Muistatko vielä sikainfluenssan? Ikäsi?
Ihmiset tuntuvat olevan ihan kuutamolla korona-viruksen kanssa. Oletteko kaikki niin nuoria, ettette muista sikainfluenssaa?
Luulisi, että suuri osa nyt pienten lasten äideistä, on itse silloin ollut koulussa. Meidän koulussa meni 2-3 viikkoa, kun influenssa jylläsi ja n. puolet luokasta oli kerrallaan poissa.
Joku sairasti lievemmin, joku rankemmin. Kuoliko kukaan? Ei kuollut.
Miksi koronasta pidetään meteliä? Koska yhteiskunta tässä eniten kärsii, jos puolet työväestöstä yhtaikaa sairastaa. Toki on pahempi tauti kuin flunssa, mutta ei tässä pumpulissa voi elää koko ikää. Aika moni meistä on selvinnyt vesirokostakin
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, ja sairastinkin sen. Oireet alkoivat kesken päivän koulussa, olin lukiossa ensimmäistä vuotta. Terkka otti jonkun pikatestin, ja ilmoitti viikkoa myöhemmin, että kyseessä oli ollut sikainfluenssa. Oli kiva mennä takaisin kouluun, kun olin yhdelle kaverille aiheesta kertonut, mutta tieto oli levinnyt, ja pari ensimmäistä päivää koko luokka vältteli vieressäni istumista ja kanssakäymistä kuin ruttoa.
Ikää 26.Siis mitä? Mä olen myös 26v, mutta muistelisin etten todellakaan ollut lukio-ikäinen kun tuo sikainfluenssa tuli.
Kyllä mun 26-vuotias tyttö oli lukion ekalla, kun sikainfluenssaa oli. Itse sain rokotteen viimeisten joukossa, kun en kuulunut mihinkään riskiryhmään. Mies ja lapset rokotettiin 2009, minä sain rokotuksen 2010. Että ei siitä nyt niin hirveän kauaa edes ole.
Muistan. Esikoinen syntyi juuri silloin kun sikis alkoi jyllätä. Olin pitkälti kotona, ei otettu rokotetta kukaan. En panikoinut millään tasolla. Kaverin perhe sairasti ja oli vissiin melko rankka tauti aikuisille. Lapsi selvisi perusflunssalla.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Esikoinen syntyi juuri silloin kun sikis alkoi jyllätä. Olin pitkälti kotona, ei otettu rokotetta kukaan. En panikoinut millään tasolla. Kaverin perhe sairasti ja oli vissiin melko rankka tauti aikuisille. Lapsi selvisi perusflunssalla.
Ikäni nyt 35v
Muistan, olen 46, mutta en muista erityistä hysteriaa. Tosin en silloin ollut vielä av:lla, se lienee selitys... Muistan kuitenkin nähneeni telkkarista näitä rokotteenjonottajia ja se lähinnä ihmetytti ja huvitutti. Ei tullut edes mieleenkään ottaa piikkiä itselleni enkä sairastunut.
Hyvässä muistissa on, olen nyt 30-v. Jotenkin tuo oli sellainen juttu, että ei hätkäyttänyt. En ottanut rokotettakaan, onneksi.
Muistelen, että SARS ja lintuinfluenssa aiheuttivat vielä suurempaa paniikkia maailmalla. Tuota ensin mainittua pelkäsin minäkin koska luokkakaverini oli lomalla Thaimaassa, jossa noita tapauksia oli jonkisen verran. Itsekin sairastuin huhtikuussa -03 aivan helvetilliseen flunssaan ja pelkäsin että mulla on SARS :D Paljon oli myös juttua siitä suomalaisesta miehestä, joka sai tartunnan joko Bangokissa tai Bangok-Peking -lennolla ja lopulta kuoli.
Muistan. Olin töissä vilkkaassa turiskikeskuksessa Lapissa ja palvelin päivittäin ympäri maailmaa tulleita asiakkaita. En sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paremmin muistan sen kun rokote tuli liian aikaisin markkinoille ja aiheuttikin narkolepsiaa.
-n28
🖕
Nyt minulla on jo 100.s kerta, kun kerron teille, että narkolepsian voi saada vain, jos ihmisellä on sille altistava geeni.
Ihan ilman sitä rokotettakin, esim. infektiotaudin jälkeen olisi voinut sen saada.
Minulla on se geeni ja otin rokotteen, enkä saanut narkolepsiaa.
T. Se sama tutkija, joka on ennenkin teille tämän kertonut
Hyvin muistan. Otin lapsen kanssa rokotukset heti kun saimme. Niin otamme koronarokotuksetkin, kun niitä tulee markkinoille. Otamme myös influenssarokotukset aina. Otimme myös pneumokokkirokotukset js muita rokotuksiakin.
Ne jotka jättävät rokotuksia ottamatta vaarallisia tauteja vastaan pelätessään jotain äärimmäisen harvinaista narkolepsiaa tms, eivät osaa suhteuttaa riskejä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Olin töissä vilkkaassa turiskikeskuksessa Lapissa ja palvelin päivittäin ympäri maailmaa tulleita asiakkaita. En sairastunut.
Enkä ottanut rokotetta.
Muistan, olen 58-vuotias, työterveydenhoitaja rokotti "nasuflunssaa" vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, ja sairastinkin sen. Oireet alkoivat kesken päivän koulussa, olin lukiossa ensimmäistä vuotta. Terkka otti jonkun pikatestin, ja ilmoitti viikkoa myöhemmin, että kyseessä oli ollut sikainfluenssa. Oli kiva mennä takaisin kouluun, kun olin yhdelle kaverille aiheesta kertonut, mutta tieto oli levinnyt, ja pari ensimmäistä päivää koko luokka vältteli vieressäni istumista ja kanssakäymistä kuin ruttoa.
Ikää 26.Siis mitä? Mä olen myös 26v, mutta muistelisin etten todellakaan ollut lukio-ikäinen kun tuo sikainfluenssa tuli.
Väärin muistat. Kyllä siitä on 10 vuotta, olet ollut 16v eli luultavasti lukiossa. Vai olitko ysillä?
Meillä koko perhe sai rokotteen pienimmän, silloin 3v astman takia. Viikon päästä rokotteista sikainfluenssa kuitenkin iski ja oli raju tauti. Onneksi mä ehdin vähän tolpilleni ennen miehen sairastumista. En tiedä miten oltais hoidettu pienet, sairaat lapset jos oltais yhtä aikaa oltu sairaina.
Muistan hyvin. Olin 19v ja sairastuin siihen. Oli kamala tauti hyväkuntoiselle perusterveelle 19-vuotiaallekin. Voin hyvin kuvitella, että heikkokuntoisilla kroonisesti sairailla voi lähteä henki. Tämä korona on käsittääkseni vakavampi ja terveiltäkin pistänyt keuhkot tehohoitokuntoon.
Siitä on vasta kymmenen vuotta. Tietty se muistetaan.
Tiesittekö, että juuri tämä vuoden 2009 sikainfluenssavirus oli viime talvena (2019 - 2020) influenssien valtavirus? Se on jäänyt kiertämään maailmaa.
Influenssaepidemia katkesi viime talvena ennen aikojaan kiitos koronatoimien. Vain 500 kuoli influenssaan viime talvena. Pahimmillaan 2 000 suomalaista kuolee vuodessa influenssaan.
Työkaverini, alle 30 v meinasi kuolla, oli teholla monta viikkoa. Urheilullinen, hyväkuntoinen ihminen. Kun tuli takaisin töihin, kasvoissa iho oli rohtunut, punainen ja rikki. Oli saanut lääkäriltä luvan tulla töihin, ei enää ollut tartuntavaaraa.
Muistan hyvin sen sikainfluenssan.
Muita työstämme ei sairastunut tuohon tautiin.
Olen päälle kolmekymppinen ja muistan kyllä taudin kun sen sairastin. Rankka mutta lyhyt rupeama. Kuume 40 astetta ja pää todella kipeänä. Tuo tauti oli influenssa. Korona ei ole influenssa vaan vaikutuksiltaan aivan erilainen vaikuttaen monilla esim.sisäelimiin. Korona on paljon pahempi tauti ja syystäkin siitä vouhotetaan. Suomessa pitäis vouhottaa enemmänkin, jotta jengi älyäisi suojautua esim.maskia käyttämällä. Kurinalaisissa kulttuureissa tauti on saatu kitkettyä juuri tällä tavoin.
Vierailija kirjoitti:
paremmin muistan sen kun rokote tuli liian aikaisin markkinoille ja aiheuttikin narkolepsiaa.
-n28
Itsehän menin vieläpä ottamaan tuon rokotteen kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Läheisessä koulussa oli rokottajaiset ja jälkikäteen mietittynä se oli ainutkertainen kokemus.
m30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-n28
🖕
Nyt minulla on jo 100.s kerta, kun kerron teille, että narkolepsian voi saada vain, jos ihmisellä on sille altistava geeni.
Ihan ilman sitä rokotettakin, esim. infektiotaudin jälkeen olisi voinut sen saada.
Minulla on se geeni ja otin rokotteen, enkä saanut narkolepsiaa.
T. Se sama tutkija, joka on ennenkin teille tämän kertonut
https://www.kaleva.fi/urpo-rinteen-laakaripojille-sakkoja-petoksista/22…
En ole ennen nähnyt sinua, mutta ootko nähnyt tuon?
En sairastunut siihen. Kierrän kaukaa, sanotaanko näin nytkin?
Muistan ja olen 22. Perheestä sisarus kävi flunssaoireisena tuolloin testissä ja kyseessä oli juuri sikainfluenssa. Muillakin oli vähän flunssaa samoihin aikoihin, joten oletettavasti oli sama virus. Emme ottaneet rokotetta jo sairastamisen takia.
Muistan, olin silloin yläasteella. Ennen ensimmäisen tunnin alkua tuli keskusradiosta kuulutus, että kaikki riskiryhmään kuuluvat voivat halutessaan lähteä koulusta ja olla pari päivää poissa, kunnes koululle saapuu rokotteet.
Koska olen riskiryhmäläinen, niin lähdin sitten kotiin. Itse rokotteesta ei onneksi tullut minulle mitään.
Kieltämättä tuo korona mietityttää, mutta päivä kerrallaan mennään ja toivoa parasta.