En pääse enää hyvään kuntoon ja saa kroppaa timmiksi
Neljänkympin jälkeen tullut yhtä taistelua siitä, että saisi kilon tai kaksi painosta pois ja jaksaisi urheilla niin, että ulkonäkö olisi vähän sirompi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä näin nelikymppisenä tullut vielä ensimmäistäkään eroa siihen kun olin parikymppinen. Olen ihan samassa kunnossa, mulla on edelleen satunnaisessa käytössä abiristeilymekkokin ja istuu entisen lailla. Myös juoksen samaa matkaa samaan aikaan mitä ennenkin. Ei väsytä, en nuku enempää, jaksan valvoa ja vaikka juhliakin satunnaisesti. Näkö ja kuulokin testattiin juuri vallan priimoiksi. Pitkät hiuksenikin olen pitänyt.
Nelikymppinen ei ole mikään vanha. Kremppaa tai aineenvaihduntaongelmia ei kuulu vielä olla.
Sekin on yksilöllistä. Moni tuntemani nelikymppinen on jo todella huonossa kunnossa. En olisi itsekään uskonut mutta tosiasioille ei mahda mitään.
Ikääntymisen välttely on lopulta turhaa.
Nelikymppisenä ja viiskymppisenäkin voi vielä leuhkia.
Mutta jos elinvuosia suodaan siitä eteenpäin, on pakko hyväksyä, etteisuorituskyky eikä ulkonäkö pysy samana.
Madonna on hyvä esimerkki tästä ikuisen nuoruuden illuusiosta. Kirurgilla on käyty ja rankkaa treeniä vedetty. Nyt kroppa vetelee viimeisiään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä näin nelikymppisenä tullut vielä ensimmäistäkään eroa siihen kun olin parikymppinen. Olen ihan samassa kunnossa, mulla on edelleen satunnaisessa käytössä abiristeilymekkokin ja istuu entisen lailla. Myös juoksen samaa matkaa samaan aikaan mitä ennenkin. Ei väsytä, en nuku enempää, jaksan valvoa ja vaikka juhliakin satunnaisesti. Näkö ja kuulokin testattiin juuri vallan priimoiksi. Pitkät hiuksenikin olen pitänyt.
Nelikymppinen ei ole mikään vanha. Kremppaa tai aineenvaihduntaongelmia ei kuulu vielä olla.
Ihan samaa mieltä olin vielä 5v sitten. En ole enää. T N47
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaiseen timmiin urheilulliseen kuntoon pääse pelkästään lenkkeilyllä. Siihen tarvii usein myös hyvän kuntosaliohjelman.. Ja tottakai oikean ruokavalion.
Kyllä pääsee. Läskien tekosyy olla läski kun "ei ole kuntosalikorttia".
Itsellä BMI n 20 ja tiedän että saan halutessani vatsalihakset näkyviin parissa viikossa ihan kotitreenillä ja ruokavaliolla, kahdessa kuukaudessa olisin kisakunnossa. Eikä ole kiinni geeneistä vaan valinnoista, lapsuuden perheessäni kaikki oli vähän pullukoita. En ole eläessäni käynyt salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaiseen timmiin urheilulliseen kuntoon pääse pelkästään lenkkeilyllä. Siihen tarvii usein myös hyvän kuntosaliohjelman.. Ja tottakai oikean ruokavalion.
Itsellä BMI n 20 ja tiedän että saan halutessani vatsalihakset näkyviin parissa viikossa ihan kotitreenillä ja ruokavaliolla, kahdessa kuukaudessa olisin kisakunnossa. Eikä ole kiinni geeneistä vaan valinnoista, lapsuuden perheessäni kaikki oli vähän pullukoita. En ole eläessäni käynyt salilla.
no et kyllä saisi.
Kovaa uhoa sulta löytyy mutta et todellakaan saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää, että pääset kahdessa viikossa kisakuntoon, jos et ole koskaan edes käynyt salilla? Meinaat, että muutamassa kuukaudessa kasvattat lihasmassaa monta kiloa? Ihmisillä ei ilmeisesti ole mitään käsitystä, kuinka kauan ja kovaa joutuu niitä painoja nostamaan, että saa edes vähän lihasmassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä BMI n 20 ja tiedän että saan halutessani vatsalihakset näkyviin parissa viikossa ihan kotitreenillä ja ruokavaliolla, kahdessa kuukaudessa olisin kisakunnossa. Eikä ole kiinni geeneistä vaan valinnoista, lapsuuden perheessäni kaikki oli vähän pullukoita. En ole eläessäni käynyt salilla.Mistä voit tietää, että pääset kahdessa viikossa kisakuntoon, jos et ole koskaan edes käynyt salilla? Meinaat, että muutamassa kuukaudessa kasvattat lihasmassaa monta kiloa? Ihmisillä ei ilmeisesti ole mitään käsitystä, kuinka kauan ja kovaa joutuu niitä painoja nostamaan, että saa edes vähän lihasmassaa.
Jaa että kotona ei voi kasata painoa päälle?
Kävikö ne antiikin soturit usein salilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä BMI n 20 ja tiedän että saan halutessani vatsalihakset näkyviin parissa viikossa ihan kotitreenillä ja ruokavaliolla, kahdessa kuukaudessa olisin kisakunnossa. Eikä ole kiinni geeneistä vaan valinnoista, lapsuuden perheessäni kaikki oli vähän pullukoita. En ole eläessäni käynyt salilla.Mistä voit tietää, että pääset kahdessa viikossa kisakuntoon, jos et ole koskaan edes käynyt salilla? Meinaat, että muutamassa kuukaudessa kasvattat lihasmassaa monta kiloa? Ihmisillä ei ilmeisesti ole mitään käsitystä, kuinka kauan ja kovaa joutuu niitä painoja nostamaan, että saa edes vähän lihasmassaa.
Olen ollut joskus raksalla töissä ja juurikin pari kuukautta meni kun lihakset erottui ja verisuonet pullisteli, tosin pohjakunto oli tosi hyvä ja ruokavalio kondiksessa. Askelia n 20000 per päivä ja raskasta nostelua.
Minäkään en usko että sali on tarpeellinen.
Olen yli 40 ja nimenomaan tuo noin 38-39 oli taitekohta jonka jälkeen kiloja alkoi kertyä helpommin ja niiden pudottaminen aivan mahdotonta. Ja en todellakaan syö paljon. Mutta 20-30-vuotiaana samalla ruokavaliolla laihduin helposti, tai vaikka olin syömättä pari päivää niin.... Mutta nyt ei tapahdu mitään.
Kauhulla odotan vaihdevuosia koska siinä seuraa vielä yleinen rupsahdus muun painonnousun lisäksi.
Ja en ole lihava nytkään mutta olen 10 kg painavampi kuin parikymppisenä ja edes 2-3 kg pudotus ei onnistu. :( Mitään 40 km viikossa en kyllä jaksa juosta, eivätkä polvetkaan enää kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraatko jotain tiettyä treeniä vai treenailetko vain oman pääsi mukaan?
Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin eihän 40+ ihmiset laihtuisi niissä laihdutusohjelmissakaan (tyyliin Jutta Gustafsberg, Pippa Laukka ym.), mutta nehän laihtuu.
Jotkut oikein hurahtavat treenaamiseen ja terveellisiin elintapoihin vaikka viiskymppisenä, ja kyllä se sitten näkyy ulkonäössäkin.
Oma äitinikin kasvatti vaihdevuosien myötä kauniin, pitkän tukan takaisin ja lisäsi urheilua noin puolella verrattuna aikaisempaan, aloitti jopa uuden lajinkin jota treenaa pitkäjänteisesti.
On kaunis ja energinen.
Sen ikäisenähän on just aikaa kaikkeen tollaseen, kun ei ole enää pieniä lapsia tms.
Nelikymppisillä tulee mahtavat tekosyyt näköjään saamattomuudelleen. On se kuma että ne, ketkä tosissaan treenaa ja rukaa ruokavalion kuntoon, saa tuloksia vaikka 80 vuotiaina.
Onhan ihmisten välillä isoja eroja: toiset ovat liikkuneet, jopa urheilleet nuoresta asti ja saavat helposti lihasta luontaisesti. Toiset hoikkaa tekoa valmiiksi, toisille painoa kertyy hyvin helposti.
Ja sekin, liikkuuko työssä. Tosin olen ollut huomaavinani että jaloillaan paljon olevat siivoojat ja hoitajat eivät automaattisesti ole solakoita, vaikka luulisi tuon ainakin helpottavan painonhallintaa. MUtta sittenkun se stressikin altistaa lihomiselle. Ja alkoilu. Onhan näitä tekijöitä paljon.
Olen nyt 47v havahtunut siihen, että haluan vakiinnuttaa liikkuvaa elämäntapaa ja luopua alkosta. Nuorempana sitä on mennyt reilustikin ja se on vaikuttanut paitsi itsetuntoon, myös likuntahaluihin. Eli jos kuntoilevaa elämää hakee ja muutenkin upgreidata oloaan keski-iässä, niin oman kokemuksen mukaan (kesällä tulee täyteen vuosi ilman) alkosta luopuminen auttaa monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntymisen välttely on lopulta turhaa.
Nelikymppisenä ja viiskymppisenäkin voi vielä leuhkia.
Mutta jos elinvuosia suodaan siitä eteenpäin, on pakko hyväksyä, etteisuorituskyky eikä ulkonäkö pysy samana.
Madonna on hyvä esimerkki tästä ikuisen nuoruuden illuusiosta. Kirurgilla on käyty ja rankkaa treeniä vedetty. Nyt kroppa vetelee viimeisiään.
Toki näin, mutta moni vetää mieluummin viimeiseen saakka mahdollisimman freesinä kuin plösähtää ja tätiytyy elintapojen seurauksena heti kun varsinainen nuoruus loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin eihän 40+ ihmiset laihtuisi niissä laihdutusohjelmissakaan (tyyliin Jutta Gustafsberg, Pippa Laukka ym.), mutta nehän laihtuu.
Jotkut oikein hurahtavat treenaamiseen ja terveellisiin elintapoihin vaikka viiskymppisenä, ja kyllä se sitten näkyy ulkonäössäkin.Oma äitinikin kasvatti vaihdevuosien myötä kauniin, pitkän tukan takaisin ja lisäsi urheilua noin puolella verrattuna aikaisempaan, aloitti jopa uuden lajinkin jota treenaa pitkäjänteisesti.
On kaunis ja energinen.
Sen ikäisenähän on just aikaa kaikkeen tollaseen, kun ei ole enää pieniä lapsia tms.
Minusta on hienoa, että moni nainen vasta neli-viisikymppisenä innostuu lenkkeilystä ja alkaa hoitaa itseään. Ihan sillä mielellä, että oikeasti nauttii siitä eikä miettiäkseen ulkonäköään. Oikein helposti se reipas olemus säväyttää iästä riippumatta. Juuri tämä vaihdevuosilla pelottelu ja kaikkien kolotusten ja vaivojen lietsonta kiukutta, jo nelikymppisiä aletaan ajaa vanhuksiksi. Tuollaiselle mielettömyydelle pistäköön jokainen itseään arvostava kampoihin niin paljon kuin pystyy. Eikä niin, että paetaan sinne viinitonkan taakse piiloon ja itseä säälimään.
Mikään ikä ei itsellään ole kirous eikä tuomio. Muualla maailmalla oikein pistää silmään vanhemman väen hoikkuus ja ryhti, iän edessä ei jäädä voivottelemaan. Jotain tekemistä sillä on henkisen ryhdin ja itsensä kantamisen kanssa. Vo kun tätä samaa ryhdikästä aikuisuutta näkyisi enemmän Suomessakin, missä molemmat sukupuolet ymmärtävät että vetovoimaisuus on viime kädessä henkisistä ominaisuuksista vahvasti kiinni. Eli se elämänilo. Täällä sitä suunnilleen pilkataan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.youtube.com/channel/UCaptgpi1EAmn6-zMuVTq7BQ
Toi nainen on jo 60-vuotias.
Ja tämä on yli 50-vuotias:
Olen 33-vuotias ja toivoisin olevani yhtä hyvässä kunnossa kuin ylempänä olevat leidit.
Toinen noista, tuo 60-vuotias kertoo yhdellä kanavansa videolla, että häntä on AINA luultu reippaasti ikäistään nuoremmaksi ja se on aiheuttanut erilaisia koomisia tilanteita mm. työelämässä, eli vastaus hänen kohdallaan on GEENIT. Jotkut näyttää ikäistään nuoremmalta tekemättä asian eteen kovinkaan paljon. Toki hän varmasti syö terveellisesti ja liikkuu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.youtube.com/channel/UCaptgpi1EAmn6-zMuVTq7BQ
Toi nainen on jo 60-vuotias.
Ja tämä on yli 50-vuotias:
Olen 33-vuotias ja toivoisin olevani yhtä hyvässä kunnossa kuin ylempänä olevat leidit.
Ainakin tuo blondi on käynyt plastiikkakirurgilla.
Blondin käsivarret näyttää todellakin yli 50-vuotiaan käsivarsilta. Laihuus ei ole enää keski-ikäisenä kaunista, kun nahka roikkuu. Jos olisi vähän enemmän rasvaa, niin olisi "hyvässä kunnossa" ja "nuorekkaampi".
Lihaksia vaan läskin tilalle, ei enää roiku. Kuivaharjaus aamuisin ennen suihkua tekee hyvää löysälle iholle.
Pitää myös antaa vähän armoa, kun ei enää ole kakskymppinen.