Synnyttäjien huono kohtelu TYKS:issä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9912b9f9-85b1-48af-babb-4342915b70ae
En löytänyt tästä vielä aloitusta, joten tässä olisi.
Tuo on omalla kohdallani syy siihen miksi lapsettomana pysyn.
Järkyttävää kommentointia, varsinkin miehi tuon artikkelin kommenttikentässä. Varsinkin miehiltä.
Eipä tee mieli raskautua näin vihamieilisessä, sadistisessa ja syyllistävässä kulttuurissa.
Kommentit (67)
Minulla oli taas huono kokemus siitä kun vauva syntyi... nimittäin imetykseen liittyen. Maitoa ei noussut rintoihini ja vauva huusi nälkäänsä. En saanut millään lisämaitoa hoitajilta. Sanoivat vaan tylysti että kyllä se siitä nousee. Mietin siinä että kuinka kauan lapsen pitää kärsiä nälästä, vauva oli tikahtumaisillaan kunnes vihdoin joku sitten antoi sitä ja vauva nukkuikin paljon paremmin kun maha oli täynnä. Tuli ihan hirveä olo vauvan puolesta, itkin itsekin turhautuneena vauvan kanssa :( Imetin vauvaa vuoden verran, mutta ei ollut mitään mukavaa aina etenkin niiden imetysmaratoonien kanssa.
En tajua sitä imetyshehkutusta kuinka se on hyvän äitiyden mittari. Uskon että monella muullakin äidillä on vähän vastaavia kokemuksia kuinka pakotetaan imettämään vauvaa vaikka fysiikka ei siihen heti pystykään.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ensimmäinen synnytys minulla päättyi hätäsektioon vauvan virheellisen tarjonnan vuoksi. Minut nukutettiin ja vauvani jouduttiin elvyttämään ja hän täpärästi selvisi. Vauva kärsi kovasti hapenpuutteesta minkä tämä epäonnistunut - ah niin ihana alatiesynnytys aiheutti. Jos lapseni olisi suunnitellulla sektiolla maailmaan saatettu, olisi hän todennäköisesti selvinnyt ilman pahempia vammoja. Suurin osa sektiokomplikaatioista johtuu nimenomaan pieleen menneistä alatiesynnytyksestä jotka sitten päätyy sektiotilastoihin koska vauvat ja äidit on loppupelissä pelastettu kiireellisellä sektiolla tai hätäsektiolla. Todellakin liputan suunnitellun sektion puolesta ja toinen lapsi syntyikin niin. Kokemus 10/10 ja lapsi erittäin hyvinvoiva toisin kuin kuin pieleenmenneen alatien jälkeen. Valitsin suunnitellun sektion seuraavalle vauvalle hänen hyvinvointinsa takaamiseksi.
Miten ihmeessä virheellinen tarjonta olisi voitu ennakoida? Molemmissa on riskinsä ja haittapuolensa, kaikkia ei voi ennakoida. Minäkin synnytin TYKSissä virhetarjonnassa olevan vauvan, muutama tunti ultrauksen jälkeen jossa oli oikeassa asennossa. Ei meinannut syntyä ja leikkaussali ehdittiin jo varata mutta ihmeen kaupalla löysin vielä voimaa ja kaikki päättyi hyvin. Joissain tapauksissa toki suunniteltu sektio on tarpeellinen vaihtoehto, "varmuuden vuoksi" ei sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa miehet, jotka esiintyvät synnytys"asiantuntijoina". Eivät ole ikinä synnyttäneet, eivät ikinä tule synnyttämään, eivät ole ikinä olleet synnytyksessä läsnä ja jos ovat niin on kyse yhdesta tai parista kerrasta max, eivät tunne naisen anatomiaa, eivät tiedä mitä kaikkea synnytyksessä voi mennä pieleen sekä naiselle että lapselle, eivät tunne synnytyksen jälkikompilikaatioita, eivät joudu elämään seurausten kanssa, mutta pitää siitä omasta naisvihasta käsin päästä pätemään. Miehillä ei ole mitään asiaa kommentoida tätä aihetta, kun se ei heidän elämänpiiriin millään tavalla kuulu. Sitten kun miehet alkavat synnyttää voi kommentoida.
Ei mieleltään terve, yhdessäkin synnytyksessä mukana ollut mies kommentoi noin. Täytyy olla hemmetti soikoon sekaisin jos kehtaa oman puolison synnytyskipuja vähätellä.
Isäni sanoi, että minun syntymän todistaminen oli hänen elämänsä kamalin kokemus ja oli tuntenut fyysistä ja henkistä pahoinvointia (vaikka äitini tuskat olivat kamalammat). Lisänä vielä äksyilevä hoitohenkilökunta. Se oli ollut niin brutaalia, että se oli vaikuttanut sekä hänellä että äidillä kiintyyssuhteen syntymiseen minun kanssani. Synnytys kesti vain 2,5 tuntia siitä, kun ekat supistukset alkoivat. Minä jäin ainoaksi enkä itsekään aio hankkia lapsia.
Anestesia lääkärin palkan kokonaiskustannus on noin 15000€ kk kunnalle. On hulluutta laittaa rahaa tällaiseen kuluerään vain hysteerisen synnyttäjien vuoksi. On tärkeämpääkin tekemistä kuin antaa tarpeettomia epiduraalipuudutuksia synnyttäjille. Synnytys on luonnollinen tapahtuma naisen elimistössä eikä siinä tarvita lääketieteellisiin operaatioihin tarkoitettuja puudutuksia. Synnyttäjä ei tarvitse puudutusta ja riittäviä ovat pakallispuudutukset mitä kätilöt voivat antaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla takana kaksi pelkosektiota Tyksissä ja pelkästään hyvää kokemusta niiden puitteissa niin lääkärien kuin hoitajienkin taholta.
Joku mieskätilö oli leikkauksen jälkeen kommentoinut ilkeästi asiaa mieheni kuullen mutta toinen kätilö oli hyssytellyt hänet hiljaiseksi, ei ollut tämä kommentoija tajunnut että samassa huoneessa on pelkääjän mies ja vauva.
Ja joo, aika hurjaa tuo Iltalehden kommentointi.
Mitä mieskätilö oli kommentoinut?
Vierailija kirjoitti:
Anestesia lääkärin palkan kokonaiskustannus on noin 15000€ kk kunnalle. On hulluutta laittaa rahaa tällaiseen kuluerään vain hysteerisen synnyttäjien vuoksi. On tärkeämpääkin tekemistä kuin antaa tarpeettomia epiduraalipuudutuksia synnyttäjille. Synnytys on luonnollinen tapahtuma naisen elimistössä eikä siinä tarvita lääketieteellisiin operaatioihin tarkoitettuja puudutuksia. Synnyttäjä ei tarvitse puudutusta ja riittäviä ovat pakallispuudutukset mitä kätilöt voivat antaa.
Hups pois, trolli. Toki tähän liittyen lääkäreitä pitäisi kouluttaa huomattavasti enemmän, nythän tilanne on se, että koulutusmääriä pidetään lääkäriliiton ansiosta vuodesta toiseen liian alhaalla, minkä ansiosta lääkäreiden palkat on hinattu keinotekoisesti järjettömän korkealle.
Olen synnyttänyt Tyksissä kolmen vuoden aikana kaksi lasta. Hoito on ollut todella ystävällistä ja asiantuntevaa. Kiitos koko synnäri ja osastohenkilökunnalla.
Hyvä kun syntyvyys on laskussa. Eipä lapsia kannatakaan tehdä.
Miksei synnytystä voi hoidattaa myös yksityisellä? Aina vouhotetaan, että sektio pitäisi maksaa itse, mutta miksei tällaista vaihtoehtoa sitten ole annettu?? Kyllä minä voin mennä yksityiselle sektioon ja maksaa sen ihan itse, mieluummin niin kuin alatiesynnytys julkisella.
Mielestäni alatiesynnytyksiäkin voisi hoidattaa halutessaan myös yksityisellä, siellä saisi taatusti paljon paremman synnytyskokemuksen ja puudutteita ja ilokaasua saisi reippaasti heti halutessaan. Julkisella pihdataan kaikessa.
Kaksi naista kertoo...ja se on sitten se koko totuus asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Muistapa se kun joudut seuraavan kerran leikkaukseen niin mitään anestesiaa ei tarvita. Henkisesti terve empatiakykyinen ihminen ei kertakaikkiaan voi kirjoittaa noin.
Toivottavasti omat lapseni tajuavat olla hankkimatta lapsia kunnes tämä synnytyskulttuuri ja lasun huolikulttuuri muuttuvat. Tähän maahan ei kertakaikkiaan kannata lapsia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei synnytystä v9oi hoidattaa myös yksityisellä? Aina vouhotetaan, että sektio pitäisi maksaa itse, mutta miksei tällaista vaihtoehtoa sitten ole annettu?? Kyllä minä voin mennä yksityiselle sektioon ja maksaa sen ihan itse, mieluummin niin kuin alatiesynnytys julkisella.
Mielestäni alatiesynnytyksiäkin voisi hoidattaa halutessaan myös yksityisellä, siellä saisi taatusti paljon paremman synnytyskokemuksen ja puudutteita ja ilokaasua saisi reippaasti heti halutessaan. Julkisella pihdataan kaikessa.
Ei kai mikään estä synnyttämästä yksityissairaalasta. Sektiosta en tiedä tekeekö yktyisen puolen lääkärikään sitä mukavuussyistä. Minun puolestani voi tehdä kun synnyttäjä maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistapa se kun joudut seuraavan kerran leikkaukseen niin mitään anestesiaa ei tarvita. Henkisesti terve empatiakykyinen ihminen ei kertakaikkiaan voi kirjoittaa noin.
Huono olkinukke. Jos minulta leikataan umpisuoli se on aivan eri asia kuin synnytys joka on naiselle luonnollinen tapahtuma. Synnytyksessä ei tarvita anestesiaa joka on tarkoitettu toimenpiteitä varten vaan kätilöiden käytössä olevat puudutukset ja Ilokaasu riittävät.
Moni nainen joka on joutunut kestämään juurihoidon ilman puudutusta kun tulehtunut hammas ei ole puutunut. On sanonut ottavansa mieluummin synnytyksen uusiksi. Synnytys ei ole niin kivulias kuin mitä se kuvataan synnytysmarttyyrien tarinoissa jotka saavat joka kerta uusia kammottavia yksityiskohtia.
Koska naisia ei arvosteta, suosittelen kaikille synnytyslakkoa. Ei yhtään vauvaa enää, jos ilmapiiri ei muutu.
Miksi eivät mene yksityissairaalaan ? Ei köyhät saa tehdä lapsia muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono olkinukke. Jos minulta leikataan umpisuoli se on aivan eri asia kuin synnytys joka on naiselle luonnollinen tapahtuma. Synnytyksessä ei tarvita anestesiaa joka on tarkoitettu toimenpiteitä varten vaan kätilöiden käytössä olevat puudutukset ja Ilokaasu riittävät.
On luonnollista kuolla umpisuolen tulehtuessa. Kivut lienevät hirvittävät, mutta luonto nyt on päättänyt niin.
Kun nainen raskautuu ja synnyttää lapsen, koko muun maailman pitää olla vain ja ainoastaan häntä varten.
Tuo huomattu miljoona kertaa jo.
Mitä ihmettä näillä asioilla on tekemistä keskenään?