Sopiva huonelämpötila talvella on mielestäni 24 astetta
Se on oikeasti miellyttävä lämpötila. Joku 21 astetta ja kuiva ilma talvella tarkoittaa kylmyyttä. Puhumattakaan tuon alle sitten.
Tulin juuri sukuloimasta ja siellä oli n. 24 astetta kerrostalossa, sitten tulin omaan kotiin ja täällä varmaan jotain 21 astetta, ei todellakaan miellyttävä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
24 astetta jo viittaa lähinnä vanhuksen asuntoon.
Ajattelin ihan samaa...
Jos on talvella ulkoilemassa pidempään (etenkin jos on oikein kylmä ilma ulkona), niin onhan se mahtava tunne tulla oikeasti lämpimään asuntoon sen jälkeen. Jos asunnossa on viileä, niin tosi masentavaa. No ainahan voi mennä kuumaan suihkuun toki. Ja heillä joilla on oma sauna, voivat mennä vaikka sinnekin.
Välillä tuntuu, ettei ihmisillä ole verenkiertoa lainkaan. Jos sisällä palelee, ensimmäinen teko on lisätä vaatetta. Jos ei riitä, tarkista vaatteiden materiaali. Sitten voi ihan liikkua, terveellä ihmisellä alkaa siinä vaiheessa kehonlämmitys toimia. Lääkärillä käyntikin voi auttaa.
24 jos on niin pitäsi jo munasillaan hengailla ettei olisi kuuma. 17-18 makkarissa ja 20 muualla on minulle sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Jos vähänkään välittää ilmastosta niin alentaa sisälämpötilan 18 asteen nurkille ja laittaa villapaidan päälle. Tuohon tottuu viikossa ja kun on tottunut niin jo ajatus tuollaisista 24 asteista tuntuu epämukavalta. Öisin 15-16 astetta on sopiva.
Nää on ihan normaaleja sisälämpötiloja monessa maassa eikä mitään survival-asteita.
24 astetta on tosiaan jo ihan naurettavan kuumaa, mutta kyllä talvella sisälämpötilan täytyy olla 20 asteen tienoilla muualla kuin makuuhuoneessa, jossa saa toki olla viileämpää. En minä ainakaan tottunut kahdessa kuukaudessakaan 18 asteen sisälämpötilaan, ja se villapaita minulla on päällä tässä 20 asteessakin. Ei siinäkään mitään järkeä ole, että kotona pitäisi kärsiä sormet umpijäässä ja neljä kerrosta vaatteita päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähänkään välittää ilmastosta niin alentaa sisälämpötilan 18 asteen nurkille ja laittaa villapaidan päälle. Tuohon tottuu viikossa ja kun on tottunut niin jo ajatus tuollaisista 24 asteista tuntuu epämukavalta. Öisin 15-16 astetta on sopiva.
Nää on ihan normaaleja sisälämpötiloja monessa maassa eikä mitään survival-asteita.
24 astetta on tosiaan jo ihan naurettavan kuumaa, mutta kyllä talvella sisälämpötilan täytyy olla 20 asteen tienoilla muualla kuin makuuhuoneessa, jossa saa toki olla viileämpää. En minä ainakaan tottunut kahdessa kuukaudessakaan 18 asteen sisälämpötilaan, ja se villapaita minulla on päällä tässä 20 asteessakin. Ei siinäkään mitään järkeä ole, että kotona pitäisi kärsiä sormet umpijäässä ja neljä kerrosta vaatteita päällä.
Asun ’lämpimässä maassa’ ja infra on mitä on. Talvisin lämmitys menee päälle jos sisälämpötila putoaa alle 12 asteeseen, tai aamuseitsemältä tunniksi Tykkään istua aamulla teekupin kanssa kun lämpötila on jossain viidentoista asteen nurkilla. Eka talvi täällä oli kyllä aika ankea kun asuin kämpässä jota ei vain saanut lämpimäksi eli jos ulkona on kahdeksan astetta niin sitten on sama sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ’lämpimässä maassa’ ja infra on mitä on. Talvisin lämmitys menee päälle jos sisälämpötila putoaa alle 12 asteeseen, tai aamuseitsemältä tunniksi Tykkään istua aamulla teekupin kanssa kun lämpötila on jossain viidentoista asteen nurkilla. Eka talvi täällä oli kyllä aika ankea kun asuin kämpässä jota ei vain saanut lämpimäksi eli jos ulkona on kahdeksan astetta niin sitten on sama sisälläkin.
Jatkan. Paikalliset jaksavat ihmetellä miten minua palelee kun luulevat että Suomessa on tottunut kylmään. Niin onkin, ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lämpötila on talvellakin ulkona +8, niin sisälläkin tarkenee viileämmässä kuin silloin kun ulkona on pakkasta. Toki 12 asteen sisälämpötila on jo aika hardcorea, mutta maassa jossa ei ole talvisin pakkasia on varmasti helpompi kestää jotain 17-18 asteen sisälämpötilaa kuin Suomessa, missä ulkoa tullessa on usein ihan kohmeessa. Itse ainakin syksyisin tarkenen sisällä ihan hyvin alle 20 asteessa, mutta kun tulee talvi niin sisällä pitäisi olla n. 21 astetta, jotta en palelisi.
Olen palellut koko talven, eikä mikään muutu, vaikka valitan. Vaikuttanut terveyteen hyvin negatiivisesti. Ens talveksi muutan sitten muualle. Lämpötila on tärkein kriteeri.
Kaikista kivointa on että sisällä voisi talvisinkin olla sortsit ja t-paita päällä yhtään palelemetta.
Vihaan kuumaa huoneilmaa. Meillä lämmitettiin leipomista ja ruuanlaittoa varten leivinuuni joka lauantai, jos ei ollut hellekausi, kun olin lapsi/nuori.
Sunnuntaisin oli kuuma kuin pätsissä. Tykkään 18-20 asteisesta huoneilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lämpötila on talvellakin ulkona +8, niin sisälläkin tarkenee viileämmässä kuin silloin kun ulkona on pakkasta. Toki 12 asteen sisälämpötila on jo aika hardcorea, mutta maassa jossa ei ole talvisin pakkasia on varmasti helpompi kestää jotain 17-18 asteen sisälämpötilaa kuin Suomessa, missä ulkoa tullessa on usein ihan kohmeessa. Itse ainakin syksyisin tarkenen sisällä ihan hyvin alle 20 asteessa, mutta kun tulee talvi niin sisällä pitäisi olla n. 21 astetta, jotta en palelisi.
Ehkä tuossa on perää. Sama esimerkiksi kylmien suihkujen kanssa. On paljon helpompi käydä kylmässä suihkussa kun on viileää/kylmää kuin silloin kun on 40 astetta - vaikkei kylmä vesi edes ole erityisen kylmää noilla keleillä.
Suomessa käydessä on yleensä ankeaa kun sisäilma on niin kuumaa ja kuivaa. Mutta kun käy hiihtolenkin jälkeen kylmässä suihkussa niin saa ainakin kylmää vettä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. Paikalliset jaksavat ihmetellä miten minua palelee kun luulevat että Suomessa on tottunut kylmään. Niin onkin, ulkona.
Etelä-Eurooppalaiset ystävät jaksavat täällä käydessään aina ihmetellä kuinka lämpimiä talot Suomessa talvella ovat kun heilläpäin tosiaan vuodenajat näkyvät sisälämpötiloissakin selkeästi.
Lihaville ihmisille riittää viileämpikin. Meille hoikille 24 astetta on juuri passeli sisälämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan kuumaa huoneilmaa. Meillä lämmitettiin leipomista ja ruuanlaittoa varten leivinuuni joka lauantai, jos ei ollut hellekausi, kun olin lapsi/nuori.
Sunnuntaisin oli kuuma kuin pätsissä. Tykkään 18-20 asteisesta huoneilmasta.
En mäkään ylikuumasta pidä. Siksi en pidä siitäkään jos kesällä on pidempi hellejakso ja koko asunto kuumenee. Käytän kesähelteillä kotona aina tuuletinta.
Toisaalta en pidä talvellakaan siitä että asunnossa on viileä.
Sopivin lämpötila Helsingissä kerrostalossa on yleensä syksyisin ja keväisin. Kesällä usein liian kuuma ja talvella usein liian kylmä omaan makuuni.
Monella on oletus, että talvellakin pitäisi kotona tarjeta t-paidassa ja avojaloin. Oma isoäitini on juuri tällainen, t-paita, hame ja nailonsukat ympäri talven ja valittaa kun on niin kylmä.
Meillä ilmalämpöpumppu säädetty lämmittämään 20-asteiseksi. Pakkasilla lämmitetään varaavaa takkaa, jolloin ilp levittää lämpöä. Eilen lämmitin pari pesällistä, nukkumaan mennessä oh-avokeittiössä ja aulassa oli reilu 23, makkareissa 20. Oli turhan lämmin, tykkään nukkua viileämmässä. Nyt asteen verran laskenut. Tänään ei lämmitetä takkaa, ettei tule liian kuuma.
Khh, arkieteinen ja kylppärit ovat lattialämmityksellä. Kylppärissä lämmitys päällä läpi vuoden, khh:ssa ja eteisessä lämmityskauden. Näissä aika tasaisesti 19-20 astetta.
Viime vuonna sähkölaskut oli yhteensä 1250e. Sisältää lämmityksen, vesivaraajan lämmityksen ja taloussähkön.
Vilukissa. kirjoitti:
Lihaville ihmisille riittää viileämpikin. Meille hoikille 24 astetta on juuri passeli sisälämpötila.
Itseasiassa lihasten määrä vaikuttaa paljon enemmän kuin rasvan määrä. Jos lämpöä pitää olla 24 astetta niin lienetkin hoikan sijaan ns. laihaläski. Käy välillä vähän treenaamassa niin ei tarvitse enää saunaksi kämppää lämmittää!
Vierailija kirjoitti:
Monella on oletus, että talvellakin pitäisi kotona tarjeta t-paidassa ja avojaloin. Oma isoäitini on juuri tällainen, t-paita, hame ja nailonsukat ympäri talven ja valittaa kun on niin kylmä.
Meillä ilmalämpöpumppu säädetty lämmittämään 20-asteiseksi. Pakkasilla lämmitetään varaavaa takkaa, jolloin ilp levittää lämpöä. Eilen lämmitin pari pesällistä, nukkumaan mennessä oh-avokeittiössä ja aulassa oli reilu 23, makkareissa 20. Oli turhan lämmin, tykkään nukkua viileämmässä. Nyt asteen verran laskenut. Tänään ei lämmitetä takkaa, ettei tule liian kuuma.
Khh, arkieteinen ja kylppärit ovat lattialämmityksellä. Kylppärissä lämmitys päällä läpi vuoden, khh:ssa ja eteisessä lämmityskauden. Näissä aika tasaisesti 19-20 astetta.
Viime vuonna sähkölaskut oli yhteensä 1250e. Sisältää lämmityksen, vesivaraajan lämmityksen ja taloussähkön.
20 asteessa pärjää mainiosti t-paidassa ja avojaloin eikä tarvitse kylmästä valittaa.
Meidän kerrostaloasunnossa nyt 21-22 astetta, patterit osassa huoneista kokonaan pois päältä ja osassa miedoimmalla lämmöllä. Mielestäni edelleenkin vähän liian lämmin, ihanteellinen olisi 18-20 astetta.
Rakennusmääräykset koskevat myös niitä. Aika usein on kyllä joutunut säätämään itse kylmemmäksi, jos on säätömahdollisuus, niissä on usein liian kuuma. Kaikkien tilojen, missä oleskelee eläviä olentoja, lämpötiloihin löytyy ohjeistus Suomen rakennusmääräyksistä.