Muistatko vielä sikainfluenssan? Ikäsi?
Ihmiset tuntuvat olevan ihan kuutamolla korona-viruksen kanssa. Oletteko kaikki niin nuoria, ettette muista sikainfluenssaa?
Luulisi, että suuri osa nyt pienten lasten äideistä, on itse silloin ollut koulussa. Meidän koulussa meni 2-3 viikkoa, kun influenssa jylläsi ja n. puolet luokasta oli kerrallaan poissa.
Joku sairasti lievemmin, joku rankemmin. Kuoliko kukaan? Ei kuollut.
Miksi koronasta pidetään meteliä? Koska yhteiskunta tässä eniten kärsii, jos puolet työväestöstä yhtaikaa sairastaa. Toki on pahempi tauti kuin flunssa, mutta ei tässä pumpulissa voi elää koko ikää. Aika moni meistä on selvinnyt vesirokostakin
Kommentit (80)
Muistan hyvin. Sehän oli 2009-2010. Helmikuuhun 2010 mennessä Suomessa tautiin oli kuollut noin 50 henkilöä.
Syksyllä 2010 WHO julisti pandemian päättyneeksi.
Silloin tauti Suomessa levisi pohjoisesta etelään, eikä etelästä pohjoiseen, kuten oli odotettu. Muistaakseni hysteria sai valtaa, kun kerrottiin 8-vuotiaan lapsen siihen sairastuneen.
Työkaveri sairasti, kävi Pohjois-Suomessa sukuloimassa, oli töistä
poissa pari viikkoa. Oli työpäikan ainoa sairastumut.
Silloin lentokentällä näki maskeja vain Kauko-Idästä olevilla matkustajilla.
N 65 v
Jatkan: 8-vuotiaan lapsen sairastuneen ja menehtyneen.
Todellakin muistan! Työskentelin nimittäin tuolloin yhdessä sairaalassa. Kauhea hässäkkä oli, miten tähän tulevaan epidemiaan nyt varauduttaisiin. Sitten se lässähti ihan pannukakuksi, pl. narkolepsiaan sairastuneet rokotetut (yhden työkaverin lapselle kävi niin).
Täsmennettäköön, että olen ihan tyytyväinen ettei epidemiasta tullut sen kummempaa, ja että en ole mitenkään rokotevastainen. Itsekin "sikapiikillä" kävin.
Tuttavani kertoi, että hänen naapurin poika sai sikainfluenssarokotteesta niin pahan narkolepsian, ettei selviydy normaalista arjesta kotonaan ilman avustajaa. En henkilökohtaisesti tunne tapausta, joten en tiedä, onko tapauksella muita sairauksia tai vammoja kuin se narkolepsia.
Tuntuu uskomattomalta, että narkolepsia voisi olla niin paha, että vie kaiken toimintakyvyn. Kun olin teini, erään kaverini isällä oli narkolepsia, ja hän oli työelämässä, ajoi autoa ja työkoneitakin.
Muistan hyvin koska sairastin sen itse, olen nyt 48
En vamraankaan sairastanut sitä. En ottanut myöskään rokotetta. Jotain romuska syksyllä kyllä oli mutta ei nyt paha
Naapurin lapsi kuoli sikainfluenssaan, samoin yksi sukulainen mutta oli jo melkein 50 vee. Lapsen vanhemmat sairaalaan.
Tauti tuli meidänkin perheeseen ja se oli suoraan sanottuba helvetti. En ikinä ole ollut niin kipeä kuin silloin. Puoliso vietiin ambulanssilla sairaalaan. Onneksi selvittiin, mutta meni melkein puoli vuotta ennen kuin tuntui että on taas täyain kunnossa.
Korona kun tuli minulle niin oli lievää flunssaa eikä edes tarttunut meihin. Tein etätöitä koko ajan.
Otin sikainfluenssarokotuksen kun työnantaja tarjosi. Mitään sivuvaikutuksia en saanut. Olen 58.
Ne on täysin eri tyypin sairauksia. Kas kun et ebolaan vertaa.
Hämärästi. Jouduttiin ottaa koulussa rokote. En osannut kyseenalaistaa. Nyt en ottaisi.
N26
Muistan. Arkkiatrilla sormi herähti, eräällä toisella otsa kurttuili, rokoteriittisiä solvailtiin valtalehdissä...kin, siktikkulaisjono kiersi korttelin kymmenesti ja räntämyskyssä jotku ootti narkkishötsiään
Muistan, meillä koko perhe sairasti. Oli aika rankka meille perusterveillekin.
Ai miksi covid-19 pelottaa? Minua eniten se keskushermostoon meneminen ja keuhkojen täyttyminen.
Muistan. Samaa jauhettiin silloin, kauhea vouhkaaminen oli siitä, sanottiin et älkää uskoko salaliitto tyyppejä, rokote on turvallinen. Ei ollut.
M44
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi covid-19 pelottaa? Minua eniten se keskushermostoon meneminen ja keuhkojen täyttyminen.
Ymmärrän tuon. Tiesitkö että influenssa A tekee ihan samaa? Älä usko jos et halua. Kysy ammattilaisilta jotka hoitavat teholla joka ikinen vuosi influenssapotilaita.
Muistan. Olin juuri kirjoittanut lukiosta. Kävin sinä kesänä reppureissaamassa Aasiassa, lentokentillä oli lämpökamerat ja kuumeessa olisi joutunut kai johonkin tarkempaankin syyniin. Jossain pitkänmatkan bussissa matkatessa vähän jänskätti, kun paikalliset yskivät menemään.
Suomeen palattuani äitini pakotti minut ottamaan rokotteen, mitä en kyllä enää ottaisi jos nyt tekisin päätöstä. Ihan siksi, että elin silloin aikalailla yksin himas lukuunottamatta yliopistolla silloin tällöin pyörähtämistä. Jos se tartunta olisi tullut, olisi se varmasti tullut tuolta reissulta.
Rokotteesta johtuneet narkolepsiatapaukset olivat kyllä järkyttäviä ja myönnän, että ne vähentävät halukkuuttani ottaa koronarokotettakaan. Olen näitä narkolepsiaa sairastavia nuoria joutunut nykyisessä työssäni opettajana kohtaamaan useamman.
Muistan hyvin, frendi oli sairaalassa pitkään sen takia. Ite otin rokotuksen ja selvittiin sairastumatta. En edes tajunnut että nyky aikuisissa on ihmisiä jotka ei muistais, ei siitä niin kauaa oo.
Mä en ole vieläkään saanut mistään mitään todellista fakta coronasta, mä en ymmärrä mikä tässä on nyt niin pahaa.
Hysteria ja vastakkainasettelua on kyllä ollut.
Joten tuhannes kerran, osaako joku ihan järjellä selittää mikä tää corona oikein on?
Muistan, kun käytiin hakemassa eläinlääkäristä itsellemme ja lapsillemme "sikapiikit".
Muistan uutisen tytöstä (peruskouluikäinen), joka meni lääkäriin sikainfluenssassa. Hänet laitettiin kotiin sairastamaan. Tyttö kuoli jo saman päivän iltana.
N51