Haasteena appivanhemmat, apua!
Meillä on 3v. ja 6kk ikäiset lapset sekä itse olen 7. viikolla raskaana. Appivanhemmat haluavat tulla joka ikinen viikko vähintään yhtenä päivänä käymään leikkimään ja olemaan lasten kanssa. Ajatuksena ihana kyllä ja olen hyvin kiitollinen kaikesta avusta mitä he pystyvät tarjoamaan ja olen sen myös heille sanonut joka kerta. Omat vanhempani asuvat kauempana ja käyvät parin - kolmen viikon välein, mutta tulevat kyllä avuksi, jos pyydetään. Tämä on mielestäni toimiva systeemi. Mutta appivanhemmat tuntuvat tukalilta. Eilen kielsin tulemasta ja tokihan minulle loukkaannuttiin siitä. Syy kieltoon on se, että toinen isovanhemmista on monisairas ja käy hyvin usein terveysasemalla tai sairaalassa. Mitään rokotuksia he eivät tietenkään ota. Nyt on paljon rs-virusta, influenssaa ja sitä uutta pöpöäkin liikkeellä. Teenkö väärin kun haluan suojella lapsiani noilta taudeilta? Minusta on hyvin ajattelematonta ja vastuutonta tulla kyläilemään vauvaperheeseen tähän vuodenaikaan, jos ei itse ole ottanut rokotetta. Mitä mieltä olette?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vaadit, että isovanhemmat pitäisi rokottaa. Miten on, onko teidän lapsetrokotettu esim. influenssaa vastaan?
Kyllä. Koko perhe on rokotettu lukuunottamatta vauvaa, joka saa rokotteen vasta vuotiaana. Muut on rokotettu myös puutiaisaivotulehduksen varalta omakustanteisesti tavanomaisen rokotusohjelman lisäksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en tuossa tilanteessa torppais yhtään avuksi tulevan ihmisen käyntiä.. Ellei siis ole flunssainen tai mahatautinen.
Oikaisen sen verran, että eivät olleet tulossa avuksi vaan muuten vaan olemaan. Heidän kanssaan täytyy toki minunkin seurustella, keittää kahvit ym. särpimet ja samalla paimentaa ylikierroksilla käyvää kolmevuotiasta sekä lohduttaa vierastavaa vauvaa (jota toki mummu haluaa sylitellä...)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kolmen pikkulapsen äitinä (5v, 2v sekä vauva) olen ap:n kansa samoilla linjoilla: ei potentiaalisia tartuttajia kylään tai itse vierailulle sellaisille.
Mielensäpahoittaminen on heidän ongelmansa ja asiansa, lapset ensin. Itse en halua sairaus- ja sairaalakierrettä vain siksi että joku vanhus (isovanhempi) saisi itselleen viihdykettä johon luulee olevansa jotenkin oikeutettu. Lastemme isovanhemmat ovat lisäksi niin iäkkäitä, ettei heistä ole tukiverkoksi.
Aivan hyvin olemme pärjänneet valvomisinemme ilman tukiverkkojakin :).
KIITOS!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen pikkulapsen äitinä (5v, 2v sekä vauva) olen ap:n kansa samoilla linjoilla: ei potentiaalisia tartuttajia kylään tai itse vierailulle sellaisille.
Mielensäpahoittaminen on heidän ongelmansa ja asiansa, lapset ensin. Itse en halua sairaus- ja sairaalakierrettä vain siksi että joku vanhus (isovanhempi) saisi itselleen viihdykettä johon luulee olevansa jotenkin oikeutettu. Lastemme isovanhemmat ovat lisäksi niin iäkkäitä, ettei heistä ole tukiverkoksi.
Aivan hyvin olemme pärjänneet valvomisinemme ilman tukiverkkojakin :).
Jokainen on potentiaalinen tartuttaja, joten teidän lapset taitaa olla aika yksinäisiä. Ketään ei käy eikä kenenkään kanssa saa olla tekemisissä.
Terveyskeskuksessa käyminen ei sairastuta ketään, harva eläkeläinen siellä nuolee leluja, kuten näkee lasten tekevän.
Meidän lapset harrastavat musiikkia ja urheilua. Eivät ole yksinäisyyttä valittaneet. Isovanhemmat käyvät kun kutsutaan. Lapsia eivät hoida.
Terveyskeskuksissa meidän perheestä ei käy kukaan nuoleskelemassa, meillä on sairausvakuutukset kaikilla.
Lapset siis harrastavat jonkun tietyn instrumentin soittamista ja yksilöurheilua, koska muutenhan he voisivat joutua tekemisiin potentiaalisten tartuttajien kanssa. Kai olet ymmärtänyt vaatia soitonopettajilta ja valmentajalta terveystodistukset?
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä on todella paljon flunssaa, rs-virusta, influenssaa ja norovirusta liikkeellä, että meillä esikoinen pitää kerhosta viikon-kahden tauon, koska perheessä on vauva. Samoin emme käy kaupassa missään Prismassa vaan ihan lähikaupassa, ja kyläilytkin on aika minimissä. Jos vaikkapa isovanhemmat ovat olleet vasta flunssassa, niin odotellaan kyllä useampi päivä että ovat oireettomina.
Varmasti jonkun mielestä hysteerista, minun mielestä ihan normaalia vauvaperheen arkea tällaisena pahimpana tautiaikana.
En kyllä muutenkaan itse ottaisi vieraita silloin kun en jaksaisi. Sinä sanoit ettet jaksa nyt vieraita,niin se ihan itsessään riittää syyksi kieltäytyä. Sillehän ei voi mitään, että joku loukkaantuu, mutta pienten lasten vanhempana on vaan ajateltava aika itsekkäästi sitä omaa jaksamista. Siis hienostihan olette antaneet isovanhempien olla osa arkea, että aika tyhmiä ovat jos eivät osaa tähän astista arvostaa vaan vetävät herneet nokkaan kun ensimmäisen kerran eläessäsi sanot ei.
KIITOS!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tuossa tilanteessa torppais yhtään avuksi tulevan ihmisen käyntiä.. Ellei siis ole flunssainen tai mahatautinen.
Oikaisen sen verran, että eivät olleet tulossa avuksi vaan muuten vaan olemaan. Heidän kanssaan täytyy toki minunkin seurustella, keittää kahvit ym. särpimet ja samalla paimentaa ylikierroksilla käyvää kolmevuotiasta sekä lohduttaa vierastavaa vauvaa (jota toki mummu haluaa sylitellä...)
Ap
No sano niille miehen vanhemmille, että älkää tulko meille, me inhotaan teitä, kun ei saada olla rauhassa. Kyllä ne oppii ja ymmärtää. Mutta ethän sitten pyydä heitä lapsia hoitamaan, kun lähdet poikimaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi että takerrun sivuseikkoihin, mutta sinulla on siis 6 kuukauden ikäinen vauva ja olet jo 7 viikolla raskaana. Ymmärsinkö oikein?
Kyllä. Lisäksi olen reilusti yli 40v. Kaksi lastamme ovat hedelmöityshoitojen tulosta ja tämä nykyinen raskaus aivan täysi yllätys ja suoranainen ihme.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa törkeältä, jokainen tyylillään, mutta ehkä siinä teidän ongelma jos pienin sairastellut paljon - ette käy edes kaupassa? Tottakai vanhempi lapsi tuo KAIKKI pöpöt, oli osa-aikaisesti tai täyspäiväisesti päiväkodissa. Lapsilla ei ole mitään immuniteettiä mihinkään, jos ei missään käy ja kukaan ei teillä käy.. Sanoisin, että todennäköisin syy tauteihin teillä on päiväkoti, kuin isovanhemmat.
Asia erikseen, jos et jaksa heidän käyvän, mutta turha veruke, että he sairastuttavat lapset. Sitten sanot suoraan, ettet jaksa, etkä syyllistä ketään "olette niin sairaita".
Mielestäni olet ollut törkeä, jos tuollaista olet ladellut. Ja eikö puoli vuotiaalle jo influenssa rokotus anneta? Ymmärrän sen, että raskaana olevana ei olisi hyvä sairastua influenssaan, mutta sinutkin rokotetaan. Joten koko teidän perhe rokotettuna? Todennäköisyydet tartuttavatko isovanhemmat teihin influenssan on aika pienet. Edelleen painotan, että päiväkodista ja sinun aivan liian tiukasta tavasta yrittää selvitä flunssista ym sairauksista koituu vain harmia ja enemmän Sairastelua. Järki päähän kaikessa.
Korjaan edellistä tekstiäni sen verran, että vauva sai ihan ensimmäisiltä vierailta flunssan kahden viikon ikäisenä. Sen jälkimainingeissa sitten korvatulehdus, vatsatauti ja toinen flunssa. Lastenpoli on tullut tutuksi. Esikoinen ei ollut aloittanut päivähoitoa silloin vielä.
Vauva saa influenssarokotteen vuotiaana. Meidät muut on asianmukaisesti rokotettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on a) asiallista perehdytään vältellä pöpöjä kun on raskaana
Ja b) tuo vierailutahti on ihan liian tiukka, tulisin hulluksi!
KIITOS!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo sano niille miehen vanhemmille, että älkää tulko meille, me inhotaan teitä, kun ei saada olla rauhassa. Kyllä ne oppii ja ymmärtää. Mutta ethän sitten pyydä heitä lapsia hoitamaan, kun lähdet poikimaan.
Ei ole tapanani olla ilkeä ja minusta on tärkeää, että lapsilla on osallistuvat isovanhemmat. Mutta hoitajiksi heistä ei ole muutenkaan. Jos lähden vielä synnyttämään, niin lastenhoito järjestetään muulla tavalla kyllä.
Varjossa kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä nyky vanhempien asennetta isovanhempiin. Kun oma lapseni syntyy on isovanhemmat tervetulleita meille aina. Niin mieheni ja omat vanhempanikin on tervetulleita ihan vaan vaikka heti tänään 10min päästä. Minä olen ainut meistä jolla on influenssa rokote otettuna. Silti en pöpö kammoile.
Noin minäkin ajattelin aiemmin. Kuinka on niin ihanaa sitten olla yhtä suurta perhettä kaikki yhdessä. Ja useimmiten otankin kaikki vierailijat avosylin vastaan. Mutta nyt, tämä aika vuodesta ja maailmasta on hyvin poikkeuksellinen. Asiat muuttuu, ajatukset ja mielipiteet muuttuvat.
Ap
Eikö jo puolivuotias voi saada influenssarokotteen?
Näin ainakin meillä
Meillä on toistepäin, isovanhemmat pelkää saavansa päiväkoti-ikäisiltä tartunnan. Ovat perussairaita ja yli 70v, pelko on mielestäni ymmärrettävä. Päiväkodissa kiertää pöpöt ja flunssa mikä lapsella tai terveellä aikuisella on muutaman päivän normaali kuumetauti voi viedä vanhan ihmisen sairaalakuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toistepäin, isovanhemmat pelkää saavansa päiväkoti-ikäisiltä tartunnan. Ovat perussairaita ja yli 70v, pelko on mielestäni ymmärrettävä. Päiväkodissa kiertää pöpöt ja flunssa mikä lapsella tai terveellä aikuisella on muutaman päivän normaali kuumetauti voi viedä vanhan ihmisen sairaalakuntoon.
Täysin ymmärrettävää ja viisasta suojautua. Meillä ei valitettavasti ajatella noin. Olisi hyvä jo itsensäkin kannalta ottaa rokote, mitään estettä sille ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, olet hyvin väsynyt, mutta avuksi ei kelpaa se, että isovanhemmat tulevat leikittämään lapsia, jotta saat levätä.
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että olet ihan itse tuon tilanteen halunnut tehdä, joten iloisena sanon, että kärsi rauhassa. Esikoinen voi tuoda päiväkodista sairauden jo ennen kuin sen tartuttaja tietää sairastavansa, joten onnea valisemallasi tiellä. Kannattaa loitontaa ne isovanhemmat ajoissa, jotta saat rauhassa nauttia lapsiperheen arjesta ilman turhia ja hankalia turvaverkkoja, jotka voivat vaikka tuoda tullessaan influenssan tai märkäruven. Joku väittää, että syöpäkin tarttuu.Niin että influenssan tai märkäruven tarttumisen välttely on sama asia kuin pelkäisi syövän tarttuvan :D
En enää ihmettele yhtään näitä jotka stressaavat koronavirusta, kun näköjään suomessakin on ihmisiä, jotka pitävät virusten tarttumista humpuukkina :D
Päiväkodista sen viruksen saa todennäköisemmin kuin terveyskeskuksen polilta, joten miksi purkauksesi? Jokainen tietää, että influenssat ja ylipäätään virustaudit tarttuvat jo ennen kuin potilas itse tietää olevansa sairas, joten miksi oletat, että ne voi välttää ottamalla lapsen pois päiväkodista, kun joku on jo sairastunut?
Öööö... Näin terveyskeskuksessa töissä olleena voin kertoa, että taudinaiheuttajien määrä on varmasti isompi meillä kuin päiväkodissa. Ja ihan jatkuvasti. Odotusaulat, vessat pahimpia paikkoja. Monesti näkee kun (vanhempi) henkilö yskii tai aivastaa kouraan ja sitten avaa oven, ottaa vuoronumeron, istuutuu käsinojasta pidellen jne. Puhumattakaan että vielä kättelee tutut ja lääkärit sillä samalla kädellä mihin juuri yskäisi. Yök.
Päiväkodin maailma on minulle omakohtaisestikin hyvin tuttu vuosien ajan ja tiedän kyllä, että sieltä moni sairaus kulkeutuu useaan kotiin. Siksipä niistä aina varoitellaan ja pyritään hyvään hygieniaan. Mutta päiväkodissa on lapselle niin paljon muuta hyvää. Arvostan suuresti henkilökunnan tekemää työtä!
Päiväkoti on se riski jonka haluamme ottaa. Onko sitten tarpeellista ottaa enää uusia riskejä vierailijoiden muodossa? Kun tiedetään, että hyvin usein käyvät sairaalassa/terveysasemalla.
Aloittajalta: kirjoitti:
Päiväkodin maailma on minulle omakohtaisestikin hyvin tuttu vuosien ajan ja tiedän kyllä, että sieltä moni sairaus kulkeutuu useaan kotiin. Siksipä niistä aina varoitellaan ja pyritään hyvään hygieniaan. Mutta päiväkodissa on lapselle niin paljon muuta hyvää. Arvostan suuresti henkilökunnan tekemää työtä!
Päiväkoti on se riski jonka haluamme ottaa. Onko sitten tarpeellista ottaa enää uusia riskejä vierailijoiden muodossa? Kun tiedetään, että hyvin usein käyvät sairaalassa/terveysasemalla.
Enpä ole koskaan ennen osannut ajatella, että isovanhemmat on lapsille riski. Sen sijaan päiväkoti on pelkästään hyväksi, vaikka sieltä saisi kihomatoja, täitä, oksennustaudin ja influenssan. Mutta joka tapauksessa kun valitaan, niin isovanhemmat on ekana karsintalistalla. Kun ne on käyneet sairaalassa ja sehän tarkoittaa, että siellä on niitä sairaita.
Hyvät palstalaiset, siksipä juurikin kysyin teiltä apua ja mielipiteitä, kun itse näillä erittäin väsyneillä ja hormonimyrskyisillä aivoilla en todellakaan ole aivan varma tekemistäni päätösten järkevyydestä. Mies ei tapansa mukaan sano juuta eikä jaata oikein mihinkään. Kaikkia yksityiskohtia en tässä ala avaamaan, mutta mainittakoon, että tämä nykyinen raskaus ei millään muotoa pitäisi olla mahdollista, mutta niinpä vaan on. Sepä tässä hirvittääkin, että miten sitten jaksetaan, jos tämä raskaus loppuun asti menee. Onnellisia ollaan toki. Meillä on jo kohtuullisen paljon ikääkin. Kaikki isovanhemmat ovat ilmaisen rokotuksen saannin piirissä kirkkaasti. Ikävää, ettei rokotus ole kaikkia suojannut. Kuitenkin ajattelisin, että parempi ottaa se kuin olla ottamatta. Myös isovanhempien omasta puolesta. Kerron vielä, että mehän emme käy kaupassa, hoidamme ostokset kotiinkuljetuksella oven taakse. Meillä on oma iso piha. Esikoinen on päiväkodissa osa-aikaisesti ja tiedostan kyllä, että se on iso riski saada tartunta, mutta sen riskin otamme, koska päiväkodissa on enemmän hyviä puolia. Kuitenkin otamme hänet pois hoidosta jos siellä joku sairaus alkaa jylläämään. Näin siis vauvavuoden ajan. Vauva on jo sairastanut ihan hirveästi ikäänsä nähden, joten ehkä siksikin olen liiankin herkkä pöpöjen suhteen. Ja tällä hetkellä väsynyt, hyvin väsynyt.
Todennäköisemmin esikoinen tuo pöpöjä vauvalle päiväkodista. Itse miettisin esikoisen ottamista kotihoitoon kevään flunssakauden ajaksi.
Meillä taapero oli kotihoidossa kuopuksen vauva-aikana eikä vauva sairastanut juuri lainkaan. Lääkärikin sanoi tarkastuksessa, että sellaiset vauvat usein sairastavat paljon, joilla isosisarus tuo taudit mukanaan päiväkodista. Tähän aikaan vuodesta isossa päiväkotiryhmässä kiertää melkein koko ajan jotakin tauteja tai täitä ja kihomatoja.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on se riski jonka haluamme ottaa. Onko sitten tarpeellista ottaa enää uusia riskejä vierailijoiden muodossa? Kun tiedetään, että hyvin usein käyvät sairaalassa/terveysasemalla.Enpä ole koskaan ennen osannut ajatella, että isovanhemmat on lapsille riski. Sen sijaan päiväkoti on pelkästään hyväksi, vaikka sieltä saisi kihomatoja, täitä, oksennustaudin ja influenssan. Mutta joka tapauksessa kun valitaan, niin isovanhemmat on ekana karsintalistalla. Kun ne on käyneet sairaalassa ja sehän tarkoittaa, että siellä on niitä sairaita.
Ihminen joka pyörii pöpöpaikoissa on aina riski. Oli sitten vaikka jumalmummo.
Vaadit, että isovanhemmat pitäisi rokottaa. Miten on, onko teidän lapsetrokotettu esim. influenssaa vastaan?