Haasteena appivanhemmat, apua!
Meillä on 3v. ja 6kk ikäiset lapset sekä itse olen 7. viikolla raskaana. Appivanhemmat haluavat tulla joka ikinen viikko vähintään yhtenä päivänä käymään leikkimään ja olemaan lasten kanssa. Ajatuksena ihana kyllä ja olen hyvin kiitollinen kaikesta avusta mitä he pystyvät tarjoamaan ja olen sen myös heille sanonut joka kerta. Omat vanhempani asuvat kauempana ja käyvät parin - kolmen viikon välein, mutta tulevat kyllä avuksi, jos pyydetään. Tämä on mielestäni toimiva systeemi. Mutta appivanhemmat tuntuvat tukalilta. Eilen kielsin tulemasta ja tokihan minulle loukkaannuttiin siitä. Syy kieltoon on se, että toinen isovanhemmista on monisairas ja käy hyvin usein terveysasemalla tai sairaalassa. Mitään rokotuksia he eivät tietenkään ota. Nyt on paljon rs-virusta, influenssaa ja sitä uutta pöpöäkin liikkeellä. Teenkö väärin kun haluan suojella lapsiani noilta taudeilta? Minusta on hyvin ajattelematonta ja vastuutonta tulla kyläilemään vauvaperheeseen tähän vuodenaikaan, jos ei itse ole ottanut rokotetta. Mitä mieltä olette?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kiva, olet hyvin väsynyt, mutta avuksi ei kelpaa se, että isovanhemmat tulevat leikittämään lapsia, jotta saat levätä.
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että olet ihan itse tuon tilanteen halunnut tehdä, joten iloisena sanon, että kärsi rauhassa. Esikoinen voi tuoda päiväkodista sairauden jo ennen kuin sen tartuttaja tietää sairastavansa, joten onnea valisemallasi tiellä. Kannattaa loitontaa ne isovanhemmat ajoissa, jotta saat rauhassa nauttia lapsiperheen arjesta ilman turhia ja hankalia turvaverkkoja, jotka voivat vaikka tuoda tullessaan influenssan tai märkäruven. Joku väittää, että syöpäkin tarttuu.
Niin että influenssan tai märkäruven tarttumisen välttely on sama asia kuin pelkäisi syövän tarttuvan :D
En enää ihmettele yhtään näitä jotka stressaavat koronavirusta, kun näköjään suomessakin on ihmisiä, jotka pitävät virusten tarttumista humpuukkina :D
Mä mietin AP, että ehkäpä olet väsynyt ottamaan vieraita vastaan noinkin usein. Sinun pitäisi sanoa ainakin miehellesi suoraan, ettet jaksa niin usein vierailuja. Kerran viikossa yksiä sukulaisia on paljon, sillä siihen tulee kuitenkin vielä kaikkien muiden sukulaisten ja ystävien tapaamiset.
Tuo etteivät isovanhemmat ole ottaneet influenssarokotusta, ja eivät siksi saa tulla, on aikamoisessa ristiriidassa siihen että lapsenne käy päivähoidossa. En millään jaksa uskoa että oikeasti teillä on kyse tästä, vaan enemmänkin taidat vaan etsiä kohteliasta syytä tavata vähemmän kun olet väsynyt.
En usko että monikaan kysyy vierailta ovatko ottaneet influenssarokotuksen. Ja se on kyllä vähän hölmöläisen hommaa. Esimerkiksi rs-virus on vauvalle vaarallisempi kuin influenssa. Olisi tärkeämpää olla tarkkana siitä, että vauvaa ei sylitellä vieraiden taholta, kaikki kyläilyt tasapuolisesti minimoidaan jne. Suurin riski teidän perheen sairastamisille juuri nyt on lapsenne päivähoito.
Kyllä minä sinuna nyt vaan keräsin rohkeuteni ja sanoisin suoraan, että välitätte isovanhemmista, mutta koet vierailutahdin liian suureksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään mitään "viikottaisia tapaamisoikeuksia" tms. Tietenkään. Ihan naurettava ajatuskin!
Normaalit kyläilyt ja jos joskus tarvitsette apua niin sitten voi kysyä.
Jaa, minä olen mummi, viikottain minut pyydetään hoitoavuksi, ensi viikollakin (kuten useimpina) on kaksi ”hoitokeikkaa”. Mielelläni menen, pohjantytär on ihaninta mitä tiedän.
En minä joka asiasta ole miniäni kanssa, kuten en poikanikaan kanssa, samaa mieltä, mutta meillä puhutaan asiat selviksi ja jokaisen mielipidettä kunnioitetaan.
Se on hyvä tässä elämässä huomioida toisiamme puolin ja toisin.
Kun tyttäreni aikoinaan syntyi, hän oli molemmille suvuille se ensimmäinen lapsenlapsi, minun äitini tuli meille joka ilta. Joka ikinen ilta. Mieheni toppuutteli kun minä jupisin hänelle, ettei nyt ihan joka ilta tarvitsisi tulla. Mieheni sanoi, että antaa mummin nauttia, kyllä se siitä tasoittuu, ja oikeassa oli.
Anteeksi että takerrun sivuseikkoihin, mutta sinulla on siis 6 kuukauden ikäinen vauva ja olet jo 7 viikolla raskaana. Ymmärsinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, olet hyvin väsynyt, mutta avuksi ei kelpaa se, että isovanhemmat tulevat leikittämään lapsia, jotta saat levätä.
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että olet ihan itse tuon tilanteen halunnut tehdä, joten iloisena sanon, että kärsi rauhassa. Esikoinen voi tuoda päiväkodista sairauden jo ennen kuin sen tartuttaja tietää sairastavansa, joten onnea valisemallasi tiellä. Kannattaa loitontaa ne isovanhemmat ajoissa, jotta saat rauhassa nauttia lapsiperheen arjesta ilman turhia ja hankalia turvaverkkoja, jotka voivat vaikka tuoda tullessaan influenssan tai märkäruven. Joku väittää, että syöpäkin tarttuu.Niin että influenssan tai märkäruven tarttumisen välttely on sama asia kuin pelkäisi syövän tarttuvan :D
En enää ihmettele yhtään näitä jotka stressaavat koronavirusta, kun näköjään suomessakin on ihmisiä, jotka pitävät virusten tarttumista humpuukkina :D
Päiväkodista sen viruksen saa todennäköisemmin kuin terveyskeskuksen polilta, joten miksi purkauksesi? Jokainen tietää, että influenssat ja ylipäätään virustaudit tarttuvat jo ennen kuin potilas itse tietää olevansa sairas, joten miksi oletat, että ne voi välttää ottamalla lapsen pois päiväkodista, kun joku on jo sairastunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi rokotetta ottaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksia sairastaville niitä ei suositella. Eikä se rokote edes takaa ettei sairastu.
Missään tapauksessa en suosittele mitään kummallisia säännöllisiä oikeuksia teidän perheeseenne. Jos eivät auta ilman niitä, ei se apukaan ole oikeanlaista.
Meillä oli minun sukulaisteni kanssa tätä samaa jankkaamista koko ajan ja sitten kun lapset meni hoitoon, syttyi kolmas maailmansota, kun luonnollisesti meillä itsellä väheni se kotonaoloaika, eikä me haluttu joka viikko viettää toista vapaapäivää samoissa sukulaisissa ja sitoutua noihin "oikeuksiin" jotka oli vallattu.
Miksi isovanhemmat eivät saisi olla lastenlasten kanssa kuin silloin, kun perhe tarvitsee apua? Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ei tarvitse olla apu, vaan saa olla lastenlasten kanssa ihan siitä ilosta, että nämä ovat olemassa. Mutta kukin tavallaan. Veljen perhe teki äidilleni selväksi, että mitään oikeuksia lapsenlapsiin ei ole ja nyt flunssakautena soitellaan, että tulkaa apuun, lapset sairastaa. Äiti vastaa, että ei pääse, kun on jo lupautunut naapurille avuksi. Neuvoo kyllä auliisti, että kannattaa rakentaa sellainen turvaverkko.
Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ollaan tekemisissä sen verran kuin se molemmille on ok, ja autetaan vain sellaisessa asiassa missä on apu on haluttua ja toivottua.
Harmi etteivät vanhempanne ole opetelleet ja opettaneet tuollaisia käytöstapoja, mutta oppia ikä kaikki!
Eli sinulle on OK, että isovanhemmat eivät koskaan hoida lapsenlapsia? Ihana asia, olen aina ihmetellyt sitä, miksi ihmeessä isovanhemmista on tehty maksuton hoitoautomaatti. Lapsenlapsia voi tavata sukujuhlissa tai sattumalta leikkipuistossa, mutta sairaan lapsen hoitaminen on omien vanhempien asia, ei isovanhempien. Turha kutsua eläkkeellä olevaa ukkia saamaan lapsenlapselta flunssaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen pikkulapsen äitinä (5v, 2v sekä vauva) olen ap:n kansa samoilla linjoilla: ei potentiaalisia tartuttajia kylään tai itse vierailulle sellaisille.
Mielensäpahoittaminen on heidän ongelmansa ja asiansa, lapset ensin. Itse en halua sairaus- ja sairaalakierrettä vain siksi että joku vanhus (isovanhempi) saisi itselleen viihdykettä johon luulee olevansa jotenkin oikeutettu. Lastemme isovanhemmat ovat lisäksi niin iäkkäitä, ettei heistä ole tukiverkoksi.
Aivan hyvin olemme pärjänneet valvomisinemme ilman tukiverkkojakin :).
Jokainen on potentiaalinen tartuttaja, joten teidän lapset taitaa olla aika yksinäisiä. Ketään ei käy eikä kenenkään kanssa saa olla tekemisissä.
Terveyskeskuksessa käyminen ei sairastuta ketään, harva eläkeläinen siellä nuolee leluja, kuten näkee lasten tekevän.
No olet naurettava. Lapset sairastavat kokoajan. Ennemmin riski toisin päin, lapset tartuttavat monisairaan isovanhemman, joka kestää heikommin influenssan tai perusflunssan.
No nyt on hysteeristä mutta syyn saa kyllä väärä suunta. Läheiset isovanhemmat on lapselle rikkaus, eikä ihan pienestä kannata välejä rikkoa. Sun omien vanhempien kyläily on ok mielestäsi muttei miehen. Millainen mies ei uskalla sulle edes kertoa että vauhkoat menemään? Tän on pakko olla provo. Ei kukaan noin tauteja pelkäävä veisi lasta päiväkotiin
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä yleistä nykyisovanhempien kuvitelmaa siitä että heillä olisi jotakin oikeuksia lapsensa lapsiin, saati että toisen kotiin meneminen olisi vain ilmoitusasia.
Eivät lapset ole mitään yhteisomaisuutta. Kaikki kanssakäyminen lapsiperheen kanssa tapahtuu aina lapsen/lasten vanhempien ehdoilla. Auttaminen on sitä että ensin kysytään tarvitaanko apua, ja jos niin millaista.
Vastaavasti aikuisten lasten tulee ymmärtää, että heidän lisääntymisestä ei mitenkään automaattisesti laukaise isovanhempirefleksiä. Lastenlasten hoitaminen ei ole velvollisuus, se tapahtuu vain ja ainoastaan isovanhempien ehdoilla. Toisen vaatiminen hoitajaksi ei ole ilmoitusasia.
Jos isovanhempi ei kysy, että tarvitaanko apua, niin sitä ei pidä vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen pikkulapsen äitinä (5v, 2v sekä vauva) olen ap:n kansa samoilla linjoilla: ei potentiaalisia tartuttajia kylään tai itse vierailulle sellaisille.
Mielensäpahoittaminen on heidän ongelmansa ja asiansa, lapset ensin. Itse en halua sairaus- ja sairaalakierrettä vain siksi että joku vanhus (isovanhempi) saisi itselleen viihdykettä johon luulee olevansa jotenkin oikeutettu. Lastemme isovanhemmat ovat lisäksi niin iäkkäitä, ettei heistä ole tukiverkoksi.
Aivan hyvin olemme pärjänneet valvomisinemme ilman tukiverkkojakin :).
Jokainen on potentiaalinen tartuttaja, joten teidän lapset taitaa olla aika yksinäisiä. Ketään ei käy eikä kenenkään kanssa saa olla tekemisissä.
Terveyskeskuksessa käyminen ei sairastuta ketään, harva eläkeläinen siellä nuolee leluja, kuten näkee lasten tekevän.
Meidän lapset harrastavat musiikkia ja urheilua. Eivät ole yksinäisyyttä valittaneet. Isovanhemmat käyvät kun kutsutaan. Lapsia eivät hoida.
Terveyskeskuksissa meidän perheestä ei käy kukaan nuoleskelemassa, meillä on sairausvakuutukset kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä yleistä nykyisovanhempien kuvitelmaa siitä että heillä olisi jotakin oikeuksia lapsensa lapsiin, saati että toisen kotiin meneminen olisi vain ilmoitusasia.
Eivät lapset ole mitään yhteisomaisuutta. Kaikki kanssakäyminen lapsiperheen kanssa tapahtuu aina lapsen/lasten vanhempien ehdoilla. Auttaminen on sitä että ensin kysytään tarvitaanko apua, ja jos niin millaista.
Vastaavasti aikuisten lasten tulee ymmärtää, että heidän lisääntymisestä ei mitenkään automaattisesti laukaise isovanhempirefleksiä. Lastenlasten hoitaminen ei ole velvollisuus, se tapahtuu vain ja ainoastaan isovanhempien ehdoilla. Toisen vaatiminen hoitajaksi ei ole ilmoitusasia.
Jos isovanhempi ei kysy, että tarvitaanko apua, niin sitä ei pidä vaatia.
Meillä isovanhemmat ovat iäkkäitä, eivätkä muistakaan syistä sovellu lasten hoitajiksi. Kylässä käyvät silloin kun kutsumme. Isovanhempia ei pyydetä apuun eikä heiltä odoteta minkäänlaista apua.
Terveisin Henkilö jota lainasit
Minä en ymmärrä tätä nyky vanhempien asennetta isovanhempiin. Kun oma lapseni syntyy on isovanhemmat tervetulleita meille aina. Niin mieheni ja omat vanhempanikin on tervetulleita ihan vaan vaikka heti tänään 10min päästä. Minä olen ainut meistä jolla on influenssa rokote otettuna. Silti en pöpö kammoile.
En halua kuulostaa törkeältä, jokainen tyylillään, mutta ehkä siinä teidän ongelma jos pienin sairastellut paljon - ette käy edes kaupassa? Tottakai vanhempi lapsi tuo KAIKKI pöpöt, oli osa-aikaisesti tai täyspäiväisesti päiväkodissa. Lapsilla ei ole mitään immuniteettiä mihinkään, jos ei missään käy ja kukaan ei teillä käy.. Sanoisin, että todennäköisin syy tauteihin teillä on päiväkoti, kuin isovanhemmat.
Asia erikseen, jos et jaksa heidän käyvän, mutta turha veruke, että he sairastuttavat lapset. Sitten sanot suoraan, ettet jaksa, etkä syyllistä ketään "olette niin sairaita".
Mielestäni olet ollut törkeä, jos tuollaista olet ladellut. Ja eikö puoli vuotiaalle jo influenssa rokotus anneta? Ymmärrän sen, että raskaana olevana ei olisi hyvä sairastua influenssaan, mutta sinutkin rokotetaan. Joten koko teidän perhe rokotettuna? Todennäköisyydet tartuttavatko isovanhemmat teihin influenssan on aika pienet. Edelleen painotan, että päiväkodista ja sinun aivan liian tiukasta tavasta yrittää selvitä flunssista ym sairauksista koituu vain harmia ja enemmän Sairastelua. Järki päähän kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi rokot
etta ottaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksia sairastaville niitä ei suositella. Eikä se rokote edes takaa ettei sairastu.Missään tapauksessa en suosittele mitään kummallisia säännöllisiä oikeuksia teidän perheeseenne. Jos eivät auta ilman niitä, ei se apukaan ole oikeanlaista.
Meillä oli minun sukulaisteni kanssa tätä samaa jankkaamista koko ajan ja sitten kun lapset meni hoitoon, syttyi kolmas maailmansota, kun luonnollisesti meillä itsellä väheni se kotonaoloaika, eikä me haluttu joka viikko viettää toista vapaapäivää samoissa sukulaisissa ja sitoutua noihin "oikeuksiin" jotka oli vallattu.
Miksi isovanhemmat eivät saisi olla lastenlasten kanssa kuin silloin, kun perhe tarvitsee apua? Normaaliin kanssakäymiseen kuuluu se, että ei tarvitse olla apu, vaan saa olla lastenlasten kanssa ihan siitä ilosta, että nämä ovat olemassa. Mutta kukin tavallaan. Veljen perhe teki äidilleni selväksi, että mitään oikeuksia lapsenlapsiin ei ole ja nyt flunssakautena soitellaan, että tulkaa apuun, lapset sairastaa. Äiti vastaa, että ei pääse, kun on jo lupautunut naapurille avuksi. Neuvoo kyllä auliisti, että kannattaa rakentaa sellainen turvaverkko.
Sairas tuo äitisi.
Äitini on 93v, siskontyttöni 2kk. Kummankaan luo en mene käymään, jos minulla on flunssaioreita tai vatsataudin oireita.
Kyllä on a) asiallista vältellä pöpöjä kun on raskaana
Ja b) tuo vierailutahti on ihan liian tiukka, tulisin hulluksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi rokotetta ottaa. Esimerkiksi autoimmuunisairauksia sairastaville niitä ei suositella. Eikä se rokote edes takaa ettei sairastu.
Missään tapauksessa en suosittele mitään kummallisia säännöllisiä oikeuksia teidän perheeseenne. Jos eivät auta ilman niitä, ei se apukaan ole oikeanlaista.
Niin se apuna oleminen silloin kun tarvitaan on eri asia kuin se että vain otetaan tavaksi tulla päiväksi joka viikko vaikkei ole pyydetty apua.
Ei se lapsen koti muutu rautatieasemaksi vaikka hän saisikin lapsia.
On muuten myös törkeää kiristää ja kyykyttää. Siinä jää myöd helposti luu omaan käteen. Ne äitisi naapurit voi muuttaa tms ja äitisi joutuu taas etsimään läheisriippuvaisuudelleen uuden uhrin.