Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELSINKILÄINEN! Mistä tunnistat "ei-Helsinkiläisen" Helsingissä?

Vierailija
29.02.2020 |

Otsikko^

Ei-Helsinkiläiset voi myös kertoa mistä tunnistavat Helsinkiläisen kehä kolmosen ulkopuolella :D

Kommentit (250)

Vierailija
41/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ennen ettei mitenkään, kunnes itse muutin Helsingistä muualle ja mulle tultiin aina sanomaan, että sää oot varmaan hesalainen :D En vieläkään tiedä mistä tunnistivat... Kerran menin kyllä korkokengissä ravikisoja katsomaan, sen mokan myönnän enkä tehnyt enää toiste (ostin elämäni ekat kumisaappaat tuon päivän jälkeen)

Vierailija
42/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää seisomaan rullaportaiden päähän.

Ja oikeasti helsinkiläiset ei puhu rullaportaista. 

Mutta itse asiaan: En huomaa mistään muusta kuin että jos joku puhuu hyvin vahvasti vaikka Savon murretta. Mistään ulkoisista seikoista ei kyllä huomaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumista kengistä, epämuodikkaista vaatteista, järjettömästä h i t a u d e s t a. Ruuaksi kelpaa vaan hesburger / ketjumättö, oikea ruoka oikeissa ravintoloissa on ihan vieras käsite. Ravintoloissa ei osata käyttäytyä, kielitaito huonoa, suunnistustaito surkea, liikenteessä tulee vaaratilanteita, jne. Kaikkea pitää tuijottaa.  

Vierailija
44/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki on landeja. Harva on syntynyt Helsingissä ja sukulaiset yli 100 vuotta, kuten mulla.

Ihme maaltamuuttajia, feikkejä kaikki. Ei se, että osaa muutaman slangisanan ja on aina kiire ole totta.

Tervettä järkeä, kiitos.

Vierailija
45/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähtelee ja hidastelee todella tyhmissä tai ruuhkaisissa paikoissa. Ei ymmärrä, että takaa tulee muitakin, tai että jollain voisi olla kiire ja tarve päästä ohi. Mutta ko mää oon tullunna huviretkelle Hesaan!

Kiertää ostoskeskuksessa ilman ulkovaatteita, vaikka ulkona on talvi. Ne ulkovaatteet odottaa parkkihallissa, jonne on tultu kaukaa.

Ei ymmärrä, miten flirt-lähijunien oven avaus toimii; olet itse jo kertaalleen painanut napin vihreäksi ajoissa ennen asemalle tuloa ja rauhassa odottelet junan pysähtymistä. Takaa ilmestyy kärsimätön käsi joka yrittää tähtäillä nappiin pysähtymishetkellä, "kun tuo etummainen ei sitä ole tohtinut tehdä". Kukahan se on idiootti. Nappi on kertaalleen painettu ja vihreä, - ovi aukeaa kyllä heti kun juna pysähtyy!

Ps. En oikeasti vihaa maakuntalaisia

Vierailija
46/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteista. Landelaiset pukeutuvat mauttomasti ja epämuodikkaasti kumhan vain mahdollisimman halvalla ja helpolla pääsevät. Näyttävät Helsinkiin tullessaan pulsuilta ja puliukoilta.

No älähän valehtele, vaikka asun kehä 3 ulkopuolella käyn Helsingissä monta kertaa kuukaudessa (onneksi asun ja työni on muualla). Helsinkiläiset eivät tee ensimmäistäkään vaikutusta minuun vaatteillaan, aivan yhtä huonosti pukeutuneita ovat.

Stadilainen puhetyyli on vain ärsyttävä.

Vierailija
47/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistaa, että on maalta.

1. Istuu taksissa etupenkille, vaikka takana on tilaa.

2. Haukkuu maalaisia (yleensä maalta muuttaneet "hesalaiset").

3. Liikenne käyttäytymisestä.

4. Toki murteesta (murteet on hyvä asia, joista stadin slangi on yksi).

Ei kaikki "pöndet/landet" oo idiootteja ja epämuodikkaita, sekä vanhoillisia. Ei kaikki Stadilaiset ole pinnallisia,

tekopyhiä, ja ylpeitä.

Ihme jaottelua sanon minä.. On idiootteja ihan kaikissa osoitteissa ja roduissa ja luokissa.

Vierailija
48/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-Helsinkiläinen kysyy metron pääteasemalla "meneekö tämä metro Itäkeskukseen?". Ei mene vaan ajaa sen ohi. Tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa metron pääteasemalta eteenpäin kohti kallionseinää.

Vierailija
49/250 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisen tunnistaa muualla Suomessa:

Standin sössöstä, ei edes slangi vaan tapa sanoa kaikki sanat sössöttäen.

Avataan ulospäin avautuva ovi, mutta tungetaankin itse ensin sisään eikä anneta toisen tulla ensin ulos.

Lähdetään pakkasella kävelylle farkuissa, koska joku tuttu tai tuntematon voi nähdä aikuisen ihmisen pukeutuneen sään mukaisesti (eikä muodikkaasti).

Helsinkiläinen asiakaspalvelija ei hymyile.

Vierailija
50/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdistä ja puheesta

Vierailija
51/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit vaatteet

Seisoo liukuportaissa muualla kuin oikeassa reunassa

Kiittää dösäkuskia poistuessaan

Poistuu dösästä etuoven kautta

Vierailija
52/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen kirjoitti:

Ulkopaikkakuntalainen puhuu Hesasta. En ole ikinä kuullut kenenkään Helsingissä pidempään asuneen käyttävän Hesa-nimitystä.

Puhun aina Hesasta.Olen paljasjalkainen ja asunut siellä 30 vuotta.Tosin 10v jo muualla:D

Vierailija
53/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän janarin aina tunnistaa, vaikka ei osaisi eritellä että mistä.

Vierailija
54/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joskus tunnistaa erilaisesta pukeutumisesta. Päässä on virkattuja pipoja tai joitain huiveja, kaikki marimekkoa, tunikoita ja legginssejä. Miehillä kauhtuneet farkut ja kengät, ja paitana lyhythihainen ruutukuvioinen kauluspaita.

Vierailija
55/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäöstä ei tunnista mistään. Murteissa on oma nuottinsa, se nuotti kertoo, eivät sanavalinnat.

”Kovimpia stadilaisia” ovat sotien jälkeen tänne muuttaneiden jälkeläiset, siis ns suuriin ikäluokkiin kuuluvat (vuosina 1945-1950 syntyneet). Heiltä on hyvä kysyä, missä heidän sukuhautansa ovat. Helsinkiläissukujen sukuhaudat eivöt ole Porvoossa tai Juupajoella. Ne ovat Hietaniemessä tai Malmilla.

Presidentti Tarja Halosen myötä alkoi tämä Kallion stadilaisuuden ihannointi. Kallio oli hyvin pitkään työläiskaupunginosa.

Pitkänsillan toisella puolella asui paljon vanhoja helsinkiläissukuja, kauppiaita, käsityöammattien harjoittajia, opettajia, virkamiehiä jne. Heistä ei puhuttu stadilaisina, koska he eivät kuuluneet työväestöön.

Vierailija
56/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VÄRISTÄ

Vierailija
57/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät varmaan tunnistaa. Katsomme rakennuksiin ylöspäin eli haluten nähdä, miltä ne näyttävät katutasoa ylempänä. Saatan osoittaa miehelleni sormella, että katso tuonne, tuolla on tuo XX rakennus. Saatamme mennä busseista takaa sisälle. Ym.

Meidän helsinkiläistenkin kannattaisi edes silloin tällöin nostaa katseemme ylöspäin rakennuksiin, koska meillä on vielä jäljellä joitain kauniita rakennuksia, joiden todellinen kauneus näkyy kun pääsee tarkastelemaan niitä kauniisti koristeltuja ja viimeisteltyjä julkisivuja ylöspäin.

Vierailija
58/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavalinnoista, puheen rytmistä ja tavasta liikkua kaupungilla ja ihnisvilinässä.

Mutta ei mua haittaa. Tervetuloa vaan kaupunkivierailulle, suomalaisia tässä ollaan kaikki. Minäkin kesälomailen teidän maanseudullanne ja varmaan pistän samalla tavalla pellonlaidassa silmään.

Vierailija
59/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät varmaan tunnistaa. Katsomme rakennuksiin ylöspäin eli haluten nähdä, miltä ne näyttävät katutasoa ylempänä. Saatan osoittaa miehelleni sormella, että katso tuonne, tuolla on tuo XX rakennus. Saatamme mennä busseista takaa sisälle. Ym.

Meidän helsinkiläistenkin kannattaisi edes silloin tällöin nostaa katseemme ylöspäin rakennuksiin, koska meillä on vielä jäljellä joitain kauniita rakennuksia, joiden todellinen kauneus näkyy kun pääsee tarkastelemaan niitä kauniisti koristeltuja ja viimeisteltyjä julkisivuja ylöspäin.

Minä olen asunut Helsingissä 30 vuotta, ja teen tätä yhä! Yläilmoissa on fantastisen kaunista arkkitehtuuria.

Vierailija
60/250 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin joskus tunnistaa erilaisesta pukeutumisesta. Päässä on virkattuja pipoja tai joitain huiveja, kaikki marimekkoa, tunikoita ja legginssejä. Miehillä kauhtuneet farkut ja kengät, ja paitana lyhythihainen ruutukuvioinen kauluspaita.

Tää on muuten just näin. Naisilla on yhä paljon leggareita, miehillä just tuommoinen kauluspaita kun kuvailit ja cargosortsit. Eikä siinä mitään, on sitä pahempiakin vikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi