Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä muodostelmaluistelua

Vierailija
01.03.2020 |

äskeisessä esityksessä ei ollut mitään hienoa mun silmiin.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä sen suosiota Suomessa. Kansainvälisesti sitä pidetään lajina niille luistelijoille, joilla ei ole tarpeeksi taitoa menestyä yksinluistelussa. Eikä se ole suosittua juuri missään muualla. Ruotsikin lopetti ainoan joukkueensa, kun siitä ei tullut olympialjia. Katsoin tuota ja pari esitystä ok, mutta sitten alkoi nukuttaa. Kaikki näyttää niin samalta. Suutkin on kaikilla niin isosti auki kuin odotettaisiin telkän tulevan tekemään sinne pesää. 

Kaikki näyttää niin samalta jos ei erota ulkokaarta sisäkaaresta tai twisseliä kolmosesta.

Kyllä mä erotan, tunnistan yksinluistelusta kaikki hypyt. Mutta noita näytetään paljon kattokamerasta kokonaisuutena ja kaikki näyttää siitä kulmasta samalta. Niistä puuttuu persoona, kaarissa ei ole persoonaa. Yksinluistelun hypyissä on usein persoonallisia ja vaikeita lähtöjä ja kauniita ulostuloja. 

😄😄😄😄😄😄😄😄

Vierailija
22/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kanssa ymmärrä sen suosiota Suomessa. Kansainvälisesti sitä pidetään lajina niille luistelijoille, joilla ei ole tarpeeksi taitoa menestyä yksinluistelussa. Eikä se ole suosittua juuri missään muualla. Ruotsikin lopetti ainoan joukkueensa, kun siitä ei tullut olympialjia. Katsoin tuota ja pari esitystä ok, mutta sitten alkoi nukuttaa. Kaikki näyttää niin samalta. Suutkin on kaikilla niin isosti auki kuin odotettaisiin telkän tulevan tekemään sinne pesää. 

Kaikki näyttää niin samalta jos ei erota ulkokaarta sisäkaaresta tai twisseliä kolmosesta.

Kyllä mä erotan, tunnistan yksinluistelusta kaikki hypyt. Mutta noita näytetään paljon kattokamerasta kokonaisuutena ja kaikki näyttää siitä kulmasta samalta. Niistä puuttuu persoona, kaarissa ei ole persoonaa. Yksinluistelun hypyissä on usein persoonallisia ja vaikeita lähtöjä ja kauniita ulostuloja. 

😄😄😄😄😄😄😄😄

Tarkoittaako nauruhymiöt, että on tarkoituskin että lajia saavat katsoa vain ne, jotka ymmärtävät sen tekniikan? ok, selvä. Muistakaa kertoa se lipunmyynnissä myös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi joku haluaa käyttää kaiken aikansa ja rahansa ja kunnianhimonsa marginaalilajiin, josta ei ole edes teoreettista mahdollisuutta saada ammattia.

... toisin kuin esim 100m juoksu, mäkihyppy, juopottelu, shoppailu, etc ajanviete joista ura useinkin urkeaa...?

En minä ymmärrä juopottelua ja shoppailuakaan, jos niihin käytetään kaikki aika, jaksaminen ja kymmeniä tuhansia euroja rahaa vuodessa.

Pointtini on, että harrastuksen tavoitteena on yleensä toimia virkistyksen ja elämyksien lähteenä arjen keskellä. Nämä tyypit treenaavat kuutena tai seitsemänä päivänä viikossa erittäin kurinalaisessa ryhmässä. Vaikea kuvitella, että muodostelmaluistelu suoranaisesti rentouttaisi heitä.

Kuitenkaan tuon rääkin seurauksena ei ole sellaista ammattitaitoa tai ”nimeä”, jonka varaan voisi edes kuvitella rakentavansa tulevaisuutta. Oikaiskoon joku, jos olen väärässä.

Vierailija
24/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi joku haluaa käyttää kaiken aikansa ja rahansa ja kunnianhimonsa marginaalilajiin, josta ei ole edes teoreettista mahdollisuutta saada ammattia.

On kuule huumaavaa hallita kehoaan ja antaa musiikin viedä ja tuntea se jää alla ja hyppiä ja mennä!

No joo, olisi minustakin kivaa luistella itsekseni musiikin tahdissa ja tehdä parit hypyt jos osaisin. Mutta en oikein osaa kuvitella vapauden huumaa, jos pitäisi olla rivissä toisten kanssa ja vielä kaikilla sama ilme naamalla.

Vierailija
25/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😄😄😄😄😄😄😄😄

Tarkoittaako nauruhymiöt, että on tarkoituskin että lajia saavat katsoa vain ne, jotka ymmärtävät sen tekniikan? ok, selvä. Muistakaa kertoa se lipunmyynnissä myös. 

Tarkoitin sitä, että luistelufaneilla ei ole tapana vähätellä saman lajin eri muotoja. Tekniikka on kaikissa sama ja yhtä vaativa, niissä vain painotetaan eri osa-alueita. Muodostelmassa ne ovat puhtaat, syvät kaaret, yhdenaikaisuus, vaikeat askelsarjat, vaativat nostot, ohjelman teeman tulkitseminen, kuvioiden pitäminen kasassa, vauhdin kontrolloiminen riippuen rivipaikasta, uusien elementtien/variaatioiden keksiminen jne. Anteeksi jos loukkasin.

Vierailija
26/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kurkatkaa niiden vartaloita, siellä on naisille mallia mitä on olla siro ja hoikka.

Ei ole tekosyitä niissä porukoissa .

Vierailija
27/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kurkatkaa niiden vartaloita, siellä on naisille mallia mitä on olla siro ja hoikka.

Ei ole tekosyitä niissä porukoissa .

Ei muokassa kaikki ole langanlaihoja, vs. normi yksinluistelu. Osa tosi laihoja, mutta ei kaikki. Kyllä ihan riittää kun katsoo. 

Vierailija
28/30 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lajista tulee olympialaji, sen suosio muissa maissa nousee ja joukkueita alkaa tulla varsinkin venäjältä, missä populaa riittää ja kun ei lahjakaskaan pääse isoihin kisoihin tarjonnan vuoksi. Jos ei tule, se pysyy marginaalilajina. 

Vierailija
29/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on laji, jota harrastaa keskiluokan tai ylemmän keskiluokan perheiden kunnianhimoiset tyttäret, joiden lahjakkuus ei riitä taitoluisteluun. Kun keskinkertaiset lahjakkuudet oikein pinnistelee, niin on mahdollisuuksia voittaa ”maailmanmestaruus” ja elvistellä sillä muille keskinkertaisuuksille.

Tuo on tietysti ilkeästi muotoiltu, mutta vinha perä siinä on, vaikkei suurimman osan motivaatio olekaan tuo. Osasyy sille, miksi eräät maat pärjäävät taitolajeissa on valmennuksen lisäksi todellakin se, että suuresta populaatiosta pystytään poimimaan puhtaasti fyysisen potentiaalin (ei ainoastaan rahan ja vanhempien innostuksen) perusteella ne poikkeusahjakkuudet ja valmentamaan heidät huipuiksi. Lahjakkuus taas on pitkälti geneettistä, mutta sen lisäksi tietysti täytyy olla oikea asenne ja mahdollisuus harjoitella asianmukaisesti nuoresta pitäen.

Harrastin taannoin erästä tällaista lajia, ja eräs ulkomaalainen valmentaja joskus bussimatkalla upisi juurikin siitä, että hänen käsiinsä päätyvät usein ne, joilla on kohtuuvarakkaan ja tyrkyimmät vanhemmat, eivät läheskään aina ne, lahjakkuudet jotka karsinnan ja testien kautta sinne kuuluisivat.

Harjoittelumäärien suhteen varmasti muodostelmaluistelijat ovat ns vakavissaan, ja harrastajat ovat innostuneitakin, mutta ei Suomen kokoisesta maasta luultavasti edes löytyisi niin montaa yksilöluistelussa maailmankärkeen pienimpiäkään mahdollisuuksia omaavaa tyyppiä kuin mitä muodostelmaluistelua harrastaa.

Osa vanhemmista on pellejä. PK seudulla liikuskelin ns suht menestyneiden (akateemisesti) ihmisten piireissä, joissa ties kuinka monen tytär harrasti muodostelmaluistelua. Kovasti kehuivat kaikki että lapsensa oli mahdollinen tuleva maailmanmestari ja että harrastusryhmään valittiin parhaat. Niin varmaan, en tunne prosentteja mutta veikkaan että taitoluistelukoulusta aika moni pääsee muodostelmaluisteluun verrattuna yksilöluisteluun saati yksilöluistelun maajoukkuetason harrastajaksi (näitä kun on Suomessakin vain kourallinen)... On tilastollisestikin jo epätodennäköistä että minun tuttavapiirissäni olisi oikeasti noin montaa tulevaa "huippu-urheilijaa". Noh tietysti voi kysyä miten huppu-urheilija määritellään mutta se on varmaan pidempi keskustelu.

Toivottavasti lapset kuitenkin tykkäävät aidosti harrastuksestaan.

Vierailija
30/30 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up