Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pois hoitoalalta, mutta minne?

Vierailija
01.03.2020 |

Valmistuin juuri ammattikorkeakoulusta hoitoalalle ja nauratti kun näin tilinauhan: netto 1600€/kk. Työllistyin suht rauhalliseen yksikköön, joten sinänsä ei tarvitse painaa niska limassa, mutta onhan tuo nyt aivan naurettavaa.

Nyt tässä kolmenkympin kriisissä mietinkin, että mitä sitä seuraavaksi opiskelisi. Vaikka työ onkin mukavaa, niin haluan tulla paremmin toimeen rahallisesti. Mikä ala olisi sellainen, josta saisi hyvin töitä ja rahat riittäisi muuhunkin kuin näkkäriin?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgenhoitajana ihan sama juttu palkan suhteen. Itsekin pohdin alanvaihtoa

Vierailija
22/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörin työ on aika stressaavaa. Monesti jää hommia vielä kotiin, kun on jatkuvasti kaikenmaailman deadlineja. Ohjelmoinnissa taas tarvitaan yleensä monen vuoden kokemusta, että voi saada hyvä palkkaista hommaa. Monilla pohjalla jo teini-ikäisenä aloitettu ohjelmointi harrastus.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa että kuitenkin pidät työstä sairaanhoitajana. Uudelleenopiskelun sijasta (lisää näkkärivuosia) itse harkitsisin ulkomaille muuttoa.

Vierailija
24/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmä tiiä? Kiinnostaako sua hyvä palkka? Mikå sua motivoi? Onko tärkeää, että voit tehdä arvojesi mukaista työtä?

Suosittelen käyntiä ammatinvalintapsykologilla.

Työkkäreiden ammatinvalintapsykologit... just joo. Kaksi krt käynyt, ensin noin parikymppisenä ja sit parisenkymmentä vuotta myöhemmin, ei mitään hyötyä kummastakaan hlöstä. Viimeinen oli kyl huippu, juteltiin niitä näitä, totesi että olen "lämminhenkinen, helposti lähestyttävä ihminen", teetti jonkun testin (itse piti tehdä tietsikalla), josta selkisi jotain käppyröitä ja that's it. Päätä nyt tuon perusteella mihin uuteen ammattiin sitä lähtisi suuntautumaan! Merkillinen kokemus oli. Ja tuosta tälle hlölle maksetaan palkkaa? Minäkin osaisin tehdä tuota!

Vierailija
25/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa että kuitenkin pidät työstä sairaanhoitajana. Uudelleenopiskelun sijasta (lisää näkkärivuosia) itse harkitsisin ulkomaille muuttoa.

Totta muuten! Tähänpä pitääkin perehtyä -ap

Vierailija
26/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäreiden ammatinvalintapsykologit... just joo. Kaksi krt käynyt, ensin noin parikymppisenä ja sit parisenkymmentä vuotta myöhemmin, ei mitään hyötyä kummastakaan hlöstä. Viimeinen oli kyl huippu, juteltiin niitä näitä, totesi että olen "lämminhenkinen, helposti lähestyttävä ihminen", teetti jonkun testin (itse piti tehdä tietsikalla), josta selkisi jotain käppyröitä ja that's it. Päätä nyt tuon perusteella mihin uuteen ammattiin sitä lähtisi suuntautumaan! Merkillinen kokemus oli. Ja tuosta tälle hlölle maksetaan palkkaa? Minäkin osaisin tehdä tuota!

No jos hän on psykologi, niin kyllähän hänellä on varmasti hyväkin palkka! Ammatinvalinnassa ei kyllä ole apua

Vierailija
27/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuvittelin opiskeluaikoina, että palkasta jäisi se pari tonnia käteen nettona, mutta harhakuvitelmia ne sellaiset olikin. Nyt sitten kituutellaan.

Vierailija
28/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajana kaikille ikäisillä, jää palkkaa käteen 1700e/kk.

Päivät terveysasemalla kiirettä ja kiirettä.

Miten voi olla mahdollista? Valmistuin aika vastikään terveydenhoitajaksi ja netto lähes 2100. Ei mitään lisiä eikä mitään kokemusta. Vuorotyössä netto olisi vähintään 2500e, mahdollisesti enemmänkin. Missä ihmeessä nämä 1600-1700e nettopalkat oikein on?!

Vierailija
29/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUS peruspalkka päivätyössä brutto 2500e/kk täydellä työajalla. Siitä maksat veroja ja muita maksuja suunnilleen 500e. Pitäisi jäädä n. 2000e käteen. Miten saat vain 1600?

Suomessa on muitakin terveysalan työnantajia kuin HUS. 2320-2330 euroa kuukaudessa on sairaanhoitajan tavallinen palkka suurimmassa osassa työpaikkoja ilman erityisiä lisiä.

Helsingin kaupungilla sairaanhoitajan peruspalkka on jo lähes 2700e/kk. Espoon kaupungilla myös joku yli 2600e/kk.

Vierailija
30/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Ruotsiin tai Norjaan, molemmissa hyvä palkka, varsinkin Norjassa.

Yksi vaihtoehto on myös lähteä lentoemännäksi, mutta en kyllä tiedä onko siellä yhtään paremmat palkat (tuskin).

Vierailija
31/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Onko sulla lainoja tai jotain mihin menee rahaa? Sairaanhoitajan netto ei todellakaan ole mikään 1600e ellei se sitten ole sitä vain juuri sinulla. Ikinä ei pitäisi puhua nettopalkoista koska ne ei kerro mitään ja vaihtelee niin paljon ihmisten välillä. Aina pitäisi puhua BRUTTOpalkoista! Mikä sun brutto on ap?

Vierailija
32/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Helsingissä julkiset toimijat maksavat vähän paremmin, yksityisistäkin osa. Mutta jo 50 km pääkaupunkiseudulta se palkka on tuon 2300. Erikoissairaanhoidossa osa maksaa 2400.

Vierailija
33/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue insinööriksi

Vierailija
34/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoitajaksi? Eikös niiden liksa ole joku 2900-3000e? Yksityisellä nimenomaan.

Vierailija
35/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä työnantajan tai paikkakunnan vaihto? Erikoistuminen johonkin? Lisäpätevyys? Ihan ensimmäiseksi en alkaisi kokonaan alaa vaihtamaan, jos ainoa ongelma on palkka. Opiskeluun kuitenkin menee paljon aikaa ja vaivaa, eikä sekään välttämättä takaa mitään. Nykyään monien alojen työllisyystilanteet voivat vaihdella nopeastikin eikä valmistumisen jälkeen heti välttämättä pääse hyväpalkkaiseen työhön.

Kummastuttaa todella miten palkka voi olla noin pieni mitä monet tässä keskustelussa ilmoittaa, varsinkin jos siinä on mukana lisiä, ylitöitä ja työkokemusta on yli vuosikymmenen ajalta. Eihän tuo voi millään olla edes alan TES:in mukainen. Jotain hämärää tuossa nyt on, joko työnantajan puolelta, tai sitten nämä palkkojaan kertovat eivät tee täyttä työaikaa, eivät saa lisiä tms. tai palkasta menee suoraan joitain maksuja tms. Kannattaa ottaa asioista selvää.

Vierailija
36/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kanssa just valmistumassa ensihoitajaksi amkista. Laskeskelin, että mulla on sama palkka kuin opiskelu aikanani työskennellessäni kaupan kassalla. Töiden vastuissa vaan ihan hemmetin iso ero...

Vierailija
37/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte liikaa veroja, jos jää 1600e sh:na käteen. Jos taas asutte jossain perähikiällä, niin asuminen ja eläminen on paljon halvempaa ja silloin se on periaatteessa sama, kuin pk-seudulla 1900e. Menkää vuorotyöhön, jos rahat ei riitä.

Vierailija
38/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten VOI olla noin huono palkka? tarkennas nyt vähän tuota. Oletko sosionomi ja teet lh:n hommia vai miten?

Tuohan se palkka suurin piirtein on. Itse olen sairaanhoitaja päivystyksessä. Työ ei ole helppoa eikä kiireetöntä ja kuukausipalkkani nettona on 1678 euroa. Siinä on työn vaativuuslisä mukana. Minä tosin teen vuorotyötä ja ylitöitä, joten saan siitä korvauksia ja jos en niitä tekisi, olisi veroprosenttini pienempi. Toisaaalta asun kunnassa, jossa alahinen veroprosentti enkä kuulu kirkkoon.

Sulle jää siis n. 100e enemmän kuin minulle, päivystyksen laitoshuoltajalle.

Ja sulle jää n 50 euroa enemmän kuin kollegalle, joka tekee 70% työaikaa 2-vuorossa. Ikälisät? Progressio on perkeleestä, en palaa enää täydelle työajalle.

Vierailija
39/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 16% suomalaisista työssä käyvistä tienaa 3000 tai yli bruttona. Aika harvassa hommassa saa siis kunnolla palkkaa. 1600 netto kolmen vuoden opiskelusta on aika älyttömän hyvin päivätyöstä, monet tienaavat sen bruttona.

Vierailija
40/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatte liikaa veroja, jos jää 1600e sh:na käteen. Jos taas asutte jossain perähikiällä, niin asuminen ja eläminen on paljon halvempaa ja silloin se on periaatteessa sama, kuin pk-seudulla 1900e. Menkää vuorotyöhön, jos rahat ei riitä.

Ei mulla ainakaan ole kysymys siitä, että rahat eivät absoluuttisesti mitenkään riittäisi. Kyllähän ne riittävät, ja säästöönkin jää. Vaihdoin kuitenkin alaa, koska sairaanhoitajana palkkataso olisi jäänyt ikuisesti sellaiselle tasolle, ettei se olisi riittänyt esimerkiksi laadukkaaseen asumiseen kotikaupungissani. En oikein näe syytä tehdä raskasta ja vaativaa työtä, olla purtavana, lyötävänä ja haukuttavana ja luopua vuorotyön vuoksi mahdollisuudesta suunnitella pitkäjänteisesti omaa arkeaan ja elämäänsä, jos palkka riittää pk-seudulla siihen, että voi ostaa Kontulasta tai Korsosta 70-luvun talosta kerrostalokaksion 25 vuoden laina-ajalla. 

Opiskelin tradenomiksi, ja on ihan totta että työn saaminen ei ole enää ollenkaan samanlainen läpihuutojuttu kuin sairaanhoitajana, mutta nettopalkka on päivätyössä melkein 500 e/kk enemmän kuin vuorotyössä sairaanhoitajana. Mulle ei myöskään töissä huudeta, ei kourita perseestä eikä p*ska haise.