Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen käynnistys - Listataan hyvät ja huonot puolet

Vierailija
29.02.2020 |

Käynnistys RV 40+3/5 vai luonnollinen synnytys RV 42>

Iso vauva ja esikoinen kyseessä.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina käynnisty.

Vierailija
2/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedät koska syntyy, kohtukuoleman riski pienenee, ei ehdi kasvaa isommaksi... luonnollinen synnytys tosin usein kivuttomampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki raskaudet ovat menneet yliaikaisiksi eli yli 42 viikkoa, jolloin täytyi käynnistää, koska synnytys ei alkanut ennen sitä. Käynnistyksen parhain puoli on, että siinä ehtii hyvin suunnitella aiemmille mahdollisille lapsille hoitajan ja voi pakata rauhassa kaikki tarvittava. Luonnollisesta synnytyksestä ei ole mulla kokemusta, niin en tiedä olisiko synnytys jotenkin helpompi niin. Mulla ainakin käynnistys johti nopeasti synnytyssupistuksiin ja vauva on syntynyt normaalisti alateitse. Eipä ole mainittavia huonoja kokemuksia. Vauvatkin syntyneet ihan normaalin kokoisina, vaikka viikkoja oli paljon. Kaikki ovat olleet noin 3,5kg.

Vierailija
4/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi esikoinen syntyi itsestään rv 39+5 sillä istukka oli jo kalkissa ja napanuora oli tiukasti kaulan ympäri...selvisi liikkeiden vähyys. En tiedä kuinka olisi käynyt jos olisi mennyt 2 viikkoa yli.

Kuopuksn kanssa olin laskettuna päivänä ultrassa jos oli todellinen yllätys että vauva olikin 4 viimeisen viikon aikana kasvanut nelikiloiseksi. Rv 36 oli vielä arvio että syntymäpaino 3,2kg. Lääkäri irroitteli kalvoja ja synnytys olisi käynnistetty jos se ei olisi tehonnut. Jos olisi mennyt sen 2 viikkoa yli niin vauva olisi luultavasti ollut liian iso syntymään alakautta.

Vierailija
5/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemuksia kahdesta käynnistetystä ja yhdestä itsestään käynnistyneestä synnytyksestä. Lyhyesti (ja varmaan palstan henkeen turhan tosikkomaisesti) sanoisin, että jokainen synnytys on omanlaisensa, ja siksi vertailu on turhaa, mutta käynnistetyssä synnytyksessä on aina suuremmat riskit. Siksi siihen tulisi turvautua ainoastaan silloin, kun lääkäri katsoo käynnistyksen riskit pienemmiksi kuin raskauden jatkamisen riskit.

Samoin kannattaa pitää mielessä, että synnytyksen käynnistyminen on prosessi, jota ei vieläkään tunneta kauhean hyvin. Eli synnytystä voi yrittää käynnistää, se sitten onnistuu tai ei. Sama toki pätee spontaanistikin käynnistyneeseen synnytykseen: se voi pysähtyä, eikä välttämättä osata edes sanoa, miksi.

Vierailija
6/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemuksia kahdesta käynnistetystä ja yhdestä itsestään käynnistyneestä synnytyksestä. Lyhyesti (ja varmaan palstan henkeen turhan tosikkomaisesti) sanoisin, että jokainen synnytys on omanlaisensa, ja siksi vertailu on turhaa, mutta käynnistetyssä synnytyksessä on aina suuremmat riskit. Siksi siihen tulisi turvautua ainoastaan silloin, kun lääkäri katsoo käynnistyksen riskit pienemmiksi kuin raskauden jatkamisen riskit.

Samoin kannattaa pitää mielessä, että synnytyksen käynnistyminen on prosessi, jota ei vieläkään tunneta kauhean hyvin. Eli synnytystä voi yrittää käynnistää, se sitten onnistuu tai ei. Sama toki pätee spontaanistikin käynnistyneeseen synnytykseen: se voi pysähtyä, eikä välttämättä osata edes sanoa, miksi.

Olipas kiva vastaus!

Vierailija
7/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas kiva vastaus!

Moi, alapeukuttaja! Joka sana oli faktaa. Jokainen synnytys on omanlaisensa, ja siksi minun olisi aivan turhaa alkaa kertoa, että minulla käynnistetty synnytys oli pidempi/ lyhyempi/kipeämpi/mukavampi kuin luonnollisesti käynnistynyt.

Me puhumme tässä nyt lääketieteellisestä interventiosta, jossa on aina riskinsä. Lääkäri arvioi, ovatko käynnistyksen riskit suuremmat kuin raskauden jatkumisen riskit, joten sikäli maallikon on turhaa punnita käynnistyksen/raskauden jatkamisen hyviä tai huonoja puolia omalla kohdallaan.

Ja todettakoon, että kaikki omat synnytykseni ovat olleet voittopuolisesti mukavia tapahtumia.

T. Se, jota kommentoit.

Vierailija
8/9 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen syntyi normaalisti, oli mielestäni kipuineen kuitenkin lempeä synnytys. Toinen jouduttiin käynnistämään ja se kivun määrä oli viedä järjen. Ainoa hyvä puoli oli se, että synnytys oli nopea.

Vierailija
9/9 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen syntyi normaalisti, oli mielestäni kipuineen kuitenkin lempeä synnytys. Toinen jouduttiin käynnistämään ja se kivun määrä oli viedä järjen. Ainoa hyvä puoli oli se, että synnytys oli nopea.

Hyvä että edes nopea👍