Synnyttäjien huono kohtelu TYKS:issä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9912b9f9-85b1-48af-babb-4342915b70ae
En löytänyt tästä vielä aloitusta, joten tässä olisi.
Tuo on omalla kohdallani syy siihen miksi lapsettomana pysyn.
Järkyttävää kommentointia, varsinkin miehi tuon artikkelin kommenttikentässä. Varsinkin miehiltä.
Eipä tee mieli raskautua näin vihamieilisessä, sadistisessa ja syyllistävässä kulttuurissa.
Kommentit (67)
Kannattaisi miesten alkaa ensiksi synnyttää ja kommentoida sitten. Mitään muuta ei tehtäisikään kuin sektioita jos miehet laitettaisiin synnyttämään ja mieluiten ennen ainuttakaan supistusta. Hatunnosto kaikille synnyttäjille synnytystavasta huolimatta. Vaikka miehet ei arvosta niin naiset tekee kuitenkin 100% maailman ihmisistä, ei anneta kohdella naisia huonosti. Naiset on lisääntymisen kannalta se tärkein sukupuoli.
Helppo se on miehenä huudella miten naisten kuuluu kärsiä synnytyksessä kipua.
Kun kyse ei ole pelkästään siitä kivusta, vaan mahdollisista elinikäisistä vaivoista ja pahimmassa tapauksessa seksuaalinen nautinto ei enää onnistu.
Kuinkahan moni mies olisi valmis uhraamaan erektion ja kyvyn orgasmiin?
Epäilen että ei yksikään.
Hyi hitto mitä äijiä, toivottavasti kukaan ei meme lisääntymään noin empatiakyvyttömien ihmisten kanssa.
Lisäksi on kumma, että aina kun on kyse synnyttämisestä, muistutetaan miten kallis sektio on.
Samaan aikaan ulistaan vauvakadosta ja kuka meidän eläkkeet maksaa?
Niin, ei kohta kukaan, juuri siksi että te vanhat kävyt haluatte hidastaa naisten itsemääräämisoikeuksien toteutumista.
Täälä pysyy kierukka tiukasti paikoillaan ja miehellä kumi niin kauan kuin asenteet ovat mitä ovat.
Nuo huutelijat kuulostavat lähinnä kouluttamattomilta öyhöttäjiltä, jotka eivät ymmärrä ihmisen anatomiasta mitään. Eivät siis sitäkään, mitä synnytys pahimmillaan naisen alapäälle tekee.
Jälki saattaa olla kuin pommin jäljiltä, eikä niitä vaurioita saada ikinä korjattua.
Olihan kommentoijista joku sitäkin mieltä , että jos alatiesynnytys ei onnistu, pitäisi sektio silti olla kielletty, koska luonnonvalinta ei suosi naisia jotka eivät kykene synnyttämään alateitse ja ansaitsevatkin kuolla synnytykseen.
Järkyttävää että Suomessa on näin sivistymättömiä ja pöntössä kasvaneita ihmisiä. Tai etteivät vain olisi aikoinaan olleet liian pitkään jumissa sielä synnytyskanavassa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo huutelijat kuulostavat lähinnä kouluttamattomilta öyhöttäjiltä, jotka eivät ymmärrä ihmisen anatomiasta mitään. Eivät siis sitäkään, mitä synnytys pahimmillaan naisen alapäälle tekee.
Jälki saattaa olla kuin pommin jäljiltä, eikä niitä vaurioita saada ikinä korjattua.
Olihan kommentoijista joku sitäkin mieltä , että jos alatiesynnytys ei onnistu, pitäisi sektio silti olla kielletty, koska luonnonvalinta ei suosi naisia jotka eivät kykene synnyttämään alateitse ja ansaitsevatkin kuolla synnytykseen.
Järkyttävää että Suomessa on näin sivistymättömiä ja pöntössä kasvaneita ihmisiä. Tai etteivät vain olisi aikoinaan olleet liian pitkään jumissa sielä synnytyskanavassa.
Ja tuo luonnonvalinta-kommentti saanut jopa 12 yläpeukkua.
Minkähän on kommentoijien keski-ikä?itse veikkaisin juttujen perusteella että sumyntyneet 1800-luvulla, mutta ei kai ole mahdollista, joten vähän pistää huolehtimaan.
Minusta tuon artikkelin kommentoijan NAL kirjoittamat kommentit vaikuttivat kyllä joko trollaukselta tai sarkasmilta, jonka tarkoitus on kettuilla sektion vastustajille toistelemalla heidän yleisimpiä argumenttejaan. Kun selaa kommentit loppuun asti, tunne siitä, että kirjoittaja ei voi olla ihan tosissaan, saa vahvistuksen.
Iltalehden kommentoijat jättäisin ihan omaan lukuunsa. Mitä olen vähän seurannut, siellä on AINA vain samat muutamat kaikkea vihaavat nimimerkit äänessä. Viittaisi siihen että työttömiä, eläkeläisiä, mt-potilaita, joilla elämänkatsomus kyynisen halveksiva kaikkea ja kaikkia kohtaan ja aikaa postailla 24/7. Suuresti ihmettelen että IL ylläpitää tuollaista kommentointipalstaa, laskee koko lehden tasoa rajusti.
Tyks nykyisin on muutenkin aika sieltä... Jotain on tapahtunut että ennen hyvästä on tullut erittäin huono.
Oivoi. Itse olen kaksi saanut tyksissä ja kohtelu on ollut lähes ensiluokkaista. Vaurioitta olen selvinnyt synnytyksistä ja kaikki toiminut erinomaisesti.
Sitä aina kuvittelee, että yliopistosairaaloissa hoito olisi parempaa kuin pienemmissä sairaaloissa
Tuli paha mieli kommenteista. Synnytin alateitse, 3. asteen repeämät ja traumat ja lapsiluku täyttyi kerrasta. Silti nuo tietämättömät kommentoi kuin synnytys olisi helppo itsestäänselvyys ja naisen on toki säilyttävä samannäköisenä joka paikasta synnytyksen jälkeenkin, tietenkin. Tehköön itse ensin saman suorituksen ja keskustellaan sitten.
Minulla takana kaksi pelkosektiota Tyksissä ja pelkästään hyvää kokemusta niiden puitteissa niin lääkärien kuin hoitajienkin taholta.
Joku mieskätilö oli leikkauksen jälkeen kommentoinut ilkeästi asiaa mieheni kuullen mutta toinen kätilö oli hyssytellyt hänet hiljaiseksi, ei ollut tämä kommentoija tajunnut että samassa huoneessa on pelkääjän mies ja vauva.
Ja joo, aika hurjaa tuo Iltalehden kommentointi.
Vierailija kirjoitti:
Tyks nykyisin on muutenkin aika sieltä... Jotain on tapahtunut että ennen hyvästä on tullut erittäin huono.
Jotain perustelua tälle? Näin turkulaisena kiinnostaa kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain perustelua tälle? Näin turkulaisena kiinnostaa kovasti.
Ihan omakohtaista kokemusta. En lähde avaamaan enempää. Olen ollut paljon Tyksissä hoidossa aikoinaan ja olen huomannut eron. Minulla on myös ihan Tyksissä työskenteleviä tuttuja ja heiltä myös kuullut samaa että muutosta on tapahtunut ja vain negatiiviseen suuntaan. Jo Tyksin epätoivoinen imagon kiillotus kampanja kertoo omaa tarinaansa siitä kuinka ennen hyvästä on luisuttu vain alaspäin. Sitä se raha teettää.
Olipas ympäripyöreä vastaus sulla. Itselläni vain hyviä kokemuksia mutta ehkä ollaan sitten asioitu eri osastoilla.
Sinulta taas ylimielinen ja vähättelevä kommentti. Olemme olleet mit.tonäköisemmin eri osastoilla hoidoissa. Sen vain sanon että ennen sai ihmisläheistä hoitoa tyksistä. Nyk. näin ei voi sanoa. Ehkä sinä olet saanut joku taas ei. Kumpikaan ei sulje pois toisiaan.
No Tyksissä on kyllä varmasti ihan huipputason hoitoa ja etenkin jos jokin asia menee vikaan, niin Tyks on yksi parhaimmista paikoista synnyttää.
Henkilökunnan asenteet, tilojen toimivuus ja terveellisyys ja resurssit on sitten asia erikseen. Minä olen mm. joutunut ripuloimaan vessassa jossa ei ole ovea (tosi kiva kun porukka lappaa ohi koko ajan suihkuverhon toiselta puolelta), synnytyksen jälkeen ei ollut vuodepaikkaa joten minulle laitettiin sänky käytävälle (ei taas mitään yksityisyyttä). Vessoja on tyyliin 2 per 20 synnyttäjää yms. touhua. Yksi kätilö arveli että vauvan itku johtuu meidän vanhempien geeneistä? Jäi vähän epäselväksi mitä tarkoitti mutta matalat sokerit ja nälkä sen itkun kyllä aiheutti. Ja yksi sairaanhoitaja käski minun olla hiljaa kun epiduraalia laitettiin (en edes huutanut vaan vaikersin), mielessäni löin kyseisen akan kanveesiin, eiköhän jokaisella synnyttävällä naisella ole oikeus vaikertaa jos siltä tuntuu, hankkikoot hoitajat korvatulpat jos ei kestä sitä.
Jotkut (ei todellakaan kaikki) lääkärit pitäisi laittaa johonkin ihmissuhdetaitokurssille tai edes asiakaspalvelukurssille. Mutta onneksi niitä näkee niin vähän ettei kauaa tarvitse niiden länkytyksiä sitten yleensä kestää.
"Pelkosektio" yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kymmenien tuhansien eurojen mukavuussektioita. Vagina ei mene pilalle synnytyksessä vaan moni nainen. On kertonut nauttivansa sen jälkeen enemmän yhdyntäseksistä. Virtsanpidätyskyvystä voi huolehtia vahvistamalla lantionpohjan lihaksia. Synnytyskipuja liioitellaan. Supistukset ovat vain lihaskramppeja. Epämiellyttäviä mutta eivät nyt todellakaan sietämätöntä kipua aiheuttavia.
Vierailija kirjoitti:
"Pelkosektio" yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kymmenien tuhansien eurojen mukavuussektioita. Vagina ei mene pilalle synnytyksessä vaan moni nainen. On kertonut nauttivansa sen jälkeen enemmän yhdyntäseksistä. Virtsanpidätyskyvystä voi huolehtia vahvistamalla lantionpohjan lihaksia. Synnytyskipuja liioitellaan. Supistukset ovat vain lihaskramppeja. Epämiellyttäviä mutta eivät nyt todellakaan sietämätöntä kipua aiheuttavia.
Kymmenien tuhansien eurojen? Ja kukakohan nyt liioittelee...
Sain ihan kamalaa kohtelua TYKSin synnärillä, vaikka synnytin ihan omasta tahdostani alateitse. Yksi kätilö haukkui minut lyttyyn kesken synnytyksen, kun kehtasin pohtia kivunlievitystä yhdessä mieheni kanssa. Kiljui vaan vihaisena vieressä, että ”sinä sen päätät eikä mies”. Itse halusin vain tukea mieheltäni. Toinen säksätti minulle miten laiska olen, enkä tulisi pärjäämään kotona vauvan kanssa, kun en ”jaksanut” nousta sängystä synnytystä seuraavana aamuna. Todellisuudessa häntäluuni oli murtunut, enkä kyennyt sen takia nousemaan. Kukaan ei kertaakaan kysynyt miten imetys lähti sujumaan eikä ketään kiinnostanut, vaikka jouduin pitämään vauvan koko ajan rinnalla sylissä, kun en pystynyt liikkumaan niin paljon, että olisin hänet voinut välillä nostaa omaan sänkyyn. Eikä meillä tietenkään ollut omaa huonetta, että mies olisi voinut olla siellä yötä päivää.
Traumat jäi sekä synnytyksestä itsestään että kohtelusta sairaalassa. Lapsiluku jäi yhteen, kun en halunnut palata sinne nöyryytettäväksi.
* varsinkin miehiltä.