Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piikitykset sun muut IVF:ssä?

26.06.2006 |

Heippa, elokuussa olis vuorossa meikäläisen ensimmäinen IVF ja olen menossa lääkityksen suunnittelukäynnille 5.7. Onko aina niin, että oma hormonitoiminta stopataan? Vai voiko IVF:ssäkin toimia niin, että nappailisin clomeja tai piikittelisin alkukierrosta? Eli periaatteessa kuukautisten alettua elelisin kuten inssihoidoissa ole elennyt ja eka ultra olis siinä kp10 paikkeilla.

Tällasia mietin, kun laskeskelen kiertopäiviä klinikan loman mukaan.

Kiitos, jos jaksatte vastailla!!

Iloista ja plussarikasta kesää!

-mooli

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clomeja ei IVF hoidossa käytetä. Riippuu tapauksestasi valitaanko sulle lyhyt vai pidempi hoitokaava, pidemmässä oma hormonitoiminta pysäytetään nenäsumuttein, lyhyemmässä pääsee vähän nopeammin alkuun piikityksin. Varmaan selviää heti ekalla käynnillä kumpi hoito valitaan ja saat tiedon lääkkeistä sekä ohjeistuksen niiden käyttöön. Lääkkeet ovat kalliita mutta onneksi kelan korvaukset tulee vastaan kun maksukatto täyttyy siinä vähän yli 600 euron kohdalla. Apteekissa osaavat neuvoja kuinka paljon kannattaa kerralla varata lääkkeitä.

Mulla oli keväällä käytössä sumutteena suprecur, piikit puregon ja lopuksi lugesteron. Niistä ei ainakaan mulle koitunut mitään oireita, väsymys tulikin vasta kun raskaus alkoi.

Tsemppiä hoitoihin !

Vierailija
2/5 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

Mulla on kanssa ivf (toinen kerta) joko elo-tai syyskuussa riippuen hiukan mun kierroista. Naistenklinikalta sain lappusen, jossa oli kerrottu kaikkea yleistä hoidosta:

-Ensimmäinen käynti yleensä n. kolmen viikon kuluttua kuukautisten alusta

- Munasolujen siirto n. 4 vk ekasta käynnistä

Hormoonihoito aloitetaan yleensä synarelalla, joka on nenäsumute (vaihtoehtoina suprecur, zoladex, tai procren). Mä tosin joudun näiden lisäksi syömään keltarauhashormoonia, kun on toi kierto niin epävakaa. Viime hoidossa mulla oli kiertoa tasaamassa e-pillerit ja se tuntui tosi omituiselta...

Seuraavassa vaiheessa hoitoon lisätään pistoslääke (gonal-F/ Puregon tai menopur), jotka sitten kasvattelee munarakkuloita.

36-38 h ennen operaatiota pistetään pregnyl, joka irroittaa munasolut ja lopetetaan synarela.

Punktion jälkeen olo on hieman turta (tosin ei jutuista päätellen kaikilla) ja sairaslomaa tulee max. 1 vk. Punktion jälkeen, jos on tullut hyviä alkioita, tehdään itse siirto. Ja sitten aloitetaankin taas uusi lääkitys eli lugesteron, joka on emätinkapseli, joita sitten tungetaan kolme kertaa päivässä pari viikkoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ollaan yksityisellä hoidossa ja clomeja käytetty kahdessa inssissä, ovitrelle irrotuspiikkiä ja inssin jälkeen luget 2 illassa emättimeen.

Gynellä varmaan selvinnee, millä eväin IVFiin lähdetään - varmaankin lyhyen kaavan mukaan lähdetään menemään, kun kierrot aika hyvin kartalla, niitä on tässä viimeisen vuoden aikana seurailtu melko ahkeraan. Oma kroppa toimii hyvin - mietityttää vaan, että ehkäpä muniksissa vika, kun tärppiä ei kuulu.

Kiitos ja ihanaa kesää!

-mooli

Vierailija
4/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ivf:nne tehdään lyhyellä kaavalla, se menee suunnilleen samoin kuin inssissä. Tosin lääkkeet ja lääkemäärät ovat erilaiset. Siinä omaa hormoonitoimintaa ei ajeta alas vaan sitä tehostetaan pistoshormooneilla. Lyhyessä kaavassa on ultra kuukautisten alkupäivinä ja hormoonipistokset aloitetaan noin kp 3-4. Pistoksia tulee noin 10 päivää, minä aikana tulee muutama ultrakäynti. Toisilla pistoksilla (Orgalutran 5 pv) estetään loppuvaiheessa munarakkuloiden ennenaikainen irtoaminen. Irrotuspistos (Pregnyl) ja punktio tulevat sen mukaan miten hormoonit ovat tehonneet eli munarakkulat ovat kasvaneet oikeaan kokoon (väh. 20 mm). Mulla punktio on ollut noin kp kp 16-18.

Sekä pitkää että lyhyttä kaavaa käytetään yleisesti. Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että pitkällä kaavalla saisi parempilaatuisia munasoluja, mutta käsittääkseni onnistuneita tuloksia on saatu molemmilla tavoilla. Riippuu lääkäristä ja hoitopaikasta kumpaa tapaa sinulle suositellaan. Eri hoitokerrat voidaan tehdä myös eri kaavalla. (Mulla oli 3 pitkää ja 2 lyhyttä hoitoa. Pitkästä kaavasta plussasin lopulta).

Onnea hoitoon!

Vierailija
5/5 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näet kävi niin, että clomit (100 mg) kasvatti 5 munarakkulaa. Inssin sijasta lääkäri suositteli ivf:ää, mutta huonon limakalvon (3 mm) takia emme viitsineet siitä huvista maksaa ja kaksi munarakkulaa sitten punktoitiin pois. Eipä kyllä inssikään onnistunut, luultavasti huonon limakalvon vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä