Kaksostyttäret joista toinen on objektiivisesti "kauniimpi"
Tytöt ovat 14, ja olen itse siis heidän äitinsä.
Myönnän, etten itse ole kedon kaunein kukka, ylipainoa löytyy (minulla on luonnostaan hidas aineenvaihdunta), hiukset ovat huonot ja kasvonpiirteeni, ihon kunto yms. eivät ole kauniit, ainakaan klassisella tavalla. Mieheni on kuitenkin erittäin komea myös objektiivisella tasolla, nätit, säännölliset piirteet, kauniit hiukset ja hän on aina ollut hoikka.
Toinen tyttäremme muistuttaa miestäni. Hän on hoikka ja klassisen kaunis. Hän saa jatkuvasti kehuja ulkonäöstään, ja näin on ollut lapsesta saakka. Sukulaiset ja välillä jopa tuntemattomat ihastelevat hänen kauneuttaan, ja olen huomannut, että se on vähän jopa noussut hänen päähänsä.
Toinen tytär taas muistuttaa minua. On suoraan kuin kopio itsestäni. Hän syö samalla tavalla kuin siskonsa, mutta ylipainoa löytyy silti. Hän on perinyt minulta myös huonon ihon ja hiukset, vaikka niitä kuinka yrittää hoitaa. Silloin kun toista tytärtäni kehutaan, tämä toinen jätetään kokonaan huomiotta.
Ja siis TIETENKIN hänkin on mielestäni kaunis ja ihana, mutta objektiivisella tasolla toinen tytär on nätimpi.
Muuten tämä asia ei ollenkaan vaivaisi minua, mutta kun tämä toinen, ei niin nätti tyttäreni on alkanut huomaamaan ulkonäköeron siskoonsa. Hän huomaa, miten hänen siskonsa ulkonäköä kehutaan, pojat ovat kiinnostuneita yms. ja sen vuoksi hänen itsetuntonsa on matala. Minä ja mieheni aina kehumme häntä, myös hänen muita ominaisuuksiaan, mutta sillä ei ole häneen minkäänlaista positiivista vaikutusta. Hän vertaa itseään jatkuvasti siskoonsa ja huomaan, että häneen sattuu.
En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Kaipaan neuvoja. Olen itsekin aina ollut rumanpuoleinen, mutta minulla ei ollut samanikäisiä siskoja joihin olisin voinut verrata itseäni näin.
Kommentit (13)
Hieman huvittaa miten sisko on kohdellut omia lapsiaan, se kauniimpi tytär on ihan selkeästi sen suosikki.
Meitä oli viisi sisarusta. Joku on aina kaunein ja joku rumin, sille ei oikein mitään voi. Eikä voi sillekään, että ihmiset ovat tavattoman ajattelemattomia ja yhteiskunta on ulkonäkökeskeinen. Älkää ainakaan kotona nostako ulkonäköasioita tärkeiksi, vaan kehukaa lapsienne käytöstä, lahjakkuuksia ja luonnetta.
Olet ihana äiti, koska olet tiedostanut tuon asian. Todella ikävää molempien tyttöjen kannalta, että toinen aina saa muilta sen positiivisen huomion. Osaat varmasti luovia niin, että toinenkin tytär tuntee itsensä rakastetuksi ja kauniiksi. Ihmisen kauneuteen kun vaikuttaa myös se sisäinen kauneus, ehkä jopa enemmän kuin ulkoinen. Tsemppiä sinulle ja tyttärillesi <3.
Ei tolle mitään voi. Mutta kun se rumempi löytää kivan suhteen ennen tuota kaunista, niin nännännää :D
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli viisi sisarusta. Joku on aina kaunein ja joku rumin, sille ei oikein mitään voi. Eikä voi sillekään, että ihmiset ovat tavattoman ajattelemattomia ja yhteiskunta on ulkonäkökeskeinen. Älkää ainakaan kotona nostako ulkonäköasioita tärkeiksi, vaan kehukaa lapsienne käytöstä, lahjakkuuksia ja luonnetta.
Niinpä, ei tarvitse olla edes kaksonen. Meitäkin oli monta tyttöä samassa perheessä ja kyllä sitä vertailua joutui kestämään.
Näin olemmekin tehneet, että kehumme molempia tyttäriämme, ja yleensä johonkin muuhun kuin ulkonäköön liittyen. Esim. "kauniimpi" tytär on hyvä matikassa, kehutaan siitä, ja toisella tytöllä on aivan upea lauluääni ja on muutenkin hyvä musiikissa ja taiteissa, eli kehutaan niistä. Kehumme myös välillä molempien tyttöjen ulkonäköä, ja varmistamme että kehumme heitä niin, ettei ei niin nätille tytölle tule mitenkään sellaista oloa, että kyseessä olisi säälikehu.
Joka tapauksessa, yleensä kehumme koskevat tyttöjen lahjakkuuksia tai esim. hyvää suoritusta jossain, eivät niinkään heidän ulkonäköään.
Silti, huomaan miten toinen tyttö ei pidä ulkonäöstään ja hänellä on huono itsetunto. Minä ja mieheni teemme oikeasti kaikkemme sen eteen, että hän olisi iloinen ja tyytyväinen itseensä, mutte emme tiedä mitä enempää voisimme tehdä.
Ap
Myöhemmin kauniilla raitaa mennä huonommin kuin toisella. Matalapalkkatyö vs rahakas ura.
Ihmiset ovat kyllä niin ajattelemattomia kun kehuvat toisen lapsen ulkonäköä toisen kuullen. Meillä on kolme tytärtä pienillä ikäeroilla, ja juuri nyt viikonloppuna olimme perhejuhlissa, jossa yksi sukulainen kovaan ääneen kailotti miten jumalaisen kaunis keskimmäisestä tytöstä onkaan tullut, niin kaunisvartaloinen ja upea tukka ja upeat kasvonpiirteet... Ja tämä kaikki siskojen seistessä vieressä. Kiehuin kiukusta.
Katariina suuri ei ollut kaunis nainen. Hän tiesi tämän ja keskittyi omiin vahvuuksiinsa ja teki venäjästä sen ajan suurvallan.
No sellaista se elämä on.
Itse olen epäidenttinen kaksonen. Sisko oli luokan kaunotar ja minä se rumempi.
Nyt keski-ikäisenä jotenkin lapsen pulleus kadonnut ja sisko puolestaan lihonut ja vanhettunut.
Osat ovatkin vaihtuneet. Siskon huonot elintavat näkyvät (lihominen, tupakointi, riittämätön uni) kun minä olen tullut jotenkin nätimmäksi. Toki elintavat vaikuttavat, urheilen paljon ja syön terveellisesti, en tupakoi.
Nuorena jouduin hyväksymään että jotkut on kauniimpia kuin toiset. Se ei silti tarkoita että sen olisi määriteltävä minut naisena tai ihmisenä. Itsetunto kannattaa rakentaa muihin kuin ulkoiseen, sillä me kaikki vanhenemme.
Sulla meni objektiivinen ja subjektiivinen sekaisin. Trendit muuttuvat maailmassa ja ilmastosotien sekä pandemioiden jälkeen pulleat naiset saattavat hyvinkin olla (uudestaan) huudossa, tai ainakin ovat elossa kun luuviulut ovat kuolleet nälkään ja tauteihin. Muutenkin on vaarana, että kauniimpana pitämästäsi tyttärestä tulee kiertopalkinto, koska hän on kotona oppinut, että hänen ulkonäkönsä on ainoa arvostettava seikka hänessä. Väännä siinä sitten vitsiä kun toinen tyttäristäsi on onnellisissa naimisissa ja toinen toimii panopuuna aikuisviihdebisneksessä.
Huoh ja niin nuoriakin vielä... ihmiset ovat kyllä typeriä kun eivät voi jättää sitä ulkonäön päivittelemistä edes aikuisikään. Pitää luoda paineet jo tuossa iässä. Onneksi edes sinä olet fiksu, tytöillä on käynyt tuuri äitinsä suhteen.
Vältä vertailua toisiinsa kaikessa (ei edes sitä että toinen on hauskempi tai matemaattisesti lahjakkaampi kuin toinen). Kohtele molempia yksilöinä, älä viittaa kaksosiin tai tyttöihin tai teineihin, vaan Miisaan ja Maijaan. Tällä voi päästä edes hieman eroon siitä että koko ajan pitäisi olla jokin kilpailuasema.
Ja yritä kehua ja kannustaa molempia omissa vahvuuksissaan. Siis myös sitä kaunista. Ettei tule tunnetta että toista kehutaan vain siksi että toinen saa kehunsa muualta.