Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat tuhoavat kirpparit

Ärsyyntynyt
02.03.2020 |

Todella ärsyttävää, kun ihmiset, joilla olisi varaa ostaa lasten sekä omat vaatteet uusina, rohmuavat vaatteet kirppareilta. Perustelevat asiaa ekologisuutena ja taloudellisuutena, mutta tosi asiassa tekevät hallaa.

Ensinnäkin he ostavat yli tarpeidensa, ostoskärryt ovat kirppareilla ihan täynnä. Ja sanovat vielä kovaan ääneen, että en ole nyt ihan varma tästä takista, mutta otan kuitenkin kun on niin halpa.

Toisekseen he nostavat kirpputorien hintatasoa , ennen sai lasten sisähousut parilla eurolla, nyt hintapyyntö on vähintään 5.

Kolmanneksi, he eivät tuo vaatteita takaisin myyntiin, ainakaan niitä edullisempia. "Ei näitä euron hintaisia jaksa viedä myyntiin, hinnoittelukin on niin työlästä ettei kannata
".

Tämä ajaa köyhemmät pois kirppareilta ja ostamaan vaatteet halpahalleista tms. Nämä vaatteet eivät taasen ole kovin kestäviä ja kuluvat nopeasti loppuun ja pitää taas ostaa lisää. (eli siinä nollaantuu taas tuo ajatus näiden rikkaampien ekoteosta, kulutus loppupelissä lisääntyy).

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suurin ongelma on siinä, että suostutaan hintoihin. Idea kirppiksen edullisista löydöistä on unohtunut. Ketään tietttyä ostajaa en syyllistäisi.

Vierailija
2/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kaikilla oikeus ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät eivät siis saa saada vaivanpalkkaa?

Vierailija
4/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin jo aikoja sitten käymästä kirpputoreilta. Saan nykyään ostettua halvemalla uusia vaatteita, kuin kirpputorilta käytettyjä. Sama tavaroissa.

Mutta on tuo hintojen nousu myös ihan noiden kirpputorien syytä. Ne pöytähinnat nykyään on ihan törkeitä, ettei kukaan sinne halua raahata euron tuotteita, kun sitten jää miinukselle.

5/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakoin omaa kirpparipöytää kuukaudella. 

Siellä ei käy kaupaksi kuin halpa lumppu että ei siellä varakkaat ainakaan käy. Käyttämätön Bossin puku ei ole käynyt kaupaksi 20€ vaikka ostohinta oli 200€. 

Merkittömiä mekkojani olen myynyt. Adidaksen lenkkarit, Jack and Jonesin kauluspaidat, Jahti & Vahti kauluspaidat, Adidaksen housut, Niken takki ja muutama muu juttu joka on käynyt kuapaksi on ollut ns "merkki tavaraa". 

6/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vaatteiden hinnat on 0,50€ - 20€. 

Vierailija
7/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perustellaan kirppariostoksia ekologisuudella, pitäisi myös tuoda ne halvemmat vaatteet takaisin myyntiin, vaikka niistä ei saisikaan vaivanpalkkaa. Samoin pitäisi myös ostaa pelkästään tarpeeseen, ei hamstrata.

Vierailija
8/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenenkään tarvitse perustella kirppariostojaan millään perusteella. Ihan vapaasti ovat kaikkien ostettavissa.

Vierailija
9/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vissiin ylitarjontaa kirpparivaatteista, kun mikään ei liiku. Mulla on pöydässä ehjiä, puhtaita perusvaatteita hintaan 0,50-2 €. Tiesin jo aluksi tekeväni persnettoa, koska pöytävuokra on suurempi kuin kaikkien vaatteiden yhteenlaskettu hinta. Haluaisin vain nuo teiniaikojen pieniksi jääneet vaatteet pois nurkistani, mutta näyttää siltä että saan viedä ne takaisin kotiin. :D

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kirppareiden idea on vähän hukkunut. Todellisia löytöjä tekee enää tosi harvoin, koska tavara on hinnoissaan.

Vierailija
10/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on vissiin ylitarjontaa kirpparivaatteista, kun mikään ei liiku. Mulla on pöydässä ehjiä, puhtaita perusvaatteita hintaan 0,50-2 €. Tiesin jo aluksi tekeväni persnettoa, koska pöytävuokra on suurempi kuin kaikkien vaatteiden yhteenlaskettu hinta. Haluaisin vain nuo teiniaikojen pieniksi jääneet vaatteet pois nurkistani, mutta näyttää siltä että saan viedä ne takaisin kotiin. :D

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kirppareiden idea on vähän hukkunut. Todellisia löytöjä tekee enää tosi harvoin, koska tavara on hinnoissaan.

Avainsana tässä taisi olla teiniaikojen pieniksi jääneet vaatteet - muoti muuttuu, ja jos olet nyt ihan aikuinen ihminen, on teiniaikojen vaatteet ikävä kyllä vanhanaikaisen näköisiä. Lisäksi, pienemmälle osalle kirppiksellä shoppailijoista mahtuu, jos ei sinullekaan ole enää vuosiin mahtunut, kovin pienikokoiset vaatteet.

Vierailija
11/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi varaa ostaa vaatteet uutena, ja nykyään paljolti ostankin ihan ajansäästön vuoksi. Ollessani kotona lapsen kanssa, tein kuitenkin paljon ostoksia netti- ja livekirppiksillä, ja kyllä myös myin pieneksijääneitä eteenpäin. Kirppiksiltä olen tehnyt hyviä löytöjä ja bongannut esimerkiksi muutaman vuoden takaisia, ihania kuoseja, mitä ei uutena enää saa. Ostan myös mielummin vaikka 15 eurolla laadukkaan, tuntemani merkkisen vaatteen, mikä kestää käyttöä ja pesua, ja mistä saan sen eteenpäin myydessäni saman hinnan, kuin 15 eurolla vastaavan marketista, jolloin se kuluu ja nukkastuu pesussa, ja sitä ei saa eteenpäin myytyä edes 50 sentillä.

Vierailija
12/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Jakoin omaa kirpparipöytää kuukaudella. 

Siellä ei käy kaupaksi kuin halpa lumppu että ei siellä varakkaat ainakaan käy. Käyttämätön Bossin puku ei ole käynyt kaupaksi 20€ vaikka ostohinta oli 200€. 

Merkittömiä mekkojani olen myynyt. Adidaksen lenkkarit, Jack and Jonesin kauluspaidat, Jahti & Vahti kauluspaidat, Adidaksen housut, Niken takki ja muutama muu juttu joka on käynyt kuapaksi on ollut ns "merkki tavaraa". 

Jahti ja vahti kauluspaidat 😂 koirille vai ihmisille 😉

Vierailija
13/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian halvat hinnat epäilyttää myös. Miksi edes veit jos et tulisi pääsemään voitolle? Itse pyydän aina vaille kympistä ylöspäin, ja viime kerralla pöydällä aikuisten vaatteita tienasi 1300 e. Kaveri myy eurolla ja ihmettelee. Ostaja luulee että vaatteessa jotain vikaa jos silitetty laadukas paita on euron.

Vierailija
14/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa myyntiin Adidaksen ja Puman vaatteita miesten koossa kympillä ja alle, niin tulen ja ostan. Tai edes muutama normaali t-paita eurolla. Älkää tuoko linttaanastuttuja kenkiä ja 80-90-luvun verhoja, tai jotain hemmetin kippoja ja posliiniesineitä.

Vierailija
15/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri mieltä. Kirpparit tarvitsevat pyöriäkseen kaikenlaisia käyttäjiä, jotta toiselle turha olisi se aarre toiselle. Liian samankaltaiset kuluttajat etsivät samaa ja haluavat samasta eroon, joten käyttäjäkunnan kannattaa pitää olla riittävän heterogeeninen.

Mun mielestä suurin haitta kirpputoreilla on hukkuminen halpaan, arvottomaan ja huonolaatuiseen vaatteeseen, kenkään ja laukkuun. Samat polyesteri- ja akryylivuoret jotka ovat mullistaneet maailman tekstiiliteollisuuden ja kulutuskäyttäytymisen, ovat myös kirpputorien riesana.

Hyvästä tavarasta voikin pyytää hintaa. Jos löydän lujan ja hyväkuntoisen, itselle sopivan vaatteen 90-luvulta tai sitä ennen, olen valmis maksamaan monta kymppiä, vaikka olen pienituloinen. Vaatteet ovat sen arvoisia. Mutta penkominen halvan roskan seasta tulee yhä vaikeammaksi.

Vierailija
16/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kirppareista pelaa markkinatalouden ehdoilla, eivätkä ne ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia. Jos kukaan muu kuin köyhä ei saisi ostaa, niin näitä ei olisi olemassa. Syystä että se ei kirpparin pitäjälle eikä myyjille olisi kannattavaa.

Harmi ettet ole löytänyt tarvitsemaasi, mutta miten ne varakkaat sitten löytävät?

Vierailija
17/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta mitään kirppareilta. Yök. Ostan mieluummin uutena, mutta vähemmän. Kun suunnittelee lastenkin vaatteet niin, että kaikki sopivat yhteen niin selviää vähemmällä vaatemäärällä. Ja kun ostaa laadukasta, eivät hajoakaan ennen kuin käyvät pieniksi.

Yksi ystäväni kertoi, että hänen lapsellaan on 20 paitaa. Siis 20!!! Ei ihmekään, että maailma hukkuu paskaan.

Vierailija
18/30 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rikkaat vituttaa. FB-kirppareilla ja vaihto/osto/myynti -ryhmissä rikkaat jakaa ilman samaa tavaraa mitä köyhät yrittää myydä.

Vierailija
19/30 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus suositulta lastenvaatekirppikseltä on, että hyvälaatuiset vaatteet ei mene kaupaksi. Merkkivaatteet pitää hinnoitella 2-3 euroon, markettivaate ei myy edes 50 sentillä.

Vierailija
20/30 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin - varakkaat kirppistelijät mahdollistavat sen, että kirpputoreilta löytyy myös laadukasta, uutena kalliimpaa tavaraa.

Ei minua ainakaan kiinnosta ajatuksena kirpputori, jossa "köyhät" kierrättävät keskenään halpiskamoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän