Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua sain kutsun karonkkaan

Vierailija
01.03.2020 |

Mulla on tietty ja aika tärkeäkin osuus väitöskirjan syntymiseen, mutta tämä oli silti täysi yllätys. Mä en tiedä tuollaisista mitään. Pannaanko sinne juhlavaatteet vai mitä ja miten siellä ollaan, kun on tällainen sivullinen. Olen vähän sukua sekä "tutkimusaineiston" osa, näin suurpiirteisesti sanottuna. Mulla ei ole edes akateemista koulutusta enkä ole käynyt yliopistolla kuin yhden avoimen kurssin, joten olen ihan pihalla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistetaas nyt ekana, että kutsu on karonkkaan, ei karonkan jatkoille?

Jos karonkka, ainoa oikea puku naisella on pitkä, musta iltapuku. Helppoa.

Vierailija
2/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan juhlapuku, joka on vielä iltapukua juhlavampi. Googlesta löytyy aika mukavasti tietoa. Itse olin juuri perheenjäsenen karonkassa. Se oli hieno tilaisuus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kutsussa ole pukukoodia? Kyllä sinne yleensä laitetaan juhlavaatteet (miehillä frakki tai tumma puku, naisilla vastaavan tason asu), mutta tässä on jonkin verran eroja eri yliopistojen eri laitosten väleillä.

Muuten ovat normaali illallinen, mutta pääruoan jälkeen väittelijä pitää puheen, jossa hän kiittää ensin vastaväittäjää ja sitten muita väitöskirjan tekoon osallistuneita. Näiden muiden kuuluu sitten pitää lyhyet vastauspuheet samassa järjestyksessä kuin heidät on mainittu väittelijän puheessa. Mieti siis etukäteen muutama sana, jonka voit tarvittaessa sanoa.

Vierailija
4/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun yhteydessä ei mainittu pukukoodia? Se voi karonkassa olla juhlapuku tai tumma puku. Pukukoodin mukainen asu siis ja akateemisissa juhlissa tapana on, että puku on musta tai toissijaisesti muu hillitty väri.

Vierailija
5/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut vielä virallista kutsua, vaan ilmoituksen, että mut kutsutaan, se tuli just äsken. Vähän sellaisen save the date -tyylisen, varmaan siksi kun tyyppi tietää mulla olevan paljon harrastuksia ja vapaaehtoistöistäni.  Mutta kiitos! 

Vierailija
6/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja googlettele karonkka, niin saat kuvauksia tilaisuuden kulusta ja käytännöistä.

Vierailija
7/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmistetaas nyt ekana, että kutsu on karonkkaan, ei karonkan jatkoille?

Jos karonkka, ainoa oikea puku naisella on pitkä, musta iltapuku. Helppoa.

Ei tarvitse olla välttämättä musta. Tosin tässä on eroja laitosten väleillä, joten kannattaa tarkistaa asia väittelijältä.

4, joka on osallustunut ainakin 15 karonkkaan.

Vierailija
8/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin menet sitten myös väitöstilaisuuteen ennen karonkkaa? Itsellä tuotti aikataulutus vähän haasteita, kun halusin käydä kampaajalla ja vaatteet piti vaihtaa välissä. Jännitin itse kaikkea kovasti, mut turhaan. Yllätyin siitä, kuinka lämminhenkinen tilaisuus karonkka kaikesta virallisuusestaan huolimatta oli.

T: nro 2

Vierailija
9/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, muistin numeroni väärin. Viestin 7 kirjoitti siis 3, ei 4.

Vierailija
10/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kutsussa ole pukukoodia? Kyllä sinne yleensä laitetaan juhlavaatteet (miehillä frakki tai tumma puku, naisilla vastaavan tason asu), mutta tässä on jonkin verran eroja eri yliopistojen eri laitosten väleillä.

Muuten ovat normaali illallinen, mutta pääruoan jälkeen väittelijä pitää puheen, jossa hän kiittää ensin vastaväittäjää ja sitten muita väitöskirjan tekoon osallistuneita. Näiden muiden kuuluu sitten pitää lyhyet vastauspuheet samassa järjestyksessä kuin heidät on mainittu väittelijän puheessa. Mieti siis etukäteen muutama sana, jonka voit tarvittaessa sanoa.

Olin miehen karonkassa eikä hän ollut kertonut minulle tästä säännöstä. Oli tosi kiva tajuta siinä puheiden edetessä, että minut oli mainittu puheessa, ja minun oli tarkoitus pitää oma puheeni. Mielestäni puheeni oli ihan kamala. Mies ei ollut halunnut stressata minua etukäteen, mutta olin kyllä ihan superstressaantunut siinä hölistessäni.

Vierailija
11/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piksinirkka: jos haluat karonkkaan, vaikka ei ole kutsua tullutkaan, niin mene väitöstilaisuuteen ja esitä siellä väittelijälle kysymys väitöskirjan sisältöön liittyen, niin kutsu tulee tilaisuuden lopuksi suullisesti.. :)

Vierailija
12/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyöön karinkkakuisuissa on usein ilmaus ”juhlapuku tai tumma puku”, mikä tarkoittaa sitä,e ttä vooi tulla frakissa tai siinå iltapukua juhlavammassa pitkässä mekossa TAI voi tulla tummassa puvussa ja jopa polvimittaisessa mekossa tai housuasussa.

Akateeminen juhlaväri on musta ja siksi karonkkavaatteen PITÄISI olla musta, mutta tästä kyllä nykyään lipsutaan varsinkin nuorempien tutkijoiden joukossa - pääpöydässä yleensä ei lipsuta, utta tuskin sinä siellä istut. Varminta kuitenkin on vetää päälle musta vaate.

Väitöstilaisuuteen voi pukea mitä vaan siistiä päivävaatetta. Asianosaiset ovat mustissa frakeissa tai jakkupuvuissa, mutta yleisön ei tarvitse.

Vierailija
13/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Muotoillaan nyt sitten näin: musta, pitkä puku (leninki) on ainakin oikea valinta. Sellaisessa karonkassa en ole ollut, jossa helmanpituutta olisi sentilleen katsottu.

AP voi vielä kutsun saatuaan varmistaa kuinka tarkasta pukukoodista on kyse. Yleensä sen päättää väittelijä itse.

Vierailija
14/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piksinirkka: jos haluat karonkkaan, vaikka ei ole kutsua tullutkaan, niin mene väitöstilaisuuteen ja esitä siellä väittelijälle kysymys väitöskirjan sisältöön liittyen, niin kutsu tulee tilaisuuden lopuksi suullisesti.. :)

Toinen piksi: Kutsu tulee, mutta siitä tulee kohteliaasti kieltäytyä.

Vierailija
15/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän alasta. Jossain humanistis-luonnontieteellisellä puolella voi olla superrentoja karonkkoja, vai karonkoita? Kunhan pukukoodi kutakuinkin selvillä. Ei. tod. ole kaikilla ollut mustaa iltapukua, mutta tiedustele juhlakalulta. Kerran jouduin pitämään ahdistavasti yllätyspuheen mutta muuten lähinnä syömistä, juomista ja hauskanpitoa.

Vierailija
16/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella olet vaikuttanut suuresti väitöskirjan syntyyn, niin väittelijä saattaa mainita sinut kiitospuheessaan. Ja siten voitkin valmistautua pitämään vastakiitospuheen.

Onneksi viimeinenkin tuttavapiirissä tehty väikkäri on valmis ja karonkat takana. Ostin iltapuvun vuonna 2000 ja kas kummaa, se hiukan kirisitää. 

Vierailija
17/27 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se musta pitkä puku on väittelijän asu, vieraiden pukukoodi on kyllä yleensä tumma puku mikö tarkoittaa naisella esim. polvimittaista mekkoa. En ole yhdessäkään iltapuku-karonkassa ollut. Toki jos on itse väitellyt ja haluaa käyttää tohtorin hattua, niin on tarkka pukukoodi, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Vierailija
18/27 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut vielä virallista kutsua, vaan ilmoituksen, että mut kutsutaan, se tuli just äsken. Vähän sellaisen save the date -tyylisen, varmaan siksi kun tyyppi tietää mulla olevan paljon harrastuksia ja vapaaehtoistöistäni.  Mutta kiitos! 

Tarkoitatko varaa tämä päivä?

Vierailija
19/27 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tapana on, että tämä kutsuttu kieltäytyy kohteliaasti kunniasta.

Vierailija
20/27 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joissakin yliopistoissa/tiedekunnissa jo urbaania legendaa!

Ei siis kannata nolata itseään kysymyksellä, sillä se ei takaa kutsua karonkkaan, ja kuka noin "alhaisella" keinolla sinne edes haluaa muiden silmätikuksi!