Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELSINKILÄINEN! Mistä tunnistat "ei-Helsinkiläisen" Helsingissä?

Vierailija
29.02.2020 |

Otsikko^

Ei-Helsinkiläiset voi myös kertoa mistä tunnistavat Helsinkiläisen kehä kolmosen ulkopuolella :D

Kommentit (250)

Vierailija
141/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehtivät bussikuskia.

Vierailija
142/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteesta, joskus maakuntamaisesta tai vantaalaisesta tyylistä ja siitä että toljotetaan tai katsotaan vähän liian pitkään vastaan tulevaa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helsinkiläisen tunnistaa ainakin näistä:

- Huonolla säällä kulkee maan pinnalla keskustassa kastumassa, eikä osaa tai ymmärrä käyttää keskustan maanalaista kävelyverkostoa.

-  Tuijottaa pitkään transihmisiä tai lesbopareja.

Jos itse kuljet maan alla, niin ethän sinä näe kadulla kulkijoita ;). 

Minä en tiedä nähneeni yhtään transihmistä Helsingissä, vaikka olen asunut täällä koko ikäni. Varmasti heitä on, mutta tuskin niin silmäänpistäviä, että muualta tulleet huomaisivat heidät jatkuvasti jotenkin paremmin kuin minä. 

Vierailija
144/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sldmwl kirjoitti:

Helsingissä pidempään asuneen tai syntyneen tunnistaa usein jonkunlaisesta mielenterveysongelmasta, alkoholi- ja/tai huumeongelmasta. Helsinkiläisinä itseään pitävät pukeutuvat usein mielenterveydeltään hauraiden ihmisten väreihin ja kuvioihin (a la Vallila) ja sisustavat samalla Vallila-”tyylillä”. Eivätkä näytä onnellisilta ja ovat usein lapsettomia sinkkuja, jotka halveksuva5 Vantaalla asuvia yh-äitejä, kunnes huomaavat jäävänsä lapsettomiksi ikisinkuiksi, joiden elämä pyörii erilaisten tapahtumien ympärillä

Näin Espan eteläpuolella asuvana en tiedä mitä tarkoittaa "vallila"-sisustustyyli.  En ole sellaista tainnut nähdä. Alkoholia ja huumeita käytän kun huvittaa. Joskus huvittaa en koe tätä ongelmaksi. En halveksu missään asuvia yh-äitejä. Kaikkea hyvää heille.

Vierailija
145/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jalankulkijana liikennevaloissa astuu tukkimaan pyöräväylän, eikä odota siinä metriä taaempana valojen vaihtumista.

- Huonolla säällä kulkee maan pinnalla keskustassa kastumassa, eikä osaa tai ymmärrä käyttää keskustan maanalaista kävelyverkostoa.

- Tilaa baaritiskillä hot shotin tai valkovenäläisen.

- Puheesta. Murteet on rikkaus ja näin syntyperäisenä stadilaisena niitä on oikeasti kiva kuunnella. 

Helsinkiläisen muualla tunnistaa varmaan ainakin näistä:

- Kävelee hirveällä kiireellä.

- Autoilijana pysähtyy suojatien eteen, josta taas pienemmän paikkakunnan jalankulkijat on ihmeissään. 

- Puheesta. Vaikka murteet on rikkaus, niin stadin slangi ei sitä maakunnissa asuvien mielestä ole. 

Helsinkiläisenä totean vain sen, että stadin slangi on niin hvetin rumaa, eikä maalaisesta tee yhtään sen enempää junttia kuin kalliolainen piritorilla puhumassa stadin langia ja myymässä kledjui et saa yhden budin.

Vierailija
146/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkee ulos tai sisään hotellin pääovesta ja puhuu suomea (eikä ole piccolo).

Puhuu muuta kuin Helsingin murretta.

Kulkee lapinpuvussa - kyse voi tosin olla myös citysaamelaisesta.

Käyttää vaikkapa lippalakkia jossa lukee ”Kempeleen rautakauppa” tai paitaa jossa lukee ”SaiPa”. Urheiluseurojen ja -joukkueiden tuntemukseni on kyllä tosi rajallinen joten huteja voi tulla.

Vierailija
147/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin joskus tunnistaa erilaisesta pukeutumisesta. Päässä on virkattuja pipoja tai joitain huiveja, kaikki marimekkoa, tunikoita ja legginssejä. Miehillä kauhtuneet farkut ja kengät, ja paitana lyhythihainen ruutukuvioinen kauluspaita.

Kumpaa nyt tarkoitit, helsinkiläisiä vai ei helsinkiläisiä? Koska en tunnista tästä, kummasta puhut, vaan ajalle tyypillisen asun.

t. helsinkiläinen

Vierailija
148/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikkoAhola kirjoitti:

Kysytään: "jos Kulbergilla on talli, niin mikä on Tallbergilla?" Jos ei tiedä oikeaa vastausta, rautakauppa, niin on maalainen. Tallbergilla oli ennen rautakauppa Helsingissä.

Vai ikä ja ammatti?

Miksi minun nuorena opettajana pitäisi tietää joku rautakauppa automaattisesti??

Vierailija
149/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jalankulkijana liikennevaloissa astuu tukkimaan pyöräväylän, eikä odota siinä metriä taaempana valojen vaihtumista.

- Tilaa baaritiskillä hot shotin tai valkovenäläisen.

- Puheesta. Murteet on rikkaus ja näin syntyperäisenä stadilaisena niitä on oikeasti kiva kuunnella. 

Helsinkiläisen muualla tunnistaa varmaan ainakin näistä:

- Kävelee hirveällä kiireellä.

- Autoilijana pysähtyy suojatien eteen, josta taas pienemmän paikkakunnan jalankulkijat on ihmeissään. 

- Puheesta. Vaikka murteet on rikkaus, niin stadin slangi ei sitä maakunnissa asuvien mielestä ole. 

Ehkä maalla vietetty lapsuus sitten näkyy minussa yhä, vaikka olen asunut Helsingissä 20 vuotta. Kuljen maan pinnalla säässä kuin säässä mieluummin kuin niissä kalseissa maanalaisissa käytävissä.

Vierailija
150/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lakatkaa olemasta noin inhottavan ilkeitä toisillenne vain siksi, että asutte eri kohdassa samaa maata. Olemme kaikki samaa kansaa. Yhtään enempää kahtiajakoa ei tarvita.

Olen niin samaa mieltä kuin olla voi. Helsinki on hieno kaupunki ja näin maalaisena haluan sitä aina pällistellä kun vain tilaisuus tulee. Anteeksi jos olen joskus vähän tien tukkeena. T m53

Vierailija
151/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kananpe*setukasta ja liian tummiksi värjätyistä kulmakarvoista. Ylilaittautumisesta. Ja murteesta tietysti.

Vierailija
152/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäädään eteen seisomaan valoissa, rullaportaissa, bussissa yms.

Toi voi johtua vain siitä ettei huomioi muita. Moni jää rullaportaiden jälkeen seisomaan eteen.

Mun mielestäni "rullaportaita" sanotaan Helsingissä tosiaan liukuportaiksi.

En ole koskaan kuullut kenenkään kutsuvan niitä liukuportaiksi.

t. helsinkiläinen

Ainakin kaikissa teksteissä ja tiedotteissa puhutaan liukuportaista. Puhekielessä on sama juttu.

Kamppi-Töölö-Hakaniemi alueen väestö on puhunut rullaportaista viimeiset 45 vuotta.

Vierailija
153/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnistan junantuomat arasta ja ylpeästä käytöksestä. Syntyperäinen Helsinkiläinen uskaltaa sanoa jotain tuntemattomalle ja käyttäytyä normaalin rennosti. Junantuoma pelkää paljastuvansa ja luulee ylimielisen käytöksen suojaavan?

Eihän sillä ole väliä, kuka mistäkin on. Kaikilla olisi kivempaa, jos otettaisiin rennosti, eikä luokiteltaisi. Minäkin tykkään monesta junantuomasta. (mutta he eivät minusta :D)

Tämä on kyllä totta. Pätee niihin maalta Helsinkiin muuttaneisiin myös. Aidot (syntyperäiset) helsinkiläiset ovat yleensä rentoja, avoimia ja kohteliaita, mutta junantuomat vetävät ihmeellistä nirppanokkaista roolia.

T. Helsinkiläinen

Vierailija
154/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan näistä sanoista ja ilmauksista: Hesa, Sokkari, linkkari (linja-auto), raitsikka, busa, mennä kaupoille/kylille/kirkolle, ei tiedä missä sijaitsee Mannerheimintie.

Vierailija
155/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunne maanalaisia reittejä Helsingissä eikä tiedä miten ja mistä mitäkin matkalippuja ostetaan.

Vierailija
156/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lakatkaa olemasta noin inhottavan ilkeitä toisillenne vain siksi, että asutte eri kohdassa samaa maata. Olemme kaikki samaa kansaa. Yhtään enempää kahtiajakoa ei tarvita.

Olen niin samaa mieltä kuin olla voi. Helsinki on hieno kaupunki ja näin maalaisena haluan sitä aina pällistellä kun vain tilaisuus tulee. Anteeksi jos olen joskus vähän tien tukkeena. T m53

Se on sitä vapaalla olevan turistin ja arjen stressaaman alkuperäisasukkaan välistä kitkaa. Olen itse maalla mökillä kuullut valitusta siitä että ”lomailijat eivät ymmärrä että täällä asuvat tekevät työtäkin”.

Suomi on kyllä upea maa ja maaseutu ja luonto on kaupunkilaisille luksusta.

Vierailija
157/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta oleva hymyilee, pitää ovea auki, väistää kohteliaasti mm

Vierailija
158/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunne maanalaisia reittejä Helsingissä eikä tiedä miten ja mistä mitäkin matkalippuja ostetaan.

En minäkään kulje maan alla enkä osta matkalippuja muuten kuin kännykällä ja olen asunut ikäni Helsingin kantakaupungissa.

Vierailija
159/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnistan junantuomat arasta ja ylpeästä käytöksestä. Syntyperäinen Helsinkiläinen uskaltaa sanoa jotain tuntemattomalle ja käyttäytyä normaalin rennosti. Junantuoma pelkää paljastuvansa ja luulee ylimielisen käytöksen suojaavan?

Eihän sillä ole väliä, kuka mistäkin on. Kaikilla olisi kivempaa, jos otettaisiin rennosti, eikä luokiteltaisi. Minäkin tykkään monesta junantuomasta. (mutta he eivät minusta :D)

Tämä on kyllä totta. Pätee niihin maalta Helsinkiin muuttaneisiin myös. Aidot (syntyperäiset) helsinkiläiset ovat yleensä rentoja, avoimia ja kohteliaita, mutta junantuomat vetävät ihmeellistä nirppanokkaista roolia.

T. Helsinkiläinen

Hassua puhua helsinkiläisistä, koska koko pääkaupunkiseudun ihmiset kuuluu samaan luokkaan. Monelle Espoolaiselle ja Vantaalaisellekin Helsingin keskusta on se keskusta mihin mennään. Ja samalla tavalla hekin ovat rentoja, avoimia ja kohteliaita.

Helsinkiläisten tilalla pitäisi puhua pks:laisista.

Vierailija
160/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta tulleilla ei ole kusta päässä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän