvii tiskata, enkä haluakaan, mutta mies haluaa.
Ymmärrätkö?
Meillä on aika perinteinen roolijako, tosin ei minkään sukupuoliasian takia vaan ihan vaan siksi että näin meille on luontevampaa. Rakastan ruoanlaittoa (ja olen siinä huomattavasti parempi), joten minä teen 99 % ruoista ja pidän sitä myös kunnia-asiana. Minä myös pääsääntöisesti hoidan esimerkiksi vessan pesemisen ja jääkaapin puhdistamisen ja tällaiset siivoushommat. Mies hoitaa pyykit yhdeksän kertaa kymmenestä, koska musta likapyykin käsitteleminen on ällöttävää ja raskaiden pyykkisäkkien raahaaminen rasittavaa. Sen lisäksi hän hoitaa pääsääntöisesti esimerkiksi auton huoltotyöt ja lamppujen vaihdot ja käy myös mua useammin kaupassa. Roskien vieminen ja kierrättäminen on myös hänen hommansa. Tiskikonetta täytellään aika fifty-fifty.
Näin on meille tosi sopivaa, juuri koskaan ei synny kiistaa kotitöistä. Jotenkin asioista edes sopimatta on muodostunut sopiva systeemi. Eksän kanssa tapeltiin asiasta jatkuvasti koska mielestäni hän ei tehnyt kotona juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
En siis tarkoittanut, että mies vain laiskottelisi ja elelisi jossain täyshoidossa :D Esimerkiksi ruoanlaitto on mielestäni melko sukupuolineutraali askare johon mies voi osallistua ja totta kai mies myös lähtee vähintään kantoavuksi kauppaan ellei käy fyysisesti vahvempana osapuolena hakemassa ruokatarvikkeet yksin. Monet miehet myös ovat innokkaita ruoanlaittajia ja kokeista suurin osa taitaa olla miehiä, mutta miten on siivoojien laita?
Ja ei kai nyt kukaan jää mihinkään pimeään kämppään siivoilemaan, totta kai sen sulakkeen voi vaihtaa itse tai jos esim. nettiyhteys ei toimi niin otetaan mieheen yhteyttä että apua mikä vialla jos ei itse tiedä :D Ja kyllähän mies voi omia jälkiäänkin siivoilla, pointti oli siinä ettei mies kuitenkaan ole yhtä tarkka siisteydestä kuin nainen ja että se päävastuu siivoamisesta olisi naisella. Ja esimerkiksi itselläni ei ole ajokorttia, joten sekin tasaisi mielestäni puntteja, että miehellä olisi auto ja kuskaisi minua sillä eri paikkoihin jos on tarve.
AP
Ruuanlaitto ei todellakaan ole mikään perinteinen sukupuolineutraali askare vaan ihan perinteinen naistentyö. Mitäs sinä siis oikein sekoilet noiden perinteidesi kanssa? Miksi et voi suoraan sanoa että et osaa tehdä tiettyjä töitä ja olet liian laiska niitä opettelemaan? Useimmat myöntävät sen suoraan, eivät ala keksiä mitään omia perinteitä.
Mene muuten salille, jos kauppakassien kantamiseen tarvitset jo miestä avuksi. Tuo on säälittävää.
Joo ja mies käy töissä meidän molempien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis tarkoittanut, että mies vain laiskottelisi ja elelisi jossain täyshoidossa :D Esimerkiksi ruoanlaitto on mielestäni melko sukupuolineutraali askare johon mies voi osallistua ja totta kai mies myös lähtee vähintään kantoavuksi kauppaan ellei käy fyysisesti vahvempana osapuolena hakemassa ruokatarvikkeet yksin. Monet miehet myös ovat innokkaita ruoanlaittajia ja kokeista suurin osa taitaa olla miehiä, mutta miten on siivoojien laita?
Ja ei kai nyt kukaan jää mihinkään pimeään kämppään siivoilemaan, totta kai sen sulakkeen voi vaihtaa itse tai jos esim. nettiyhteys ei toimi niin otetaan mieheen yhteyttä että apua mikä vialla jos ei itse tiedä :D Ja kyllähän mies voi omia jälkiäänkin siivoilla, pointti oli siinä ettei mies kuitenkaan ole yhtä tarkka siisteydestä kuin nainen ja että se päävastuu siivoamisesta olisi naisella. Ja esimerkiksi itselläni ei ole ajokorttia, joten sekin tasaisi mielestäni puntteja, että miehellä olisi auto ja kuskaisi minua sillä eri paikkoihin jos on tarve.
AP
Sä et vaan tunne ihmisiä tarpeeksi. Pedanteimmat ja siisteimmät ihmiset ovat ehdottomasti aina miehiä. Naiset hallitsee kaaosta tehokkaasti. Sotkee ja siivoaa. Miehet tekee järjestyksen, joka on ja pysyy. Mieheni työhuone on kuin museo. Vaikka se on siellä joka päivä. Lasipöydällä on aina alunen mukin alla. Se huomaa jos hengitänkin sinne.
Hanki vähän isommat sosiaaliset piirit ja vähän elämänkokemusta, niin huomaat saman.
Tunnen itseni naiselliseksi ja seksikkääksi erilaisten asioiden vuoksi, mutta en ole koskaan pysähtynyt miettimään miksi naapurini ei näin tee ja koe. Onko sinulla ap jotenkin tylsää vai miksi koet mielekkääksi sovitella omaa persoonasi muihin? Me olemme kaikki aikuisia ihmisiä ja joitakin poikkeuksia lukuunottamatta elämme elämäämme kuten haluamme. Vai pelkäätkö olevasi vähemmän koska koet kuten koet?